sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Dragon se už dokáže zachránit

Raketa Falcon exploduje, ale loď Dragon ve zdraví odlétává pryč (viz šipka)

Všichni ještě máme v paměti záběry z 28. června loňského roku. Raketa Falcon 9 vynášela k Mezinárodní vesmírné stanici sedmou zásobovací loď Dragon, ale ve 150. sekundě cesta na oběžnou dráhu skončila. Místo rakety se na monitorech objevil jen oblak rozptýleného paliva a okysličovadla. Raketa se rozpadla kvůli vadnému držáku heliové nádrže ve druhém stupni a na několika snímcích bylo vidět, jak se v mraku objevil nenápadný tmavý objekt. Jak se podařilo divákům rozklíčovat, opravdu šlo o kosmickou loď Dragon.

Exploze horního stupně tedy nezničila špičku rakety, Dragon nebyl poškozený a jelikož byl na suborbitální dráze, dopadl o pár desítek sekund později nebržděně do vod Atlantského oceánu. Řídící středisko zachytávalo signál z lodi až do chvíle, kdy se Dragon schoval za obzor, aby o chvíli později tvrdě narazil na hladinu. Spousta lidí se tehdy ptala, zda nebylo možné loď a hlavně její cenný náklad zachránit.

Kosmická loď Dragon
Kosmická loď Dragon
Zdroj: http://spaceflightnow.com/

Pravda byla taková, že Dragon nedisponoval možností, jak na takovou situaci reagovat. Programátoři, kteří sestavili ovládací software nepomysleli na možnost, kdy raketa selže, ale loď tuto havárii přežije. Po nehodě z loňského června se ale specialisté ze SpaceX rozhodli kromě jiného zaměřit i na tuto oblast. Statisticky vzato je sice docela nepravděpodobné, že by někdy v blízké budoucnosti opět došlo k podobnému scénáři, ale ve SpaceX evidentně razí heslo „Kdo je připraven, není překvapen.“

Celý záchranný program je jednodušší, než by se mohlo zdát. Nenajdeme v něm žádné zážehy motorů Draco, programátoři do řídícího počítače nahráli dodatek, který ovládací systém instruuje, jak se v případě havárie zachovat. Pokud by opět došlo ke stejnému scénáři, Dragon nejprve odhodí svou aerodynamickou špičku, která chrání průlez do lodi a následně v bezpečné výšce vystřelí padáky. Na nich se pak měkce snese do vod Atlantiku.

Dragon přistává na padácích
Dragon přistává na padácích
Zdroj: http://spaceflightnow.com/

Je to logické – motory Draco nejsou konstruovány na to, aby v krátkém čase poskytly velký tah, který je nutný k úniku od letící rakety. Ostatně i při havárii se Dragon od poškozeného nosiče oddělil prakticky sám. Tento scénář ale nepočítá se záchranou trunku, tedy nákladového prostoru pro nehermetizovaný náklad. V něm byl při havárii uložený dokovací adaptér IDA a při aktuální misi v něm najdeme vyfouknutý modul BEAM. Trunk je při běžné misi odhozen před vstupem do atmosféry kde shoří. Při krizovém manévru by jeho hmotnost a jiné umístění těžiště negativně ovlivnilo klesání na padácích, takže by sestava klesala rychleji a v extrémním případě by mohlo dojít i k přetržení lan.

Remorkér GO QUEST zdroj: shipspotting.com
Remorkér GO QUEST
zdroj: shipspotting.com

Nově napsaný dodatek do řídícího softwaru je díky své univerzálnosti použitelný téměř po celou dobu letu – výjimku tvoří pouze posledních 20 sekund práce horního stupně, kdy už je celá sestava velmi blízko první kosmické rychlosti, která je podmínkou pro usazení na oběžné dráze. Softwarový doplněk se již stal standardní součástí řídícího programu a bude použit při všech dalších misích lodí Dragon. Pokud by došlo k aktivaci tohoto scénáře, zamířily by do přistávací oblasti lodě, které kotví v Atlantiku a slouží jako technická podpora pro přistání prvního stupně. Jedinou nevýhodou je, že tyto lodě nejsou vybaveny tak, jako jejich kolegyně, které v Pacifiku vytahují Dragon z vody po běžném přistání.

Schopnost aktivně uniknout od nebezpečné rakety bude mít až pilotovaná loď Crew Dragon, která bude osazena motory SuperDraco. Ty už budou schopny zajistit, aby loď odletěla pryč od rakety, která hrozí explozí. V posledních týdnech a měsících se občas na některých místech internetu objevily spekulace, že by SpaceX mohla v příštích letech posílat zásoby na Mezinárodní vesmírnou stanici v nové generaci lodí Dragon, která by byla odvozena od pilotovaného typu. Jedná se sice pouze o nepotvrzené spekulace, ovšem pokud by tomu tak bylo, výrazně by se rozšířily možnosti záchrany kosmické lodi.

