Hubble nahlédl do hvězdné porodnice

Je škoda, že se na našem webu jen málo věnujeme nejznámějšímu kosmickému teleskopu. Starý dobrý Hubble stále pracuje a kvalita jeho snímků nás nepřestává udivovat. Dnes svůj dluh vůči němu napravíme a podíváme se na snímek, který NASA právem zařadila na čestné místo fotky dne. Níže v článku najdete fotku která zachycuje vířící jasný plyn a tmavý prach ve Velkém Magellanově oblaku, satelitní galaxii naší Mléčné dráhy.

Na snímku nahlížíme do hvězdné porodnice N159, což je HII oblast, která měří na šířku 150 světelných let. Právě v ní se nachází mnoho mladých, horkých hvězd, které vyzařují intenzivní ultrafialové záření. To způsobuje, že okolní vodík začne svítit. V srdci tohoto kosmického oblaku leží mlhovina Motýl (Papillon Nebula), která svým tvarem opravdu evokuje motýla.

Tento malý a relativně hustý objekt je definován jako silně excitovaná hrudka (High-Excitation Blob) a předpokládá se, že souvisí s ranou fází masivního vzniku nových hvězd. N159 se od nás nachází 160 000 světelných let daleko a nachází se jižně od mlhoviny Tarantule, což je další oblast, kde ve Velkém Magellanově oblaku vzniká velké množství nových hvězd.

Snímek vznikl z Hubbleova přístroje ACS (Advanced Camera for Surveys). Tato oblast byla již dříve nasnímána přístrojem Wide Field Planetary Camera 2, který kromě jiného poprvé nasnímal mlhovinu Motýl. Originální snímek najdete zde (velikost 9,1 MB a rozlišení 5464 × 3481 pixelů)

Hvězdná porodnice N159 pohledem Hubbleova teleskopu

6 komentářů ke článku “Hubble nahlédl do hvězdné porodnice”

1. Dan napsal:

Dobrý den, hezké foto a díky za informaci o HST. Nevíte jestli jde o optické spektrum, nebo slepenec z různých elmag kanálů? Praktická astronomie mi trochu (k mé škodě) uniká, takže tak nějak automaticky očekávám ten frekvenční slepenec, když se objeví takovéto barvičky.

Předem se omlouvám na lehce OT dotaz ale proč se již na kosmonautixu neobjevují články od T. Přibyla? Vždy z nich dýchá takové nadšení a přehled 🙂