sociální sítě

Přímé přenosy

Atlas V (Starliner 1)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Tory Bruno

Tory Bruno, který nedávno odstoupil z funkce generálního ředitele společnosti United Launch Alliance, se připojuje ke společnosti Blue Origin jako vedoucí nové divize národní bezpečnosti.

ESA

Evropská kosmická agentura oznámila plány na nábor přibližně 520 nových zaměstnanců počínaje rokem 2026, a to na základě rozhodnutí schválených na 342. zasedání Rady ESA začátkem tohoto měsíce.

BlueBird

Indická raketa LVM3 vynesla 23. prosince družici BlueBird nové generace společnosti AST SpaceMobile s přímým přenosem do vesmíru. Zahájila tím tak sérii vynášení dalších desítek kusů těchto družic.

Innospace

Jihokorejský startup Innospace oznámil, že se v první polovině roku 2026 pokusí o druhý start své rakety Hanbit-Nano. První let rakety skončil výbuchem krátce po startu 22. prosince.

Desert Works Propulsion

Společnost Desert Works Propulsion (DWP) dnes oznámila rozšíření svých domácích vývojových a testovacích kapacit pro elektrické pohony s cílem reagovat na rostoucí poptávku po pokročilé mobilitě ve vesmíru v odvětvích národní bezpečnosti a komerčního vesmíru.

CACI International

Společnost CACI International 22. prosince oznámila, že hotovostní transakci v hodnotě 2,6 miliardy dolarů získává společnost ARKA Group, která se zabývá vesmírnými technologiemi. Společnost tak rozšiřuje svou působnost v oblasti vesmírných senzorických a zpravodajských systémů.

Dlouhý pochod 12A

První start čínské opakovaně použitelné rakety Dlouhý pochod 12A dosáhl v pondělí večer oběžné dráhy. První stupeň měl po oddělení provést návrat do atmosféry a přistání. Pokus o přistání se však nedařil.

Selhání rakety H3

Dnešní start s družicí QZS-5 skončil neúspěšně vlivem problémů s horním stupněm. Jeho první zážeh trval o 27 sekund déle s nižším tlakem, druhý zážeh začal o 25 sekund později než měl a namísto 260 sekund trval sotva sekundu. Družice i s horním stupněm tak zůstaly na LEO.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Miniraketoplán v závěsu

Testovací exemplář Dream Chaseru v na kalifornské ranveji.

Firma Sierra Nevada Corporation testuje na Armstrong Flight Research Center svůj miniraketoplán Dream Chaser, který by měl v příštích letech vozit zásoby na Mezinárodní vesmírnou stanici. Zkoušky jsou zaměřené na chování dvou hlavních podvozků s koly a předního podvozku, který je vybaven speciální lyží. V rámci těchto zkoušek je miniraketolán připojen za automobil, který se po ranveji rozjede rychlostí téměř 100 km/h a následně dojde k uvolnění spojení, takže Dream Chaser simuluje brzdící manévry a chování celého stroje po přistání.

Zkoušky zatím probíhají dobře a možná ještě letos se tak možná dočkáme letových zkoušek a přistání. Informace o dalších plánech najdete i v našem měsíc starém článku. Přiložené video pochází právě ze zkoušek, při kterých byl miniraketoplán tažen po ranveji za autem a určitě Vám tenhle sotva tříminutový klip doporučujeme – obsahuje totiž velmi povedené záběry na konstrukci tohoto pohledného stroje.

Zdroje informací:
https://www.youtube.com/
https://www.facebook.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/DE84hiZXgAALff_.jpg:large

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
20 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
RiMr
RiMr
8 let před

Zda se, ze bude minimalne na nizke obezne draze rusno a pestro typy. SpaceX uz je tam „doma“, uvidime jak pokroci Blue Origin (od rany motoru o nich neni moc slyset) a ted tenhle krasavec…
Soukromnici diky prozirave podpore a spolupraci NASA akceleruji.
Co myslite ze bude driv nahore – Dream Chaser nebo Nauka? New Glenn nebo Angara? 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  RiMr

Technicky vzato Angara už letěla. 🙂

Vojta
Vojta
8 let před

Moc pěkný stroj. Nelíbí se mi akorát tři věci. Jednak, že tam nebude posádka (i když třeba někdy ano), že se neobejde bez servisního modulu (respektive že není SM integrován do stroje tak, aby s ním mohl i přistát) a že při startu potřebuje aerodynamický kryt. Ale pak už by byl dokonalý a to nejde 🙂

Vojta
Vojta
8 let před
Odpověď  Vojta

Vlastně ne, úplně dokonalý by byl, kdyby měl integrovaný i druhý stupeň, přistával s ním a dal se posadit na booster, který taky umí přistát.

