sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Aktivní seriály

Náš web se může pyšnit širokou a pestrou paletou seriálů, které jsou u našich čtenářů oblíbené.

Ukončené seriály

Mimo naše aktivní seriály je tu také spousta těch, které se věnovaly například historickým tématům. I přesto, že patří mezi starší, na jejich kvalitě to rozhodně neubírá! Toužíte zjistit něco o historii, nebo se zkrátka jen kochat nádhernými fotografiemi? Pak jsou tyto seriály právě pro Vás.

RS-25 opět zaburácí

Na Stennisově středisku má dnes dojít ke zkušebnímu zážehu motoru RS-25 s poslední zatím neotestovanou letovou řídicí jednotkou pro premiérový let rakety SLS. Ještě včera touto dobou se zdálo, že ve středu proběhnou hned dva statické zážehy – kromě již zmíněného RS-25 se mělo na několik sekund zapálit devět motorů Merlin 1D. SpaceX ale svůj zážeh posunula na čtvrtek, ale kdo zná zážehy motorů RS-25, ten dobře ví, že pohled na jeho nespoutanou sílu stačí sám o sobě.

K zážehu mělo původně dojít ve 22:00 našeho času, ale z blíže nespecifikovaného důvodu došlo k odkladu o 15 minut. Nakonec však zážeh začal v původně plánovaném čase.

Zdroje informací:
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/15-007b.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Štítky:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
10 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jiří Hošek
Jiří Hošek
7 let před

Dnešnímu testu je věnován i článek na NSF:
https://www.nasaspaceflight.com/2017/08/rs-25-another-controller-test-sls/
Podle článku odkazujícího se na informace od vedoucího týmu pro RS-25 Philipa Benefielda fungovala řídicí jednotka FM5 během předchozího testu 25. července dobře. Dnešní 500sekundový zážeh bude řídit jednotka FM6. Není tedy jasné, jaký je současný status řídicí jednotky FM4, kterou předběhly FM5 i FM6. Všechny řídicí jednotky pro raketu SLS jsou zcela nové, jsou to moderní počítače, které nemají nic společného s érou raketoplánů.
Po dnešním zážehu má být neletový motor RS-25 č. 0528, na kterém jsou zkoušeny řídicí jednotky pro misi EM-1, deinstalován z testovacího stanoviště A-1 ve Stennisově vesmírném středisku. Další zážeh z tohoto stanoviště má být s letovým motorem č. 2063, který je určen pro let EM-2. Motory, které letěly v rámci programu Space Shuttle, se zde již netestují, ale č. 2063 dosud neletěl a ani nebyl testován. Zážeh tohoto motoru je plánován na říjen, přičemž jeho test má řídit další letová řídicí jednotka. Protože však všechny letové řídicí jednotky pro EM-1 mají být do letových motorů integrovány již do konce září, je zřejmé, že s dnes testovanou jednotkou FM6 se počítá při EM-1 místo původní FM4.

Adam
Adam
7 let před
Odpovědět  Jiří Hošek

Po čtení těchto „motorových kvízů“ musím konstatovat, že to co předvádí SpaceX co se týká odkladů, změn apod., nám velmi dobře známá Muskova konstanta a i harmonogram FH je oproti těmto příběhům s RS-25 VELMI, ale VELMI slabý odvar.
A jako důvod, že řídící jednotka je úplně nová a nemá nic společného s STS – no tak to pardon, ještě aby měla, to už by bylo recyklované úplně vše. Musím si položit otázku, co by se asi dělo, kdyby RS-25 nebyly hotové z éry raketoplánů – raději ani nepředpokládat. Nedělo by se asi nic – asi by nebyly $ 🙂
Miliony Powerpointů, miliardy $ utracené, stovky a tisíce zpráv o zkouškách… a stále testujeme 40 let staré (minimálné) motory. Jo vlastně pardon, s novými jednotkami. Úsměvné 🙂

Někdy, snad minulý rok to bylo, jsem se tady pozastavoval nad tím, jak se vyvíjel rozpočet u JWST… v souvislosti s tím, co se předvádí s SLS se musím omluvit. Raději kdyby se $ daly na vědu typu dalšího (i podobného) JWST, přineslo by to asi více užitku. Škoda.

Jo a jinak, díky za Vaše řádky, pane Hošku. Aby nevznikl mylný dojem 🙂

Jiří Hošek
Jiří Hošek
7 let před
Odpovědět  Jiří Hošek

Hlavně, že byl včerejší závěrečný test úspěšný. K „40 let starým“ motorům mám jen malou poznámku. Motory RS-25 z éry raketoplánů jsou vyzkoušené, spolehlivé a certifikované pro pilotované lety. Nejstarší exempláře (série Block I) byly vyřazeny, a pro program SLS byly převedeny tyto:

Let 1
(číslo motoru – označení prvního použití – rok prvního letu)
2045 – STS-70 -1995
2056 – STS-78 – 1996
2058 – STS-116 – 2006
2060 – STS-127 – 2009

Let 2
2047 – STS-91 – 1998
2059 – STS-117 – 2007
2062 – nový
2063 – nový

Let 3
2048 – STS-73 – 1995
2054 – STS-77 – 1996
2057 – STS-81 – 1997
2061 – STS-130 – 2010

Let 4
2044 – STS-89 – 1998
2050 – STS-73 – 1995
2051 – STS-96 – 1999
2052 – STS-72 – 1996

BlackSheepOI2
BlackSheepOI2
7 let před
Odpovědět  Jiří Hošek

Plne chápem Adama a jeho rozčarovanie. O 40rokov neskôr, by som aj pri rovnakej technickej konštrukcii videl priestor v použití nových materiálov, prípadne iných modifikácií.
Ak sa to tak vezme. 1943 V-2 ako vzorova raketa, o 40 rokov 1983 už máme lety na orbitu a dokonca na mesiac a o ďaľších 40 rokov???

Napriek prevratnej miniaturiziacii, pokroku v elektronike, metalurgických a technologickým pokrokom, vytiahnime 40 rokov starý motor a podme ho oprášiť.

To, že je vyskúšaný a certifikovaný je veľmi chabé ospravedlnenie. To by sme jazdili doteraz na parných lokomotívach a možno konských povozoch…

Jiří Hošek
Jiří Hošek
7 let před
Odpovědět  BlackSheepOI2

NASA se dost spálila při vývoji X-33.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
7 let před

Zážeh je odložen o čtvrt hodiny na 22:15 našeho času.
https://www.facebook.com/NASAStennis

endemit
endemit
7 let před

Falcon „zažehne“ zítra odpo našeho času a start je 14.8. nebo se mýlím?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpovědět  endemit

Přesně tak. K odkladu startu došlo až po napsání tohoto článku.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
7 let před

Motor běží. Zážeh byl vrácen na původní čas.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
7 let před

Motor byl po 500sekundovém zážehu vypnut. Po vizuální stránce byl test úspěšný.

https://kosmonautix.cz/2017/08/09/rs-25-opet-zaburaci/