ŽIVĚ A ČESKY: Tajný těžkotonážní NROL-37 na Delta IV Heavy

Delta IV Heavy s NROL-37 živě a česky

Raketa Delta IV Heavy už stojí na startovní rampě. Jedná se o nejsilnější americký nosič – konkurenci snese pouze raketa Proton nebo chystaný Falcon Heavy. Z názvu je patrné, že patří do rodiny raket Delta, jejíž historie sahá až do roku 1960. Dnes ji provozuje společenství dvou amerických firem zvané United Launch Alliance (ULA) a jejím nástupcem, stejně jako raket rodiny Atlas, se má stát raketa Vulcan. Ještě než se odebere do výslužby, těšíme se, že nám ještě několikrát předvede to úžasné divadlo, které je pro starty raket Delta tak typické. Raketu totiž vždycky těsně před tím, než se naplno rozburácí motory, jakoby olízne veliký plamen. V živě česky komentovaném přenosu bychom vám rádi zprostředkovali nejen samotný přenos, ale také se pokusíme shrnout dostupné informace k nákladu, kterým je velmi těžký vojenský satelit označený krátce jako NROL-37.

Termín startu byl určen na dnešek, tedy čtvrtek 9. června v 19:59 středoevropského letního času. Náš přenos by měl tedy začít přibližně 15 minut před startem okolo 19:45 SELČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu. Tím se dostanete na stránku přenosu na YouTube. Pokud z jakéhokoliv důvodu (třeba kvůli pomalému internetu, nebo datovým limitům) nemůžete sledovat video, bude pro Vás na této stránce připraven psaný online přenos, o který se bude starat Daniel Heřt. Stránku není potřeba obnovovat – nové příspěvky se Vám zobrazí automaticky.

V textovém přenosu také najdete informace, zda se dnešní start a tím i náš živý přenos uskuteční, protože v místě startu není úplně nejlepší počasí.


Pokud byste měli zájem o bližší informace k této misi, najdete je v tomto článku.

Zdroje informací:
http://spaceflightnow.com/
http://spaceflight101.com/

Zdroje obrázků:
http://media.defense.gov/2012/Jun/29/2000137983/-1/-1/0/120629-F-NQ666-002.JPG

ŽIVĚ A ČESKY: Tajný těžkotonážní NROL-37 na Delta IV Heavy, 2.5 out of 5 based on 15 ratings
Pin It
(Visited 12 085 times, 1 visits today)
Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 2.5/5 (15 votes cast)
(Visited 12 085 times, 1 visits today)
Níže můžete zanechat svůj komentář.


35 komentářů ke článku “ŽIVĚ A ČESKY: Tajný těžkotonážní NROL-37 na Delta IV Heavy”

  1. Majkl napsal:

    Jak vlastně zjišťují počasí ve vyšších vrstvách atmosféry? Pošlou balon, nebo mají družice které to dokážou?

  2. Malky napsal:

    Plnění paliva celé tři hodiny před startem? Nojo, tohle není SpaceX 😀

    (Ikdyž uznávám, že DIVH toho asi zpapá víc než F9 🙂 )

  3. marian napsal:

    Co sa týka toho 4,5 hodinového časového okna – podľa všetkého tu ide o niečo viac, nie je to len bežná rezerva pre prípadné odklady. V skutočnosti je totiž pri takto utajených NRO nákladoch snaha, aby bol presný čas ich štartu čo najmenej známy – pretože sa z neho dajú pomerne presne určiť predbežné dráhové elementy nákladu, čo samozrejme NRO veľmi nechce. Podľa všetkého je tak čas štartu veľmi presne stanovený (a utajený) a nie, nie je to o 19:59, ale (NRO vie kedy) neskôr vrámci okna. Samozrejme počasie môže mať vplyv na jeho odloženie, takisto to ale môže byť výhovorka kvôli zahmleniu onoho presného času. Jasne, je to troche špekulácia, ale nezabúdajme, že NRO utajuje viac ako je zdravé :).

  4. Dragon napsal:

    Zdravím,
    chtěl jsem se zeptat na takovou asi celoplošnou otázku ohledně startů raket. Co je vlastně ten unikající plyn z rakety, když stojí na rampě naplněná palivem? Jak udrží několik hodin silně podchlazené palivo na stejné teplotě? Moje teorie je taková, že palivo neustále upouští a přivádějí ještě více podchlazené, aby kompenzovali ohřívání. Nebo se pletu? Má druhá otázka ještě zní: co se stane z palivem v případě zrušení letu? Je odčerpáno zpět do pozemních nádrží, udržováno podchlazené a následně je znova načerpáno do rakety? Děkuji Vám

    • Dušan Majer napsal:

      Ten plyn, který stoupá z rakety, je odpařené palivo z nádrží. Pokud by se natankované nádrže hermeticky uzavřely, palivo by se odpařovalo a v nádržích by nebezpečně rostl tlak. Nádrže sice mají izolaci, ale nikoliv dokonalou, takže se palivo trochu ohřívá a odpařuje – proto je průběžně doplňováno. S doplňováním se končí jen pár minut před startem a pak se zavírají ventily – nádrže se natlakují. V případě odkladu jsou nádrže odčerpány a napouští se až při příštím startu.

  5. Karel Zvoník napsal:

    Ono to Dugimu nakonec možná i vyjde. 😀

  6. Spytihněv napsal:

    Já jsem spokojen 🙂 Večer jsem odpadl v půl dvanácté a teď ráno s obavami pročítal drama v textovém přenosu. Samé GO a odpočet skoro do nuly. Naštěstí na poslední chvíli odklad, takže mi přímý zážitek snad neunikne.

Zanechte komentář

You must be logged in to post a comment.