Snad ani nemá smysl vyjmenovávat všechny změny a odklady, kterých se tchajwanská snímkovací družice Formosat-5 během své sedmileté „předstartovní“ kampaně dočkala. Podobně jako první start Falconu Heavy byla totiž i ona v některých chvílích takřka za dveřmi, jen aby se pak po nějaké nepředvídatelné události dočkala akorát dalšího zdržení a odsunutí na neurčito. Až ironií osudu by se například dal nazvat termín říjen 2016 – pouhý měsíc před tímto datem došlo k „anomálii“ na rampě SLC-40, která zničila izraelský telekomunikační satelit AMOS-6.
Nicméně SpaceX tento rok konzistentně dokazuje, že to s plněním svých smluvních závazků myslí vážně, a start Formosatu-5, který je nyní už bezpečně tou nejbližší misí Falconu 9, by měl tuto snahu nadobro stvrdit.
Datum a místo? Prosinec 2013, atol Kwajalein
SpaceX a tchajwanská kosmická agentura NSPO (National Space Organization) podepsaly smlouvu o vynesení Formosatu-5 v červnu 2010. Tchaj-wan, jak se později ukázalo, tehdy za tuto službu zaplatil 23 milionů dolarů. „Přístup SpaceX k poskytování dopravy na oběžnou dráhu je velmi dobře sladěný s našimi cíli a úmysly pro tento program – jsme velmi rádi, že budou naším partnerem pro tento start,“ komentoval Dr. H. P. Chang, programový manažer Formosatu-5.
Byť se SpaceX v oficiální tiskové zprávě vyvarovalo určit raketu, která družici na oběžnou dráhu dopraví, prohlásilo, že by ke startu mohlo dojít “už v prosinci 2013 z naší rampy na ostrově Omelek”. To hrálo do karet slibovanému Falconu 1e.
Ale nestalo se tak. Falcon 1e nebyl nikdy uveden do provozu, a v roce 2012 SpaceX prohlásilo, že náklady dříve určené pro jejich “jedničkové” rakety poletí jako sekundární náklady při misích výkonnějšího Falconu 9.
Spolujezdec a stále vzdálenější termíny
Sdílet raketu Falcon 9 měl s lehoučkým Formosatem-5 prstenec SHERPA společnosti Spaceflight Industries, naložený několika desítkami cubesatů a s přibližnou hmotností půldruhé tuny; mise tedy zůstala v rámci možností “nízkoenergetická”, protože v principu nesla dva sekundární náklady. I přesto start sklouzával seznamem nákladů níž a níž, a krátce po anomálii při letu CRS-7 se stal nejbližším optimistickým datem prosinec 2015. Z prosince 2015 se stalo jaro 2016, a záhy se začalo šeptat o údržbě na západním střeleckém prostoru, která by znemožnila start až do srpna, když přitom už v květnu ChinaTimes informovaly, že Formosat-5 úspěšně prošel řadou zatěžkávacích testů. A to se ještě před dvojicí nákladů v řadě nacházela první mise IridiumNEXT.
AMOS-6 a odstup SHERPY
Exploze Falconu 9 na rampě v září 2016 byla pro již nadějně vyhlížející start Formosatu-5 následující měsíc značným otřesem. Misi, která patrně už tak měla u SpaceX nízkou prioritu, předběhly ty, které se nakupily během nucené přestávky nosiče, a datum startu se opět začalo propadat, a to i přesto, že bylo SpaceX od té doby smluvně účtováno penále 300 000 dolarů měsíčně. Až nakonec v březnu letošního roku došly společnosti Spaceflight Industries nervy, a satelity z prstence SHERPA přerezervovala na různé jiné rakety s dřívějšími starty; SHERPA samotná, připravená k letu, byla uskladněna pro misi SSO-A.
Ironicky právě tehdy začaly termíny pro Formosat-5 vypadat pevněji. Aktuální datum startu, známé od začátku července, potvrdilo odeslání družice 19. července z centrály NSPO v Hsinchu na Tchajwanu na Vandenbergovu leteckou základnu ve Spojených státech.
O Formosatu-5
Družice Formosat-5 je pokračovatelem řady tří družic, vypuštěných mezi lety 1999 a 2006. Název je složeninou slova “Formosa”, odvozeného z dříve užívaného názvu pro Tchajwan, “Ilha Formosa”, nebo-li nádherný ostrov, a slova satelit. Co se týče kuriózního číslování, Formosat-4 nikdy neexistoval z důvodu čínské pověrčivosti – “čtyři” zní čínsky podobně jako “smrt”.
Formosat-5 je prvním satelitem, který byl kompletně navržen a vyroben na Tchajwanu, včetně vědeckých přístrojů, a v tom tkví jeho hlavní přínos pro tchajwanské kosmické snahy – dokázal, že Tchajwan je země schopná vyrobit vesmírnou družici svépomocí. Operovat bude ve výšce 720 km na dráze synchronní se Sluncem o sklonu 98,28°.
