sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

FAQ: Znovupoužitelnost raket Falcon

Světem kosmonautiky v posledních měsících rezonuje snaha společnost SpaceX zachraňovat použité první stupně svých raket Falcon. Revoluční snaha by měla přinést úspory a ačkoliv jde firma neprošlapanou cestou, postupně se jí její plány začínají dařit – 22. prosince loňského roku se jí podařilo měkce přistát s prvním stupněm na pevné zemi. Kolem tématu je hodně otázek, které se mezi lidmi velmi často opakují, což je ideální prostředí pro náš nepravidelný, ale mezi čtenáři oblíbený seriál FAQ. Připravili jsme si pro Vás odpovědi na 15 otázek, které se s tímto tématem pojí nejčastěji.

Přistání 17. ledna 2016 - Odchylka od středu - 1,3 metru
Přistání 17. ledna 2016 – Odchylka od středu – 1,3 metru
Zdroj: https://upload.wikimedia.org

1) Proč nepřistávají na padácích?
Tohle je bezkonkurenčně ta nejčastější otázka. Odpovědět by se na ní dalo velmi dlouze. V zásadě však můžeme vysledovat několik základních směrů, které s těmito důvody souvisí. Tím prvním je, že padák klesá tam, kam chce vítr a ne kam chce SpaceX – pokud by se motory dotkly mořské vody, byly by na odpis. Díky motorickému přistávání je možné dosednout na plochu, která je velikostí srovnatelná s heliportem. Ostatně při posledním přistání na mořskou plošinu stupeň dosednul jen asi 1,3 metru od středu! Dalším důvodem je, že první stupeň váží v prázdném stavu okolo dvaceti tun. Padák, který by takové těleso zpomalil na dostatečnou rychlost by musel být poměrně velký a tedy těžký a rozměrný. V raketě není mnoho míst, kde by se našlo místo na takový přívažek.

Diagram zobrazující fáze letu
Diagram zobrazující fáze letu
Zdroj: http://i.imgur.com/

2) Jak je to tedy s potřebnými zážehy? Kolik jich je a jak dlouho trvají?
Aktuálně standardní letový profil při záchraně prvního stupně počítá se třemi zážehy. První dva využívají tři motory Merlin, poslednímu zážehu pak stačí zážeh pouze motoru centrálního. První zážeh se označuje jako boostback (někdy též flyback) a jeho úkolem je snížit horizontální (dopřednou) rychlost prvního stupně, případně jej nasměrovat zpět nad pevninu. Tento zážeh začíná zhruba čtyři a půl minuty po startu a trvá okolo 45 sekund. Druhý zážeh se označuje jako entry a jeho úkolem je snížit rychlost při vstupu do atmosféry a tím omezit negativní účinky na konstrukci stupně. Obvykle začíná 7 minut po startu a trvá téměř 20 sekund. Závěrečný zážeh se stará o dosednutí a označuje se tedy jako landing. Jeho trvání se počítá na zhruba 30 sekund, přičemž začíná osm minut a třicet sekund po startu.

Horní stupeň Falconu vybavený tepelným štítem se vrací z oběžné dráhy - SpaceX tento model dočasně opustila.
Horní stupeň Falconu vybavený tepelným štítem se vrací z oběžné dráhy – SpaceX tento model dočasně opustila.
Zdroj: http://i.stack.imgur.com/

3) Viděl jsem video, kde SpaceX počítá se záchranou také stupně horního. Jak to momentálně vypadá?
Ano, takový plán tu skutečně byl (viz video), nicméně v průběhu let SpaceX – s tím, jak získávala zkušenosti – poznala, že znovupoužitelnost horního stupně by byla příliš náročná a kýžený efekt by byl minimální. Hezky česky by to bylo málo muziky za hodně peněz. SpaceX tedy tuto myšlenku dočasně opustila. záměrně říkám dočasně, protože podle některých indicií by mohla být znovupoužitelnost horních stupňů nasazena u zatím jen teoretické rakety BFR, která má umožnit lety k Marsu. O této technologii zatím nevíme téměř nic, ale vypadá to, že by měla být plně znovupoužitelná.

