sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Tajný miniraketoplán se vrátil z rekordní mise

718 dní – přesně tolik času strávil ve vesmíru tajný armádní miniraketoplán X-37B na misi OTV-4. Ke startu na raketě Atlas V došlo 20. května 2015 a dnes odpoledne miniraketoplán přistál relativně nedaleko místa startu – na ranveji SLF (Shuttle Landing Facility) floridského kosmodromu. Nejen, že šlo o rekordně dlouhou misi, ale navíc byla ranvej na Kennedyho středisku pro tento miniraketoplán použita vůbec poprvé v historii. Šlo navíc o její první ostré využití k přistání kosmického stroje od konce mise STS-135 v červenci 2011, kdy sem dosedl raketoplán Atlantis.

X-37B po přistání na Floridě.
X-37B po přistání na Floridě.
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Místní obyvatelé dnes ráno lokálního času zaznamenali sonický třesk, který doprovázel návrat stroje z oběžné dráhy. Stroj přešel do podzvukové rychlosti a přistál na floridské ranveji. Zástupci amerického letectva následně potvrdili, že k přistání na SLF opravdu došlo. Podle aktuálně dostupných informací (v 15:20) došlo k přistání zhruba kolem 14:00 našeho času.

O návratu miniraketoplánu se spekulovalo už v únoru, kdy se začala měnit oběžná dráha objektu podobně, jako tomu bývalo před minulými přistáními. Nyní se zdá, že mohlo jít jen o trénink pro přistání na Floridě. Dřívější mise totiž přistávaly na Vandenbergově základně v Kalifornii. Zatímco první mise OTV-1 skončila lehkým poškozením spodní části letounu kvůli prasklé pneumatice, mise OTV-2 a OTV-3 (na které letěl stejný stroj jako na OTV-1) už byly bezproblémové. Nyní se zdá, že OTV-4 by se mohla zařadit mezi úspěšné mise.

Americký vojenský miniraketoplán na oběžné dráze s rozloženým solárním panelem
Americký vojenský miniraketoplán na oběžné dráze s rozloženým solárním panelem
Zdroj: http://www.flightglobal.com

Každopádně jde o čtvrté plně autonomní přistání amerického okřídleného stroje. Ačkoliv je délka mise oficiálně uváděná 270 dní, nedávné zkušenosti ukazují, že X-37B zvládá mnohem větší porci. Momentálně se ví o dvou exemplářích těchto strojů. První letěl na misích OTV-1 a OTV-3, druhý pak na OTV-2 a pravděpodobně i na OTV-4. X-37B měří na délku 8,92 metru, rozpětí křídel činí 4,55 metru a na výšku měří 2,9 metru, přičemž při startu váží maximálně 4 990 kg. O dodávky elektrické energie se stará galium-arsenový solární panel, který je připojen k Li-Ion bateriím. Samotný nákladový prostor má rozměry 2,1 × 1,2 metru.

Na floridské ranveji probíhaly podle portálu nasaspaceflight zkoušky pozemního personálu, který nacvičoval všechny procedury nutné pro zajištění přistání i následné kroky. Dokonce prý došlo ke zkouškám odvozu miniraketoplánu, při které se použila jeho maketa.

Maketa X-37B pro zkoušky na ranveji.
Maketa X-37B pro zkoušky na ranveji.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com

AKTUALIZACE (17:43)

Na internetu se už objevily i hezké záběry z přistání raketoplánu.

Zdroje informací:
http://forum.kosmonautix.cz/
https://www.nasaspaceflight.com/
Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/C_OksSQUQAEoTMG.jpg:large
https://pbs.twimg.com/media/C_OkqlvUIAAmJ1l.jpg:large
http://assets.inhabitat.com/…/2012/06/X-37B-Solar-Panel-e1338565010930.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/…/02/2017-02-16-220353-350×267.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
26 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
7 let před

Sonický třesk vyvolává každé těleso letící nadzvukovou rychlostí, není nijak vázán na přechod do podzvukové rychlosti.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před

Jasně, byla to nepřesná formulace věty. Raději to napíšu jinak.

Vojta
Vojta
7 let před

Moc pěkný stroj. Škoda, že o něm není víc informací. A ještě by bylo fajn, kdyby startoval bez aerodynamického krytu. Vzhledem k tomu, že může i přistát, by to měl zvládnout i nahoru. Akorát by se musel výrazně upravit jeho nosič, který s tak divnou věcí na špici nepočítá.

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
7 let před
Odpověď  Vojta

Ještě kabinu s podporou života a stykovací zařízení. To by mohlo pro začátek stačit. 🙂

Vojta
Vojta
7 let před
Odpověď  Rudolf Šíma

No nevím, 718 dní bych v tak malém stroji trávit nechtěl 😉

Andrej Vrbenský
Andrej Vrbenský
7 let před
Odpověď  Vojta

Od toho asi pán Šíma požadoval stykovací uzol

Jarda
Jarda
7 let před
Odpověď  Rudolf Šíma

To je planovany X-37C 🙂

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
7 let před
Odpověď  Jarda

X-37C však má být asi 2× větší.

