Rusové zřejmě systematicky šidili raketové motory

Na konci loňského roku jsme vydali článek pojmenovaný Proton se do služby vrátí až příští rok. V něm byla řeč o odkladu návratu nejsilnější ruské rakety současnosti do služby. Podle tehdejších neoficiálních informací se musela již sestavená raketa na kosmodromu Bajkonur rozebrat a některý ze stupňů se měl přesunout do sídla závodu Chruničev u Moskvy. Provozovatel tohoto startu, společnost ILS to nepotvrdila a hovořila jen o logistických důvodech odkladu. Nyní se však ukazuje, že původní odhady byly zřejmě pravdivé a situace je možná ještě horší, než se zdálo před měsícem.

Raketa Proton-M s misí ExoMars 2016

Raketa Proton-M s misí ExoMars 2016
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Zprávu do českého prostředí přinesl portál novinkykosmonautiky.blogspot.cz, který se odvolává na list Kommersant. Podle tohoto zdroje se Voroněžský mechanický závod (dále jen VMZ) rozhodl stáhnout všechny raketové motory, které se používají na druhém a třetím stupni raket Proton-M. Všechny motory se mají vrátit do výrobního závodu VMZ kvůli technickým závadám. Ty se podařilo objevit při statických zkouškách, přičemž následné vyšetřování zjistilo stěží uvěřitelnou věc. Při jejich výrobě měly být použity součástky, které jsou určené pro jiné typy motorů.

Konkrétně mělo jít o součástky, které obsahují i drahé kovy. Místo nich se použily jiné, které mají menší tepelnou odolnost. Podle dostupných informací ale nešlo o žádný omyl, ale dlouhodobý pracovní standard. List totiž uvádí, že k této praxi mělo u VMZ docházet v průběhu několika posledních let, což by vysvětlovalo nepříliš lichotivou spolehlivost raket Proton. Dodatečná kontrola a výměna nesprávných součástek by měla zabrat několik měsíců, takže podle listu Kommersant by se protony mohly vrátit do služby nejdříve v létě letošního roku.

Za upozornění na tohle téma děkujeme panu Petru Šulcovi, který nám na Facebooku poslal odkaz na článek z webu novinkykosmonautiky.blogspot.cz.

Zdroje informací:
http://novinkykosmonautiky.blogspot.cz/
http://kommersant.ru/

Zdroje obrázků:
http://im6.kommersant.ru/…/2017/013/KVR_000411_00086_1_t222_222005.jpg
https://pbs.twimg.com/media/CdQdocgXIAAAXMN.jpg:orig

Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

39 komentářů ke článku “Rusové zřejmě systematicky šidili raketové motory”

  1. Karel Zvoník napsal:

    Nakonec je dobře, že se na to přišlo. Rusko raketu Proton ještě potřebuje. Snad už bude vše v pořádku a Protony zase spolehlivé jako dřív.

  2. Fantasta napsal:

    No tak nevím, to se jako parta lidí domluvila, že budou dělat motory jinak, po novém, levněji a léta to nikdo nepoznal? A pak se objevil nějaký spravedlivý, chytrý a hodný, který to zjistil a zařídil opravu? U Protonů, v podstatě nosičů vojenských satelitů? To v Rusku lze? Dost mi to připomíná dopingovou aféru – myslím na systémové obelhávání všeho a všech. Dnes je to 🙁

    • RiMr napsal:

      Berete mi to z úst, od a do z. Na maskirovku jsou oni mistři.
      Tak hlavně aby to pořešili (ať už je důvod tento nebo úplně jiný nepublikovatelný“) aby to jednou nebouchlo pod zadkem astronautům.

      • vedator napsal:

        Je pravda, ze je to strasna hanba a blamaz. Zaujimalo by ma ako vysoko to siaha.

        To, ze s tym vysli na svetlo sveta a jasne pomenovali problem svedci skor o transparentnosti a ferovosti nez o zakryvani a zahmlievani. Kiez by to spolu s iniciativou Energije viedlo k zlepseniu kvality rakiet v Rusku.

        • Spytihněv napsal:

          Se slovy o „transparentnosti a férovosti“ byl byl raději opatrnější. Na to existuje hezké rčení: Z nouze ctnost.