4) Neklesá Falconu nosnost tím, že se palivo z prvního stupně použije pro brzdění a ne pro vynesení nákladu?
Ano, raketa má v takovém případě nižší nosnost, než pokud by se pro vynesení družice použilo veškeré dostupné palivo. Snížení nosnosti na nízkou oběžnou dráhu se pohybuje okolo 30%.

5) Bude mít raketa Falcon Heavy „všechny první stupně“ znovupoužitelné?
Ano, SpaceX plánuje zachraňovat nejen postranní stupně, ale i stupeň centrální. Na tomto videu je vidět, že by se všechny tři stupně měly vrátit zpět na pevninu. V praxi ale může nastat situace, že centrální stupeň bude muset přistávat na mořskou plošinu.

6) Nedojely náhodou na znovupoužitelnost raketoplány?
Svým způsobem dojely. Problematika ekonomiky raketoplánů výrazně přesahuje možnosti této odpovědi, nicméně dlouhá poletová údržba byla velkým viníkem jejich drahého provozu. V případě Falconu by to ale hrozit nemělo. U raketoplánů se důkladně kontroloval tepelný štít tvořený keramickými destičkami – Falcon nic takového nemá. U raketoplánů se kontrolovaly desítky systémů, včetně těch na podporu života, u Falconu stačí zkontrolovat motory, nádrže, plus pár dalších věcí a to je vše. Raketoplány používaly kyslíkovodíkové motory, což je velmi složitá technologie náchylná na drobné poruchy. Naopak motory Merlin na speciální letecký petrolej takovou péči nepotřebují.

První stupeň po přistání na Floridě. Foto: SpaceX
První stupeň po přistání na Floridě. Foto: SpaceX

7) Kolik by mohla SpaceX znovupoužitelností ušetřit?
Ačkoliv se jedná o základní předpoklad, který souvisí se znovupoužitelností, není taková odpověď snadná.  Zatím nám chybí zkušenosti pro nějaké detailnější odhady, nevíme třeba, kolik bude stát poletová údržba. Nicméně Elon Musk v jednom rozhovoru prohlásil, že očekává snížení ceny za kilogram pro koncového zákazníka o dva řády. To je mimořádně smělé prohlášení, kterému se věří jen stěží. Na druhou stranu to nemusí být úplně nereálné. Na raketě jsou nejdražší její motory a potom nádrže. Cena paliva je oproti tomu jen zlomkový náklad.

8) Proč se snaží o přistání na plošině, když už dosedli na pevninu?
Částečně jsem tuhle odpověď nakousl už v povídání o raketě Falcon heavy, která by mohla při některých misích plošinu využít. Dá se očekávat, že SpaceX bude chtít většinu svých raket posadit zpět na pevninu, ale při některých misích bude profil dráhy neslučitelný s návratem na místo startu a pak bude potřeba sáhnout po přistání na plovoucí plošině.

9) Jak má být první stupeň kotvený po přistání?
SpaceX zatím ještě nikdy nedostala možnost tuhle technologii prezentovat, protože zatím všechna přistání na plošině skončila destrukcí stupně, ale postupy na kotvení vypracovány jsou. Po dosednutí by stabilizační úlohu přejala plošina, která je díky svým řídícím jednotkám schopna zvládnout i třímetrové vlny. Stupeň má navíc těžiště velmi nízko, takže by překlopení hrozit nemělo. Tahle stabilizace by ale byla jen dočasná. Po přistání by k plošině zamířila malá loď se zaměstnanci, kteří by přivařili nohy k plošině pomocí speciálních patek.

Nikdy neletěná verze znovupoužitelné rakety Eněrgija Uragan
Nikdy neletěná verze znovupoužitelné rakety Eněrgija Uragan
Zdroj: https://upload.wikimedia.org

10) Proč se o znovupoužitelnost nesnažil nikdo dříve?
To je dobrá otázka, ale odpověď se na ni hledá jen stěží. V první řadě je fér poznamenat, že už dříve tu byly snahy o znovupoužitelnost, ale vždy šlo o technicky náročné projekty a hlavně nikdo necítil výraznou potřebu vystoupit ze zajetých kolejí. Současný stav fungoval a vydat se na riskantní novou cestu nebylo jednoduché. Často to bylo i o smůle, některé projekty skončily kvůli nedostatku peněz, jiné, byť nadějně vypadající, nedostaly ani šanci k realizaci. Vždyť kdo ví, jak by to dopadlo, kdyby po prvním selhání pokračoval program DC-X, nebo kdyby zánik Sovětského svazu nepohřbil myšlenku na raketu Eněrgija, jejíž varianta Uragan počítala s přistáváním okřídlených částí na běžném letišti. S větším zapojováním soukromých firem do kosmonautiky se však situace mění. Tyto společnosti se nebojí dělat věci jinak, protože nejsou svázány dřívějšími konvencemi. A upřímně řečeno v tom hraje svou roli i fakt, že soukromé firmy se už ze své podstaty snaží hledat cesty, jak při zachování spolehlivosti snížit náklady.