Jirka
Jirka
8 let před
Odpověď  Vojta

Jenom blázen by vlezl do stroje, který má jediný únikový východ a to dokovací port. Ideální, pokud se v kosmu s něčím spojujete a mechanismus ze zablokuje. Pak už není úniku… To by bylo něco na mou klaustrofobii.

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
8 let před
Odpověď  Jirka

Bláznů, kteří by vlezli do týhle nádherný káry, takových nás je habakuk. 🙂 Bude to věčná škoda, pokud zůstane jen „náklaďákem“.

kopapaka
8 let před
Odpověď  Jirka

Až na to, že ten raketoplán má ještě jedny dveře na hřbetě…

Vojta
Vojta
8 let před
Odpověď  kopapaka

Bez nich by tam ani nemohli nastoupit. Na dokovacím portu bude Dream Chaser při startu doslova sedět, takže nebude přístupný.

Štěpán Krňanský
Štěpán Krňanský
8 let před

Jaká raketa to má vynášet?

Ketivab
Ketivab
8 let před

Atlas 5 v konfiguraci 552.

Štěpán Krňanský
Štěpán Krňanský
8 let před
Odpověď  Ketivab

Diky 🙂

Petr K.
Petr K.
8 let před

Přijde mi to jako by si někdo plnil svůj dětský sen inspirovaný animáčem o raketových kaťatech a přitom moc nepřemýšlel o praktičnosti. Když pominu crossrange (důležitý možná pro armádu), tak to má vlastně jen samé nevýhody proti klasické kapsli. Přirovnal bych to k snaze dělat létající ponorku – technicky to je možné, ale proč? Máte někdo představu?

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
8 let před
Odpověď  Petr K.

Tak přiletět si z LEO před garáž není až tak zanedbatelná výhoda, ne?! Ale faktem je, že třeba nemožnost startovat bez krytu tomu stroji dost ubírá na „kráse“. Každopádně je dobře, že tuto koncepci někdo rozvíjí. Nikdo si nemůže být jistý, že „létající ponorka“ je špatný nápad.

Ketivab
Ketivab
8 let před
Odpověď  Rudolf Šíma

Opravdu to nemůže startovat bez krytu? Vždyť původně plánovaná pilotovaná verze bez krytu startovat měla, ne?

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
8 let před
Odpověď  Ketivab

Nevím jistě, ale kryt mít bude (a sklopná křídla). Možná by vytvářel na startující soustavu nevýhodně působící aerodynamické síly. Také je mi divné, že těleso snesoucí návrat do atmosféry by nezvládlo její opuštění.

Jiří Hadač
Jiří Hadač
8 let před
Odpověď  Ketivab

Taky to teď čtu a jen zírám. Pilotovaná verze bez krytu, nepilotovaná musí pod kryt. Ale prý díky krytu se může nechat vynést I raketou Arianne.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Petr K.

Velkou výhodou tohoto stroje je to, že při návratu bude na miniraketoplán i na věci v jeho útrobách působit jen minimální přetížení – jen okolo 1,5 g, což je ideální pro některé vědecké experimenty. Běžná návratová kabina dosahuje přetížení okolo 4 g.

Jiří Hadač
Jiří Hadač
8 let před

Já přemýšlím, jak by s tím chtěli udělat servisní misi k Hubblu. Byla by tu nutnost dovézt nářádí a náhradní díly, uskladnit skafandry, zajistit kosmonautům nějaký životní prostor. Tak nějak mi vychází, že tam bude dost narváno – tj. těsno a vehementno. Trošku mi to připadá, že by se to podobalo startu mise Skylab 2, že si v kabině Apolla zahráli puzzle (používám formulaci O. Šamárka).

DomoKun
DomoKun
8 let před
Odpověď  Jiří Hadač

Je to jednoduché, chase bude u hubla parkovat s materiálem atd…
Kosmounauti přiletí v dragonu, pak s ním zase odfrčí pryč. 🙂

pbpitko
pbpitko
8 let před

Dream Chaser neplánuje žiadne vesmírne vychádzky a teda ani nebude robiť servis pre Hubbla či čohokoľvek iného. Bude iba pendlovať na trase zem-ISS.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.