sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ŽIVĚ A ČESKY: Sojuz v barvách Ruska, USA a Francie

Fanoušci kosmonautiky si dnešek užívají plnými doušky. Po úspěšném vynesení čtyř navigačních družic Galileo raketou Ariane 5 se pozornost přesunuje ze západního pobřeží Atlantiku do kazašské stepi. Na kosmodromu Bajkonur tu stojí raketa Sojuz-FG, která by měla dnes ve 21:20 našeho času vynést na oběžnou dráhu pilotovanou kosmickou loď Sojuz MS-3 s tříčlennou posádkou. Jelikož vysíláme všechny starty mířící k ISS, nemůžeme Vás ochudit ani o tohle vysílání.

Ke startu by mělo dojít dnes, tedy ve čtvrtek 17. listopadu ve 21:20 středoevropského času, náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 21:05 SEČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu. Tím se dostanete na stránku přenosu na YouTube. Pokud z jakéhokoliv důvodu (třeba kvůli pomalému internetu, nebo datovým limitům) nemůžete sledovat video, bude pro Vás na této stránce připraven psaný online přenos, o který se bude starat Martin Gembec. Stránku není potřeba obnovovat – nové příspěvky se Vám zobrazí automaticky.

Zdroje informací:
http://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8f/Soyuz-MS-03-Mission-Patch.png

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
30 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Michael
Michael
7 let před

Chci se zeptat, jaké největší přetížení působí na posádku během startu?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpovědět  Michael

Záleží jak v které fázi – nejvíce je to před vypnutím centrálního stupně. Ale nikdy to nejde přes 5G.

Michael
Michael
7 let před
Odpovědět  Dušan Majer

To jsem chtěl vědět, děkuji

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpovědět  Michael

Rádo se stalo.

Jaro Pudelka
Jaro Pudelka
7 let před

Ak som dobre počítal, tak Sojuz má v nádržiach dokopy cca 290 ton paliva. Pre porovnanie, koľko má paliva Falcon 9, zdá sa mi že oveľa viac. V čom je ten rozdiel?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpovědět  Jaro Pudelka

Je to o tom, jak se vyladí motory a jak silnou raketu potřebujete – Falcon má vyšší nosnost než Sojuz.

Jaro Pudelka
Jaro Pudelka
7 let před
Odpovědět  Jaro Pudelka

Ďakujem. Ešte jedna otázka, aký je rozdiel v spotrebe paliva medzi motormi s otvoreným cyklom a motormi s uzavretým cyklom?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpovědět  Jaro Pudelka

Motory s otevřeným cyklem palivem trochu plýtvají, protože palivo, které se použije pro turbočerpadlo je vyfouknuto a nepodílí se na generování tahu. Naopak v uzavřeném cyklu se vrací do spalovací komory, což je ale konstrukčně složitější.

Jaro Pudelka
Jaro Pudelka
7 let před
Odpovědět  Dušan Majer

OK, konečne som pochopil ten rozdiel. Ďakujem.
Dnes opäť perfektná práca! Vďaka.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpovědět  Jaro Pudelka

Díky za pochvalu.

gg
gg
7 let před
Odpovědět  Jaro Pudelka

Rozdíl je v tom, že Falcon má větší nádrž. 😀

Jaro Pudelka
Jaro Pudelka
7 let před
Odpovědět  gg

No jasné, typicky americký prístup. Ako ich autá, vír v nádrži.

Milos
Milos
7 let před

Moze mi niekto vysvetlit funkciu toho „dialkoveho ovladaca“? Co nim kozmonaut ovlada a preco vobec musi pouzivat taky moderny prostriedok.
Dakujem.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpovědět  Milos

Raketa se řídí de facto sama – tohle je spíš přepínání kontrolek a ověřování,že všechno šlape dobře.

A proč vůbec tuhle tyčku používají? Jak jsem říkal v přenosu – Sojuz má malý návratový modul a kosmonauti se do křesel dostanou jen stěží. Pokud by se ovládací panely přiblížily blíže, bylo by tam téměř nemožné nastoupit. Řešením by bylo udělat panel pohyblivý, ale to by byl hodně velký zásah do konstrukce lodi.

Milos
Milos
7 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Vdaka za odpoved. Ale aj tak mi to na dnesnu dobu pride trochu smiesne.

Jaroslav Alois
Jaroslav Alois
7 let před

Není orbitální úsek pro krátké lety k ISS zbytečný, nebylo by výhodnější vypustit jej úplně a zvětšit přistávací kabinku ?

Jaro Pudelka
Jaro Pudelka
7 let před
Odpovědět  Jaroslav Alois

Principiálne áno ale je to brutálny zásah do konštrukcie a na to treba peniaze. A sme pri jadre ruského problému.
Navýšenie dopravnej kapacity má podľa mňa zmysel v prípade, že ISS bude naozaj fungovať do roku 2028 alebo až 2032. Tu by sa oplatilo urobiť možno takéto riešenie:
– Zväčšiť obytný a vedecký priestor na ISS použitím modulov Bigelow. Nauka už bude na mieste – dúfam. Predpokladajme jeden modul Bigelow ako obytný a jeden ako vedecký. Prípadný tretí na komerčné využitie – vesmírna turistika.
– Využiť nosnú kapacitu FH a pripraviť veľký Cargo modul povedzme Dragon+veľkokapacitný trunk
– inštalovať ešte jeden modul Bigelow ako veľkokapacitný sklad – BigStor

Takže by tam mohla permanentne byť skupina 9-12 ISSnautov.

