sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Neo Space Group

Saúdskoarabská společnost Neo Space Group (NSG) podporovaná suverénním investičním fondem se snaží pronajmout kapacitu na více oběžných drahách, aby posílila své postavení na družicovém trhu, dříve než bude vlastnit a provozovat svou vlastní konstelaci.

Fúze dat

Boeing plánuje předvést technologii senzorové fúze, která by mohla zlepšit vojenské situační povědomí kombinací dat z atmosférických a vesmírných senzorů. Tato fúze dat ze senzorů by mohla být doručena operátorům na zemi nebo pilotům.

SpaceNews

Týdeník SpaceNews, který se zabývá vesmírným zpravodajstvím slaví 18. září své 35. výročí.

Indické projekty

Indická vláda udělila souhlas s řadou velkých vesmírných projektů včetně návratu lunárního vzorku prostřednictvím mise Chandrayaan-4 a prvního modulu vesmírné stanice.

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Dragon zastavil přibližování – další pokus zítra

Dragon u ISS

Loď Dragon během dnešního přibližování k ISS postihl problém se softwarem. Konkrétně šlo o tzv. RGPS filtr relativního GPS, který slouží k určování polohy Dragonu v prostoru. Přibližování do té doby probíhalo naprosto v pořádku, loď od SpaceX měla dokonce čtvrt hodiny náskok oproti plánu, ale ve vzdálenosti cca. 1200 metrů od stanice se objevily tyto problémy. Z bezpečnostních důvodů tak bylo rozhodnuto o zastavení přibližovacího manévru s tím, že další pokus přijde zítra dopoledne našeho času.

Během dalších hodin se Dragon díky orbitální mechanice dostane před stanici, následně nad ni a skončí za ní. Důležité je, že loď není na kolizní dráze se stanicí a srážka obou těles tak nehrozí. Odklad příletu o 24 hodin není žádným rizikem. Horší by bylo, kdyby přišel další odklad, protože pak by se Dragon dostal do časové kolize s příletem ruské lodi Progress, která odstartovala dnes a měla by se k ISS připojit v pátek. Zatím neznáme nový termín zachycení, ale jakmile bude zveřejněn, doplníme jej formou aktualizace do článku. Článek budeme aktualizovat i v případě, že se objeví podrobnější informace o celé události.

EDIT 22.2.2017 12:40
NASA zveřejnila další detaily. K závadě došlo v čase 9:25 našeho času. Počítač dostal nesprávná data o poloze ISS. To automaticky spustilo naprogramovaný pokyn zastavení přibližování. NASA ještě jednou zdůraznila, že loď je ve skvělém technickém stavu a posádce na stanici nic nehrozí. Zítřejší vysílání na NASA TV začne v 10:00 našeho času a k záchytu staniční paží by mělo dojít kolem poledne.
Zdroj

EDIT 22.2.2017 11:25
NASA oznámila, že zítřejší záchyt by měl přijít ve stejném čase jako dnes, tedy kolem našeho poledne.
Zdroj

Zdroje informací:
http://forum.kosmonautix.cz/
http://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
http://news.mpelembe.net/…/spacex-dragon-capsule-iss-604×270.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
69 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Tomáš
Tomáš
7 let před

Muskuv koeficient v praxi

Radim
Radim
7 let před
Odpovědět  Tomáš

SW chyba na zařízení, které má za sebou nejen testování ale i ostrý provoz.
Nic co by mělo sebemenší vztah k předpovědím termínu…

Peter P
Peter P
7 let před
Odpovědět  Radim

Pomalu dál dojdeš

garde
garde
7 let před
Odpovědět  Radim

Není zodpovědný za software na Dragonu český zaměstnanec SpaceX David Pavlík?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpovědět  garde

Ano, David Pavlík je Dragon software program manager. Což znamená, že on sám neprogramuje ty kódy, ale spíše manažersky zastřešuje tuhle oblast.

maro
maro
7 let před
Odpovědět  garde

Rozhodně je zodpovědný za ten algoritmus, který rozezná nesprávná data, která do stroje přišla a který zastaví přiblížení v bezpečném módu, že? Tak mu teď poděkujte.

