Tento článek bude pro náš portál poměrně specifický. Když jsem se před několika lety rozhodoval, co si dám do podpisu svého profilu na našem diskusním fóru, napadlo mne vytvořit malou grafiku, která se týká aktuálně probíhající expedice na ISS. Po kliknutí na daný obrázek se uživatel dostane na vlákno, které se týká dané expedice. Když jsem s touto tradicí začal, probíhala na Mezinárodní vesmírné stanici dlouhodobá expedice s pořadovým číslem 28. Nyní jsme se dostali již k číslu 46 a já si do zásoby připravil obrázky až do nejvzdálenější, dosud známé expedice, která má číslo 51. V tu chvíli mne napadlo, že by pro některé naše čtenáře mohlo být zajímavé podívat se na kompletní sbírku těchto obrázků. A proto vznikl tento článek.
Je mi jasné, že tyto grafiky nepokrývají historii ISS od samého počátku, tedy od první návštěvnické expedice, ale i přesto se jedná o poměrně zajímavý pohled do historie ISS a zároveň Vám může tento výpis pomoci nahlédnout do budoucnosti a zjistit, jaké složení mají mít budoucí expedice na ISS. Plně chápu, že tento krátký článek možná nezaujal všechny čtenáře. Ty, kterým se tyto grafiky nelíbí, nebo se těšili na něco zajímavějšího se omlouvám, ale doufám, že minimálně část čtenářů tyto obrázky zaujmou.
Zdroje obrázků:
http://im.wk.io/…boeing-is-helping-nasa-prepare-for-a-journeytomars.jpg
Proč tam jsou vždy 3 Rusové jak moc je ta stanice rozdělená na Ruskou část a zbytek mají k sobě přístup ?
Ono je to svým způsobem logické – stanice má ruskou a americkou část. Do té americké patří kromě Američanů i Evropané, Kanaďané, či Japonci, takže z tohohle úhlu pohledu je stav vyrovnaný 50:50. Ruská a západní část nejsou stavebně oddělené a jsou průchozí. Posádky se tedy mohou bez omezení setkávat – pokud jim to ovšem dovolí poměrně nabitý časový harmonogram. 🙂 Při některých experimentech dokonce astronauti obou stran spolupracují.
Mě to nebylo logické
ISS navrhli Američané jako mezinárodní projekt, přesněji to je projekt NASA, ke kterému byli přizvány další státy. Proto pokrývají Američané největší podíl nákladů na provoz stanice.
Spolupráce s Rusy je vždycky problematická a projekt ISS je pro NASA velkým ponaučením (viz třeba přístup Rusů právě k zajištění dopravy na ISS). S tím souvisí i momentální převaha Rusů v posádkách.
Předpokládám, že národnostní složení posádky stanice se po zprovoznění amerických soukromých lodí dost změní.
Dalším důvodem může být technologická úroveň. „Americká/ mezinárodní“ část sice obsahuje více laboratorních modulů a, i když to jen předpokládám, probíhá v ní větší objem vědeckých experimentů, avšak na jejich obsluhu stačí stejný, či dokonce menší, počet astronautů než Rusům.
V čem je problém, zatím ani jeden ze sojuzů nespadl.
On je to trochu morální problém. Rusové totiž jakmile zjistili, že Američané odstaví raketoplány a budou muset spoléhat na jejich stroje zvýšili cenu za jedno sedadlo v Sojuzu na téměř 2,5 násobek. Běžné zdražení by bylo v pohodě, ale tohle je trochu nefér snaha vydělat na tom za každou cenu.
Ale stejně se amici moc nepoučili protože kdyby podpořili vice domácí firmy tak nemusí dávat penze Rusku
ad Jarda
Problém není v (ne)spolehlivosti Sojuzů, ale např. ve zmiňovaném „hokynaření“ s cenou letenek pro partnery a nebo v tom, že si Roskosmos často nárokuje stejný počet míst v posádkách jako všichni zbývající partneři dohromady. To neodpovídá jejich podílů na projektu.
ad Jakub
Utnout veškerou spolupráci s Ruskem by bylo furiantské gesto. Je to o strategii pro budoucnost. V žádném z plánů NASA už Rusko nefiguruje jako významný, či dokonce strategický, partner tak, jak tomu je v případě ISS.
