Na Stennisově středisku má dnes dojít ke zkušebnímu zážehu motoru RS-25 s poslední zatím neotestovanou letovou řídicí jednotkou pro premiérový let rakety SLS. Ještě včera touto dobou se zdálo, že ve středu proběhnou hned dva statické zážehy – kromě již zmíněného RS-25 se mělo na několik sekund zapálit devět motorů Merlin 1D. SpaceX ale svůj zážeh posunula na čtvrtek, ale kdo zná zážehy motorů RS-25, ten dobře ví, že pohled na jeho nespoutanou sílu stačí sám o sobě.
K zážehu mělo původně dojít ve 22:00 našeho času, ale z blíže nespecifikovaného důvodu došlo k odkladu o 15 minut. Nakonec však zážeh začal v původně plánovaném čase.
Zdroje informací:
https://twitter.com/
Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/15-007b.jpg
Dnešnímu testu je věnován i článek na NSF:
https://www.nasaspaceflight.com/2017/08/rs-25-another-controller-test-sls/
Podle článku odkazujícího se na informace od vedoucího týmu pro RS-25 Philipa Benefielda fungovala řídicí jednotka FM5 během předchozího testu 25. července dobře. Dnešní 500sekundový zážeh bude řídit jednotka FM6. Není tedy jasné, jaký je současný status řídicí jednotky FM4, kterou předběhly FM5 i FM6. Všechny řídicí jednotky pro raketu SLS jsou zcela nové, jsou to moderní počítače, které nemají nic společného s érou raketoplánů.
Po dnešním zážehu má být neletový motor RS-25 č. 0528, na kterém jsou zkoušeny řídicí jednotky pro misi EM-1, deinstalován z testovacího stanoviště A-1 ve Stennisově vesmírném středisku. Další zážeh z tohoto stanoviště má být s letovým motorem č. 2063, který je určen pro let EM-2. Motory, které letěly v rámci programu Space Shuttle, se zde již netestují, ale č. 2063 dosud neletěl a ani nebyl testován. Zážeh tohoto motoru je plánován na říjen, přičemž jeho test má řídit další letová řídicí jednotka. Protože však všechny letové řídicí jednotky pro EM-1 mají být do letových motorů integrovány již do konce září, je zřejmé, že s dnes testovanou jednotkou FM6 se počítá při EM-1 místo původní FM4.
Po čtení těchto „motorových kvízů“ musím konstatovat, že to co předvádí SpaceX co se týká odkladů, změn apod., nám velmi dobře známá Muskova konstanta a i harmonogram FH je oproti těmto příběhům s RS-25 VELMI, ale VELMI slabý odvar.
A jako důvod, že řídící jednotka je úplně nová a nemá nic společného s STS – no tak to pardon, ještě aby měla, to už by bylo recyklované úplně vše. Musím si položit otázku, co by se asi dělo, kdyby RS-25 nebyly hotové z éry raketoplánů – raději ani nepředpokládat. Nedělo by se asi nic – asi by nebyly $ 🙂
Miliony Powerpointů, miliardy $ utracené, stovky a tisíce zpráv o zkouškách… a stále testujeme 40 let staré (minimálné) motory. Jo vlastně pardon, s novými jednotkami. Úsměvné 🙂
Někdy, snad minulý rok to bylo, jsem se tady pozastavoval nad tím, jak se vyvíjel rozpočet u JWST… v souvislosti s tím, co se předvádí s SLS se musím omluvit. Raději kdyby se $ daly na vědu typu dalšího (i podobného) JWST, přineslo by to asi více užitku. Škoda.
Jo a jinak, díky za Vaše řádky, pane Hošku. Aby nevznikl mylný dojem 🙂
Hlavně, že byl včerejší závěrečný test úspěšný. K „40 let starým“ motorům mám jen malou poznámku. Motory RS-25 z éry raketoplánů jsou vyzkoušené, spolehlivé a certifikované pro pilotované lety. Nejstarší exempláře (série Block I) byly vyřazeny, a pro program SLS byly převedeny tyto:
Let 1
(číslo motoru – označení prvního použití – rok prvního letu)
2045 – STS-70 -1995
2056 – STS-78 – 1996
2058 – STS-116 – 2006
2060 – STS-127 – 2009
Let 2
2047 – STS-91 – 1998
2059 – STS-117 – 2007
2062 – nový
2063 – nový
Let 3
2048 – STS-73 – 1995
2054 – STS-77 – 1996
2057 – STS-81 – 1997
2061 – STS-130 – 2010
Let 4
2044 – STS-89 – 1998
2050 – STS-73 – 1995
2051 – STS-96 – 1999
2052 – STS-72 – 1996
Plne chápem Adama a jeho rozčarovanie. O 40rokov neskôr, by som aj pri rovnakej technickej konštrukcii videl priestor v použití nových materiálov, prípadne iných modifikácií.
Ak sa to tak vezme. 1943 V-2 ako vzorova raketa, o 40 rokov 1983 už máme lety na orbitu a dokonca na mesiac a o ďaľších 40 rokov???
Napriek prevratnej miniaturiziacii, pokroku v elektronike, metalurgických a technologickým pokrokom, vytiahnime 40 rokov starý motor a podme ho oprášiť.
To, že je vyskúšaný a certifikovaný je veľmi chabé ospravedlnenie. To by sme jazdili doteraz na parných lokomotívach a možno konských povozoch…
NASA se dost spálila při vývoji X-33.
Zážeh je odložen o čtvrt hodiny na 22:15 našeho času.
https://www.facebook.com/NASAStennis
Falcon „zažehne“ zítra odpo našeho času a start je 14.8. nebo se mýlím?
Přesně tak. K odkladu startu došlo až po napsání tohoto článku.
Motor běží. Zážeh byl vrácen na původní čas.
Motor byl po 500sekundovém zážehu vypnut. Po vizuální stránce byl test úspěšný.