sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Shijian-19

Čína testovala malý flexibilní, rozšiřitelný modul na oběžné dráze během nedávné mise Shijian-19. CAST uvedla, že modul je během startu ve složeném stavu a po dosažení oběžné dráhy se nafoukne.

Dish Network

Společnost DirecTV upouští od plánů na koupi Dish Network kvůli neúspěšné nabídce na výměnu dluhu. Odprodej Dish DBS by pomohl mateřské společnosti EchoStar zaměřit se na rostoucí podnikání v oblasti družicové a pozemní komunikace.

Cuantianhou

Společnost Space Transportation se sídlem v Pekingu plánuje na druhou polovinu roku 2025 první test svého prototypu znovupoužitelného kosmického letounu Cuantianhou. Společnost vystavila model Cuantianhou na výstavě Space Tech Expo Europe v Brémách.

Americké vesmírné síly

Americké vesmírné síly se připravují na zpoždění vynášení klíčových nákladů národní bezpečnosti na palubě rakety Vulcan od společnosti ULA. Uvedl to generálporučík Philip Garrant, šéf Velitelství vesmírných systémů vesmírných sil.

Lunar Outpos

Společnost Lunar Outpos oznámila 21. listopadu, že podepsala dohodu se SpaceX o použití kosmické lodi Starship pro přepravu lunárního roveru Lunar Outpost Eagle na Měsíc. Společnosti nezveřejnily harmonogram spuštění ani další podmínky obchodu.

JAXA a ESA

Agentury JAXA a ESA 20. listopadu v Tsukubě v Japonsku vydaly společné prohlášení, ve kterém načrtli novou spolupráci v oblastech planetární obrany, pozorování Země, aktivity po ISS na nízké oběžné dráze Země, vesmírná věda a průzkum Marsu.

SEOPS

Společnost SEOPS na Space Tech Expo Europe 19. listopadu oznámila, že podepsala smlouvu se společností SpaceX na vynesení mise plánované na konec roku 2028 z Floridy. Do roku 2028 také získává kapacitu pro blíže nespecifikované další starty SpaceX.

Latitude

Francouzský startup Latitude podepsal víceletou smlouvu se společností Atmos Space Cargo, společností vyvíjející komerční návratová zařízení. Atmos koupí minimálně pět startů rakety Zephyr ročně, a to v letech 2028 až 2032.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Pohledy do kuchyně SpaceX

Fanouškům firmy SpaceX je asi zbytečné připomínat, že fotky související s touto firmou najdou na jejím Flickru. Ale pozor! Společnost v nedávné době modernizovala galerii přímo na svém webu. Na úvodním rozcestníku si vyberete jedno z dvanácti témat, která pokrývají vývoj od Falconu 1 až do současnosti. Jednotlivá alba sice disponují jen 12 fotkami, ale nízká kvantita je zde nahrazena kvalitou. Mnohé snímky byly totiž zveřejněny vůbec poprvé. Všem fandům kosmonautiky tak doporučujeme projít jednotlivá alba a kochat se podařenými fotkami. V tomto článku Vám přinášíme malou ochutnávku toho, na co se můžete těšit.

Roštové kormidlo před aplikací ochranného nátěru.
Roštové kormidlo před aplikací ochranného nátěru.
Zdroj: http://www.spacex.com
Připojování octawebu pro centrální stupeň Falconu Heavy k nádržím.
Připojování octawebu pro centrální stupeň Falconu Heavy k nádržím.
Zdroj: http://www.spacex.com
Zařízení, které drží raketu na startovní rampě.
Zařízení, které drží raketu na startovní rampě.
Zdroj: http://www.spacex.com
Jeřáby zvedají první stupeň Falconu 9 na zkušební základně McGregor před statickým zážehem - v tomto případě jde o stupeň, který se o pár týdnů později dočkal historicky prvního znovupoužití.
Jeřáby zvedají první stupeň Falconu 9 na zkušební základně McGregor před statickým zážehem – v tomto případě jde o stupeň, který se o pár týdnů později dočkal historicky prvního znovupoužití.
Zdroj: http://www.spacex.com
Inspekce mezistupně - dutého válce, který spojuje první a druhý stupeň.
Inspekce mezistupně – dutého válce, který spojuje první a druhý stupeň.
Zdroj: http://www.spacex.com/

Zdroje informací:
http://www.spacex.com/

Zdroje obrázků:
http://www.spacex.com/…/geometry_12_default_poidx_10.18.16-3_-_resize.jpg
http://www.spacex.com/…/geometry_05_poidx-060916-03_-_resize.jpg
http://www.spacex.com/…/new_gallery_large/public/39a_01_bi0i1468.jpg
http://www.spacex.com/…/public/first_reflight_-_06_dsc04633.jpg
http://www.spacex.com/…/geometry_08_poidx-062816-06_-_resize.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
25 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jirka Hadač
Jirka Hadač
7 let před

Bomba, fakt paráda. Mají až na jednu fotečku jednu nevýhodu. Nejsou u toho lidi, takže se opravdu nedají odhadnout rozměry. Ano vím, jaký má průměr Falcon, že roštová kormidla mají 2m (říkal jsem, že poslouchám živé přenosy, i ze záznamu a nejen jednou 🙂 ), ale to jen vím, bez toho člověka si to nepředstavím.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Jirka Hadač

Chválíme Vaši pozornost a těší nás, že jsou informace z přenosů užitečné. Máte pravdu, že u mnoha fotek chybí měřítko, ale s tím bohužel moc dělat nejde.