11) Plánuje SpaceX do budoucna nějaká další vylepšení pro přistání?
SpaceX v minulých měsících a letech ukázala, že dokáže velmi pružně reagovat na zjištěné potřeby. Do budoucna se dá očekávat, že bude docházet k drobným úpravám v designu prvního stupně, ale nepůjde o nic přelomového. Nejbližší změna, která nás čeká by se měla týkat přistávacích nohou. Ty se momentálně vyklápějí jen pár sekund před dosednutím. Díky novému tvaru by měly fungovat také jako aerodynamické brzdy, které budou zpomalovat klesání stupně – k jejich vyklápění by tedy docházelo dříve, než nyní. Kdy dojde k nasazení těchto vylepšených nohou zatím nevíme.

12) Jaký je rozdíl mezi tím, co dokázala SpaceX a Blue Origin? Proč se mluví hlavně o SpaceX?
Těch rozdílů, které ukazují, že to má SpaceX složitější je hned několik. Zatímco první stupeň Falconu má na výšku skoro 50 metrů, pohonný stupeň New Shepard jen asi 15. Je jasné, který tvar se hůře stabilizuje. New Shepard není raketa určená k letům na oběžnou dráhu, dělá jen suborbitální skoky – kolmo vzhůru a pak jen setrvačností padá dolů. Naopak všechny rakety, které míří na oběžnou dráhu krátce po startu sklání špičku k horizontu a nabírají horizontální rychlost. První stupeň Falconu proto musel provést zážehy, které změnily jeho dráhu zpět nad pevninu. Zatímco New Shepard dosáhl rychlosti maximálně okolo Mach 4, první stupeň Falconu letěl více než dvojnásobnou rychlostí. Pohonný systém New Shepard vystoupal jen do výšky 100 km, první stupeň Falconu do cca. 200 km. Suborbitální skoky jsou fajn pro kosmickou turistiku, ale většina letů míří na oběžnou dráhu – teprve když se podařilo zachránit první stupeň rakety, která mířila na oběžnou dráhu, tak teprve tehdy se otevírají nové možnosti.

Letová dráha prvního stupně Falconu 9
Letová dráha prvního stupně Falconu 9
Zdroj: https://i.imgur.com

Zatímco na videu od Blue Origin vidíme, jak pohonný stupeň New Shepard zůstal těsně před přistáním asi na sekundu levitovat nad terénem a až pak měkce dosedl, Falcon si nic takového dovolit nemůže. Jeho trajektorie klesání je tak přesně vypočítána, že pokud by se nedotkl v přesně vypočítaný čas povrchu, začal by stoupat nahoru. V okamžiku kontaktu tedy musí mít minimální vertikální rychlost. Je to tím, že orbitální rakety potřebují silné motory. Falcon má devět Merlinů, které jsou schopné výrazně zredukovat tah, ale při přistání má stupeň téměř prázdné nádrže a je velmi lehký – proto i jediný, navíc přiškrcený motor má přebytek výkonu. Proto musí Falcon přistát na první dobrou a není možné, aby si dovolil krátký „vis“ nad přistávací oblastí. Zkrátka a dobře – Blue Origin jistě dokázala velkou věc, to je bez debat. Ale je potřeba si uvědomit, že to, co dokázala SpaceX je ve všech ohledech mnohem náročnější.

13) Budou všechny rakety znovupoužitelné?
SpaceX se bude snažit o to, aby byla míra znovupoužitelnosti co nejvyšší. Ovšem pokud bude mít zákazníka, který bude chtít raketu na jedno použití – ať už z obav o její spolehlivost, nebo z důvodu těžkého nákladu, bude možné mu dodat jednorázově použitelnou raketu. Je ale jasné, že takový zákazník bude muset sáhnout do kapsy hlouběji, než pokud by si vybral znovupoužitelný nosič.

