sociální sítě

Přímé přenosy

Atlas V (Starliner 1)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Tory Bruno

Tory Bruno, který nedávno odstoupil z funkce generálního ředitele společnosti United Launch Alliance, se připojuje ke společnosti Blue Origin jako vedoucí nové divize národní bezpečnosti.

ESA

Evropská kosmická agentura oznámila plány na nábor přibližně 520 nových zaměstnanců počínaje rokem 2026, a to na základě rozhodnutí schválených na 342. zasedání Rady ESA začátkem tohoto měsíce.

BlueBird

Indická raketa LVM3 vynesla 23. prosince družici BlueBird nové generace společnosti AST SpaceMobile s přímým přenosem do vesmíru. Zahájila tím tak sérii vynášení dalších desítek kusů těchto družic.

Innospace

Jihokorejský startup Innospace oznámil, že se v první polovině roku 2026 pokusí o druhý start své rakety Hanbit-Nano. První let rakety skončil výbuchem krátce po startu 22. prosince.

Desert Works Propulsion

Společnost Desert Works Propulsion (DWP) dnes oznámila rozšíření svých domácích vývojových a testovacích kapacit pro elektrické pohony s cílem reagovat na rostoucí poptávku po pokročilé mobilitě ve vesmíru v odvětvích národní bezpečnosti a komerčního vesmíru.

CACI International

Společnost CACI International 22. prosince oznámila, že hotovostní transakci v hodnotě 2,6 miliardy dolarů získává společnost ARKA Group, která se zabývá vesmírnými technologiemi. Společnost tak rozšiřuje svou působnost v oblasti vesmírných senzorických a zpravodajských systémů.

Dlouhý pochod 12A

První start čínské opakovaně použitelné rakety Dlouhý pochod 12A dosáhl v pondělí večer oběžné dráhy. První stupeň měl po oddělení provést návrat do atmosféry a přistání. Pokus o přistání se však nedařil.

Selhání rakety H3

Dnešní start s družicí QZS-5 skončil neúspěšně vlivem problémů s horním stupněm. Jeho první zážeh trval o 27 sekund déle s nižším tlakem, druhý zážeh začal o 25 sekund později než měl a namísto 260 sekund trval sotva sekundu. Družice i s horním stupněm tak zůstaly na LEO.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Elon Musk zveřejnil detaily včerejšího přistání

Patnácté úspěšné přistání prvního stupně v historii a dvanáctý start v roce letošním – to je stručné zhodnocení včerejší mise společnosti SpaceX. Tchajwanský satelit dosáhl plánované oběžné dráhy a Falcon 9 si připsal další úspěšnou misi. Tyto úspěchy samozřejmě těší všechny zaměstnance této soukromé firmy včetně Elona Muska. Můžeme to soudit podle toho, jak se po úspěšném startu rozepsal na svém Twitteru, přičemž zveřejnil i několik velmi zajímavých údajů, které jsme u minulých přistání až na výjimky neznali.

Dozvěděli jsme se třeba, že první stupeň dosedl na mořskou plošinu Just Read the Instructions s vertikální rychlostí 1,47 m/s (5,29 km/h), což odpovídá jen trochu rychlejší chůzi. Důležitý je i údaj o boční rychlosti v době dosednutí – včera to bylo jen 0,15 m/s (0,54 km/h). Stupeň dosedl jen s minimálním náklonem, který činil 0,4° od vertikály. Už ve videu bylo vidět, že stupeň přistál velmi blízko středu – konkrétně to bylo 70 centimetrů od něj.

Záběr na přistání z přímého přenosu - je vidět, jak blízko středu stupeň přistál.
Záběr na přistání z přímého přenosu – je vidět, jak blízko středu stupeň přistál.
Zdroj: https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net

Musk navíc oznámil, že tento první stupeň drží rekord v dosažené výšce – setrvačností vystoupal do výšky 247 kilometrů. Jak ale Elon Musk poznamenal, výška není v tomto případě rozhodující a hlavní roli hraje rychlost – ta dosáhla v případě včerejšího letu maximální hodnoty Mach 6,9 (2348 m/s – 8452 km/h). Rekord rychlosti zachráněného stupně drží mise Bulgariasat-1, kdy stupeň dosáhl rychlosti Mach 7,9! I malý rozdíl v rychlosti hraje z hlediska namáhání velkou roli, protože ve výpočtu energie počítáme rychlost na druhou.

Zdroje informací:
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/DIDPABEUAAEr21w?format=jpg&name=large
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…86be72b5dce0d27ee06a00773f16472a&oe=5A1AD03C

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
3 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Kamil
Kamil
8 let před

Celkově byl včera profil letu úplně jiný než normálně. Např. 2 stupeň vystoupal hodně rychle hodně vysoko (700 km) a až tam nabíral rychlost, obvykle rychlost nabírá tak ve výšce 150 km. Jistě to bylo způsobeno tím, že satelit nemá motory. A že profil letu 1.stupně je neobvyklý bylo zřejmé z toho, jak dlouho letěl, obvykle přistává tak po osmi minutách, tentokrát až v jedenácté

Roman L.
Roman L.
8 let před
Odpověď  Kamil

Náklad byl při tomto letu opravdu lehký, takže proto ten strmější profil. Efektivnější je letět více vodorovně a tím předat nákladu co největší dopřednou rychlost, která je pro udržení na orbitu rozhodující, proto mise na GTO nebo těžší náklady na LEO (Iridium) míří více „do dálky“. Perfektní obrázek, i když trochu starší, je tady:comment image

Honza
Honza
8 let před
Odpověď  Roman L.

Páni, to jsou fakt boží grafy. A podle příslušného subredditu jsou to jen ručně opsaná data z telemetrie živých vysílání po 5 vteřinách a pak počítání. Klobouk dolů pro autora a díky Vám, že jste to sem hodil.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.