Zdá se Vám text v nadpisu krkolomný a nepříliš češtinářsky správný? Asi máte pravdu, ale v případě mise, která nás čeká za pár dní, musíme být velmi opatrní na to, jak volíme slova. Letos jsme totiž zažili už dvě mise, při kterých letěl již jednou použitý první stupeň (byly to mise SES-10 a BulgariaSat-1. Pokud bychom tedy řekli, že nás nyní čeká třetí opakované použití prvního stupně Falconu 9, mohlo by to někoho zmást. Čtenář by pak mohl nabýt mylného dojmu, že stupeň, který nyní poletí, již má za sebou dvě použití. Aby tedy bylo vše jasné, v případě vynesení družice SES-11 jde o třetí misi, na které poletí již jednou použitý první stupeň.
Stupeň s výrobním označením B1031 absolvoval svůj první start letos v únoru a šlo o velmi sledovanou misi. Falcon 9 tehdy startoval vstříc desáté zásobovací misi lodi Dragon k ISS a navíc šlo o premiérový start SpaceX z rampy 39A. Je tedy pikantní, že tento stupeň bude prvním, který absolvuje dvě mise startující z jedné rampy. Stupeň tehdy přistál na plošině LZ-1.
Na kosmodromu pak podstoupil důkladnou inspekci spojenou s tradičními servisními úkony jako je například odstranění tepelné ochrany motorové sekce. Všechny tyto servisní úkony by ale měly být do budoucna eliminovány na minimum, protože připravovaná verze Falcon 9 Block 5 bude vycházet z nasbíraných zkušeností a má obsahovat vylepšení, která sníží nutnost dodatečné údržby. Ale zpět k aktuálnímu prvnímu stupni. Společnost SES, která čekala, jaké budou výsledky historicky prvního znovupoužití, v srpnu potvrdila, že její družice SES-11 poletí opět na již jednou použitém stupni.
Druhého října tedy na startovní rampu 39A vyjela raketa tvořená již jednou použitým prvním stupněm z výrobní řady Block 3 a novým horním stupněm z verze Block 4. Tato „nesourodost“ ale není na škodu, protože podobnou konfiguraci už měla třeba mise NROL-76 (viz web elonx.cz). Aerodynamický kryt s nákladem chyběl, protože SpaceX od loňské nehody s družicí Amos-6 statické zážehy provádí bez nákladu.
Průběh samotné zkoušky byl identický jako obvykle – technici SpaceX postupovali stejně, jako kdyby se mělo startovat, ověřovali správnou funkci všech systémů, natankovali nádrže 500 tunami paliva a okysličovadla a vše zakončil statický zážeh devíti motorů Merlin. Přesto mají statické zážehy již jednou použitých stupňů jednu odlišnost. Zatímco u běžných startů trvá zážeh zhruba tři a půl sekundy, použité stupně se zapálí na delší dobu, aby bylo možné nasbírat více informací a mít větší jistotu o jejich správném chování.
V aktuálním případě trval zážeh zhruba pět sekund, čímž SpaceX zřejmě kompenzovala to, že stupeň po prvním použití nenavštívil základnu McGregor a neabsolvoval zde zkušební zážeh (stejný scénář se použil i u mise BulgariaSat). Plánované zhasnutí motorů znamenalo začátek další tradiční procedury – začala předběžná kontrola nasbíraných dat, ve kterých se hledaly jakékoliv anomálie. Technici na rampě začali odčerpávat palivo z nádrží a připravovali se na sklopení rakety do horizontální polohy. Když prvotní kontrola dat neodhalila žádnou chybu, mohla SpaceX na Twitteru oznámila úspěšné provedení zážehu.
Static fire test of Falcon 9 complete—targeting October 7 launch of EchoStar 105/SES-11 from Pad 39A in Florida. pic.twitter.com/4Nwe65JyK5
— SpaceX (@SpaceX) October 2, 2017
Raketa samotná po sklopení do horizontální polohy zamířila do montážní haly HIF. Tady budou technici v dalších dnech pracovat na připojení aerodynamického krytu a tradičních předstartovních procedurách. V sobotu sedmého října by se měl Falcon 9 na rampu 39A vrátit již v plné polní. Start samotný sklouzne z pohledu Středoevropana na 8. říjen, dvouhodinové startovní okno se otevírá 53 minut po půlnoci.
Pro SpaceX půjde již o 14. start v letošním roce a z hlediska letové trajektorie nepůjde o nic mimořádného. Poletí se na dráhu přechodovou ke geostacionární, což znamená, že Falcon zamíří nad Atlantik a první stupeň se po oddělení pokusí o přistání na mořské plošině. SpaceX má momentálně sérii 12 úspěšných přistání v řadě a ráda by navlékla i třináctý korálek. Nebude to ale nic jednoduchého, protože SES-11 má hmotnost 5 300 kilogramů, což je hodně blízko hranice, při které je první stupeň ještě schopen přistání.
