Neutuchajícím tempem pokračuje práce na vývoji a konstrukci nového mamutího nosiče SLS, který by měl NASA opět umožnit opustit nízký orbit a vyslat astronauty trochu dále, než pouze za zemská „humna“. V minulých týdnech a měsících jsme vás informovali o krocích a krůčcích, jež NASA ve svých střediscích v souvislosti s SLS podniká. Jeden důležitý krok se nyní uskutečnil v Marshallově středisku v Alabamě, kde byla dokončena konstrukce testovacího stendu č. 4697. Na něm se má obří nádrž na kapalný kyslík centrálního stupně rakety podrobit zatížení, jaké je předpokládáno během startu. Protože centrální stupeň SLS se bude pyšnit skutečně gigantickými rozměry, je jasné, že totéž bude platit i pro jeho kyslíkovou nádrž. Ta bude na výšku měřit úctyhodných 21,3 metrů, její průměr bude neméně impozantních 8,5 metrů a pojmout by měla 741 941 litrů kapalného kyslíku.
Přibližně dvouminutové zrychlené video přibližuje dva a půl roku stavby obří testovací konstrukce, jež byla dokončena 28. září. Konstrukce má tvar písmene „L“ a je vysoká 26 metrů. V nejbližší době ji čeká osazení vybavením a agregáty nutnými k zatížení nádrže. V průběhu testů by nádrže měly být mimo jiné podrobovány zatížením až 4 tisíce tun ve střihu. První testy by se na novém testovacím stendu měly odehrát v roce 2017.
Jako malý bonus přidáváme i atraktivní video, ve kterém dva letouny T-38 z inventáře NASA vykonávají průlet okolo nového stendu coby pozdrav finišujícím dělníkům. Do kokpitů můžete na záběrech usednout s astronauty Victorem Gloverem, Donem Pettitem, Barrym „Butchem” Wilmorem a Stephanií Wilson.
Zdroje informací:
spaceflightinsider.com
spacecoastdaily.com
en.wikipedia.org
Zdroje obrázků:
http://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/artist_concept_test_stand_4697.jpg (kredit: NASA/MSFC)
https://www.youtube.com/watch?v=ugBEZm-7lUg
https://www.youtube.com/watch?v=uyYJR5DJEB8
Čím to je, že NASA věřím mnohem více než vizím Muska? Možná je to tím, že neukazují pouze hezké animace, ale i něco v rámci těžkých nosičů budují.
Jestli to nebude rozdílem v rozpočtu NASA vs. SpaceX?
Jestli to nebude tím, že to co NASA zaplatí za startovací rampu stačí SpaceX na kompletní vývoj systému od rampy až po funkční moduly ve vesmíru?.
Mimochodem co všechno slibovala NASA a nerealizovala to? A co SpaceX?
To není úplně férový komentář. Cožpak SpaceX nedávno nevyzkoušela nový motor Raptor nebo úplně nový typ kompozitní nádrže?
A přitom se to jeví tak, že za cenu jednoho motoru RS-25 by nejspíše šla pořídit celá sada Raptorů pro „metanizovanou“ SLS s větší nosností…
Ako však aj SpaceX už má prvú demonštračnú nádrž a podľa všetkého by malo íst o LOX nádrž samotného ITS k tomu ešte funkčný Raptor.
http://i.imgur.com/MtHQM5g.jpg
To je váš problém, nie problém SpaceX. Príde nový prezident a NASA zase skončí. A pritom som fanúšikom NASA takisto ako aj SpaceX.
Okrem toho NASA sa zbavila starosti o dopravu kozmonautov na ISS a plne sa venuje len SLS/Orion a automatickým sondám. SpaceX robí dopravu na ISS + satelity lebo to ich živí. Vyvíjajú Crew Dragon, Falcon Heavy a teraz pridali ITS. A ukázali toho už viac ako dosť ako len animácie. Trochu objektivity poprosím.
To je naprosto v pořádiu, každý máme toho svého oblíbence.
Je skvělé, pokud v rámci kosmonautiky fandíme komukoli, protože každá kosmická agentura a firma se snaží nějakým způsobem pokročit vpřed.
Jen podotknu, jak už nade mnou psal David, že SpX konkrétní a hmatatelné kroky dělá. Jen se s nimi tak moc nechlubí, ale co vím, tak nedávno probleskla náhodná fotka Falconu, který byl evidentně upraven, aby mohl sloužit jako centrální stupeň F-heavy; na nedávné konferenci Musk ukázal nádrž pro MCR; poprvé byl otestován Raptor; přestavuje se LC-39A… To mi nepřijde, jako by SpX seděla s rukama v klíně. Ano, ITS je skutečně hudbou budoucnosti (pokud bude realizován), ale přesto Muskovi nelze než fandit. Stejně jako nelze než fandit i NASA…
Na to je jednoduchá odpověď. NASA také věřím víc, protože má peníze a může si dovolit financovat vědecké projekty, které jí nepřinesou komerční zisk, alespoň ne v dohledné době. A co se týče Marsu, každopádně považuji pilotované lety (budou-li) za vědecké, rozhodně v nejbližších desetiletích. Ať se to někomu líbí, nebo ne.
