sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Shijian-19

Čína testovala malý flexibilní, rozšiřitelný modul na oběžné dráze během nedávné mise Shijian-19. CAST uvedla, že modul je během startu ve složeném stavu a po dosažení oběžné dráhy se nafoukne.

Dish Network

Společnost DirecTV upouští od plánů na koupi Dish Network kvůli neúspěšné nabídce na výměnu dluhu. Odprodej Dish DBS by pomohl mateřské společnosti EchoStar zaměřit se na rostoucí podnikání v oblasti družicové a pozemní komunikace.

Cuantianhou

Společnost Space Transportation se sídlem v Pekingu plánuje na druhou polovinu roku 2025 první test svého prototypu znovupoužitelného kosmického letounu Cuantianhou. Společnost vystavila model Cuantianhou na výstavě Space Tech Expo Europe v Brémách.

Americké vesmírné síly

Americké vesmírné síly se připravují na zpoždění vynášení klíčových nákladů národní bezpečnosti na palubě rakety Vulcan od společnosti ULA. Uvedl to generálporučík Philip Garrant, šéf Velitelství vesmírných systémů vesmírných sil.

Lunar Outpos

Společnost Lunar Outpos oznámila 21. listopadu, že podepsala dohodu se SpaceX o použití kosmické lodi Starship pro přepravu lunárního roveru Lunar Outpost Eagle na Měsíc. Společnosti nezveřejnily harmonogram spuštění ani další podmínky obchodu.

JAXA a ESA

Agentury JAXA a ESA 20. listopadu v Tsukubě v Japonsku vydaly společné prohlášení, ve kterém načrtli novou spolupráci v oblastech planetární obrany, pozorování Země, aktivity po ISS na nízké oběžné dráze Země, vesmírná věda a průzkum Marsu.

SEOPS

Společnost SEOPS na Space Tech Expo Europe 19. listopadu oznámila, že podepsala smlouvu se společností SpaceX na vynesení mise plánované na konec roku 2028 z Floridy. Do roku 2028 také získává kapacitu pro blíže nespecifikované další starty SpaceX.

Latitude

Francouzský startup Latitude podepsal víceletou smlouvu se společností Atmos Space Cargo, společností vyvíjející komerční návratová zařízení. Atmos koupí minimálně pět startů rakety Zephyr ročně, a to v letech 2028 až 2032.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Výroba nádrží pro SLS je v plném proudu

Vnitřní struktura centrálního stupně rakety SLS

Na Michoudově středisku pokračují práce na výrobě nádrží pro raketu SLS. Nejnovějším milníkem je dokončené svařování testovacího exempláře nádrže na kapalný kyslík, přičemž na tuto činnost hned navázalo svařování letového exempláře kyslíkové nádrže pro misi EM-1. Tato nádrž bude spolu s vodíkovou nádrží ukrytá v centrálním stupni rakety SLS, který pojme více než 2 640 000 litrů paliva pro čtyři motory RS-25. Výroba nádrží se již plně rozběhla a v tomto článku Vám přinášíme fotku, na které jsou zachyceny hned  čtyři, na kterých se momentálně pracuje.

Čtyři nádrže pro SLS - dvě vodíkové, dvě kyslíkové - v různé fázi výroby.
Čtyři nádrže pro SLS – dvě vodíkové, dvě kyslíkové – v různé fázi výroby.
Zdroj: https://www.nasa.gov

Snímek vznikl v hale Vertical Assembly Building na Michoudově středisku u New Orleans. V levém horním rohu snímku vidíme obří svářečku VAC (Vertical Assembly Center), ve které začíná svařování letového exempláře kyslíkové nádrže. Téměř identická nádrž, jen neletová – určená pro kvalifikační testování se nachází v popředí vpravo.

Pokud zůstaneme na pravé straně fotky a podíváme se nahoru, uvidíme kvalifikační exemplář vodíkové nádrže určený pro strukturální zkoušky. Technici zde právě provádějí vymývání jejího interiéru. Po dokončení budou tyto testovací exempláře naloženy na člun Pegasus, který je převeze na Marshallovo středisko v Huntsville (stát Alabama). Tady podstoupí strukturální testování, které ověří jejich mechanickou odolnost vůči namáhání při startu.

Na fotce je ale ještě jedna nádrž – uprostřed snímku leží vodíková nádrž, která měla původně letět na první misi. Jak ale v komentářích upozornil Jiří Hošek, nakonec nikam nepoletí. Důvodem je problém se slabými svary, o kterém jsme již psali. V září až říjnu letošního roku tak má začít svařování vodíkové nádrže, která měla původně letět na misi EM-2. Místo toho ale nahradí původní letovou nádrž na misi EM-1.

P.S. Pokud máte zájem o fotku v původním rozlišení (4478 ×6709 obrazových bodů), stačí kliknout na odkaz ve zdrojích obrázků.

