Olomouc se spojí s ISS v úterý

Jistě jste již zaslechli zprávu o tom, že se studentům a nadšencům v Olomouci podařilo jako prvním v České republice získat povolení a exkluzivních deset minut pro rozhovor s astronautem na palubě Mezinárodní kosmické stanice. Tento obdivuhodný počin, který si vyžádal mnoho vytrvalosti a trpělivosti, se nezadržitelně blíží. My na Kosmonautixu jsme se rozhodli tomuto projektu pomoci alespoň s propagací, aby se o tomto velmi podařeném nápadu dozvědělo co nejvíce lidí. Pojďte se společně s námi podívat, jak příprava pokročila a na co se v Olomouci mohou těšit.

Olomouc se spojí s ISS

Olomouc se spojí s ISS
Zdroj: https://scontent-cdg2-1.xx.fbcdn.net/

Celá tato akce je pořádána třemi olomouckými gymnázii (Slovanské gymnázium, Gymnázium ČajkovskéhoGymnázium Olomouc-Hejčín) a podílí se na ní také jak Univerzita Palackého, tak spolek jejích studentů UP Crowd. Nejlepší na tom je, že to celé není jen o samotném spojení. Celá věc je propojená i s výukou ve školách, kde díky přípravám na spojení byly obohaceny hodiny fyziky o věci, které se běžně neučí. Studenti gymnázií se tak na hodinách fyziky mohli dozvědět něco více o samotné stanici i vesmírné mechanice, oběžných drahách a jak spočítat, kdy se bude pohybovat stanice přímo nad nimi. Studenty univerzity zase akce inspiruje při výběru témat svých ročníkových prací.

Samotné spojení by mělo proběhnout 8. března v 9:23 SEČ. Na pomyslném drátě bude připraven americký astronaut Timothy Kopra, který v těchto dnech obývá stanici ještě s ruským kosmonautem Jurijem Malenčenkem a Britem Timothym Peakem. Celý rozhovor by měl trvat asi deset minut a je do nejmenšího detailu připraven tak, aby čas byl využit naplno. Otázky, které v těch deseti minutách zazní se proto pečlivě vybíraly. Studenty například zajímá, jak astronauté zvládají odloučení od svých rodin, nebo jak snášejí zvláštní účinky stavu beztíže. „Výběr studentů provedli učitelé fyziky, témata související s kosmickým výzkumem ještě více zdůraznili ve výuce. Vybrali jsme studenty s největším zájmem o celou akci, ochotou spolupracovat a schopností sestavit si vlastní otázky,“ uvedla Eva Farmačková z Gymnázia Čajkovského, která koordinuje účast zapojených škol.

Timothy Kopra

Zdroj: http://www.stripes.com/

Technické prostředky, které umožní spojení, si vyžádaly detailní přípravu. Pro spojení s ISS je potřeba vybavení, které schválí NASA a s tím pomohla jednak firma Onyx engineering a jednak hanácký radioklub OK2KYJ, který zajistí samotné spojení a bude jej udržovat. „Vlastní kontakt není technicky zvlášť náročný, svým způsobem je to pro nás rutina. Vysíláme a přijímáme signály běžně. Ale vědomí, že buď to vyjde teď, nebo nikdy, z toho dělá drama. Jakákoliv chyba může znamenat zmar celé akce,“ prozradil Bohuslav Coufal ze společnosti ONYX engineering.

Je nutné dodat, že příprava celého navázání spojení si vybrala čas v řádu několika let. Nakonec po všech nutných administrativních krocích a několika nezdarech se to podařilo a to i díky projektu americké vesmírné agentury NASA, jehož cílem je podpořit mezi mladými lidmi zájem o vědu a techniku i poznávání vesmíru. Projekt však hlavně umožňuje zapojit i školy mimo Spojené státy.

A to hlavní nakonec. Celý rozhovor bude živě streamován na této adrese. Tento krok – umožnit poslouchat spojení komukoli, posouvá celou akci dále a dává i nám příležitost slyšet naživo, jak astronaut z paluby ISS promlouvá s českými školáky. My se vám na Kosmonautixu samozřejmě pokusíme stream zprostředkovat a velmi nás těší, že u toho takto zprostředkovaně můžeme být také. Do Olomouce přejeme hodně štěstí a ať je spojení čisté.

Tisková zpráva z 2. března 2016

4 komentářů ke článku “Olomouc se spojí s ISS v úterý”

1. Radomír napsal:

Ahoj.Řeknu Vám,že všichni,kdo se na tom podíleli,zaslouží velikou úctu.Gratuluji všem,ale taky děkuji.Těším se.

2. Adam napsal:

Ha jaká hrdost pro mě jako absolventa Slovanského gymnázia Olomouc!

• Lukáš Houška Redakce napsal:

Máte být na co hrdý. To se opravdu nepodaří každému a rozhodně by do toho nešla každá škola. Zrovna jsem přátelům říkal, že bych chtěl být v těchto dnech studentem v Olomouci. 🙂

• Adam napsal:

Obrovský dík však také patří UP. Myslím si, že hlavně Přírodovědecká fakulta na tom obrovský kus práce… Doufám, že uvidím nějakézznámé tváře, ale upřímně všechna tři gymnázia dohromady to je nemalý počet studentů. No jsem zvědav jak to vymyslí. Asi jedna otázka pro jednu školu bych tipoval.