sociální sítě

Přímé přenosy

GSLV MkII (NISAR)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Josef Aschbacher

Josef Aschbacher 13. května při slyšení před výborem Evropského parlamentu prohlásil, že je „zázrak“, že Evropa dosáhla vedoucí role v některých vesmírných oblastech, jako je pozorování Země a navigace, vzhledem k tomu, že její výdaje na vesmír značně zaostávají za Spojenými státy a Čínou.

Artemis Accords

Norská ministryně obchodu a průmyslu Cecilie Myrsethová podepsala Artemis Accords během akce v sídle Norské kosmické agentury v Oslu, které se zúčastnil šéf agentury a chargé d’affaires velvyslanectví USA v Oslu.

Solestial

Startup Solestial, který se zabývá solární energií získal v rámci financování série A 17 milionů dolarů na rozšíření výroby křemíkových fotovoltaických panelů pro vesmírné aplikace.

OneWeb

Společnost Ramon.Space, specialista na vesmírné výpočty, 14. května oznámila dohodu o dodávce systémů digitálních komunikačních kanálů pro nejméně 70 připravovaných družic OneWeb, což pomůže s přechodem konstelace na softwarově definovanou síť, kterou lze aktualizovat na oběžné dráze.

Zeno Power

Zeno Power, startup financovaný rizikovým kapitálem, který vyvíjí jaderné baterie pro extrémní prostředí, 14. května oznámil, že získal 50 milionů dolarů v rámci financování série B na urychlení své práce v oblasti vesmírných a podvodních energetických systémů.

Arabsat

Saúdskoarabský geostacionární operátor Arabsat podepsal 14. května dohodu o poskytnutí širokopásmové kapacity z navrhované konstelace na nízké oběžné dráze Země se společností Telesat.

Varda Space Industries

Společnost Varda Space Industries oznámila, že 13. května úspěšně přistála její návratová kapsle W-3 v Jižní Austrálii, čímž dokončila svou třetí misi. Mise W-3 se zaměřila na shromažďování dat pro vojenský hypersonický výzkum.

Aspera

NASA 14. května oznámila, že společnosti Rocket Lab zadala zakázku na vynesení mise Aspera raketou Electron. Start je naplánován nejdříve na první čtvrtletí roku 2026 ze startovacího komplexu 1 společnosti na Novém Zélandu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Dragon se už dokáže zachránit

Raketa Falcon exploduje, ale loď Dragon ve zdraví odlétává pryč (viz šipka)

Všichni ještě máme v paměti záběry z 28. června loňského roku. Raketa Falcon 9 vynášela k Mezinárodní vesmírné stanici sedmou zásobovací loď Dragon, ale ve 150. sekundě cesta na oběžnou dráhu skončila. Místo rakety se na monitorech objevil jen oblak rozptýleného paliva a okysličovadla. Raketa se rozpadla kvůli vadnému držáku heliové nádrže ve druhém stupni a na několika snímcích bylo vidět, jak se v mraku objevil nenápadný tmavý objekt. Jak se podařilo divákům rozklíčovat, opravdu šlo o kosmickou loď Dragon.

Exploze horního stupně tedy nezničila špičku rakety, Dragon nebyl poškozený a jelikož byl na suborbitální dráze, dopadl o pár desítek sekund později nebržděně do vod Atlantského oceánu. Řídící středisko zachytávalo signál z lodi až do chvíle, kdy se Dragon schoval za obzor, aby o chvíli později tvrdě narazil na hladinu. Spousta lidí se tehdy ptala, zda nebylo možné loď a hlavně její cenný náklad zachránit.

