sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

DARPA

Zástupce DARPA uvedl, že agentura zrušila projekt vesmírného jaderného pohonu DRACO, který vyvíjela společně s NASA. Důvodem je částečně analýza, která ukázala, že vývoj byl předběhnut pokrokem v konvenčních nosných systémech.

Národní geoprostorová agentura

Americká Národní geoprostorová agentura 2. července oznámila, že v rámci svého programu Luno, iniciativy zaměřené na rozšíření integrace umělé inteligence a komerčních dat do operací národní bezpečnosti, udělila zakázky komerčním firmám zabývající se družicovými snímky a analýzou v hodnotě přes 70 milionů dolarů.

Gateway, Artemis IV a V

Sněmovna reprezentantů dnes schválila zákon o federálním rozpočtu na letošní fiskální rok 2025 v jeho senátní verzi, tedy včetně všech peněz pro NASA, které navrhl Ted Cruz. Nyní zákon půjde do Bílého domu k zítřejšímu Trumpovu podpisu.

Latitude

Francouzský startup Latitude, který vyvíjí nosnou raketu Zephyr, podepsal smlouvy o expanzi do větších výrobních prostorů. Společnost doufá, že v příštím roce provede první start z Francouzské Guyany.

O3b mPower

Společnost Boeing dodala společnosti SES další dva širokopásmové družice O3b mPower s hardwarovými opravami. Družice nesou přepracované energetické moduly, které mají řešit elektrické problémy, které se vyskytly u prvních šesti družic.

Atomic-6

Startup Atomic-6, který se zabývá kompozitními materiály, uzavřel s americkými vesmírnými silami dohodu v hodnotě 2 milionů dolarů na vybudování svého solárního pole pro vojenské družicové aplikace.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Nástupce Progressu přijde po roce 2020

ICCTS

Ruské lodě Progress jsou mimořádně spolehlivými zásobovateli mezinárodních stanic. První verze vozily náklady už na sovětské stanice Saljut 6 a 7, jejich nástupci zásobovali stanici MIR a nezastupitelnou roli hrají i při provozu Mezinárodní vesmírné stanice. Nejde ale jen o to, že vozí zásoby pro posádku – v jejich útrobách se na ISS dostává i palivo pro korekční trysky stanice a v neposlední řadě Progressy svými motory pravidelně povytahují stanici na vyšší oběžnou dráhu. Rusové ale již plánují nástupce této legendární lodi.

Progressy během desetiletí provozu prošly hned několika modernizačními vlnami – ostatně poslední sada vylepšení v rámci přechodu na verzi MS přišla v loňském roce. Konstrukční kancelář RKK Eněrgija nyní oznámila, že připravuje novou verzi této lodi. Její název je zatím zřejmě jen pracovní – celý projekt se označuje ТГК ПГ (TGK PG), v anglických textech pak jako ICCTS, což je zkratka z anglického názvu Increased Capacity Cargo Transportation Spacecraft. To by se dalo volně přeložit jako transportní zásobovací loď se zvýšenou kapacitou.

Progress MS-04 během pozemních příprav
Progress MS-04 během pozemních příprav
Zdroj: http://www.spaceflightinsider.com/

Mohlo by se zdát, že se RKK Eněrgija snaží svézt na vlně aktuální nehody rakety Sojuz-U s kosmickou lodí Progress MS-04, ale tak tomu rozhodně není. K nehodě došlo 1. prosince a konstrukční kancelář zveřejnila tyto nové informace na svém webu již 26. listopadu. Plány na loď TGK PG jsou ale ještě starší a sahají až do loňského roku. Ze zveřejněných informací vyplývá, že Rusové už na tomto projektu pracují delší dobu a v prosinci 2016 bude oficiálně dokončeno schvalování předběžného designu. Podle znalce ruské kosmonautiky, Anatolije Zaka ale byl celý projekt urychlen a tato fáze skončila již v srpnu.

Velkou výhodou nové lodi by mělo být, že bude využívat již existujícího zázemí, které nyní obsluhuje lodě Sojuz MS a Progress MS. I loď ICCTS by měla startovat z Bajkonuru a podle všeho se zdá, že by verze Progress MS měla být poslední variantou těchto zásobovacích lodí a poté dojde již k nasazení nové zásobovací lodě. Časový rámec příprav zatím počítá s nasazením ICCTS po roce 2020. „Díky nové lodi budeme moci při každém startu dopravit na oběžnou dráhu více nákladu. To výrazně zlepší cenovou výhodnost našich startů k logistickému zásobování ISS, ale i stanice, která ji nahradí,“ poznamenal hlavní ředitel RKK Eněrgija, Vladimir Solncev.

O vynášení lodi ICCTS by se měla start raketa Sojuz 2.1b
O vynášení lodi ICCTS by se měla start raketa Sojuz 2.1b
Zdroj: http://eng.mil.ru/

Podle zveřejněných plánů by nasazení lodi TGK PG mohlo snížit cenu za vynesení 1 kilogramu nákladu o 15% oproti současnému Progressu MS. Klíč se má ukrývat v kapacitě lodi – zatímco Progress na palubu dostane maximálně 2600 kilogramů nákladu, jeho nástupce zvládne až 3400 kilogramů pohonných látek, stlačených plynů vody a suchého nákladu. Vnitřní přetlakový objem by mohl dosahovat 18 metrů krychlových, loď by měla zvládat až 30 dní dlouhý samostatný let a po připojení ke stanici by měla na oběžné dráze vydržet až 370 dní.