Zdroje informací:
http://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
http://www.parabolicarc.com/wp-content/uploads/2015/06/Falcon-failure_dragon_separates.jpg
http://spaceflightnow.com/…10157269256585131_2324484831796656599_n.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2016/04/17984700490_2e730291a6_k.jpg
http://cdn2.shipspotting.com/photos/middle/6/6/4/1863466.jpg

Rubrika:

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
17 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
roman.hronza
roman.hronza
8 let před

Mělo by také dojít k „abort testu“ Dragonu z letícího nosiče. Měl by navázat na už proběhlý abort test z pozemního zařízení. Už se ví, kdy k tomu letu dojde?

Vojta
Vojta
8 let před
Odpověď  roman.hronza

Mělo by k tomu dojít letos na podzim, pokud se ještě něco nezmění.
http://spacenews.com/nasa-and-spacex-delay-dragon-in-flight-abort-test/
Jinak mě docela překvapilo, že Dragon 2 při abortu odlétá i s trunkem. To mu musí sežrat docela dost paliva navíc. Ale asi na tom nezáleží, když má létat přes oceán a do něj se motorické přistání stejně moc nehodí.

Vojta
Vojta
8 let před
Odpověď  Vojta

Aha, docvaklo mi to hned po odeslání – je to kvůli stabilitě.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Vojta

Přesně tak, trunk pilotovaného Dragonu má na sobě stabilizační křidélka.

gg
gg
8 let před
Odpověď  Vojta

Ono nejde jen o křidélka, už jen samotná přítomnost trunku způsobuje „šípovitou“ stabilizaci (jeho boční plocha je poměrně velká).

Jiří Hošek
Jiří Hošek
8 let před
Odpověď  Vojta

„Mělo by k tomu dojít letos na podzim, pokud se ještě něco nezmění.“

In-flight Abort Test je neoficiálně v plánu na červenec 2017comment image:large

Filip
Filip
8 let před

To preťaženie či sa da vôbec prežiť

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Filip

Dá se to přežít. Ostatně při použití všech záchranných věžiček u pilotovaných lodí je dosahováno relativně velkého (zato krátkého) přetížení.

AKA the A
AKA the A
8 let před
Odpověď  Filip

Na několik sekund je i 20G celkem „přežitelné“.
John Stapp na raketových sáních přežil při brždění špičku 46.2G (pri 500G/s), 25G na 1.1s* a při jiném testu 38G (při zhruba 1300G/s) v dopředné poloze…
*Při tomto testu zrychlil (spíše byl zrychlen :D) na 632 mil za hodinu (1017 km/h) během 5s a z této rychlosti zabrzdil během 1,4s

V poloze dozadu lze i více…

ventYl
ventYl
8 let před
Odpověď  AKA the A

20G je sila, ktora moze v najnepriaznivejsich pripadoch posobit na posadku pri balistickom zostupe Soyuzu, az sa nemylim.

maro
maro
8 let před

Tady něco nehraje.
Ta věta: „Je to logické – motory Draco nejsou konstruovány na to, aby v krátkém čase poskytly velký tah, který je nutný k úniku od letící rakety. „,
je snad blbost ne?
Přece právě proto, že má vlastní motory, už Dragon nepotřebuje speciální raketovou věžičku jako mají třeba Sojuzy, která má odnést kosmickou loď s kosmonauty rychle pryč od explodující rakety. Však tady na serveru máte i video z loňského abort testu, kdy přesně tohle Dragon dělá.
Právě okamžité zapálení motorů se očekává v těchto situacích. Však jedou na hypergolické palivo, které hoří okamžitě, jakmile se dvě složky jen smísí.

maro
maro
8 let před
Odpověď  maro

Aha. Beru všechno zpět. Nedočetl jsem až dokonce a popletl jsem Dragon a Superdraco.
Omlouvám se za rychlejší psaní než čtení. Dragon a Superdraco mají opravdu jinou motorovou výbavu.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  maro

Stane se, to nevadí 😉

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  maro

Pozor, tady je jeden důležitý rozdíl – na klasickém nákladním Dragonu jsou pouze motory Draco, které slouží kromě drobného manévrování i k brzdícímu zážehu pro vstup do atmosféry. Ale pilotovaný Dragon bude mít i motory SuperDraco, které se použijí jako záchranná věžička a k motorickému přistávání.

Adam Kluka
Adam Kluka
8 let před

Zdravím, bude 28.4. taky pokus o přistání na moři? Dík

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Adam Kluka

Ano, při dvou příštích startech se poletí na dráhu přechodovou ke geostacionární, takže se bude sedat na plošinu.

Adam Kluka
Adam Kluka
8 let před
Odpověď  Dušan Majer

Díky

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.