Kosmická loď Dragon
Kosmická loď Dragon
Zdroj: http://spaceflightnow.com/

Pravda byla taková, že Dragon nedisponoval možností, jak na takovou situaci reagovat. Programátoři, kteří sestavili ovládací software nepomysleli na možnost, kdy raketa selže, ale loď tuto havárii přežije. Po nehodě z loňského června se ale specialisté ze SpaceX rozhodli kromě jiného zaměřit i na tuto oblast. Statisticky vzato je sice docela nepravděpodobné, že by někdy v blízké budoucnosti opět došlo k podobnému scénáři, ale ve SpaceX evidentně razí heslo „Kdo je připraven, není překvapen.“

Celý záchranný program je jednodušší, než by se mohlo zdát. Nenajdeme v něm žádné zážehy motorů Draco, programátoři do řídícího počítače nahráli dodatek, který ovládací systém instruuje, jak se v případě havárie zachovat. Pokud by opět došlo ke stejnému scénáři, Dragon nejprve odhodí svou aerodynamickou špičku, která chrání průlez do lodi a následně v bezpečné výšce vystřelí padáky. Na nich se pak měkce snese do vod Atlantiku.

Dragon přistává na padácích
Dragon přistává na padácích
Zdroj: http://spaceflightnow.com/

Je to logické – motory Draco nejsou konstruovány na to, aby v krátkém čase poskytly velký tah, který je nutný k úniku od letící rakety. Ostatně i při havárii se Dragon od poškozeného nosiče oddělil prakticky sám. Tento scénář ale nepočítá se záchranou trunku, tedy nákladového prostoru pro nehermetizovaný náklad. V něm byl při havárii uložený dokovací adaptér IDA a při aktuální misi v něm najdeme vyfouknutý modul BEAM. Trunk je při běžné misi odhozen před vstupem do atmosféry kde shoří. Při krizovém manévru by jeho hmotnost a jiné umístění těžiště negativně ovlivnilo klesání na padácích, takže by sestava klesala rychleji a v extrémním případě by mohlo dojít i k přetržení lan.

Remorkér GO QUEST zdroj: shipspotting.com
Remorkér GO QUEST
zdroj: shipspotting.com

Nově napsaný dodatek do řídícího softwaru je díky své univerzálnosti použitelný téměř po celou dobu letu – výjimku tvoří pouze posledních 20 sekund práce horního stupně, kdy už je celá sestava velmi blízko první kosmické rychlosti, která je podmínkou pro usazení na oběžné dráze. Softwarový doplněk se již stal standardní součástí řídícího programu a bude použit při všech dalších misích lodí Dragon. Pokud by došlo k aktivaci tohoto scénáře, zamířily by do přistávací oblasti lodě, které kotví v Atlantiku a slouží jako technická podpora pro přistání prvního stupně. Jedinou nevýhodou je, že tyto lodě nejsou vybaveny tak, jako jejich kolegyně, které v Pacifiku vytahují Dragon z vody po běžném přistání.

Schopnost aktivně uniknout od nebezpečné rakety bude mít až pilotovaná loď Crew Dragon, která bude osazena motory SuperDraco. Ty už budou schopny zajistit, aby loď odletěla pryč od rakety, která hrozí explozí. V posledních týdnech a měsících se občas na některých místech internetu objevily spekulace, že by SpaceX mohla v příštích letech posílat zásoby na Mezinárodní vesmírnou stanici v nové generaci lodí Dragon, která by byla odvozena od pilotovaného typu. Jedná se sice pouze o nepotvrzené spekulace, ovšem pokud by tomu tak bylo, výrazně by se rozšířily možnosti záchrany kosmické lodi.

Zdroje informací:
http://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
http://www.parabolicarc.com/wp-content/uploads/2015/06/Falcon-failure_dragon_separates.jpg
http://spaceflightnow.com/…10157269256585131_2324484831796656599_n.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2016/04/17984700490_2e730291a6_k.jpg
http://cdn2.shipspotting.com/photos/middle/6/6/4/1863466.jpg

Rubrika:

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
17 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
roman.hronza
roman.hronza
9 let před

Mělo by také dojít k „abort testu“ Dragonu z letícího nosiče. Měl by navázat na už proběhlý abort test z pozemního zařízení. Už se ví, kdy k tomu letu dojde?