Další výhodou bude, že náklad bude v nové lodi uložený ve větším prostoru, než jakým disponuje Progress. Astronauti jistě ocení i „centrální uličku“ a standardizované racky. To vše by mělo výrazně usnadnit nakládání i vykládání lodi, která zároveň může sloužit jako přehledný sklad po dobu připojení k ISS. Loď ICCTS navíc bude disponovat většími palivovými nádržemi a výkonnějšími motory, než mají Progressy. Díky tomu bude nová loď moci efektivněji provádět zvyšování oběžné dráhy, ale uplatní se i tehdy, až provoz ISS skončí a bude ji potřeba naopak zpomalit, aby mohla řízeně zaniknout nad neobydlenými částmi Země.

Vizualizace lodi TGK PG
Vizualizace lodi TGK PG
Zdroj: http://russianspaceweb.com/
Překlad: Autor

Inženýři se hned na začátku rozhodli, že nová loď nebude jen novou modernizací Progressu, ale místo toho přišli s kompletně novým návrhem, který částečně využívá některých technologií vyvinutých pro novou pilotovanou loď označovanou jako Federace. V návrhu zaujme především šestice nádrží, které byly původně navrženy pro Federaci. Zde byly zmenšeny a slouží jak pro dopravu paliva na stanici, tak i pro zásobování motorů lodi. Samotná loď bude využívat i přetlakové kabiny pro suchý náklad a vodu, která bude k palivové sekci připojena lehkou příhradovou konstrukcí. Na této konstrukci by se měly nacházet také čtyři  skupiny korekčních trysek a tři svazky avioniky, které budou speciálně upravené, aby je neohrožovala kosmická radiace. Další elektronické díly, které nebyly navrženy pro provoz ve vakuu budou uloženy v přetlakové části.

O vývoji nové lodi se začalo uvažovat v době, kdy dostala zelenou raketa Sojuz 2.1b. Nabízí totiž vyšší nosnost a také větší aerodynamický kryt, čehož chtějí konstruktéři nové lodi využít. Nečeká je nic snadného, termíny jsou nastaveny poměrně tvrdě. Aby stihli naplánovaný časový rámec, není vyloučeno, že loď ICCTS dostane do vínku některé systémy, které se používají na lodích Sojuz MS a Progress MS. Prozatímní fáze předběžného designu byla hrazena z veřejných prostředků.

Zdroje informací:
http://www.energia.ru/
http://russianspaceweb.com/
http://www.parabolicarc.com/
http://www.spaceflightinsider.com/

Zdroje obrázků:
http://www.energia.ru/ru/news/news-2016/im/photo_11-24-00.jpg
http://www.spaceflightinsider.com/wp-content/uploads/2016/12/photo_11-22-08-1.jpg
http://eng.mil.ru/images/military/military/photo/SAV_2184-1.jpg
http://russianspaceweb.com/…/space_stations/iss/tgk_pg/tgk_pg_design_1.jpg

Rubrika:

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
6 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
vh
vh
8 let před

Divné, že nepočítají s návratovou verzí,
takže případný náklad zpět na zem dovezou
jen v pilotovaných Sojuzech ?.

Vojta
Vojta
8 let před
Odpověď  vh

Když už, tak ve Federaci, tam by snad mělo být víc místa. Pokud neplánují nákladní loď znovu použít (jak se o to snaží SpaceX s Dragony), tak je nenávratová verze výhodnější, protože většina jde stejně jen jednosměrně nahoru a když už musí dolů, nemusí dopadnout na povrch vcelku.
Akorát by mě zajímalo, jaký je současný ruský koeficient (analogicky k Muskovu koeficientu). Spolu s nedávnou zprávou o snížení rozpočtu, to moc optimisticky nevidím.

Andrej Vrbensky
Andrej Vrbensky
8 let před

Nevšimol som si či to bude mať schopnosť dobiezť náklad z ISS na Zem.
Hmotnosť celej lode asi tiež nieje este známa.

Jirka
Jirka
8 let před

Očekával bych, že nějakým způsobem uvažovali o tom, jestli/jak by se dala nová nákladní loď použít k zásobování měsíční stanice….

Andrej Vrbensky
Andrej Vrbensky
8 let před
Odpověď  Jirka

Je tažšia než Progres a štartuje na Sojuze. Ak by lietala Angarou tak by sa na mesiac dostať mohla. Sojuzom asi nie.
Na to bude asi slúžiť nákladná verzia Federacije.

space x
space x
8 let před

progres nema tepelnu ochranu pre navrat na zem,ak by ju mal dostal by na LEO iba tretivy vahy aku nesie…je prešpikovany palivom vodou a zasobami pre ISS ….dalej padaky avionika pre navrat atd….

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.