křišťálová lupa

sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Bandwagon-4)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

    krátké zprávy

    Momentus

    Společnost Momentus 30. října oznámila partnerství se společností DPhi Space, jejímž cílem bude začátkem příštího roku provozovat hostovanou platformu pro užitečné zatížení švýcarského startupu.

    StarDetect

    Čínská komerční firma StarDetect získala předběžné finanční prostředky, aby se etablovala jako poskytovatel řešení pro sledování vesmíru a družicové výpočetní techniky.

    SpaceX

    Společnost SpaceX oznámila, že vyvíjí zjednodušenou architekturu pro přistání na Měsíci a zároveň obhajuje pokrok, kterého dosáhla na lunárním modulu Starship pro program Artemis.

    stc Group

    Saúdskoarabská telekomunikační společnost stc Group podepsala desetiletou smlouvu, která zahrnuje závazek předem splatit 175 milionů dolarů za využívání plánované vesmírné mobilní širokopásmové sítě společnosti AST SpaceMobile.

    Slingshot Aerospace

    Společnost Slingshot Aerospace jedná s dalšími zeměmi o vytvoření nebo rozšíření kapacit pro sledování vesmíru poté, co prodala optické senzory Spojenému království, což je první obchod této kalifornské společnosti s hardwarem, který stojí za jejím monitorovacím softwarem.

    FCC

    Federální komunikační komise (Federal Communications Commission) 28. října hlasovala pro návrh na vytvoření modulární licenční linky, která by přepracovala proces podávání žádostí k družicím s cílem urychlit jejich posuzování a snížit byrokracii.

    Iridium Communications

    Společnost Iridium Communications plánuje v příštím roce uvést na trh malý čip, který bude chránit zařízení závislá na navigačních družicích před rušením a spoofingem. Tím posílí jednu z hlavních silných stránek operátora v pásmu L.

    MTN

    Společnost MTN, specialista na sítě se sídlem na Floridě, spustila službu, která umožňuje družicím Starlink provozovat součást soukromě zabezpečeného komunikačního systému. To firmám dává možnost propojit vzdálená místa bez použití veřejného internetu.

    Naše podcasty

    Doporučujeme

    Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

    Poděkování

    Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

    Falcon Heavy použije při své premiéře zachráněný stupeň

    První stupeň těsně před přistáním.

    Všichni fanoušci SpaceX netrpělivě čekají na premiérový start rakety Falcon Heavy – v dnešním článku Vám sice nepřineseme toužebně očekávaný termín startu, ale i přesto Vám už rovnou mohu říct, že tahle informace bude stát za to. Jak totiž na našem diskusním fóru informoval uživatel Raul, objevily se mimořádně atraktivní zprávy o premiérovém letu této těžkotonážní rakety. Zdrojem informací má být bývalý zaměstnanec SpaceX, který na redditu vystupuje pod nickem /u/em-power a který má stále vazby na tuto perspektivní firmu. Podle tohoto zdroje by se jako jeden z postranních urychlovacích bloků měl použít stupeň označovaný jako B1023 – na první pohled nepodstatná a přehlédnutelná informace, ale není tomu tak.

    Jedná se totiž o čtvrtý stupeň, který se SpaceX podařilo zachránit. Byl to stupeň, který 27. května letošního roku pomohl vynést na oběžnou dráhu telekomunikační družici Thaicom-8 a poté dokázal měkce přistát na mořské plošině Of Course I Still Love You. Šlo tehdy o třetí úspěšné přistání v řadě a stupeň tehdy vůbec poprvé v historii vysílal záběry z kamer během samostatného letu, takže jsme byli svědky úžasné podívané. Tento stupeň se navíc zapsal do paměti internetové veřejnosti tím, že jeho přistání bylo trochu tvrdší a zafungovat musela deformační zóna v jedné z nohou. Stupeň tak tehdy na floridský přístav připlul výrazně nahnutý.

    Podle aktuálních informací se zdá, že se stupeň vrátil do sídla firmy SpaceX, tedy do kalifornského Hawthorne. Ve zdejší výrobní hale, hlavním technologickém srdci celé společnosti se v těchto dnech pracuje na důležitém úkolu – technici upravují octaweb, tedy základní nosnou konstrukci, která se nachází ve spodní části rakety a do které se usazují jednotlivé motory Merlin 1D.