Je to len môj voľný myšlienkový pochod, feasibility study som nerobil.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpovědět  Jaro Pudelka

Plně souhlasím, navíc je tam orbitální úsek potřeba i proto, že pokud se něco na rychlém profilu nepodaří, loď přejde na klasickou dvoudenní dráhu. A pak je orbitální úsek nutný.

Jaro Pudelka
Jaro Pudelka
7 let před
Odpovědět  Jaroslav Alois

K tomu orbitálnemu úseku, dal by sa využiť ako cargo priestor. Určite je rozdiel v tzv. mŕtvej váhe Sojuz a Progress. Progress nepotrebuje life systémy, atď.
Zaplniť orbitálny priestor Sojuzu by bolo asi technicky možné, avšak z bezpečnostného hľadiska diskutabilné – nemožnosť okamžitého presunu posádky na ISS po spojení v naliehavých prípadoch – nutnosť vyloženia nákladu.
Okrem toho dnešná nosnosť Sojuzu je posádka+cca 100 kg nákladu. Ak by sme predpokladali uloženie aspoň 1500 kg nákladu do orbitálnej sekcie, je tu otázka celkovej hmotnosti versus nosnosť rakety Sojuz – dnes cca 8 ton. Aj keď zvýšenie nosnosti by asi bolo jednoduchšie ako radikálne meniť konštrukciu vesmírnej lode Sojuz.

maro
maro
7 let před
Odpovědět  Jaroslav Alois

Orbitální modul není zbytečný, když se cesta protáhne na dva dny, nebo když se stane cokoliv jiného, co prodlouží let. Navíc je tam záchod, jídlo, voda, komunikační prostředky pro přiblížení k ISS a samotný stykovací uzel. Tohle všechno je potřeba k připojení k cestě a připojení k ISS, ovšem pro samotné přistání zpátky na zemi už je to jen mrtvá váha, kterou je výhodné odhodit a tím nemuset používat rozměrnější padáky a větší přistávací retrorakety.

PepaSFI
PepaSFI
7 let před

Tak jednak technicky, udělat Sojuz bez orbitální sekce a zvětšit přistávací by znamenalo postavit úplně jiné kosmidlo. A pak taky ta obytná sekce slouží k tomu aby se ta cesta dala vydržet. Ne vždy se letí zrychlenou dráhou, někdy se musí použít klasická dráha kdy cesta trvá několik dní. Totéž platí pro návrat.

PepaSFI
PepaSFI
7 let před

teď jsem se dodíval na záznam a napadla mě zásadní otázka. Kde mají plyšáka?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpovědět  PepaSFI

Taky jsem si ho nevšiml. Zvláštní.

Jaro Pudelka
Jaro Pudelka
7 let před
Odpovědět  PepaSFI

Možno by boli s plyšákom overload.

Jaroslav Alois
Jaroslav Alois
7 let před

Čínská přistávacího modulu verze mi připadá prostornější a přitom váha / celková/ je stejná.

maro
maro
7 let před
Odpovědět  Jaroslav Alois

Nene
Čínský: o 16 centimetrů delší, o 35 centimetrů větší průměr. O 240 kilogramů těžší.

Jaroslav Alois
Jaroslav Alois
7 let před

Problémem Sojuzu je masivní aerodynamický kryt, který musí m.j. i unést celou loď vč. servisního modulu při havárii. Nikde jsem nenašel údaj kolik váží.

Vojta
Vojta
7 let před
Odpovědět  Jaroslav Alois

Nosnost to určitě snižuje, ale moc jiných možností nezbývá. Stejně by byl potřeba nějaký kryt mezi orbitálním a návratovým modulem, kryt dokovacího zařízení, solárních panelů…

maro
maro
7 let před
Odpovědět  Jaroslav Alois

Nemáte pravdu. V případě aktivace záchranného systému je nesen aerodynamický kryt s roštovými stabilizátory, návratový modul a orbitální modul. Servisní modul ovšem nesen není. Ten zůstává na raketě. Byla by to zbytečná zátěž.
Parádní podrobný článek (bohužel ve francouzštině) o funkci a technologii roštových stabilizátorů, použitých na Sojuzu je tady:
http://inter.action.free.fr/tmp/gomars/PORTANCE_PANNEAUX_CELLULAIRES.pdf

Na straně 6 je pěkný detailní obrázek aktivivaného záchranného systému s orbitálním a návratovým modulem uvnitř. Servisní tam samozřejmě není.

maro
maro
7 let před
Odpovědět  Jaroslav Alois

P.S. On to není jen tak „obyčejný“ článek o roštových stabilizátorech, ale kniha, která má přes 200 stránek 😉

https://kosmonautix.cz/2016/11/17/zive-a-cesky-sojuz-v-barvach-ruska-usa-a-francie/