V rámci našeho nepravidelného seriálu se snažíme našim čtenářům přinášet informace o tom, jak se daří českým firmám v tak špičkovém technickém oboru, jakým kosmonautika je. Češi jsou velmi šikovní a máme být na co hrdí. To dokládá i společnost Aerotech Czech, která v Klatovech vyrábí hned dva díly, které nachází uplatnění na nejsilnější evropské raketě – Ariane 5. Jako náhledový obrázek článku jsme použili infografiku, která ukazuje, kde můžeme oba díly najít. Na první pohled je jasně vidět, že jak aerodynamický kryt (vyznačen horní červenou elipsou), tak i teplotní ochranu trysky (viz dolní červená elipsa) najdeme na postranních urychlovacích blocích na tuhá paliva.
Tyto štíhlé bílé válce pomáhají raketě v prvních desítkách sekund letu a starají se o většinu tahu celé sestavy. Bez nich by se raketa od startovní rampy neměla šanci odlepit. Ale pojďme zpět k české účasti. Oba české díly vznikají v klatovské továrně, kde na nich pracovníci provádí kompletní ruční montáž, nýtování, speciální testy a také nezbytnou vizuální kontrolu.
Prvním českým dílem je tzv. aerodynamický kryt, který má více úkolů. V první řadě spojuje dvě návazné části pláště urychlovacích bloků a zároveň tyto motory na tuhá paliva kotví k tělu samotné rakety. Na tento úchytný mechanismus působí při startu mimořádné síly, je proto jasné, že kvalita výroby tohoto nosníku (na obrázku světle zelený díl) musí být opravdu vysoká. Samotný prstenec pak ukrývá tepelné kryty elektroniky – jde především o nejrůznější senzory a související kabeláž.
Druhým českým dílem je tepelná ochrana trysky. Jejím úkolem je při letu skrz atmosféru chránit řídící části trysky motoru na tuhá paliva. Tryska se totiž může při letu díky těmto ovládacím prvkům mírně naklánět do stran, což pomáhá manévrování. I v tomto ochranném prstenci se ukrývají kryty elektroniky a řídících jednotek. Společnost Aerotech Czech dodává od roku 2013 5 – 7 setů těchto dílů firmě Arianespace, která se stará o provoz raket Ariane.
Zdroje informací:
http://www.mdcr.cz/
Zdroje obrázků:
http://www.mdcr.cz/
Zajímavá informace 🙂
Rádo se stalo. 😉
A já si tentokrát rýpnu… 🙂 málo informací… Z čeho jsou tyto díly, jaká technologie je použita? Píšete o nýtování, takže plech?
Nýtování je osvědčenou technologií. Rakety jsou montovány převážně z plechu a různých profilových nosníků. Tedy nic neobvyklého.
Čerpal jsem ze zprávy od ministerstva dopravy. Co se detailů týče, tak já osobně docela chápu, že firma nechce jít na veřejnost s nějakými bližšími detaily. 🙂
Termín „obranný prstenec“ je zvláštní. Ne, že by to nedávalo smysl, ale zní mi to militantně. 🙂
On bude jako jinde v článku ochranný 🙂
Taková informace vždy potěší. Doufám že toho bude čím dál tím víc.
Také doufám. 🙂
Na Ariane 6 se budeme podílet více než dvěma prstenci, že?
Uvidíme, to je zatím daleko.