sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Josef Aschbacher

Josef Aschbacher 13. května při slyšení před výborem Evropského parlamentu prohlásil, že je „zázrak“, že Evropa dosáhla vedoucí role v některých vesmírných oblastech, jako je pozorování Země a navigace, vzhledem k tomu, že její výdaje na vesmír značně zaostávají za Spojenými státy a Čínou.

Artemis Accords

Norská ministryně obchodu a průmyslu Cecilie Myrsethová podepsala Artemis Accords během akce v sídle Norské kosmické agentury v Oslu, které se zúčastnil šéf agentury a chargé d’affaires velvyslanectví USA v Oslu.

Solestial

Startup Solestial, který se zabývá solární energií získal v rámci financování série A 17 milionů dolarů na rozšíření výroby křemíkových fotovoltaických panelů pro vesmírné aplikace.

OneWeb

Společnost Ramon.Space, specialista na vesmírné výpočty, 14. května oznámila dohodu o dodávce systémů digitálních komunikačních kanálů pro nejméně 70 připravovaných družic OneWeb, což pomůže s přechodem konstelace na softwarově definovanou síť, kterou lze aktualizovat na oběžné dráze.

Zeno Power

Zeno Power, startup financovaný rizikovým kapitálem, který vyvíjí jaderné baterie pro extrémní prostředí, 14. května oznámil, že získal 50 milionů dolarů v rámci financování série B na urychlení své práce v oblasti vesmírných a podvodních energetických systémů.

Arabsat

Saúdskoarabský geostacionární operátor Arabsat podepsal 14. května dohodu o poskytnutí širokopásmové kapacity z navrhované konstelace na nízké oběžné dráze Země se společností Telesat.

Varda Space Industries

Společnost Varda Space Industries oznámila, že 13. května úspěšně přistála její návratová kapsle W-3 v Jižní Austrálii, čímž dokončila svou třetí misi. Mise W-3 se zaměřila na shromažďování dat pro vojenský hypersonický výzkum.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Výroba Starlineru jede na plné obrátky

Kosmická loď od firmy Boeing se dříve označovala jako CST-100, ale již několik měsíců ji známe pod vzletnějším jménem Starliner. Jelikož víme, že se poměrně často věnujeme vývoji v rámci konkurenční firmy SpaceX, neradi bychom, aby to vypadalo, že Boeing přehlížíme. Když NASA na svém webu zveřejnila fotku ze stavby lodi Starliner, měli jsme jasno, že tenhle povedený snímek by měli vidět i naši čtenáři. Ostatně právě pro tyto drobné střípky vznikly naše krátké články, které by jinak zapadly, protože nevystačí na tradiční velký článek.

Na snímku vidíme techniky při velmi jemné operaci spouštění horní poloviny přetlakové kabiny lodi Starliner vstříc její spodní polovině. Důležité je upozornit, že nejde o letový exemplář, ale o tzv. STA (Structural Test Article, tedy kus pro strukturální zkoušky), ale i přesto bychom nad fotkou neměli mávnout rukou. Letové modely se od STA budou lišit jen minimálně, takže se otevírá krásná možnost zjistit, jak to bude v útrobách nové soukromé lodi vypadat.

Snímek byl pořízen v hale Commercial Crew and Cargo Processing Facility na floridském Kennedyho středisku. Exemplář STA vznikl za účelem testování – nejrůznější zkoušky budou napodobovat síly, které budou na loď působit při startu, ale i během přistání. Cílem je ověřit, že je návrh lodi správný a hlavně spolehlivý. Neověřuje se jen samotná loď, ale nepřímo se tímto způsobem prověřuje správná funkce všech kroků při výrobě i samotné výrobní linky.

P.S. Pokud se Vám snímek líbí a měli byste zájem o vyšší rozlišení, pak klikněte sem (5214 × 7620 obrazových bodů a velikost 16,7 MB).

Výroba testovacího exempláře lodi Starliner
Výroba testovacího exempláře lodi Starliner
Zdroj: http://www.nasa.gov/

Zdroje informací:
http://www.nasa.gov/
http://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
http://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/20518468603_c0ec4caee4_o.jpg
http://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/ksc-20160502-ph_boe0001_0003.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
12 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
8 let před

Krásný výrobek, už se nemůžu dočkat komentovaného přenosu. 🙂 Vysoká preciznost i cena polotovaru z toho obrázku čouhá až sem. Ty frézované struktury mne fascinují.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Rudolf Šíma

To mne těší, že se fotka líbí. 🙂 A na přímý přenos se těším už teď i já. 😉

Pospíšil
Pospíšil
8 let před

Není v názvu článku překlep? Lepší než „obrázky“ by možná byly „obrátky“.
Ale třeba jsem jen nepochopil dvojsmyslný fórek… 😉

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Pospíšil

Je to překlep, díky, už jsem myslel na psaní textu! Opraveno. 😉
Ale je pravda, že by to mohl být i záměr, čeština je hravá, ale v tomhle případě se jedná o chybu. 🙂

Brič Jan
Brič Jan
8 let před

Kosmonautika je fascinující obor!Škoda že je mi už tolik let a moc toho už neuvidím!!!

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Brič Jan

Ale určitě uvidíte! 😉

maro
maro
8 let před

To žebrování je úžasné. Jen mě při tom zarazila jeho organizace. Pokud je z hlediska poměru pevnosti ke hmotnosti nejlepší trojúhelníkové žebrování, zde použité na horní a spodní části. Proč není použité i na střední části, kde by při menším zatížení mohly být trojúhelníky třeba protáhlejší, ale výsledkem by byla při dané definované pevnosti a odolnosti proti ohybu a krutu zase lehčí konstrukce? Šlo tady spíše o to, aby to bylo i hezké (i když to pak bude schované pod pláštěm), i když zbytečně těžší? Je tu nějaký strojírenský technolog, co zná odpověď?

Mira
Mira
8 let před

Jde spíš o zatížení které to musí snášet. Ty radiální žebra které tak vznikají přenášejí síly které by jinak způsobovali roztahovaní konstrukce ve směru obvodu. Trojúhelník by nebyl tak efektivní.

Mira
Mira
8 let před
Odpověď  Mira

Spíš jsem měl napsat v radiálním směru.

maro
maro
8 let před
Odpověď  Mira

Chápu. Ale to radiální zatížení tlakem, které se projevuje tangenciálním (po tečně) zatížením pláště, působí i na ten horní, kuželový díl. Přesto tam trojúhelníky jsou. Zachycují totiž současně i krut. Ten ale může působit i na ten střední díl.

Mira
Mira
8 let před

Nejspíš je tangenciální namáhání u dílu s větším průměrem větší než než namáhání na krut které pomáhají přenášet i ty kuželové díly, hlavně horní. Jinak nevím proč by to tak dělali. Připomíná mi to obruče u sudu.

maro
maro
8 let před
Odpověď  Mira

Jo, možná až tak do detailu už prostě nešli. Musk třeba do svého Dragonu 2 všude na stěny hodil strukturu z větších trojúhelníků, kde každý z těch trojúhelníků obsahuje uvnitř ještě tři tenčí žebra proti namáhání plochy trojúhelníku v tlaku ven. Ta tenčí žebra vycházejí se středů stran a spojují se uprostřed toho velkého trojúhelníku, takže, když se ten vzor opakuje po celé stěně, dělá pěkné fotogenické šestiúhelníky po stěnách. Prostě to má víc řešení, která se už liší v odolnosti proti namáhání a hmotnosti jen zanedbatelně.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.