sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Pohledy do kuchyně SpaceX

Fanouškům firmy SpaceX je asi zbytečné připomínat, že fotky související s touto firmou najdou na jejím Flickru. Ale pozor! Společnost v nedávné době modernizovala galerii přímo na svém webu. Na úvodním rozcestníku si vyberete jedno z dvanácti témat, která pokrývají vývoj od Falconu 1 až do současnosti. Jednotlivá alba sice disponují jen 12 fotkami, ale nízká kvantita je zde nahrazena kvalitou. Mnohé snímky byly totiž zveřejněny vůbec poprvé. Všem fandům kosmonautiky tak doporučujeme projít jednotlivá alba a kochat se podařenými fotkami. V tomto článku Vám přinášíme malou ochutnávku toho, na co se můžete těšit.

Roštové kormidlo před aplikací ochranného nátěru.
Roštové kormidlo před aplikací ochranného nátěru.
Zdroj: http://www.spacex.com
Připojování octawebu pro centrální stupeň Falconu Heavy k nádržím.
Připojování octawebu pro centrální stupeň Falconu Heavy k nádržím.
Zdroj: http://www.spacex.com
Zařízení, které drží raketu na startovní rampě.
Zařízení, které drží raketu na startovní rampě.
Zdroj: http://www.spacex.com
Jeřáby zvedají první stupeň Falconu 9 na zkušební základně McGregor před statickým zážehem - v tomto případě jde o stupeň, který se o pár týdnů později dočkal historicky prvního znovupoužití.
Jeřáby zvedají první stupeň Falconu 9 na zkušební základně McGregor před statickým zážehem – v tomto případě jde o stupeň, který se o pár týdnů později dočkal historicky prvního znovupoužití.
Zdroj: http://www.spacex.com
Inspekce mezistupně - dutého válce, který spojuje první a druhý stupeň.
Inspekce mezistupně – dutého válce, který spojuje první a druhý stupeň.
Zdroj: http://www.spacex.com/

Zdroje informací:
http://www.spacex.com/

Zdroje obrázků:
http://www.spacex.com/…/geometry_12_default_poidx_10.18.16-3_-_resize.jpg
http://www.spacex.com/…/geometry_05_poidx-060916-03_-_resize.jpg
http://www.spacex.com/…/new_gallery_large/public/39a_01_bi0i1468.jpg
http://www.spacex.com/…/public/first_reflight_-_06_dsc04633.jpg
http://www.spacex.com/…/geometry_08_poidx-062816-06_-_resize.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Štítky:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
25 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jirka Hadač
Jirka Hadač
7 let před

Bomba, fakt paráda. Mají až na jednu fotečku jednu nevýhodu. Nejsou u toho lidi, takže se opravdu nedají odhadnout rozměry. Ano vím, jaký má průměr Falcon, že roštová kormidla mají 2m (říkal jsem, že poslouchám živé přenosy, i ze záznamu a nejen jednou 🙂 ), ale to jen vím, bez toho člověka si to nepředstavím.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpovědět  Jirka Hadač

Chválíme Vaši pozornost a těší nás, že jsou informace z přenosů užitečné. Máte pravdu, že u mnoha fotek chybí měřítko, ale s tím bohužel moc dělat nejde.

MartinH
MartinH
7 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Jde, přidat někam do rohu siluetu člověka (nevejde-li se tak obrázek roztáhnout o bílé místo a dát tam). Neříkám, že to tak máte dělat, jen že to jde.

maro
maro
7 let před
Odpovědět  Jirka Hadač

U toho octawebu je vlevo dole koukající operátor. A za tím roštovým kormidlem je v té místnosti nějaký stůl s odpadkovým košem.

q
q
7 let před

Zvlášť tento obrázek je zajímavý:

http://www.spacex.com/sites/spacex/files/2013_-_7_default_ee8a7150.jpg

Najdete pilota ? 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpovědět  q

Kovboj Johnny 🙂

Jirka Hadač
Jirka Hadač
7 let před
Odpovědět  q

Dost dobrý, já měl tak dobrou náladu po té tvé foto, že jsem se ho snažil naivně najít i na přistávájícím stupňi po SES-10 a … nic 🙂
Moc hezká je i ta dlouhá expozice startu a přistání (2015), či ten dragon nad hurikánem.

Zdeněk
Zdeněk
7 let před

Super.

Sobotka
Sobotka
7 let před

Z čehopak to ty mřížový ploutve jsou? Myslel jsem, že jsou hliníkový. Můžete nazndále zkratkovitěačit, v čem se osmisíť Falcona heavy liší od základní výbavy? Připadá mi to dost podobný.