Podobně jako Formosat-2, jeho designově přímý předchůdce, kterého nahradí, ponese Formosat-5 především optický přístroj RSI, schopný snímat panchromatické snímky o rozlišení dva metry, a multispektrální snímky o rozlišení čtyři metry. Sekundárním vědeckým přístrojem bude pokročilá ionosférická sonda, vyvinutá Národní centrální univerzitou.
Čtyři pozemní stanice nutné pro provoz Formosatu-5 se nachází na Tchajwanu: jedna v centrále NSPO v Hsinchu, další dvě v Taipei při Národní centrální univerzitě, a jedna na jihu ostrova v Kaohsiungu při Národní univerzitě Chenga Kunga.
Poslední Falcon 9 v1.2 Block 3
Z blíže nespecifikovaných důvodů ponese Formosat-5 na jeho zamýšlenou oběžnou dráhu první stupeň se sériovým číslem B1038, který prošel testováním na základně McGregor asi před měsícem. Těm pozornějším zajisté neuniklo, že první srpnovou misi CRS-12 podpořil první stupeň se sériovým číslem B1039, byť byl odeslán na kosmodrom až jako druhý z této dvojice, a že to byla premiéra prvních stupňů revize Falconu 9 v1.2 zvané Block 4. A tedy v důsledku tohoto “žonglování” s prvními stupni bude Formosat-5 derniérou Blocku 3. Aby toho ale nebylo málo, druhý stupeň bude již standardní Block 4.
Množily se spekulace, že Formosat-5 bude mise, při které SpaceX pokřtí ohněm svou přistávací zónu, kdysi rampu SLC-4W Vandenbergovy letecké základny – náklad je dostatečně lehký na pohodlný návrat zpět na kosmodrom, a přistávací zóna fyzicky existuje. Bohužel podle licencí poskytnutých FAA (Federálnímu úřadu pro letectví) se i tentokrát první stupeň Falconu 9 pokusí o “klasické” přistání na plošině Just Read the Instructions, na které jsme zvyklí z misí pro Iridium. Mezi možnými důvody vyčnívá ten, že v době odevzdávání žádostí o licenci, 28. června, nebyla ještě přistávací oblast zcela připravena přijmout vracející se první stupeň.
Statickým zážehem na kosmodromu prošla raketa bez aerodynamického krytu s nákladem 19. srpna. Perličkou je, že jako ne neobvykle krátké hoření devíti motorů Merlin 1D způsobilo menší požár kousek od rampy. I přes tuto menší obtíž SpaceX formou obvyklého tweetu potvrdilo úspěšný test, jehož další vyhodnocení vyústí v obvyklý Launch Readiness Review dva dny před startem. Raketa byla odrolována zpět do hangáru na rampě SLC-4E, kde bude spojena s nákladem, a pokud vše proběhne podle plánu, dlouho odkládaná mise pro Falconu 9 odstartuje ve čtvrtek 24. srpna 2017 mezi 20:50 a 21:34 CEST, tedy kolem poledne místního času.
Zdroje informací:
http://www.nspo.narl.org.tw/
https://spaceflightnow.com/
https://forum.nasaspaceflight.com/
https://forum.nasaspaceflight.com/
https://www.nasaspaceflight.com/
http://forum.kosmonautix.cz/
Zdroje obrázků:
http://www.narlabs.org.tw/upload/offical/en/news/25/565/photo/349.jpg
https://i.pinimg.com/…/4b0cfddaffd230c05da45eec90ccaf9e–spacex-launch-space-travel.jpg
https://media.wired.com/photos/5932f9a2d80dd005b42b0b4d/191:100/pass/SHERPA.jpg
http://space.skyrocket.de/img_sat/formosat-5__1.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/…/08/Screen-Shot-2017-08-18-at-14.25.41-350×232.png
https://i.redd.it/6uuv58akp72y.jpg
https://pbs.twimg.com/media/DHneUQ_XYAACLOM?format=jpg&name=large
Možná by bylo dobré napsat, že se jedná o poslední NOVÝ první stupeň Block 3, protože ještě aspoň tři už použité stupně Block 3 ještě poletí na misích SES-11 a FH Demo, pokud je tedy nepřestavěli na Block 4 v rámci modifikací na FH. Jinak skvělé předstartovní shrnutí, jako vždy 🙂
FH opravdu využije původní stupně ve verzi block 3, ale myslím, že by v články bylo zbytečné zdůrazňovat že jde o poslední nový stupeň z této řady. Domnívám se, že je to jasné. 🙂
Sice si pockali pomerne dlouho, ale na druhou stranu je to moc stat nebude :)).