Vojta
Vojta
9 let před
Odpověď  roman.hronza

Mělo by k tomu dojít letos na podzim, pokud se ještě něco nezmění.
http://spacenews.com/nasa-and-spacex-delay-dragon-in-flight-abort-test/
Jinak mě docela překvapilo, že Dragon 2 při abortu odlétá i s trunkem. To mu musí sežrat docela dost paliva navíc. Ale asi na tom nezáleží, když má létat přes oceán a do něj se motorické přistání stejně moc nehodí.

Vojta
Vojta
9 let před
Odpověď  Vojta

Aha, docvaklo mi to hned po odeslání – je to kvůli stabilitě.

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Vojta

Přesně tak, trunk pilotovaného Dragonu má na sobě stabilizační křidélka.

gg
gg
9 let před
Odpověď  Vojta

Ono nejde jen o křidélka, už jen samotná přítomnost trunku způsobuje „šípovitou“ stabilizaci (jeho boční plocha je poměrně velká).

Jiří Hošek
Jiří Hošek
9 let před
Odpověď  Vojta

„Mělo by k tomu dojít letos na podzim, pokud se ještě něco nezmění.“

In-flight Abort Test je neoficiálně v plánu na červenec 2017comment image:large

Filip
Filip
9 let před

To preťaženie či sa da vôbec prežiť

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Filip

Dá se to přežít. Ostatně při použití všech záchranných věžiček u pilotovaných lodí je dosahováno relativně velkého (zato krátkého) přetížení.

AKA the A
AKA the A
9 let před
Odpověď  Filip

Na několik sekund je i 20G celkem „přežitelné“.
John Stapp na raketových sáních přežil při brždění špičku 46.2G (pri 500G/s), 25G na 1.1s* a při jiném testu 38G (při zhruba 1300G/s) v dopředné poloze…
*Při tomto testu zrychlil (spíše byl zrychlen :D) na 632 mil za hodinu (1017 km/h) během 5s a z této rychlosti zabrzdil během 1,4s

V poloze dozadu lze i více…

ventYl
ventYl
9 let před
Odpověď  AKA the A

20G je sila, ktora moze v najnepriaznivejsich pripadoch posobit na posadku pri balistickom zostupe Soyuzu, az sa nemylim.

maro
maro
9 let před

Tady něco nehraje.
Ta věta: „Je to logické – motory Draco nejsou konstruovány na to, aby v krátkém čase poskytly velký tah, který je nutný k úniku od letící rakety. „,
je snad blbost ne?
Přece právě proto, že má vlastní motory, už Dragon nepotřebuje speciální raketovou věžičku jako mají třeba Sojuzy, která má odnést kosmickou loď s kosmonauty rychle pryč od explodující rakety. Však tady na serveru máte i video z loňského abort testu, kdy přesně tohle Dragon dělá.
Právě okamžité zapálení motorů se očekává v těchto situacích. Však jedou na hypergolické palivo, které hoří okamžitě, jakmile se dvě složky jen smísí.

maro
maro
9 let před
Odpověď  maro

Aha. Beru všechno zpět. Nedočetl jsem až dokonce a popletl jsem Dragon a Superdraco.
Omlouvám se za rychlejší psaní než čtení. Dragon a Superdraco mají opravdu jinou motorovou výbavu.

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  maro

Stane se, to nevadí 😉

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  maro

Pozor, tady je jeden důležitý rozdíl – na klasickém nákladním Dragonu jsou pouze motory Draco, které slouží kromě drobného manévrování i k brzdícímu zážehu pro vstup do atmosféry. Ale pilotovaný Dragon bude mít i motory SuperDraco, které se použijí jako záchranná věžička a k motorickému přistávání.

Adam Kluka
Adam Kluka
9 let před

Zdravím, bude 28.4. taky pokus o přistání na moři? Dík

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Adam Kluka

Ano, při dvou příštích startech se poletí na dráhu přechodovou ke geostacionární, takže se bude sedat na plošinu.

Adam Kluka
Adam Kluka
9 let před
Odpověď  Dušan Majer

Díky

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.