Jaro Pudelka
Jaro Pudelka
7 let před
Odpovědět  garde

to Maro. Toto je naozaj sprostá podpásovka.

Jaro Pudelka
Jaro Pudelka
7 let před
Odpovědět  garde

to Maro. Ospravedlňujem sa, zle som pochopil váš príspevok.

Ondra
Ondra
7 let před
Odpovědět  garde

Pokud to manažersky zastřešuje, tak je za tu oblast zodpovědný.
Dragon zareagoval z toho, co víme, správně , takže bude třeba pochvala :).

Třeba nám to sem napíše sám pan Pavlík. 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpovědět  Ondra

Ano, je za to zodpovědný, jen jsem chtěl říct, že on ten program nepíše. 🙂
Nečekal bych, že se to od něj dozvíme. Přeci jen jde o interní informaci, kterou by měla uvolňovat SpaceX oficiální cestou. V krajním případě by z toho mohl mít i problémy, pokud by takové informace zveřejňoval.

Ondra
Ondra
7 let před
Odpovědět  garde

Však to bylo myšleno pokud by mohl.

To že to on nepíše, neznamená, že on není ten, kde je odpovědný, že to někdo napsal dobře/špatně. Sám jsem na tom stejně. Teda bohužel ne ve SpaceX, zatím. 😀 😀 Je to manažerská schopnost zajistit všechny hard-skills a soft-skills, jestli je to k použití. On zodpovídá za korektní spolupráci DEV-TEST v konfrontaci s oponenturou specifikace požadavků.

Jaro Pudelka
Jaro Pudelka
7 let před
Odpovědět  Tomáš

Dosť nemiestna poznámka. Ako vtip nula bodov.

rhronza
rhronza
7 let před

Good luck Dragon.

maro
maro
7 let před

Takže Dragon jede podle dat z GPS. Až bude ale blíž ISS, tak už ho budou dálkově ovládat přímo z ISS, ne?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpovědět  maro

ne tak docela. Ve větší blízkosti se aktivuje tzv. Proximity Navigation System. Pokyny přichází ze Země. Loď má určené zastávky v různých vzdálenostech, ve kterých se kontroluje stav systémů a dává se povolení k dalšímu přiblížení. Jinak GPS využívají i jiné zásobovací lodě.

maro
maro
7 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Aha, děkuji za odpověď.

Pospíšil
Pospíšil
7 let před
Odpovědět  maro

Dálkově mohou z ISS pouze Dragon zastavit při jeho přibližování a případně iniciovat jeho odlet od stanice, pokud by hrozila kolize. Jinak je Dragon většinu letu zcela autonomní plavidlo, které pouze z pozemního řídicího střediska dostává povolení pro další přibližování ke stanici.

pavel
pavel
7 let před

To neni dobra vizitka pro Cechy 🙁

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpovědět  pavel

S tím rozhodně nesouhlasím! Kdyby ten tým odvedl špatnou práci, tak by tam nebyla ta automatická bezpečnostní pojistka.

Pospíšil
Pospíšil
7 let před
Odpovědět  pavel

Proč myslíte? Vy znáte detaily této závady? Víte přesně v čem byl problém, zda selhalo nějaká část HW relativní navigace, nebo SW v řídicím počítači, která jeho část a proč?
Vaše tvrzení je hodně předčasné.

Navíc, loď je v bezpečném stavu, ovladatelná, není ohrožena ani ISS ani dodávka zásob, takže problém je řešitelný bez vážných následků.

Ondra
Ondra
7 let před
Odpovědět  pavel

Kdyby to napařili do ISS, tak by to bylo špatné. Kdyby nešlo udělat nový pokus, tak by to bylo špatné. Pokud by nebyla možná úprava na dálku, tak by to bylo šptané.

