sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

I druhý požár v útrobách lodi Cygnus skončil úspěchem

Už když se v pondělí od Mezinárodní vesmírné stanice oddělila loď Cygnus, psali jsme na našem webu, že to ještě není konec její služby. Kromě vypuštění cubesatů Lemur se čekalo hlavně na experiment Saffire-II. Ten spočívá v zapálení několika velkých testovacích vzorků a z hlediska bezpečnosti se nedá provádět na obydlené stanici. Již nepotřebná zásobovací loď bez posádky a mířící k zániku v atmosféře je k tomuto účelu ideálním prostředím.

Vnitřní stavba experimentu SAFFIRE II
Vnitřní stavba experimentu SAFFIRE II
Zdroj: spaceflight101.com

NASA při této příležitosti na svém webu vytvořila psaný online přenos, který obsahuje zajímavé informace. Napadlo mne tedy, že by mohlo být zajímavé a čtenářsky atraktivní, pokud bychom tento online přenos přeložili do češtiny. Kromě toho, že je to neotřelý formát článku má tato forma výhodu i v tom, že krásně ukazuje, kolik času tento experiment zabral a co všechno obsahoval. Všechny termíny jsou uvedeny v čase, který platí na Floridě (Eastern Standard Time). Pokud chcete získat středoevropský čas, přičtěte k uvedeným údajům 6 hodin.

Pondělí 21. listopadu 2016
8:22 – Američan Robert Kimbrough a Francouz Thomas Pesquet ovládající staniční robotickou paži Canadarm2 poslali pokyn, aby došlo k uvolnění lodi Cygnus.
18:04 – Zástupci společnosti Orbital ATK (výrobce lodi Cygnus) potvrdili, že experiment Saffire-II je napájený elektrickou energií a posílá správnou telemetrii. Všichni tak čekali na čas 19:00, kdy mělo dojít k zapálení vzorků.
19:14 – Pozemní týmy dostaly potvrzení, že došlo k zapálení prvních testovacích vzorků.
20:04 – Ze zapálení vzorků 1 – 6 pořídily kamery 106 000 fotografií. Vzorky 1 – 4 tvořily silikonové materiály různé tloušťky. Vzorky 5 a 6 tvořila shodná směs bavlny a skelných vláken, která se spalovala i při experimentu Saffire-I. Jeden vzorek hořel se stejným průtokem vzduchu jako u minulého experimentu, druhý pak měl vyšší průtok, který se plánuje u Saffire-III. Čeká se na vzorky 7 – 9. Snímky budou posílat do centra Orbital ATK přes noc a následně se druhý den pošlou odborníkům z NASA-GRC.
21:30 – Všech devět vzorků bylo zapáleno a předběžná prohlídka telemetrie ukazuje, že data a snímky byly ve všech případech zaznamenány podle plánu. Experiment Saffire-II proběhl bez problémů a pracoval velmi dobře. Během noci budou odborníci stahovat nasbíraná data a fotky, aby už ráno mohla začít jejich analýza.

Úterý 22. listopadu 2016
18:00 – Tým zodpovídající za experiment Saffire-II úspěšně stáhnul snímky ze všech devíti vzorků, které byly v experimentu. První vzorek tvořil tenký pruh materiálu PMMA (polymetylmetakrylát), tedy plexiskla, kterým se měl zapálit materiál Nomex, tedy běžně dostupný materiál odolný plamenům. Ten se používá na kosmických lodích třeba pro balíky, do kterých se ukládá náklad a kde funguje jako protipožární bariéra. Druhým vzorkem byl plát plexiskla s rozměry 5 × 29 × 10 cm, který se používá pro okna kosmických lodí. V průběhu úterý a středy budou týmy stahovat zbývající data a snímky, přičemž se počítá i s tím, že pokud se v experimentech ještě něco změní, bude možné tyto události zaznamenat.