Sobotka
Sobotka
7 let před
Odpovědět  Sobotka

Ach jo, zase mi blbne telefon… Zkratkovitě naznačit…

Jirka Hadač
Jirka Hadač
7 let před
Odpovědět  Sobotka

Teď z hliníku, do budoucna dle Elona z titanu.
Ad zbytek:
http://www.elonx.cz/vse-o-falconu-heavy/

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpovědět  Sobotka

V současné době jsou roštová kormidla z hliníkové slitiny, v blízké době se na nich začne používat titan. A octaweb pro centrální stupeň FH je oproti klasickému F9 zesílený, protože se na něj budou přenášet mnohem větší síly i z připojených postranních bloků.

Ubrus Ubrus Khálí
Ubrus Ubrus Khálí
7 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Můžete být konkrétnější s těmi přenášenými silami na octaweb? Měl jsem za to, že každá raketa disponuje vlastním setem motorů a tedy sama sebe tlačí nahoru. Krom toho jsou jen nahoře a dole spojené. V čem je střední ovtaweb namáhaný více? Díky!

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpovědět  Ubrus Ubrus Khálí

Je to právě tím, že boční stupně jsou k centrálnímu stupni připojeny na dvou místech – jednak dole v oblasti octawebu a pak nahoře pod aerodynamickou špičkou. Aby centrální stupeň hořel déle a nevyhořel současně s bočními stupni, bude při startu jeho výkon snížen, naopak boční stupně pojedou na plný výkon. Budou tedy celou raketu (včetně přiškrceného centrálního stupně) táhnout (tlačit) vpřed. Všechny síly se budou na centrální stupeň přenášet právě v oblasti těch dvou mechanických úponů.

maro
maro
7 let před
Odpovědět  Ubrus Ubrus Khálí

I kdyby hořel centrální stupeň a boční stupně stejně dlouho, budou ty boční stupně vždycky tlačit na ten centrální s nákladem a tak ho urychlovat ještě víc, než kdyby tam byl jen ten centrální. Kdyby ty boční rakety nesly jen samy sebe, tak by tam přece vůbec nemusely být.

Zdeněk Hlavica
Zdeněk Hlavica
7 let před
Odpovědět  Ubrus Ubrus Khálí

Kdyby boční stupně nesly jen samy sebe, jaký by měly potom smysl? 🙂

Michael Voplatka
7 let před
Odpovědět  Ubrus Ubrus Khálí

Smysl to má takový, že kdyby boční stupně nesly jen svou hmotnost, ničím by nepomohly centrálnímu stupni. Aby tam měly nějaký smysl, musí nést více, než jen sebe.

Amper
Amper
7 let před
Odpovědět  Sobotka

Ta zlata barva je na 90% nitrid titanu (pouziva se na vrtaky 😀 ) ale bohuzel to nerika jaky material je pod tim. Muze to byt stale jeste hlinik ale klidne to muze byt uz nove kormidlo z titanu

Samo
Samo
7 let před
Odpovědět  Amper

To bude takmer určite ešte hliníkové nové titánove majú mať pozmenený desigin. 😉

B.boruvka
B.boruvka
7 let před

Pratele,ta voda co se vzdycky pri startu vali na rampu jde samospadem z vodojemu nebo ji tam cpou puppy?
-Pokud jsou to pumpy tak musi bejt naprosto dechberouci!

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpovědět  B.boruvka

Nejsem si jistý, ale mám dojem, že to samospádem není.

maro
maro
7 let před
Odpovědět  B.boruvka

Nemusí to být samospád ani extrémně výkonné pumpy. Může to proudit z nádrží, v kterých část objemu zaujímá vzduch natlakovaný kompresorem. To tlakování mohlo postupně probíhat delší dobu před startem.

Tomas Kohout
Tomas Kohout
7 let před
Odpovědět  B.boruvka

Minimálně kus práce odvede ten vysoký vodojem.

Jirka Hadac
Jirka Hadac
7 let před
Odpovědět  Tomas Kohout

Vybavuju si dokument kde ukazovali vodu a jak ji resi pri startech raketoplanu. Ukazovali, ze to zajistuje vodojem, a resime li L39A, tak to bude furt stejne. A pumpy myslim netreba, ty vodou netopis, ani ji nevstrikujes nebo nespalujes, jen chladis a delas zvukovou izolaci:-)

B.boruvka
B.boruvka
7 let před
Odpovědět  Jirka Hadac

No proto Jsem si to tipnul – ten vodojem- 20 metru vejsky sloupce jim da 2 ATM tlaku,ale Nejsem si jist jestli to takhle funguje u vsech ramp

https://kosmonautix.cz/2017/05/24/pohledy-do-kuchyne-spacex/