Takhle je korektní řešení situace.

Tom
Tom
7 let před

Znění textu je „Počítač dostal nesprávná data o poloze ISS.“ Jde nutně o závadu na Dragonovi? Co zapřičinilo špatná data? Něco se pokazilo mezi ISS a Dragonem. V cestě je mnoho proměnných a né nutně musí být chyba u SpaceX. 🙂

Pospíšil
Pospíšil
7 let před
Odpovědět  Tom

Přesně tak. Jelikož se jednalo o data pro relativní GPS navigaci, relativní ve vztahu k ISS, je klidně možné, že za „vadná data“ mohla chybná konfigurace ISS GPS, která poskytuje svoje data přilétající nákladní lodi.
Počítač Dragona z dostupných dat usoudil, že se stanice možná nenalézá tam kde má v dané chvíli být a pro jistotu přerušil přibližování.
Z mého pohledu se SW letového počítače zachoval velmi dobře. Jestli měl chybná navigační data na svědomí RGPS Dragona nebo ISS GPS, to se snad dozvíme později.

jregent
jregent
7 let před
Odpovědět  Pospíšil

Take sio myslim, ze to je spravna reakce.
Pokud sw modul Dragona zodpovedny za priblizovani prijal nespravna data (lhostejno odkud) a zastavil proces, tak to svedci, IMHO, ze tzv. negativni testovaci scenare byly na priblizaovacim sw provadeny.

Ondra
Ondra
7 let před
Odpovědět  Tom

Souhlasím.
Systém se zachoval správně. Stejně jako člověka někdy klamou smysly a raději se člověk zastaví a promne si oči :). Situace by byla špatná, kdyby se na podivnost dat automaticky nereagovalo.

GPS a plno dalších senzorů jsou oči a uši Dragona. Takže je na ně odkázaný.
GPS není taky bez chyby :).

I z tohoto může být ponaučení typu:
– zkusit si to ještě 3x ověřit, pokud se mi objeví podivná odchylka. Pro Počítač jsou to zlomky s. Někdy tvrdý zásek hned na prvním měření-IFu není elegantí řešení.
– Mít triplicitní nezavislé systém a vyžadovat schodu dat minimálně dvou.
– atd.

Ondra
Ondra
7 let před

Velice zajímavá informace je na serveru:
http://spaceflightnow.com/2017/02/22/spacex-waves-off-space-station-cargo-delivery-for-at-least-a-day/

kde je popsán systém následné navigace po přiblížení:

„Once the cargo craft gets closer to the complex, the navigation system switches to inputs from a pulsed laser ranging instrument and a thermal camera to determine how far Dragon is from the space station.“

Trošku netuším, jak toto funguje při vzájené orientaci v prostoru. Vzdálenost beru.

Zajímavé je i další věc, že podobný problém měl i Cygnus 2013:
NASA’s other cargo transportation provider, Orbital ATK, had to upload a software patch to one of its Cygnus logistics freighters on a flight in 2013 to correct a GPS error, delaying its arrival at the space station by a week.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpovědět  Ondra

Tento popsaný systém se používá až ve větší blízkosti. Na delší vzdálenost Dragon používá sledovače hvězd a GPS.

Ondra
Ondra
7 let před
Odpovědět  Dušan Majer

To sledování hvězd, je někde popsáno? Nikde jsem na toto nenarazil na webech a článcích o Dragonu. U sond u jiných těles Sluneční soustavy jasně, ale u Země mne napadá maximálně orientace vůči Zemi (horizont) a nebo Slunci, kvůli natočení panelů, ale i pro tyto výpočty stačí GPS. Spousty věcí řeší i akcelerometry.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpovědět  Ondra

Samozřejmě nemohu zapomenout ani na jednotky IMU (Inertial Measurment Unit). Web Spaceflight101 k navigačním schopnostem Dragonu uvádí:

For navigational purposes, Dragon is outfitted with Inertial Measurement Units, GPS Systems, Iridium Recovery Beacons and Star Trackers. Attitude Control and Navigation in orbit is accomplished with the IMU and Star Trackers. Attitude Determination has an accuracy of 0.004 Degrees or smaller. Attitude Control is 0.012 degrees on each axis in Stationkeeping Mode. Dragon provides a fully autonomous Rendezvous and Docking System. For manned missions, a manual docking is also possible by using the override function to control the vehicle by hand.