    Tento model Falconu Heavy pro aerodynamické zkoušky je zatím nejkvalitnějším zdrojem informací o způsobu uchycení postranních bloků k bloku centrálnímu. Je ale možné, že skutečný Falcon Heavy použije jiné metody spojení.
    Tento model Falconu Heavy pro aerodynamické zkoušky je zatím nejkvalitnějším zdrojem informací o způsobu uchycení postranních bloků k bloku centrálnímu. Je ale možné, že skutečný Falcon Heavy použije jiné metody spojení.
    Zdroje informací: http://i.imgur.com/

    Úpravy octawebu jsou nutné, protože právě přes něj se bude tento postranní urychlovací blok kotvit na centrální stupeň. Kromě octawebu prochází úpravami i další nosné části zachráněného prvního stupně. Tyto části sice nebyly upřesněné, ale s velkou pravdě podobností půjde o místa v horní části stupně. Právě zde má být druhá část strukturálních úponů, které připojí postranní blok k centrálnímu stupni. Přesnou podobu ani umístění těchto spojek zatím neznáme, ovšem něco se dá vytušit z modelu rakety Falcon Heavy určeného k aerodynamickým zkouškám – viz vpravo přiložený obrázek.

    Jeden ze dvou urychlovacích bloků tedy bude tvořit zachráněný první stupeň z mise se satelitem Thaicom 8 – jaké ale budou zbývající dva „první stupně“? I odpověď na tuto otázku nyní známe, ale nejedná se o žádné velké překvapení. Druhý postranní urychlovací stupeň i blok centrální budou zbrusu nové.

    První stupeň Falconu Heavy z mise Thaicom 8 se vrací do přístavu
    První stupeň Falconu Heavy z mise Thaicom 8 se vrací do přístavu
    Zdroj: https://c6.staticflickr.com

    Ke startu Falconu Heavy nedojde zcela jistě letos a o prvních měsících roku 2017 si zatím můžeme nechat jen zdát. Střízlivé odhady hovoří o jaru, ale konkrétní termín zatím neznáme. Je ale téměř jisté, že v době, kdy bude startovat první Falcon Heavy, bude už mít SpaceX za sebou premiérový let klasického Falconu 9, který využije již jednou letěný první stupeň.

    Ačkoliv se o tom už dříve mluvilo, sluší se připomenout, že prvním opakovaně letěným stupněm bude s největší pravděpodobností (která je téměř jistá) ten, který vynesl zásobovací loď Dragon vstříc ISS na misi CRS-8. Šlo tehdy o první úspěšné přistání na mořské plošině. Zákazníkem, který jako první posadí svůj náklad na recyklovanou raketu bude společnost SES, která chce na oběžnou dráhu dopravit telekomunikační družici SES-10.

    Umělecká představa startu Falconu Heavy
    Umělecká představa startu Falconu Heavy
    Zdroj: http://spacex.com/

    Zkušenosti z tohoto letu se budou SpaceX určitě hodit, až přijde čas premiérového letu Falconu Heavy. Nedocenitelné zkušenosti přichází i z texaské základny McGregor, kde probíhají statické zážehy prvního stupně, který přistál po vynesení družice JCSat-14 a který byl ze všech zachráněných prvních stupňů v nejhorším stavu. Poslední informaci o něm máme z poloviny října. Ředitelka SpaceX, Gwynne Shotwell tehdy oznámila, že stupeň již prodělal osm statických zážehů s plnou délkou hoření, přičemž polovina těchto zážehů měla zvýšený tah o 10% oproti současným verzím.

    Všechny tyto zkušenosti jsou nezbytné k tomu, aby SpaceX mohla ve své snaze pokročit o další stupeň výš. V minulých měsících už ukázala, že umí s prvními stupni přistávat s docela obstojnou spolehlivostí. Nyní je na cestě ke znovupoužitelnosti potřeba to nejdůležitější – dokázat, že zachráněné první stupně mohou být použity opakovaně. Premiéra Falconu Heavy tak bude v tomto směru opravdu velkým a významným krokem vpřed. Takže pokud tu náhodou byl někdo, kdo se na tenhle start zatím netěšil, tak teď zřejmě získal pořádný důvod.

    Zdroje informací:
    http://forum.kosmonautix.cz/
    https://www.reddit.com/

    Zdroje obrázků:
    https://c1.staticflickr.com/8/7337/26812792104_ced77afb70_k.jpg
    http://i.imgur.com/ZJfbZzz.jpg
    https://c6.staticflickr.com/8/7420/26814484893_f8051c07f9_k.jpg
    http://www.spacex.com/sites/spacex/files/fheavy_product_page1.jpg

    Rubrika:

    Štítky:

    Hodnocení:

    0 / 5. Počet hlasů: 0

    Sdílejte tento článek:

    Další podobné články:

    Komentáře:

    Odběr komentářů
    Upozornit
    36 Komentáře
    Nejstarší
    Nejnovější Nejvíce hodnocený
    Inline Feedbacks
    Zobrazit všechny komentáře
    Vítek
    Vítek
    8 let před

    Mám pocit, že SpaceX hovořila (už po explozi F9 na rampě) o premiéře FH nejdříve v dubnu 2017 ale to mi připadá stále hodně optimistické, tak uvidíme.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    8 let před
    Odpověď  Vítek

    To je pravda, ale konkrétní termín zatím chybí. Proto v článku píšu obecně o jaru.