O to väčšie uznanie si zaslúži SpaceX a Elon Musk, lebo svoje peniaze investuje do vývoja a realizácie veľmi dobrých projektov. SpaceX je zisková spoločnosť, nebolo by ťažké predať SpaceX a Teslu a ísť sa vyvaľovať niekde na Bahamy. Aj preto verím rovnako Elonovi ako aj NASA. NASA sa musí zodpovedať daňovým poplatníkom, čo je veľmi ťažké.
Aby nakonec tím třetím, co se směje, zatímco se dva „perou“, nebyl Blue Origin 😉
Nakonec New Glenn nemá být posledním slovem, ale má přijít ještě těžší raketa New Armstrong. Ale je fakt, že je to zatím jen hudba budoucnosti.
Ale to by vôbec nevadilo. Len nech sa to hýbe!
Zde je vidět jak v NASA simulují a testují a testují dřív než to spustí. I proto mohl raketoplán letět hned s lidmi oproti např. Buran který prostě raději letěl nanečisto. (i když samozřejmě u Buranu to je fakt hodně hodně wow co tehdy při prvním letu zvládli). Jen se tento přístup v NASA odráží v konečném účtu za projekt.
Ale proč toto píšu… Hodně by mne zajímalo jak bude SpaceX testovat tu uhlíkovou kompozitní nádrž ITS. To bude taky brutálně drahá záležitost. Existuje někde podobná nádrž srovnatelné velikosti již v provozu?
Jediné čo sa tomu blíži bol prvý a druhý stupeň Saturnu V s priemerom 10m. A SpaceX bude podľa všetkého testovať na MC Gregor podobne ako NASA viz. http://www.spacex.com/files/assets/img/20090616_qualtank.jpg
Toto je možno jedna zo situácií vhodná na spoluprácu SpaceX + NASA. Ja osobne by som na ITS uvítal logo SpaceX + NASA minimálne. Uvažujme viac planetárne ako lokálne – sorry za nevydarený marketing.
Upřímně řečeno, v první řadě bych čekal, že udělají kompozitní nádrže pro Falcona, nebo hlavně druhý stupeň. Docela by mě zajímalo kdyby to někdo vysvětlil. :-))
No, nevím. Falcon umí létat i bez nich, ICT je nezbytně potřebuje. A překopávat kvůli každé nové technologii fungující stroje včetně výrobních linek, není dobrý nápad především z ekonomického hlediska. U takových se většinou praktikuje jen „drobný pokrok v mezích zákona“.
Asi umí, ale je slušná šance, že kompozitní nádrž by jim umožnila zbavit se Falconu Heavy alespoň pro „normální“ náklady. Totéž ohledně použití „Miniraptoru“.
Jenže tady jde o zkušenosti, které zatím nikdo nemá. Už takhle jsou problémy s druhým stupněm Falconu a chvíli trvá než je vychytají. Nedovedu si představit že by je podobně vychytávali na monstru, které v případě havárie udělá totální paseku.
Kdyby měla SpaceX takové finance jako NASA,byli bychom v kosmonautice již nyní někde jinde.Když si uvědomím kolik miliard stojí každý nový prezident v bílém době tak mne bere čert.A zrovna ten poslední myslím vede.Samozřejmě jsem fanda NASA,ale ta politika.
Může je mít, proč by nemohla ?? V soukromém sektoru je investorů a peněz hodně. Kolik stovek miliard se ročně jen v USA proinvestuje. Pokud je přesvědčí že z toho bude nějaký zisk.
Bude ich mať, to sa nebojte. Tam nie sú takí rodení pesimisti ako poniektorí tu. Len Google tam predsa investoval miliardu.
A hlavne, vedia robiť vývoj oveľa lacnejšie. Som zvedavý čo sa stane, keď sa daňoví poplatníci začnú zaujímať prečo vie SpaceX urobiť vývoj cca 10x lacnejšie.
To důkladné testování, i když stojí obrovské peníze, myslím nelze obejít. Pokud by došlo k explozi takového monstra v blízkosti rampy, bylo by to devastující a rampa musí být hodně daleko od ostatních budov. Proto je nutné ocenit, že Saturny V neměly žádnou nehodu, jako to bouchalo Sovětům, kteří testování podcenili.
Oni ho ani tak nepodcenili, ono jim na něm prostě v rozpočtu nezbylo. Takže zkoušeli za letu.
No, stejně se zdá, že byli už celkem blízko k úspěchu. Ovšem jednak nástup Gluška a jím odpískaný vývoj a jednak už lety na měsíc byly pasé a vyvinutá metoda byla opravdu příliš nebezpečná.
V pamětech Borise Certoka je to vše docela dobře popsáno.
Velký objem LOX vyžaduje rovněž správnou konstrukci přepážek v nádrži na zabránění vychylování rakety.
Hmmm. Ta Muskova uhlíková nádrž zatím žádné přepážky nemá.
Nejsou tím myšleny přepážky uvnitř na omezení volné hladiny? A není pan Výprachtický umělá inteligence? (a druhý dotaz myslím vážně, jeho příspěvky zde a na oslu mají až zarážející shodu stylu)
Poprosím všechny diskutující (nejen zde, ale i u všech článků na našem webu), aby se pokud možno v maximální míře zdrželi komentářů namířených proti ostatním diskutujícím. Je potřeba si uvědomit, že diskuse na našem webu měly vždy určitou úroveň a každý diskutující ovlivňuje to, zda se tato úroveň zachová, nebo zda zmizí. Děkuji za pochopení.