Mirek Pospisil
Mirek Pospisil
7 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Lidar se aktivuje až 250 m od stanice.

Exa
Exa
7 let před

Ale to je přeci úplně jasné. Myši na palubě převzaly kontrolu a pokusí se odletět dřív, než se tu bude budovat ta vesmírná dálnice.

Štěpán
Štěpán
7 let před
Odpovědět  Exa

Nebo si chce Musk splnit svůj cíl dopravit ty myši na Mars, že? 😀

B.boruvka
B.boruvka
7 let před
Odpovědět  Exa

Na tom neco je!!! 😉

Jiný Honza
Jiný Honza
7 let před

Čekal bych, že na 1200m budou mít ISS už dávno v nějakém optickém/radarovém zaměřovači a na nějaké GPS se „vykašlou“.

Hlavně ať se to zitra povede.

Bigbaz
Bigbaz
7 let před
Odpovědět  Jiný Honza

Podle toho clanku vyse to byly dokonce feety. Takze 1200ft tedy cca 365 metru.
„The gumdrop-shaped, solar-powered spacecraft was about 1,200 feet, or 365 meters, from the space station when it automatically bailed out of the rendezvous…“

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpovědět  Bigbaz

To je zajímavé, protože spaceflight101 píše o 1200 metrech, konkrétně: „When the abort was triggered, Dragon was still 1,200 meters below and around four Kilometers behind the Station“
Tedy 1200 metrů pod stanicí a 4 km za ní. To je opravdu zvláštní rozkol ve zdrojích.

Kamil
Kamil
7 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Že bychom na to přišli? Klasická záměna stop a metrů? V jakých mírách vlastně žije a pracuje SpaceX?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpovědět  Kamil

Spíše si myslím, že k tomuhle zašmodrchání došlo až u novinářů. Někdo přebral informaci správně a některé médium to pochopilo špatně a použilo jiné jednotky. Jinak SpaceX myslím navenek hodně pracuje s metrickými jednotkami, ale jak je to v jejich SW, to opravdu nevím.

rado
rado
7 let před

Tak dragon je už chytený. Ani sa neplánuje, že by boli tie lode automatické ako Progress? Ten sa musí z diaľky smiať tomuto chytaniu. 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpovědět  rado

Dragon toho nemůže být schopen kvůli portu, na který se připojuje. Ten neumožňuje automatické připojení. Na druhou stranu má větší průlez, než automatický pro Progressy, takže umožňuje protahovat i větší náklady. Crew Dragony se ale budou dokovat na jiný port a rameno tak potřeba nebude.

RiMr
RiMr
7 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Pane Majer, tedy současný port na ISS kam dokuje Dragon toho není schopen, Dragon by schopen případně byl, chápu to správně? Děkuji.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpovědět  RiMr

Jasně, rozvedu to, aby nevznikaly informační šumy. Dragon byl konstruován tak, aby se mohl připojit na tento dokovací port. Automatického připojení by tedy schopen nebyl, protože jeho konstrukce byla přizpůsobena jednomu typu dokovacího portu. Pro automatické dokování by se musely změnit některé palubní systémy.

MartinH
MartinH
7 let před
Odpovědět  RiMr

Tyto systémy ale už bude mít Dragon 2 spolu s jiným portem a proto bude schopný dokovat autonomně.

RiMr
RiMr
7 let před
Odpovědět  RiMr

Super, díky, už mám jasno.