MartinH
MartinH
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Jde, přidat někam do rohu siluetu člověka (nevejde-li se tak obrázek roztáhnout o bílé místo a dát tam). Neříkám, že to tak máte dělat, jen že to jde.

maro
maro
7 let před
Odpověď  Jirka Hadač

U toho octawebu je vlevo dole koukající operátor. A za tím roštovým kormidlem je v té místnosti nějaký stůl s odpadkovým košem.

q
q
7 let před

Zvlášť tento obrázek je zajímavý:

http://www.spacex.com/sites/spacex/files/2013_-_7_default_ee8a7150.jpg

Najdete pilota ? 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  q

Kovboj Johnny 🙂

Jirka Hadač
Jirka Hadač
7 let před
Odpověď  q

Dost dobrý, já měl tak dobrou náladu po té tvé foto, že jsem se ho snažil naivně najít i na přistávájícím stupňi po SES-10 a … nic 🙂
Moc hezká je i ta dlouhá expozice startu a přistání (2015), či ten dragon nad hurikánem.

Zdeněk
Zdeněk
7 let před

Super.

Sobotka
Sobotka
7 let před

Z čehopak to ty mřížový ploutve jsou? Myslel jsem, že jsou hliníkový. Můžete nazndále zkratkovitěačit, v čem se osmisíť Falcona heavy liší od základní výbavy? Připadá mi to dost podobný.

Sobotka
Sobotka
7 let před
Odpověď  Sobotka

Ach jo, zase mi blbne telefon… Zkratkovitě naznačit…

Jirka Hadač
Jirka Hadač
7 let před
Odpověď  Sobotka

Teď z hliníku, do budoucna dle Elona z titanu.
Ad zbytek:
http://www.elonx.cz/vse-o-falconu-heavy/

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Sobotka

V současné době jsou roštová kormidla z hliníkové slitiny, v blízké době se na nich začne používat titan. A octaweb pro centrální stupeň FH je oproti klasickému F9 zesílený, protože se na něj budou přenášet mnohem větší síly i z připojených postranních bloků.

Ubrus Ubrus Khálí
Ubrus Ubrus Khálí
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Můžete být konkrétnější s těmi přenášenými silami na octaweb? Měl jsem za to, že každá raketa disponuje vlastním setem motorů a tedy sama sebe tlačí nahoru. Krom toho jsou jen nahoře a dole spojené. V čem je střední ovtaweb namáhaný více? Díky!

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před

Je to právě tím, že boční stupně jsou k centrálnímu stupni připojeny na dvou místech – jednak dole v oblasti octawebu a pak nahoře pod aerodynamickou špičkou. Aby centrální stupeň hořel déle a nevyhořel současně s bočními stupni, bude při startu jeho výkon snížen, naopak boční stupně pojedou na plný výkon. Budou tedy celou raketu (včetně přiškrceného centrálního stupně) táhnout (tlačit) vpřed. Všechny síly se budou na centrální stupeň přenášet právě v oblasti těch dvou mechanických úponů.

maro
maro
7 let před

I kdyby hořel centrální stupeň a boční stupně stejně dlouho, budou ty boční stupně vždycky tlačit na ten centrální s nákladem a tak ho urychlovat ještě víc, než kdyby tam byl jen ten centrální. Kdyby ty boční rakety nesly jen samy sebe, tak by tam přece vůbec nemusely být.

Zdeněk Hlavica
Zdeněk Hlavica
7 let před

Kdyby boční stupně nesly jen samy sebe, jaký by měly potom smysl? 🙂

Michael Voplatka
7 let před

Smysl to má takový, že kdyby boční stupně nesly jen svou hmotnost, ničím by nepomohly centrálnímu stupni. Aby tam měly nějaký smysl, musí nést více, než jen sebe.

Amper
Amper
7 let před
Odpověď  Sobotka

Ta zlata barva je na 90% nitrid titanu (pouziva se na vrtaky 😀 ) ale bohuzel to nerika jaky material je pod tim. Muze to byt stale jeste hlinik ale klidne to muze byt uz nove kormidlo z titanu

Samo
Samo
7 let před
Odpověď  Amper

To bude takmer určite ešte hliníkové nové titánove majú mať pozmenený desigin. 😉

B.boruvka
B.boruvka
7 let před

Pratele,ta voda co se vzdycky pri startu vali na rampu jde samospadem z vodojemu nebo ji tam cpou puppy?
-Pokud jsou to pumpy tak musi bejt naprosto dechberouci!

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  B.boruvka

Nejsem si jistý, ale mám dojem, že to samospádem není.

maro
maro
7 let před
Odpověď  B.boruvka

Nemusí to být samospád ani extrémně výkonné pumpy. Může to proudit z nádrží, v kterých část objemu zaujímá vzduch natlakovaný kompresorem. To tlakování mohlo postupně probíhat delší dobu před startem.

Tomas Kohout
Tomas Kohout
7 let před
Odpověď  B.boruvka

Minimálně kus práce odvede ten vysoký vodojem.

Jirka Hadac
Jirka Hadac
7 let před
Odpověď  Tomas Kohout

Vybavuju si dokument kde ukazovali vodu a jak ji resi pri startech raketoplanu. Ukazovali, ze to zajistuje vodojem, a resime li L39A, tak to bude furt stejne. A pumpy myslim netreba, ty vodou netopis, ani ji nevstrikujes nebo nespalujes, jen chladis a delas zvukovou izolaci:-)

B.boruvka
B.boruvka
7 let před
Odpověď  Jirka Hadac

No proto Jsem si to tipnul – ten vodojem- 20 metru vejsky sloupce jim da 2 ATM tlaku,ale Nejsem si jist jestli to takhle funguje u vsech ramp

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.