Horní stupeň pak i s vynášeným nákladem dosáhne parkovací dráhy, na které provede zhruba půl hodiny po startu druhý zážeh. Ten udělá z téměř kruhové dráhy elipsu s nejvyšším bodem ve výšce téměř 36 000 kilometrů. Družice se pak oddělí od horního stupně a v dalších týdnech pomocí vlastních motorů zvýší nejnižší bod dráhy a usadí se na geostacionární dráze.
Družici SES-11 postavila společnost Airbus Defence and Space ve francouzském Toulouse na platformě EuroStar E3000. Satelit disponuje hybridním komunikačním vybavením. Na palubě najdeme 24 transpondérů v pásmu Ku a 24 pro pásmo C. Jejich úkolem bude šířit televizní, radiový a mediální obsah do oblasti, která se rozkládá od Kanady, přes USA, Mexiko a Havaj až po Karibik.
Družice bývá někdy označována také jako EchoStar 105, protože firma Echostar si pronajala plnou kapacitu družice v pásmu Ku na nejméně deset let. Kapacita v pásmu Ku má za úkol nahradit služby družice AMC-15 vypuštěné v roce 2004. Pásmo C zůstane ve vlastnictví společnosti SES, která jím nahradí kapacitu 11 let staré družice AMC-18. Družice SES-11 má nad 105. stupněm západní délky pracovat po dobu 15 let.
Aktuální start přichází téměř měsíc po poslední misi, při které Falcon 9 vynesl tajný miniraketoplán X-37B. SpaceX ale už v minulých měsících ukázala, že zvládá udržovat startovní tempo s frekvencí jednou za 14 dní. Oficiální důvod, proč byl aktuální rozestup tak velký, neznáme, jisté ale je, že firma rozhodně nezahálí. Před několika dny se na internetu objevila fotka od Joe Kellyho, který vyfotil rampu 39A v době, kdy na ní bylo zařízení TEL. Jde o konstrukci, která slouží k přepravě a vztyčování raket Falcon. Za pozornost ale stojí, že TEL dostal nové držáky postranních bloků, které využije Falcon Heavy. Nabízí se tak spekulace, že by původně avizovaná šedesátidenní odstávka rampy 39A pro kompatibilitu s Falconem Heavy ve skutečnosti nemusela být až tak dlouhá, protože firma možná část úprav udělá za chodu mezi dvěma starty.
Pro SpaceX bude říjen hodně nabitý, protože už na zítřek 5. října je připravován statický zážeh Falconu 9 na Vandenbergově základně. Tato raketa by měla startovat z Kalifornie v pondělí 9. října a na oběžnou dráhu vynese třetí desítku družic Iridium. Do příchodu listopadu by se mělo ještě jednou startovat z floridské rampy 39A. Falcon 9 má při misi plánované na konec října vynést telekomunikační družici KoreaSat-5A.
Zdroje informací:
https://www.nasaspaceflight.com/
http://spaceflight101.com/
Zdroje obrázků:
http://spaceflight101.com/…/2017/10/DLKXkYYU8AAGn_Q1.jpg
https://farm3.staticflickr.com/2295/32852845662_e84442d07b_k_d.jpg
https://pbs.twimg.com/media/DLJLviDUEAEMDz9.jpg:large
https://pbs.twimg.com/media/DKJnjYJWkAE6Tad.jpg
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…eaf1775cc2cfcaa9069ee3036ae1ad7c&oe=5A7FA0EF
„Třetí druhé použití prvního stupně“ 😀
Vtipné.
Je to osvěžující po těch stále neměnných číslech, jako třeba že FH poletí za 6 měsíců 🙂
…Věnoval při své první návštěvě Vídně žákům druhého ročníku třetí větu své slavné 4. symfonie … 🙂
Puška se skládá ze čtyř částí, jsou to tyto tři, hlaveň a pažba 🙂
V hudebním kvartetu hrajeme tři, já a brácha. Ty máš bráchu? Ne proč?
lidé se dělí do 10 skupin. Na ty, co rozumí binárnímu kódu a na ostatní! 🙂
Lidé se dělí do 10 skupin. Na většinu populace, na ty, co umí trojkovou soustavu, a na ty, co si myslí, že tohle je vtip o dvojkové soustavě.
Ad Honza: největší vtip je v tom, že v Rusku opravdu úspěšně provozovali počítače v trojkové soustavě, tuším to byla řada „Ural“.
Já vím. A měly dokonce velmi zajímavé vlastnosti dané tím, že nepoužívali soustavu 0, 1, 2, ale -1, 0, 1.