Finální přistávací fáze
Finální přistávací fáze
Zdroj: https://i.imgur.com

14) Nehrozí obyvatelům nějaké nebezpečí když bude první stupeň přistávat na pevnině?
SpaceX se hodně snaží, aby maximálně eliminovala jakákoliv rizika. Při detailnějším pohledu na profil letu (viz přiložený obrázek) zjistíme, že ještě před zahájením závěrečného zážehu klesá stupeň do oceánu. Pokud by se tedy před posledním zážehem nepodařilo nahodit motor, stupeň by relativně neškodně spadl do pobřežních vod. Teprve až poslední zážeh jej navede na přistávací plochu.

15) Přistává první stupeň automaticky, nebo jej někdo řídí?
A je správně. Přistání je naprosto automatické. První stupeň při přistávacím manévru nikdo neovládá. Vše je v rukou řídícího počítače, který zpracovává data z přístrojů, které vyhodnocují rychlost stupně a jeho polohu. K dispozici jsou jak data z radiomajáku na přistávací plošině, tak i údaje z GPS. Řídící počítač pak ovládá jak tah, nebo orientaci motoru/ů, tak i pomocné prostředky pro stabilizaci – roštové kormidla, případně malé trysky se stlačeným vzduchem v horní části prvního stupně.

Doufám, že se Vám třetí díl našeho seriálu FAQ líbil a že už jsou Vám třeba některé otázky jasnější. Pokud se do budoucna objeví nějaké téma,které mezi fanoušky kosmonautiky přinese opět mnoho otázek, rádi jej do našeho seriálu zpracujeme. Téma znovupoužitelnosti je velmi zajímavé a víme, že se na všechny časté dotazy nedostalo. Snažili jsme se vybrat ty nejzajímavější a nejčastější. pokud máte nějakou otázku, která Vám vrtá hlavou a v článku jste ji nenašli, jsou Vám k dispozici naše komentáře pod článkem.

Zdroje informací:
http://www.kosmo.cz/
https://en.wikipedia.org/
http://www.spacex.com/
https://en.wikipedia.org/
http://www.spacex.com/
http://www.spacex.com/
http://www.theverge.com/
http://www.bloomberg.com/
http://science.slashdot.org/
http://www.space.com/

Zdroje obrázků:
http://pop.h-cdn.co/assets/15/16/1600×800/landscape-1428948175-spacex-reusable.jpg
https://upload.wikimedia.org…Jason-3_rocket_%2824423604506%29.jpg
http://i.imgur.com/NEi7qKp.png
http://i.stack.imgur.com/2vFWW.png
http://images.follownews.com/939/939658/heres-what-a-used-spacex-rocket-looks-like_1.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/1/11/Uragan1m.jpg/170px-Uragan1m.jpg
https://i.imgur.com/D9BdO86.png

Rubrika:

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
43 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Viktor
Viktor
8 let před

Co kdyz bude SpaceX nakonec natolik uspesna,ze se ji prvni stupne zacnou hromadit..pozastavi vyrobu?

ventYl
ventYl
8 let před
Odpověď  Viktor

Podla mna dojde k jedinemu rozumnemu, efektivnemu a ziadanemu dosledku: SpX v takom pripade znizi cenu letu takym stupnom. Je neefektivne za kazdu cenu pouzite (a bez vyraznejsich rizik stale pouzitelne) boostre drzat niekde na sklade, ked mozu letiet znova a zarabat peniaze.

Navyse, vacsina oblasti odkial sa startuje a kde budu boostre pripravene na start je zrejme primorska a slany morsky vzduch boostrom nerobi dobre. SpX toto ma dobre zazite na vlastnej kozi z povodnych testov Falconu 1. Takze bude v ich najlepsom zaujme mat nosice uzemnene co najmenej.