          Otázka je, kdo a proč s tím vyšel ven. Pokud se to odehrávalo během minimálně pár posledních let, tak to určitě nebyla záležitost jen obyčejných dělníků, ale musely v tom jet i všechny stupně kontrol a vedoucí pracovníci se zřejmě tvářili, že o ničem nevědí. Mnoho z nás to určitě zná z vlastní zkušenosti. Lecos se přehlíží, ale jakmile dojde k průšvihu, začnou se všichni mohutně divit, co že to ti jejich nezdární podřízení celou tu dobu dělali. Musel přijít nějaký impuls, který to celé proflákl a poodhalil něco, co mělo zůstat skryto.

      • VaclavC napsal:

        Proton asi nikdy atronauty neponese. Nebo mi něco uniklo?

        • Dušan Majer napsal:

          S tím se nepočítá, ale jde o to, že stejná firma vyrábí i motory pro rakety Sojuz.

        • RiMr napsal:

          Přesně tak jsem to myslel, děkuji.
          Osobně se mi nechce věřit, že by Rusové nebyli technologicky schopni vyrábět kosmickou techniku „aspoň tak“ jako v době kdy jim to relativně šlapalo. Vývoj nových nosišů a lodí – OK, tam může být problém, dlouhodobé podfinancování se nejvíc projeví při snaze o inovace. Ale stávající nebo mírně modernizované motory přece musí zvládnout. Toto bude skutečně asi „jen“ o lidech. Taková ta klasická východní benevolence a tolerance k tolerancím (echt, éto charašó, daváj, pašlí!) se možná dá opravdu zkrotit jen pevnou rukou…?

        • Spytihněv napsal:

          Na pevnou ruku bych nesázel. Už při závodech o Měsíc nebyli nejvyšší představitelé SSSR schopni donutit všechny ty mezičlánky dělat to, co jim z ústředí nadiktovali. Spousta věcí se někde cestou zadrhla.

        • ventYl napsal:

          No a to moze byt presne pricina aj tu. Rusky kozmicky program podfinancovany nie je jeden – dva roky, tak je mozne, ze niekto niekde systematicky zatlacil na znizenie nakladov na vyrobu. Seriova vyroba uz bezi, takze s tym nic moc riesit neslo, tak sa proste pristupilo k osizovaniu. No a teraz sa na to nejako prislo (asi sa o tom dozvedel niekto, kto sa to dozvediet nemal), tak sa muselo ist s pravdou von a tvarit sa velmi prekvapene.

  3. Vladimír Podivínský napsal:

    Jak je tohle možné v kosmonautice, to doopravdy nechápu.
    Kdo za to vlastně může? V nadpisu je napsáno Rusko, nebude to spíš nějaká firma?
    Chápu to tak že motory vyrábí státní firma, vmz

  4. josr napsal:

    VMZ taky vyrábí motory RD-0110 do třetích stupňů raket Sojuz.Tak je možně že, ze stejného důvodu, kvůli závadě na motoru třetího stupně havaroval Progress.

  5. Spytihněv napsal:

    Tak to měl buď ExoMars štěstí a nebo se v jeho případě přece jen postupovalo trochu jinak. Co kdyby se toto provalilo třeba měsíc před jeho startem? Zřejmě by to znamenalo odklad na 2018.

  6. Radoslav Packa napsal:

    financie + vševediaci manažér vrz. zdravý rozum = katastrofa.

  7. Vojta napsal:

    Ten „rok zlepšování kvality a efektivity práce“ evidentně nebyl vyhlášen pro nic za nic.
    I když mi to trochu připomíná situaci, kdy dodavatel vzpěr pro SpaceX šidil materiál (nejspíš také úmyslně) a skončilo to havárií. Nejspíš si to tam firmy vyříkali mezi sebou (možná za asistence soudů) a dodavatel byl vyměněn.

  8. vh napsal:

    K situaci kolem toho všeho se vyjadřuje i A.Zak na http://www.russianspaceweb.com/.
    Mám pocit,že je to pěkný průšvih.

    • JP napsal:

      Zřejmě začali chlapci uplatňovat zlevňování i na Soyuzu a s Progresem to prasklo. Klika že to byl jenom náklaďák.