A v případě ISS je to postupné posilování soběstačnosti – doprava nákladu, v blízké době posádek…
Je to logické kvůli počtu „řidičů“, kteří letí nahoru. Rusové by nikdy nedali Sojuz do rukou Američanovi, Kanaďanovi, Japonci. Takže ti, i když vypadají, že při tom letu taky něco dělají, jsou prakticky jen poslouchající pasažéři. Ten ruský maník co s tím letí, má znalosti, zkušenosti s pilotováním Sojuzu na úplně jiné úrovni, než pasažéři. Tréninkem a pilováním všch možných záludností strávil na zemi obrovské množství času a o to méně strávil času tréninkem experimentů. A v každé 6 ti členné expedici jsou takoví ruští „řidiči“, kteří pak na orbitu udělají jen „polovinu“ práce, dva. Jsou to i takoví bezpečáci a opraváři pro všechno.
Preto sa treba čím skôr vykašlať na ruských šoférov a dať to SpaceX.
Preco by sa ktokolvek mal vykaslat na ruskych soferov? Pretoze Soyuz je spolahlivy? Alebo si len liecime mindraky a frustraciu z Ruska?
Hezký přehled.
U toho mně napadá: Nebylo by třeba dobré k jubilejní 50. expedici trochu pozměnit grafiku?
Omlouvám se, profesní deformace..
Zajímavý nápad, sice zastávám názor, že tradice by se měnit neměly, ovšem dokázal bych si představit nějaké třeba zlaté pozadí a podobně. Ale nejsem grafik, takže nevím, jak by takové snažení dopadlo. Určitě to zkusím, ale nemohu zaručit, že výsledek budu publikovat. 🙂
Díky za přehled, souhlasím nicméně s tou grafikou, banner by si to zasloužil. Nestálo by za zkoušku poptat novou grafiku u nás čtenářů? Když mohou lidé napsat článek, tak proč ne trochu „sexy“ současnou grafiku jednoho banneru?
Popřemýšlím o tom, uvidíme. 😉
Přesně tak, to byla i má idea, klidně se do toho sám pustím.
Jediným problémem by mohlo být licencování oficiálních log misí, apod.
Nerad bych, aby se díky tomu kdokoliv dostal do problému..
Nedávno jsem licence musel řešit a z právního hlediska je to celkem .. masakr.
Obzvlášť když se bavíme o zahraničí.
Upřímně řečeno při výrobě těchto grafik žádná práva neřeším. Jedná se o propagaci ISS, není to výdělečný projekt a NASA dává své dokumenty k využití pod pod fair use. My jim v podstatě děláme reklamu. Takže toho bych se rozhodně nebál. 🙂
A ještě jedno doplnění, hlavně pro tvůrce článků.
Ono bohužel uvedení zdroje obrázku nic neřeší, byť je to zajisté hezký krok.
A za jeden malý obrázek můžou padat i tisícové pokuty.
Viz. např. jeden starší článek:
http://www.milosnemec.cz/clanek.php?id=214
Díky za info, ale tohle neřešíme. Děláme dobré gesto tím, že uvádíme v popisku obrázku, odkud pochází zdrojový obrázek, na konci článku jsou přímo prokliky. Víc se tím nehodláme zabývat. To bychom potom místo psaní článku řešili paragrafy 🙂
Vidím, že poletí znovu i S. Cristoforeti, takže snad budou i reportáže. V jakém termínu poletí. Díky za odpověď.
Musím se přiznat, že když jsem si přečetl Váš komentář, tak ve mně hrklo, že mám v grafice chybu, hned jsem to šel zkontrolovat a vše je v pořádku. Samantha byla součástí 42. a 43. dlouhodobé expedice na ISS. Momentálně probíhá expedice s pořadovým číslem 46. V žádné z budoucích dosud naplánovaných expedic zatím Samantha nefiguruje.
Pardon, popletl jsem to. Asi přání otcem myšlenky.
Zde je to až do 55. základní posádky ISS, obávám se, že do té doby bude vše stále záviset na Sojuzech. 🙁
http://lk.astronautilus.pl/loty/isscrew5.htm