Zdroje informací:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/…/757415main_SLS_Core_stage_cutout_4_2400x1800.jpg
https://www.nasa.gov/…/maf_20170718_p_4_tanks_in_110_-14.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
12 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
SuperRAPIT
SuperRAPIT
7 let před

Celkem mě zajímá, že výroba prvního SLS je zpomalená. Není to tím, že se učí postupy a snaží se vše udělat tak, aby nedošlo kvůli nedbalosti ke ztrátě rakety?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  SuperRAPIT

Není zpomalená. Souvisí to s úrovní financování a množstvím testů, které je potřeba udělat. Je potřeba mít jistotu, že dosavadní konstrukční návrhy jsou správné a bezpečné.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
7 let před
Odpověď  SuperRAPIT

Je to tím, že se loni při výrobě nádrží zjistil problém s křehkými svary v obou vodíkových nádržích (kvalifikační byla svařena loni v červenci a letová v září) v důsledku chybně zvoleného profilu svařovacího kolíku, a vzhledem k tlaku na termíny se na to přišlo, až když byly obě vodíkové nádrže svařené. Pak museli určit správný profil kolíku a vyrobit druhou ověřovací kyslíkovou nádrž, s jejíž výrobou se původně nepočítalo. Celá anabáze je podrobně popsána tady:
https://kosmonautix.cz/2017/05/tyden-spatnych-zprav-o-sls/
Než začali svařovat kvalifikační kyslíkovou nádrž, přišlo letos v únoru tornádo, takže svařování nádrže začalo až v dubnu. Dokončení naplánovali na 4. května, jenže 3. května jim upadlo nepřivařené dno nádrže. Než zanalyzovali, že dno je použitelné a přivařili jej, ztratili další dva měsíce. Teď je ve VAC letová kyslíková nádrž pro EM-1, která by měla být hotová v srpnu. A teprve pak (cca v září až říjnu 2017) mají svařit novou letovou vodíkovou nádrž pro EM-1. Tohle je ve zdrojovém článku z NASA odbyto tím, že uprostřed snímku je vodíková nádrž postavená pro let, ale už tam nepíšou, že kvůli jejím křehkým svarům postaví pro EM-1 novou nádrž (původně určenou pro EM-2), která se teprve bude svařovat. V článku Dušana Majera to pak pochopitelně také není takto upřesněno. Takže vodíková nádrž uprostřed snímku se nestane součástí centrálního stupně první rakety SLS. Naopak, integrace tohoto centrálního stupně má v důsledku shora uvedených vlivů zpoždění cca jeden rok.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Díky moc za upřesnění. Zkusím to v článku opravit.

Jirka Hadač
Jirka Hadač
7 let před

Rozklepl jsem si tu foto v maximálním rozlišení. Beru zpět, co jsem řekl o druhém stupni, tahle nádrž je fakt obří. Až mi to vyrazilo dech.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Jirka Hadač

Však on bude mít centrální stupeň SLS na výšku 65 metrů.

Robert1
Robert1
7 let před
Odpověď  Jirka Hadač

A pritom v priemysle sa bezne zvaraju a vyrabaju aj vacsie nadrze a aj zlozitejsie. Chapem ze aerospace je ina liga, natoz ked sa jedna o lety s posadkou ale zasa to nieje nic co by ludstvo nestavalo uz desiatky rokov dozadu. Kazdopadne tym nechcem povedat ze ma to prestava fascinovat.

Jirka
Jirka
7 let před

Budou nádrže potom ukryty uvnitř rakety, nebo zároveň tvoří i stěny/nesou celou váhu? Ze všech obrázků a dalších informací se mi zdá, že se prostě nádrže svaří dohromady pomocí intertanků, nanese se izolační pěna a hotovo. Odkud se vezme rezavá barva povrchu? Je to z izolační pěny? U raketoplánu jsem si vždycky myslel, že to je materiálem, ze kterého byla vyrobena hlavní nádrž (u ní si taky nejsem jistý, jestli měla více vrstev). Jak se to srovnává s jinými raketami?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Jirka

Pokud se nepletu, tak vnější část nádrží by měla být vnější stěnou rakety, tzn nebudou se zasouvat do žádného pláště. Ohledně barvy izolace do vysvětlil pan Hadač. Já jen doplním, že ta izolace externích nádrží byla tvořen polyuretanovou pěnou a drceným korkem.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Ano, je to tak.

Jirka Hadač
Jirka Hadač
7 let před

Co vím, ET měla rezavou barvu kvůli izolaci. Tož je nutno těch -183°C (kyslík) a -256°C (vodík) důkladně oddělit od sebe a zároveň zaizolovat. Jen pro první dva lety STS-1 a 2 to bylo namalováno na bílo. (Hold sem dnes poslouchal skvělou přednášku M. Václavíka na téma raketoplánů) Později se od toho upustilo a tím se u ušetřila hmotnost 272kg. A přesně jak říkáš, zároveň tím vznikla ona charakteristická oranžová barva ET, kterou má pak každý spojenou s lety raketoplánů. Ten zbytek si netroufnu odpovídat.

pbpitko
pbpitko
7 let před

Mne sa nezdá, že by sa vývoj SLS spomalil. Skôr mám dojem že po mnohých rokoch keď sa nedialo takmer vôbec je to zrazu tak trochu „Hŕŕŕ na ně !” až mi to trochu naháňa strach, aby to nebolo na úkor kvality.
pb 🙁

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.