Štěpán
Štěpán
7 let před
Odpovědět  RiMr

To Dušan: Jde o port IDA, že?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpovědět  Štěpán

Ano, na ten se mají dokovat soukromé pilotované lodě.

Štěpán
Štěpán
7 let před
Odpovědět  RiMr

Dragon pro zásoby nebude pilotovaný, ale bude se tam také připojovat, ne?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpovědět  Štěpán

Ano, měl by se dokovat také automaticky.

rado
rado
7 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Vďaka za odpoveď.

maro
maro
7 let před
Odpovědět  rado

Proč by se měl smát? Jiné zadání samozřejmě vede k jinému technickému řešení. A to zadání mělo své výhody. Proto se realizovalo.

RiMr
RiMr
7 let před
Odpovědět  rado

…určitě se Progres nesměje tak, jako by se mohl smát (ale nesměje protože není tak uboze škodolibý) přistavší 1. stupeň Falconu těm bezmocně hořícím prvním stupňům Progressu…
Anébrž – myslíte, že někdo kdo opakovaně zvládá automatické přistání 1. stupně, nezvládne automatické dokování? 🙂

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
7 let před
Odpovědět  RiMr

Je vůbec IDA projektována na automatické dokování bez kanadské ruky?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před

Ano, právě to je jeho výhoda. 🙂

Kamil
Kamil
7 let před

A co přečerpávání plynů a paliva? Půjde to na IDA nebo to lze jen na ruských portech? Počítá se, že by někdy američtí soukromníci vozili takový náklad?

Jiří
Jiří
7 let před

Pro kamila. Je tu přehledný článek p. Majera. https://kosmonautix.cz/2016/07/brana-pro-soukrome-lode-na-iss/

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
7 let před

Stejně se mi zdá ten systém dokování s robotickou rukou lepší. Automatické parkování v autě taky používám jen na nalezení mezery a potom do ní zajedu raději sám. Nechtěl bych odevzdaně čekat na drcanec od Progresu. 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpovědět  Rudolf Šíma

astronauti pochopitelně budou moci přílet ovládat. 🙂
V případě paže je ale posádka v lodi závislá na posádce uvnitř stanice. V případě automatického dokování, do kterého mohou astronauti zasáhnout, je mnohem jednodušší.

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
7 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Díky za info. Trochu jste mě uklidnil. 🙂

tyčka
tyčka
7 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Dokážu si představit ovládání té paže přímo posádkou lodi.
Technicky – přenos ovládacích signálů – by neměl být žádný problém – včetně samozřejmě přenosu obrazu z možných kamer na ISS do té lodi.

josr
josr
7 let před

Dragon se připojuje k uzlu CBM (Common Berthing Mechanism), ktery je určen pro spojování modulů ISS a tam je automatika zbytečna.

zvejkal
zvejkal
7 let před

Uz pristal, nie?

RiMr
RiMr
7 let před
Odpovědět  zvejkal

Nene, až za několik týdnů..

ter
ter
7 let před
Odpovědět  RiMr

Však už je připojen, nebo na NASA TV vysílají záznam z minulého dokování?

RiMr
RiMr
7 let před
Odpovědět  ter

…bohajeho 🙂 dnes dokoval u ISS, přistávat bude za měsíc.

zvejkal
zvejkal
7 let před
Odpovědět  RiMr

Myslel som, ze uz pristal v naruci ISS … (spojil sa)

Roman
7 let před

Myši jsou ve spíži.

Lukas
Lukas
7 let před

Zdravím.chysta sa dragon aj pristat,alebo zhorí v atmosfere?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpovědět  Lukas

Hezký den, Dragon jako jediná zásobovací loď disponuje tepelným štítem a tak umí vozit náklady nejen na ISS, ale i zpátky na Zemi – přistává na padácích do oceánu.

[ultimatemember form_id="169357"]
[ultimatemember form_id="169356"]
https://kosmonautix.cz/2017/02/22/dragon-zastavil-priblizovani-dalsi-pokus-zitra/