Tak tomu říkám combo! Bravo, pánové 😀
„Oficiální důvod, proč byl aktuální rozestup tak velký, neznáme …“
Nicméně zcela jisté je, že v září je na Floridě každý rok sezóna hurikánů, a i když nejsou každý rok tak extrémní, jako letos, místní vědí své. Jen asi nepovažují za nutné nám to vysvětlovat tak říkajíc po lopatě.
Tady se hodi položit otázku kdy se dočkáme znovu použití již 2x použitého stupně?
Lepší je otázka, kdy se dočkáme čtvrtého třetího znovupoužití druhého stupně. 🙂
A moc se těším se na titulek, až poletí tak pátý FH:
„Osmé a deváté druhé a čtvrté třetí znovupoužití prvního stupně“
🙂
Snad to v té době už nebude potřeba takhle rozvádět 😀
Upozorňuji, že 1. stupěň při CRS-10 výrobní číslo 31 nepřistával na plovoucí plošinu, ale na LZ-1. Poslední mise CRS na OCISLY byla CRS-8, všechny další byly na LZ-1.
Prosím opravit v článku.
Díky, opraveno. To je tak, když člověk přemýšlí o dvou částech článku současně.
Takže asi nebudou zkoušet vyšší apogeum (supersynchronní dráhu, ono při té váze se asi není co divit, to už by nepřistáli). Nu, samozřejmě jako vždy, hezké shrnutí, díky za něj, a s těmi dvěma názvy, já nad tím dumal, jestli to je družice se dvěma vlastníky, nebo jak to je.
14. tohtoročný štart a iba 3. s už raz leteným stupňom. to je len chlp nad 20% !
To nie je veľmi povzbudivé čo sa týka znovu-použiteľnosti.
pb : (
Nezapomeňte, že celý proces se teprve rozjíždí a máme zatím jen půl roku od prvního opakovaného startu. Spousta zákazníků vyčkává s rozhodnutím. Ta kola se už dala do pohybu, ale plně se roztočí až začne létat Block 5.
Asi som bol až prehnane optimisticky po prvých dvoch úspechoch s už letenými stupňami a po prehnanej eufórii sa dostavila kocovina.
Obávam sa že po nástupe Block 5 zákazníci budú ešte opatrnejší,
1. letený stupeň
+
2. naprosto nové neoverené motory
:
To bude asi priveľké sústo !
pb 🙁
Ty motory nebudou naprosto nové – stejně jako vždy v historii SpaceX provádí evoluci raději než revoluci. 😉
Naopak, je to velmi povzbudivé, vzhledem k okolnosti, že jde o zavádění doslova revoluce do kosmonautiky. Daří se jim to krásně ladit, nemají žádné neočekávané problémy, s blockem 5 předpokládám nějakou zásadní optimalizaci údržby a příští rok to může být klidně 50 procent….
Kromě toho, že s Vámi nesouhlasím, protože se jedná o zcela nový přístup a poprvé vzlétl opakovaně první stupeň před půl rokem (jak psali jiní)…
Tak navíc některé rakety nejsou počítané jako návratové, protože zákazník je platí a potřebuje využít jejich kompletní nosnost pro těžké družice, bez zbytkového paliva. Další, které během toho půl roku přistály, se už pucují.
A určitě se blíží doba třetího vzletu stejného stupně. Je o tom víc zpráv, pane DM?
Bohužel zatím nic nevíme, je možné, že více než dva lety přijdou až s Blockem 5, těžko říct.
Planuje sa aj tretie pouzitie prveho (toho isteho)stupna?
Zatím ne, ale uvidíme do budoucna. Možná až začne létat Block 5.
Třeba to poprvé podruhé bude u postranního bloku při druhém letu FH 🙂
Třeba poletí při druhém letu FH poprvé potřetí první stupeň 😀 Už o tom byly i nějaké opatrné zmínky v plánech. I když FH je dost drahá hračka, tak poprvé potřetí letící první stupeň bude asi na nějakém normálním F. Nicméně bylo by fajn, kdyby při druhém letu FH možná poprvé poletěl první stupeň podruhé na FH. A možná při druhém letu FH dokonce poletí podruhé druhý stupeň.
Myslím si, že DM spustil tím nadpisem jednu z nejvtipnějších diskusí, co jsem tady 😀
Třeba poprvé potřetí použijí nějaký stupeň při testech crew dragonu
Zajímavé by bylo kdyby zkusili letěný stupeň jen dotankovat a poslat ho opět na start s tím že by místo druhého stupně nesl jen maketu. Bylo by zajímavé pozorovat to jestli to ta raketa da. Řekl bych že už teď maji tolik zachráněných stupňů že je všechny ani nevyužijí. Riziko by jen bylo to že by při havarii mohla raketa poškodit startovní rampu.
Neúspěch tohoto pokusu by poškodil pověst SpaceX.
A ostatní nevyužité stupně se mohou rozebrat na náhradní díly – pravě pro ty ostatní opětovně použité.