sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Poslední korekce od Cassini

Sonda Cassini pravidelně provádí korekční zážehy, aby upravila svou dráhu a přiblížila ji té ideální, neboli referenční trajektorii, se kterou počítají letoví plánovači. 15. července došlo k dalšímu takovému zážehu z řady, který byl přesto jiný. Nyní už má tým jistotu, že žádný další zážeh už nebude s největší pravděpodobností potřeba. Od startu své mise použila Cassini pohonný systém ke korekci dráhy 360×. Poslední korekční zážeh trval podle přijatých údajů přesně 153,125 sekund a změnil rychlost sondy o 143,64 mm/s. Do konce této úžasné mise nyní chybí méně než dva měsíce.

Korekční trysky budou mít ještě několik úkolů. Ve zbývajících týdnech zajistí případné manévry a hlavně při závěrečném vstupu do atmosféry se budou snažit udržet sondu ve stabilní orientace, aby mohla její anténa mířit k Zemi a v přímém přenosu odesílat naměřené údaje.

Operátoři sondy Cassini Earl Maize a Julie Webster ve velíně JPL.
Operátoři sondy Cassini Earl Maize a Julie Webster ve velíně JPL.
Zdroj: https://saturn.jpl.nasa.gov

Zdroje informací:
https://saturn.jpl.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
http://nasamedia.lunaimaging.com/…/NVA2-14-NA/24574/p46507ac.jpg
https://saturn.jpl.nasa.gov/internal_resources/966/

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
24 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Štěpán
Štěpán
7 let před

Takže tato orbita už vede do atmosféry Saturnu? Myslel jsem že ji tam navede zážeh až těsně před tím

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Štěpán

Je možné, že se ke korekci použijí už jen malé trysky. Hlavní motor se nepoužívá pro změny rychlosti menší než 1 cm/s.

slappy
7 let před
Odpověď  Štěpán

Celých 22 oběhů Grand Finale bylo naplánováno tak, aby ten poslední zavedl Cassini do atmosféry i bez jakýchkoli korekcí. To pro případ, že by zásah nějakou částicí prstence družici vyřadil z činnosti.
Z důvodů planetární ochrany musela být dráha vedoucí mezi prstenci a planetou od začátku balistická.

Tyhle drobné korekce už jen vylaďovaly detaily, aby se z toho do poslední chvíle „vytřískalo co nejvíc vědy“.

Spytihněv
Spytihněv
7 let před

Hádám, že asi půjde o 143 metrů za sekundu, nikoliv milimetrů. Tedy ne že by taková malá korekce nebyla možná, ale asi ne po dvou a půl minutách práce hlavního motoru.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Spytihněv

„the final burn lasted 153.125 seconds and gave the spacecraft 143.64 millimeters (5.7 inches) per second of delta-v.“ Zdroj: https://saturn.jpl.nasa.gov/news/3096/one-final-burn/

Jozef
Jozef
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Cassini má iontový pohon že? Tim by se všecho vysvetlovalo…

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Jozef

Nikoliv, je to chemický pohon.

Spytihněv
Spytihněv
7 let před

Aha. Tak přece. Při pohledu na dvě „m“ vedle sebe se mi zřetelně vybavil nechtěný dvojťuk do klávesy. Omlouvám se za pochyby. Jsem dneska spíš přes ta zviřátka 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Spytihněv

V pořádku, není důvod se omlouvat. To číslo opravdu vypadá hodně malé. 🙂

Jirka Hadač
Jirka Hadač
7 let před

Well done, Cassiny. Koukám, až na ten problem s větrákem před startem tato sonda plní úkoly na 100% a do poslední chvíle. Paráda. Bude zajímavé sledovat poslední fotku, jak začne být vidět tření o atmosféru a pak už nebude vidět nic.

MichaelM
MichaelM
7 let před
Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  MichaelM

Díky za odkaz.

Al
Al
7 let před

Nikdy neprestanem obdivovať ľudí ktorí dokážu naplánovať a uskutočniť niečo také zložité. Všetka česť. Úžasné.

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
7 let před

I tak mi to nevychází. Tah každého z obou hlavních motorů je asi 100× větší, než je uvedená změna rychlosti. Jedině, že by se jednalo o zážeh korekčních trysek.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před

Ale podle zdrojového článku to byl zážeh hlavního motoru, byť to vypadá zvláštně.

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Hlavní motor Cassini má tah 445 N. Pokud by sonda měla hmotnost 4450 kg (má o něco méně), tak by každá sekunda činnosti hlavního motoru změnila rychlost sondy o 100 mm/s. Po 150 sekundách by to bylo 15 m/s.

Zřejmě autor originálního článku něco popletl…

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před

Je to opravdu zmatené.

ms00
ms00
7 let před

Podle originálního článku se použily korekční trysky, nikoliv hlavní motor:
Cassini used its thrusters for the July 15 maneuver, as it has for nearly half of its maneuvers.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  ms00

Tak buďto ten text změnili, nebo jsem to při psaní špatně pochopil. Rozhodně díky.

MichaelM
MichaelM
7 let před

Počkejte, počkejte, ten originální článek od NASA neříká, že Cassini 15. července použil hlavní motor (to je ten bezva Aerojet R-4D, od Apolla po BulgariaSat) ale – trochu nejasně – že použil „attitude control thrusters“… tomu se spíše říká „reaction control system“ (RCS) a na Cassinim to je šestnáct Aerojet MR-103H motorků (na New Horizons jich je 8), které mají tah okolo 0,9N.

Tadyhle je jejich data sheet:
http://www.rocket.com/files/aerojet/documents/Capabilities/PDFs/Monopropellant%20Data%20Sheets.pdf

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
7 let před
Odpověď  MichaelM

Tak to konečně sedí. Těch motorků je sice 16, ale současně by mohly být použity pouze čtyři, tedy 3,6 N. To je přesně ten setinový tah, který mi vyšel pro uvedený čas a změnu rychlosti sondy.

Hlavní motory se dle dokumentace používají při změně rychlosti >0,3 m/s.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před

Takže buďto byl originální článek upraven, nebo jsem při psaní jeho obsah chápal špatně. Každopádně chyba je opravena i u nás.

MichaelM
MichaelM
7 let před

Ano, je to asi tak. Zapnuty byly 4 motůrky podél jedné osy. Jsou po čtyřech ve dvou osách, 8 náhradnich.

3,6 Newtonů krát 153 vteřin děleno 4000 kilogramy je témeř přesně 14 centimetrů za vteřinu.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  MichaelM

Díky moc, teď to aspoň dává smysl.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.