    Jaro Pudelka
    Jaro Pudelka
    8 let před

    Trochu kacírska otázka, bolo by veľkým rizikom postaviť FH kompletne na už použitých stupňoch?

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    8 let před
    Odpověď  Jaro Pudelka

    Pokud vím, tak použité stupně se dají použít jen pro boční stupně. Centrální blok má robustnější konstrukci a může se využít pouze pro tento jeden účel.

    Jaro Pudelka
    Jaro Pudelka
    8 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    Ďakujem.

    vojtech
    8 let před

    Crush core je přesně ta deformační zóna.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    8 let před
    Odpověď  vojtech

    Aha, díky, opravím to.

    ventYl
    ventYl
    8 let před

    Tipujem, ze dovod tu, podobne ako pri spektakularnom pristani F9 po prvej havarii bude v marketingu. Tak trocha sa vytiahnut a dat ludom nieco viac. Cakali ste uspesny prvy start po havarii? Dostanete ho aj s pristanim na pevninu. Tak isto tuna, cakali ste let FH, ktory uz odkladame niekolko rokov? Poleti, ale aj s recyklovanym stupnom a rovno sa pokusi o zachranu prvych stupnov.

    V podstate Muskovi nic ine neostava, zvolil si styl napredovania, ktory nevyhnutne vyzaduje mat kamen na plyne a slapat ludom po krkoch a investorom po penazenkach. Snad stihne skompenzovat tych asi 30 rokov, ked sa toho vela nespravilo, nez natiahne brka.

    vedator
    vedator
    8 let před
    Odpověď  ventYl

    Suhlas. Navyse sa SpX zaroven snazi minimalizovat naklady na prvy let FH, ktory nebude komercny, cize to SpX musi zacvakat zo svojho.

    Jaro Pudelka
    Jaro Pudelka
    8 let před
    Odpověď  ventYl

    Absolútny súhlas. A ak chce SpaceX takto minimalizovať náklady, nech dá obidva bočné stupne použité. Z hľadiska navýšenia rizika je to podľa mňa nevýznamné.

    Martin
    Martin
    8 let před
    Odpověď  Jaro Pudelka

    Možná chtějí měřit rozdíl mezi novým a již použitým stupněm. Dávalo by to smysl, protože mají zcela stejné podmínky, takže pokud naměří nějaké znatelné rozdíly může jim to dát cenné informace.

    Jaro Pudelka
    Jaro Pudelka
    8 let před
    Odpověď  Martin

    Toto je dobrý point ako sa hovorí.

    Raton
    Raton
    8 let před
    Odpověď  ventYl

    😉 tak Vas komentar mi vyrazne zlepsil naladu. Dakujem :D. Samozrejme aj za putavy clanok autorovi.

    Štěpán
    Štěpán
    8 let před

    Supeeeeeer 🙂 moc de těším. Ať jim to vyjde 🙂

    jojo
    jojo
    8 let před

    a vratia sa oba bocne stupne naspat?

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    8 let před
    Odpověď  jojo

    Ano, měly by přistávat téměř souběžně na pevnině.

    Jaro Pudelka
    Jaro Pudelka
    8 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    Možno hlúposť ale principiálne môže dôjsť ku kolízii? A ak áno, je to nejak ošetrené, vedia tieto stupne o sebe?

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    8 let před
    Odpověď  Jaro Pudelka

    Teoreticky je samozřejmě možné všechno, ale separační síly při odhozu by měly být dostatečné.

    tyčka
    tyčka
    8 let před
    Odpověď  Jaro Pudelka

    Nebude mít každý trošku jinou naprogramovanou dráhu letu po které poletí – jen se spíše ptám.

    Jaro Pudelka
    Jaro Pudelka
    8 let před
    Odpověď  jojo

    Dobre si pamätám ale, že nosný stupeň bude pristávať na plošinu?

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    8 let před
    Odpověď  Jaro Pudelka

    Ano, postranní bloky na pevninu, centrální na plošinu.

