sociální sítě

MIN
SEK

krátké zprávy

SpaceNews

Týdeník SpaceNews, který se zabývá vesmírným zpravodajstvím slaví 18. září své 35. výročí.

Indické projekty

Indická vláda udělila souhlas s řadou velkých vesmírných projektů včetně návratu lunárního vzorku prostřednictvím mise Chandrayaan-4 a prvního modulu vesmírné stanice.

Starliner před testy přistání na vodu

Starliner (CST-100) u testovacího bazénu Langley Research Center. Zdroj: NASA

9. února 2016 zavítal šéf NASA Charles Bolden do Lengleyova výzkumného střediska ve státě Virginia. U velkého bazénu, sloužícího k testům dopadů a přistání na vodu, už zde stála připravená maketa lodi Starliner a pod ní byly nafouknuté airbagy. Tato kosmická loď firmy Boeing, známá také jako CST-100, zde v podobě plnohodnotné makety prodělá testy přistání na vodu. Starliner samozřejmě nemá v plánu přistávat na vodu, ale mohou nastat situace, kdy to bude nutné. Například v případě nouzové záchrany ze startovní rampy, nebo během prvních fází startu.

Šéf NASA Ch. Bolden u makety lodi Starliner (CST-100) v Langley Research Center. Zdroj: NASA
Šéf NASA Ch. Bolden u makety lodi Starliner (CST-100) v Langley Research Center. Zdroj: NASA

Bolden si zde tedy prohlédl maketu lodi, na jejímž vývoji Boeing spolupracuje s NASA a která by měla být schopna vynášet až čtyřčlennou posádku na Mezinárodní vesmírnou stanici.

Kromě vývoje kosmické lodi probíhají také přípravy startovní rampy na Floridě. Jak bylo vidět při nedávném startu rakety Atlas V s družicí GPS, konstrukce, která bude obsluhovat rakety a která umožní astronautům nástup do lodi, už je téměř kompletně postavena.

Langley Research Center je známé středisko, kde se nyní běžně provádí různé crash testy a také zmíněné testy dopadů na vodní hladinu. V letech 2011 až 2012 zde probíhaly podobné testy lodi Orion. O vývoji testování v tomto středisku, od zařízení pro přistání na Měsíci až po současné testy dobře vypovídá pěkné video, kterým naši krátkou aktualitu zakončíme.

Samo

Ten bazén v LRC bol postavený kvôli Orionu ?

Martin Gembec
Odpovědět  Samo

Přiznám se, že nevím, zda tam měli nějaký bazén předtím, ale tento byl skutečně postaven pro testování nových kosmických lodí v roce 2011. http://www.nasa.gov/centers/langley/news/researchernews/rn_BasinComplete.html

Evžen111

Velmi zajímavé, to video je parádní, díky!
E

Amper

Nezahlid nekdo nekde schema/nakres toho jak prostupuji airbagy stitem nebo odkud presne se vybaluji ?

Nemuzu to najit ale narazil jsem na toto : https://www.youtube.com/watch?v=eeAbLlcpC4o