sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Kryt Falconu je zpět

Na příjezd přistávací plošiny Of Course I Still Love You, na které stojí první stupeň Falconu 9 s výrobním číslem 21 si budeme muset ještě pár hodin počkat, nicméně už nyní se v přístavu Port Canaveral dějí zajímavé věci. V předstihu před zbytkem flotily totiž do přístavu připlula loď GO Searcher, která měla na palubě rozměrné objekty, přes které byla přehozená plachta. S největší pravděpodobností se jedná o zachráněný aerodynamický kryt. Jelikož se jedná o velkou událost rozhodli jsme se Vás o ní informovat i přesto, že na fotkách toho mnoho vidět není.

Podle internetového uživatele NX-0 z portálu NasaSpaceFlight, který přímo hovořil s jedním ze zainteresovaných inženýrů SpaceX, zkusila záchranný systém nainstalovat pouze na jednu polovinu aerodynamického krytu. Při sestupu mělo dojít k menším problémům, když se přetrhla blíže nespecifikovaná lana na padáku. Bude jistě velmi zajímavé sledovat další vývoj těchto snah, do kterých se SpaceX pouští. Je jistě potěšující, že první pokus dopadl dobře a hardware se podařilo zachránit.

Go Searcher v přístavu Port Canaveral.
Go Searcher v přístavu Port Canaveral.
Zdroj: https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net
Momentálně asi nejlepší pohled na vylovený aerodynamický kryt.
Momentálně asi nejlepší pohled na vylovený aerodynamický kryt.
Zdroj: https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net

Zdroje informací:
https://forum.nasaspaceflight.com/
https://www.facebook.com/

Zdroje obrázků:
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/…d796b70fdb323b7bfe765b335a6abef3&oe=5954D7C2
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/…3856056f4f615e0b6bdb11806ba83793&oe=599894A8
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/…9878b6f5bcd5376e17b4df293d863b76&oe=596536F5

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
29 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Adam
Adam
7 let před

Ten kryt na první foto… rozhodně není v moc dobrém stavu teda 🙁
Teda pokud mě neklame zrak. Viz styk s podlahou na prave straně.

Ale pro začátek dobré…

ventyl
ventyl
7 let před
Odpověď  Adam

Myslim, ze pri realizacnych nakladoch tohto pokusu, ktore boli doslova „smiesne“ v porovnani s celkovou cenou celeho startu je uplne ocakavatelne, ze to vyskusali. Bez ohladu na to, ci bude vysledok pozitivny alebo negativny.

Vojta4
Vojta4
7 let před

Jak se zde bude řešit zahřívání a tření o atmosféru? Šikovným natočením, nějaký minimální tepelný štít…?
Děkuji

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Vojta4

Výhodou krytu je, že je rozměrný (velká plocha) a přitom lehký. Namáhání ohřevem tedy nebude velké.

MartinH
MartinH
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Ne štítu, ale krytu… Je dostatečně lehký a rozměrný, takže bude brzdit daleko rychleji než celý stupeň. Něco ubrzdí už v řídkých vrstvách a v těch hustších zpomalí o to rychleji, takže se nejspíš nestačí ani rozpálit.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  MartinH

Pravda, opraveno. Dneska jsem často psal o štítech a tak mi to skočilo i sem.

Vojta
Vojta
7 let před
Odpověď  Vojta4

Kryt je docela odolný vůči vysoké teplotě. Už při cestě nahoru dostane zabrat. Plus samozřejmě zmíněný výhodný poměr hmotnosti k ploše. Ale jak takové nesouměrné těleso, jakým je polovina krytu dokáží řídit a stabilizovat, to mi hlava nebere. Možná by mohl klouzat atmosférou jako loďka, ale že by se nepřevrátil…

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Vojta

Pomoci mají trysky se stlačeným vzduchem.

Kamil
Kamil
7 let před

Už se vědí nějaké parametry dráhy toho krytu? Jak vysoko vyletěl? Jakou padal rychlostí? Jak daleko dopadl?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Kamil

Zatím ne.