    Štěpán
    Štěpán
    8 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    To bude paráda, už se na tu show těším. Nedivme se, že to pořád odkládají, když toho bude tolik v jednom 🙂

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    8 let před
    Odpověď  Štěpán

    Přesně tak, bude to velká událost.

    Ľubomír Mlích
    Ľubomír Mlích
    8 let před

    Co třeba udělat anketu s názvem: Kolik si myslíte, že se podaří SpaceX zachránit prvních stupňů z demo letu Heavy Falcon?

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    8 let před
    Odpověď  Ľubomír Mlích

    Zajímavý nápad. 🙂
    Popřemýšlíme o tom, ale takovéhle odlehčené ankety se hodí spíše na léto. 😉

    Radoslav Packa
    Radoslav Packa
    8 let před

    Každý pristávací kus má program už pred štartom a potom už len v riadiacom stredisku, bez možnosti zasiahnuť, sledujú pristátie, alebo môžu robiť korekcie aj počas letu? Ak áno, tak potom aj každý navrátilec bude mať svoj „tým“, ktorý sa bude venovať len konkrétnemu stupňu?

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    8 let před
    Odpověď  Radoslav Packa

    Přistání i samotný let řídí počítače a senzory přímo na stupni a řídící středisko jej nemůže ovládat.

    Malky
    Malky
    8 let před
    Odpověď  Radoslav Packa

    Ono neni moc co ovladat – clovek nema dost rychle reflexy a na takoveto ukoly (rychle rozhodovani, presne vypocty, omezene mnozstvi promennych) se pocitace hodi lepe, koneckoncu od toho byly vynalezeny.

    Vojta
    Vojta
    8 let před
    Odpověď  Radoslav Packa

    Jedinou věc s vlivem na trajektorii letu, kterou mohou ovládat ručně z řídícího střediska, je autodestrukce 😉

    Petr Gašparík
    Petr Gašparík
    8 let před

    SpaceX demo flight je plánován na červenec 2017 – NET odhad

    Petr Gašparík
    Petr Gašparík
    8 let před
    Odpověď  Petr Gašparík

    …myšleno Falcon Heavy, samozřejmě

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    8 let před
    Odpověď  Petr Gašparík

    Zatím jsem nacházel informace o dubnu, mohl bych poprosit o odkaz?

    Petr Gašparík
    Petr Gašparík
    8 let před

    Zdravím,
    čerpám z fanoušovského kalendáře Worldwide Space Launches:
    https://calendar.google.com/calendar/embed?src=msacpn523mpjgq0jlooh41eme4%40group.calendar.google.com&ctz=Europe/Prague

    Seknul jsem se o měsíc, Demo Flight je orientačně plánován na červen 2017:
    https://calendar.google.com/calendar/event?eid=NWZxZHBya29uaTl2bmlwOGZuZjFnYWpuODQgbXNhY3BuNTIzbXBqZ3Ewamxvb2g0MWVtZTRAZw&ctz=Europe/Prague
    (NET) Falcon Heavy • Demo Flight
    A SpaceX Falcon Heavy rocket will launch on its first demonstration flight. The heavy-lift rocket is formed of three Falcon 9 rocket cores strapped together with 27 Merlin 1D engines firing at liftoff.

    Delayed from 3rd Quarter of 2015, April 2016, September, December and Q1 2017.

    Na červenec je orientačně plánován jiný Falcon Heavy se satelity:
    (NET) Falcon Heavy • STP-2
    A SpaceX Falcon Heavy rocket will launch the U.S. Air Force’s Space Test Program-2 mission with a cluster of military and scientific research satellites. The heavy-lift rocket is formed of three Falcon 9 rocket cores strapped together with 27 Merlin 1D engines firing at liftoff.

    Delayed from October 2016 and March.

    Další starty Falcon Heavy v téhle chvíli plánované nejsou.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    8 let před
    Odpověď  Petr Gašparík

    Díky moc za informaci!

    Radovan Kubrt
    Radovan Kubrt
    8 let před

    Parádní článek.
    Pouze bych poopravil drobný detail že onen bývalý zaměstnanec je /u/em-power, nikoliv /u/old_sellsword, který je ale poměrně aktivní redditor a tuto informaci přenesl dál na NSF.

    Zajímavostí může být i to že zmiňované nohy byly po tvrdém přistání použity k vystavenému B1019 před HQ v Hawthorne.
    http://i.imgur.com/HAOIsri.jpg

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    8 let před
    Odpověď  Radovan Kubrt

    Díky moc, asi jsem se přehlédl. Opraveno.

    Děkujeme za registraci! 

    Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

    Děkujeme za registraci! 

    Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.