Úkoly experimentu Saffire jsou jasné – v co nejbezpečnějších podmínkách zapálit testovací vzorky materiálů, které se běžně nachází v kosmických lodích a sledovat, jak se ve stavu beztíže oheň šíří. Pokud chceme podnikat dlouhodobé výpravy do vesmíru, musíme maximálně eliminovat všechna možná rizika. A oheň na palubě patří právem k největším strašákům všech astronautů. Díky údajům z experimentů Saffire budou mít inženýři k dispozici cenné údaje, které jim pomohou při výběru materiálů pro příští kosmické lodě.

Zdroje informací:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/saffire-ii-identifer_0.jpg
http://spaceflight101.com/cygnus-oa6/wp-content/uploads/sites/75/2016/03/Saffire2.png

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
17 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Tomáš
Tomáš
7 let před

hm, len plátky. Ja som si myslel, že loď podpália z vnútra celú a spustia prípadne nejaké hasiace zariadenie

Dan
Dan
7 let před
Odpověď  Tomáš

Ono jde nejspíš o normalizované vzorky, ze kterých dostanete relevantnějšı data. Třeba se dočkáme pořádného testu po Sapphirech. Teda, plánovaného 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Tomáš

Výzkum musí postupovat po drobných krůčcích. Nejprve musíme pochopit, jak se oheň v mikrogravitaci chová. Teprve poté můžeme začít vyvíjet hasicí systémy.

AKA the A
AKA the A
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Například se ví, že když není přítomno nucené proudění, tak se ohni v mikrogravitaci moc hořet nechce, horké spaliny nemají důvod kamkoliv samy stoupat a tak utváří „kouli“, plamen pak nemá kde brát čerstvý kyslík 😉

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
7 let před
Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Rudolf Šíma

Díky, víme o tom, možná dnes něco vydáme. 😉

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Tušil jsem, že Vám to neuniklo. 🙂

Racek
Racek
7 let před
Odpověď  Rudolf Šíma

Myslím že už před pár lety něco podobného bylo nalezeno.

RiMr
RiMr
7 let před

Tož děcka, kde je ten článek o tom landeru jak si tak dlouho myslel že je pod povrchem, až se pod ten povrch dostal…? 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  RiMr

Vyjde zítra jako hlavní článek.

RiMr
RiMr
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

tak to bylo dnes jen vnadidlo, jo? 🙂 Díky!

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  RiMr

Ehm hmmm to byla moje chyba. Dopsal jsem článek a chtěl jsem ho naplánovat na zítřek na 0:10. Jenže jsem špatně zadal datum – udal jsem dnešní. Článek vyletěl ven hned. Jak jsem si toho všiml, upravil jsem mu datum vydání na zítřek. Nečekal jsem, že si toho někdo všimne. 🙂
Ten článek se tady objeví až zítra.

vojtech
7 let před

je to hezké, ale pořád malé. Já bych do labutě nainstaloval zápalný mechemismus a po skončení brzdícího zážehu normálně zapálil celý interiér. Nevznikla by žádná škoda, protože loď už stejně bude na nevratné dráze a tedy selhání avioniky nevadí, ukázalo by se jak vypadá skutečně rozsáhlý požár a byly by z toho krásné obrázky.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  vojtech

Jde o to, zda by ty plameny nepoškodily čidla, případně komunikační systémy – aby se ty údaje daly odeslat.

Vojta
Vojta
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

To je problém v principu řešitelný instalací odolného záložního systému právě k tomuto účelu. Horší je varianta, že by Cygnus nemusel hořet moc ochotně a nákladná práce se záložním systémem by přišla vniveč. A nejhorší by bylo, kdyby hořel naopak moc ochotně a došlo k výbuchu, který by mohl poslat nějaké trosky zpátky na LEO. Ale především je to nekontrolovaný a těžko replikovatelný experiment, takže data by nemusela být tak užitečná.

Jakub
Jakub
7 let před

nějak moc požíváte slovo „útroby“

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Jakub

To je tím, že existuje jen velmi málo synonym – snad jen interiér.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.