    • Radim napsal:

      Zakův článek vyznívá hodně pesimisticky. Podle nepotvrzených zpráv vedly obdobné problémy (nekvalitní výroba) k prohlášení druhého exempláře Angary 5 za neschopného letu. To potvrzuje i mlčení Roskosmu ohledně termínu dalšího startu Angary. Jen připomínám, že naposled startovala v roce 2014, tedy před téměř třemi lety…

      Nosiče (Sojuz, Proton, Angara), kosmické lodě, Nauka. To vypadá na běh na hodně dlouhou trať. A začíná to penězi. Pokud nebude barel ropy za minimálně 100 USD, do té doby nebude mít Rusko zdroje a bude dál chudnout. Pokračuje to lidmi a to jak ve výrobě, tak v managementu.

      Tohle určitě nevyřeší sněmování špiček továren, Roskosmu a vlády. A už vůbec ne floskule o (socialistických) závazcích k tomu či onomu výročí. Podle mě čeká ruskou kosmonautiku období srovnatelné s časem po rozpadu SSSR. Tenkrát Rusům hodně pomohli Američané. Připadá mi, že tentokrát k tomu ochotni nebudou.

      • JP napsal:

        Právě průser je v tom, že to nebude asi jen o penězích. Pokud systémově šidím tak to může mít dva důvody, maximalizace zisku a nebo ten druhý horší, že ztrácím technologii a nejsem schopen to vůbec v požadované kvalitě a čase vyrobit. Proton a Soyuz se dělá hodně dlouho, takže problémy Angary by se jich teoreticky neměly vůbec dotknout, ale tohle fakt vypadá, že nejsou schopni ani si udržet tu původní sovětskou technologii + chronický problémy s technologickou kázní, kterou zdědili ze SSSR + dlouholetý podfinancování (špatný management, chceme všechno a neděláme pořádně nic) a průser je na světě.

      • ventYl napsal:

        Podla mna barel ropy za 100USD byt nemusi. Len netreba rozkradnut rozpocty na kadejake veci, ako sa to stalo pri vystavbe Vostocneho. Liat do systemu viac penazi, ked je deravy a rozkrada sa podla mna nie je cesta. Je to opravovanie dosledku, nie priciny. Ale to sa malokomu chce, zeano.

  9. Milanek napsal:

    Je to jak šokující tak očekávatelné, čily „kde jinde než v rusku“:-) – jaká je vlastně struktura výrobců ? kolik jich dělá motory a do jakých raket se používají

  10. Zbyněk napsal:

    Rozpočítáno mezi „západní“ státy (USA, Kanada, EU, Japonsko, Austrálie, J. Korea, N. Zéland) vyjde očekávaný rozpočet Roskosmosu na roky 2016 – 2025 na cca 50Kč na jednoho jejich obyvatele ročně. Projekt jako ISS (100 mld. USD) pak vyjde v desetiletém horizontu na zhruba 200 Kč na 1 obyv./rok.

    Zcela vážně by se mi moc líbilo, kdyby Rusko prošlo demokratických procesem a názorovým obratem a časem se stalo třeba i součástí Evropské unie a NATO. Ale v současné situaci, je mi opravdu líto každé koruny, která skrze ESA odchází na jakoukoliv společnou misi se státem, kde se překrucují dějiny, nastoluje se opět diktatura, a rozhodně se nechová nijak přátelsky ke svému okolí.

    Snad bude plánovaná cis-lunární stanice projekt pouze „západních“ států, nebo těch, které směřují podobnou cestou. Pokud budou chybět finanční prostředky, mohou otevřít sbírku, doufám, že by se našlo více lidí, co by přispěli.

    Taktéž doufám, že Crew Dragon a CST-100 začnou létat co nejdříve, abychom konečně přestali být závislý na 50 let starých konstrukcích ruských raket. Posledních pár let byla opravdu ostuda.

    • Dušan Majer napsal:

      Rusko by se na nové mezinárodní stanici mělo podílet. Ale počkejme si, co přinesou další roky.