Fantasta
Fantasta
7 let před
Odpověď  Kamil

No, kryt se odpojil ve výšce cca 110 km a při rychlosti cca 2500 m/s. Výška veliká, rychlost ohromná – těžký oříšek. Hlavně ten obrovský kus po rozpojení ztratil velikou část pevnosti. Jak se to asi chová při vstupu do hustější atmsféry – vibrace, frekvence a amplituda vlastních kmitů ?

Štěpán
Štěpán
7 let před

Pro více obrázků se můžete podívat na elonx.cz

KarelTv
7 let před

Každopádně experiment je to zajímavý, i když se asi neví jestli to bude nakonec reálně použitelné, ale za vyzkoušení to stojí. Jen by bylo zajímavé vidět celé video, které již dříve natočila GoPro kamera na jednom z krytů, SPACEX z něj zveřejnli jenom kousek.

Vladimír Podivínský
Vladimír Podivínský
7 let před

Hezký článek, škoda že jen v článku nejsou nějaké technické údaje velikost průměr váha.
Vím že se do něj vejde autobus ale ten me přijde moc velký.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před

Průměr 5,2m
Délka 13,1m
Hmotnost cca. 1750 kg

Štěpán
Štěpán
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

On je těžší než některé náklady? (např Curiosity)

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Štěpán

Přesně tak. Ale Curiosity (900kg) neletěla sama. Měla skycrane, tepelný štít, ochrannou skořápku a přeletový prstenec, takže ta hmotnost byla vyšší, to jen aby nedošlo k mýlce. 😉

Vladimír Podivínský
Vladimír Podivínský
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Děkuju, to je nějakých 8 kg na 1 m².
Jak to převáží, letecky? Nebo po zemi, 3,6 m je snad největší rozměr bez povolení na silnici.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před

Letecky asi ne. 3,6 m je maximální průměr, který nepotřebuje speciální povolení. Větší náklady se dají vozit s povolením. Jak je to konkrétně u krytů, to přesně nevím. Je ale pravda, že kryty cestují výrazně méně, než první stupně.

Kateřina
Kateřina
7 let před
Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Kateřina

Díky moc!

maro
maro
7 let před

Jsou to dvě poloviny. Takže ta polovina se natočí tak, že těch 5.2 metrů je na kamionu na výšku. Na šířku to má 2.6 metrů, tedy akorát pro normální nákladní vozidlo. Do té jedné poloviny se zasune ta druhá, takže ta šířka nákladu (dvou polovin v sobě) může vzrůst na nějaké 3 metry.

maro
maro
7 let před

Aha, takže moje představy se úplně nerealizovaly. Je to o něco širší, ale zase nižší, když to není úplně kolmo nahoru, ale jen 45 stupňů.

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
7 let před

Hlavním přínosem aktuální záchrany krytu je získání telemetrických dat pro budoucí účely. V tomhle směru to dopadlo na jedničku.

Marek
Marek
7 let před

Mimo kryt, pořad mi to leží v hlavě s nemohu na to za nic přijít.

Když se první stupeň vrátí, proč je opálená pouze spodní půlka? Napadlo mě, že by tam mohl byt jiný nátěr.

Rozumím tomu, že spodní část je namáhána nejvíce, ale to opálení se rovnoměrně neztrácí. Je to spálené do půlky a pak v uvozovkách krásný bílý lak.

Díky za odpověď, vrtá mi to hlavou

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Marek

Ostrá hrana je v místě, de začíná kyslíková nádrž. Ta je sice izolovaná, ale ne dokonale. Stěny jsou podchlazené a kondenzuje na nich vlhkost. Když na nich ulpí saze, zase odpadnou s ledem, nebo kapkami zkondenzované vody. Naopak očouzená část má pod sebou nádrž s leteckým petrolejem, který není tak studený.

Marek
Marek
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Díky moc Dusane

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Marek

Rádo se stalo.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.