Filip
Filip
7 let před

Proč mají na těch fotkách po přistání na sobě ty chemické obleky?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Filip

Je to běžná praxe. Jde o ochranu před zbytky paliva na bázi hydrazinu.

Vojta
Vojta
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

U velkých raketoplánů to řešili také tak? Nikdy jsem si toho nevšiml. A jak je to u Sojuzů? Tam jsem neviděl nikoho v protichemickém obleku. Má návratová kabina vůbec nějaké orientační motorky nebo jde po odhození servisního a orbitálního modulu čistě o balistiku?
Crew Dragon po přistání na pevnině (až bude přistávat) asi vezmou rovnou stříkačkou z hasičského vozu, tam jsou ty hydrazinové motory ještě mnohem větší.

Samo
Samo
7 let před
Odpověď  Vojta

Veľké raketoplány mali orientačné motorčeky na čumáku a v zadu pri motoroch vystupovalo sa z boku takže to bolo bezpečné a tiež sa po pristátí okolo neho chodilo v oblekoch
http://c8.alamy.com/comp/GPW5GW/technicians-look-for-systems-leaks-on-the-space-shuttle-atlantis-after-GPW5GW.jpg
Soyuz má pokiaľ viem všetko palivo v servisnom module kabína má iba malé brzdné motorčeky na tuhé palivá.
A pri Dragone 2 to bude asi tak ako hovoríš 😀

maro
maro
7 let před
Odpověď  Vojta

Sojuz samozřejmě má v přistávacím modulu manévrovací systém s tryskami. Jinak by nemohl řídit svůj klouzavý sestup a kosmonauti by museli vždycky vydržet fyzicky velmi náročný balistický sestup. Řídící systém používá peroxid vodíku, takže nepředstavuje pro posádku nebezpečí. Problém s jedovatým palivem, narozdíl od Dragonu, tedy nemá.

Vojta
Vojta
7 let před
Odpověď  Vojta

Díky za odpovědi.

Jarda
Jarda
7 let před
Odpověď  Vojta

Pri poslednim pristani Sojuzu se objevily zabery s vypoustenim zbyleho peroxidu, pred pristanim, jeste na padaku.

Branislav Pecho
Branislav Pecho
7 let před

Na videu sa pri pristátí X-37B objavil Space Shuttle. Netuší náhodou niekto, o aký exemplár sa jedná, resp. je to nejaká maketa k výcviku? Pokiaľ viem, tak Enterprise je na Intrepide v NYC, Discovery na Udvar-Hazy, Endeavour v Californii a Antlatis je vo Visitor Centre na KSC. Napadol ma ešte Pathfinder ale ten je v Marshall Space Center.
Ospravedlňujem sa za off topic.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Branislav Pecho

Stejná otázka se řešila i na našem Facebooku a zdá se, že jsme konečně našli odpověď. Má se jednat o maketu zvanou Inspiration – http://www.space.com/32751-mock-orbiter-lands-space-shuttle-strip.html

Branislav Pecho
Branislav Pecho
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Vďaka za odpoveď a odkaz, vôbec som o tomto „exemplári“ netušil, aj keď sa mi zdá, že na Floride nejaká maketa bola, avšak aj s SRB a ET. Ale možno sa mýlim.
Nuž, mohli by ho niekedy preplaviť do Európy, Dunaj je v Bratislave slušne splavný 😉

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Branislav Pecho

Já jsem o tomhle kusu taky slyšel dnes poprvé.

Miro
Miro
7 let před

Mám za to že priestor je určený 3 rozmermi, vy udávate len plochu nákladového priestoru. Inak pekný článok.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Miro

Je to tím, že třetí rozměr není znám.

Miro
Miro
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Tak potom to nie sú rozmery nákladového priestoru, ale len rozmery nakladovej plochy, čo je trošku rozdiel. 😉

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Miro

Výraz nákladová plocha je zavádějící. Evokuje třeba oblast u logistických center, kde se nakládá materiál. Nákladový prostor X-37B je ale trojrozměrný a i když tam třetí rozměr není uveden, tak si myslím, že to čtenářům dojde.tohle je tak trochu slovíčkaření.

Petr Scheirich
Petr Scheirich
7 let před
Odpověď  Miro

Ono to není ani tak slovíčkaření, jako prostě nesmysl. Výraz „nákladový prostor“ je v češtině zaužívaný termín pro místo pro uložení nákladu. Myslí se tím sice místo třírozměrné (asi jako kdybychom řekli „skříň“), ale uvedení pouze dvou rozměrů ten pojem neredukuje na nic jiného, a určitě ne na „nákladovou plochu.“ Když u skříně uvedeme pouze dva (známé) rozměry, pořád to bude skříň, a podobně nákladový prostor pořád zůstane nákladovým prostorem.

Svihak Lazensky
Svihak Lazensky
7 let před

Ten zvuk na zacatku toho videa, to je mazec. Hadam, ze pristavaci rychlost neni znama?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Svihak Lazensky

Není, ale teoreticky by se asi dala nějak dopočítat.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.