      • Racek napsal:

        Pozváni jistě budou, ale s jejich účastí pochopitelně nepočítají. Jediná raketa, která bude moci vynášet rozumně velké moduly k stanici, bude SLS (možná Falcon Heavy, pokud se ho povede uvést do provozu). A dopravu kosmonautů bude možné uskutečnit rakety o nosnosti 25 tun na LEO. Což znamená několikanásobný růst nákladů na osoboden. Účast v tomhle projektu bude tedy pořádně drahá legrace. A přínos … jsem jen laik, ale asi proto vidím jen skoro samé nevýhody vůči stanici kategorie ISS. No, každý nový president USA má své priority. Uvidíme, zatím pokaždé se koncepce NASA hodně měnily.
        Rusy vidím spíše blíže Číny. Na samostatnou stanici v dnešní době ani v blízké budoucnosti nemá. Přece jen, je jich 150 milionů vůči 550 milionové Evropě a 320 milionovým USA.

    • Samo napsal:

      Podiel Ruska na novej stanici je pola mňa potrebný už len kvôli udržaniu akých takých vzťahov medzi západom a východom.

      • Vojta napsal:

        S tím souhlasím, ale nebylo by dobré, kdyby to na nich přímo viselo. Poskytnout jim port, kam si mohou připojovat vlastní moduly s následnou dohodou, jak to bude s vodou, vzduchem, chlazením a elektřinou, by mělo být samozřejmé a nemělo by to způsobit problémy. Stejně tak pozvání ruských kosmonautů-vědců, i když tam žádný vlastní modul mít nebudou. Pokud by jim svěřili nějakou kritickou část, měla by být zajištěno náhradní řešení (to by ostatně mělo platit nejen pro Rusy, ale těžko se na to budou hledat finance). Aspoň by měli pořádnou motivaci.

  11. maro napsal:

    Šetření typu „tenhle materiál určitě bude taky stačit na daný úkol a je o hodně levnější“. No, bohužel nestačil. Ale na druhou stranu nějak chybí info, na kolika předchozích motorech to už zkusili a jak to dopadlo. Že by to tam někdo bez úplně nějakého testování narval bych moc nevěřil. To se spíš teď snaží jen nějakej manažer zachránit svoje křeslo hozením to na někoho nižšího (ten nižší to přijme za nějaký hezký bakšiš). Každej chce vyrábět levnějc. A když teď i SpaceX lepí nádrže na hélium z kdovíjak spolehlivejch kompozitů místo použití titanu, zkusili i Rusové třeba „hledat rezervy“ v „předimenzování“. Jenže když dva dělají totéž …

    • Samo napsal:

      „A když teď i SpaceX lepí nádrže na hélium z kdovíjak spolehlivejch kompozitů místo použití titanu“ tie „kdovíjak“ spoľahlivé kompozity sa používajú slušne dlho (minimálne Shuttle a AtlasV na stupni centaur) len nikto ich neplnil extra studeným héliom a neponáral ich do extra studeného kyslíku 😀

      • Milanek napsal:

        rozdíl je v tom že SpaceX jde za hranu vyzkoušeného a snaží se posunout hranice když se to nepovede bez následků tak se poučí a výsledek je zase někde jinde a dělají to motivovaní lidi které to baví- kdežto rusko se zuby nehty snaží udržet (neúspěšně bohužel) úroveň jako mělo za SSSR – na nové postupy nemělo a nemá kapacity a staré proste vymřou s lidmi co to uměli, ne náhodou je úpadek cca 30let po – z tehdejších mladých „rafanů“ jsou důchodci a nemá je kdo nahradit. v uzavřeném SSSR byla kosmonautika a´letectví výkladní skřín a byla čest tam pracovat – teď je to jen popelka a schopní se daleko snáz upíchnou jinde a s daleko lepší perspektivou – jsou zkrátka odepsaní je to jen otázka času – ve velice optimistickém scénaři napnou všechny síly a budou stagnovat a naučí se aspoň udržet rakety co už dělají 40let jakžtakž v chodu – a i to bude úspěch

  12. dolph1888 napsal:

    Ostuda, ale soudit Rusko nebudu. Když si vzpomenu na naší ostudu, jak přistupujeme k plnění smluv s NATO ve finančních otázkách, tak je lepší mlčet. Až budeme mít doma takový pořádek a takovou morálku, že k nám ostatní budou vzhlížet, pak je čas na občasnou kritiku dalších. Korupce je i u nás příliš vysoká, příliš!

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.