Quardok
Quardok
8 let před
Odpověď  Viktor

Myslím, že ne, na každém stupni je 9 motorů, myslím, že po několika startech bude SpaceX nějaký ten motor vyměnit, takže bude vyrábět dál. Spíše to vidím pozitivně, pro konstruktéry musí být super mít zpátky na dílně motor, který se vrátil a vidí, kde jsou slabá místa a kde naopak můžou ubrat a dále tak zlevňovat výrobu.
A to, že nebudou svařovat nádrže je myslím moc trápit nebude 🙂

vedator
vedator
8 let před
Odpověď  Viktor

SpX ma v manifeste cca 60 planovanych startov. Pri doterajsej (posledne 2 roky) frekvencii startov to vyzera na obsadenie 5 (optimisticky 4) rokov dopredu. Ak zakaznici zistia, ze spolahlivost je vysoka, tak sucasnu frekvenciu, povedzme 13 startov, dokazu zvysit na 20-25. To nie je az take velke cislo, pri ktorom by sa prve stupne zacali hromadit na sklade 🙂

gg
gg
8 let před
Odpověď  Viktor

Pořád budou muset vyrábět horní stupně a motory pro ně.

Radoslav Packa
Radoslav Packa
8 let před

Ja by som New Shepard prirovnal k Grashofrom alebo Morfeom, samozrejme nemajú ambíciu 100 km výšku.
Re Viktor
🙂

ventYl
ventYl
8 let před

Sam by som asi otazky lepsie nevybral. U mna za 1!

Aga
Aga
8 let před

:
– falcon 1-2 staging je cca 80 km nad zemou (zavisi od profilu), nie 200 🙂 rozdiel medzi f9 a ns je rychlost z ktorej pristava (btw, toto tiez nebude az taky velky rozdiel, je tam aero/gravi-breaking, aj ked je otazka ako velmi sa to tyka aj horizontalnej zlozky)… takze hlavny rozdiel je, ze f9 pristava zo startu na orbitu, po oddeleni horneho stupna – z pohladu dosiahnutia ciela je toto velky rozdiel (otazka je, ci je to az taky rozdiel z pohladu stupna; nedokazem posudit)

– afaik, konstrukcna zlozitost medzi kerolox a hydrolox az tak velka nie je… ssme ale je SC, na rozdiel od GG falconu… (btw, raptor bude tiez SC, uvidime, co to s tym urobi – ale napr. rd-170/180 su testovane na 20 startov – zivotnost 20 letov; a tie su okrem SC este aj oxi-rich; takze az taky problem by to nemusel byt)

– to, ze falcon 9 pristava bez moznosti vznasania a ns sa vie vznasat… nie je dovod na chvalu f9, ale skor opacne… 🙂

– „Proč se mluví hlavně o SpaceX?“ – hlavne… lebo elon 🙂 a specialne blue origin vsetko taji 🙂

– znovupouzitelnost v historii… a preco teraz… oi. je rozdiel v tech (materialy hlavne a moznosti konstrukcie – nove postupy zvarania, spracovania, 3d tlac… etc)

bret
bret
8 let před
Odpověď  Aga

Tech 200km mne taky zarazilo. Tady doslo asi k zamene stop za metry (ach ty anglosaske miry). Tato vyska odhozu je u kapalinovych urychlovacich stupnu podobna. Stupne na tuhe pohonne latky jsou odhazovany podstatne nize (vliv nizkeho ISP,coz je parametr velice podstatny na efektivitu vynaseneho nakladu)

Martin Gembec
Martin Gembec
8 let před
Odpověď  bret

První stupeň se odděluje ve výšce +/- 80 km a v té chvíli má obrovskou rychlost skoro 6 Mach. Výška v tu chvíli roste nejméně o 1,5 km za sekundu. První stupeň pak pokračuje setrvačností nahoru. Vycházím z dat při letu Orbcomm-2. první stupeň letí setrvačností 90 sekund do boostbacku, tedy výškově, uvážím-li let třeba 1 km/s nahoru, vystoupá asi do výšky 170 km. Takže i kdyby to bylo trochu méně a i kdyby ten boostback byl ve vodorovném směru a ne mírně šikmo dozadu, jak ukazuje grafika/obrázek. Stupeň se nepochybně dostane nejméně 150 km vysoko.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Aga

K té výšce u Falconu :já jsem nepsal o výšce, kde dochází k dělení, ale o výšce, které stupeň dosáhne po oddělení a boostback zážehu. Vycházím z přiloženého obrázku, kde je výška.

bret
bret
8 let před
Odpověď  Dušan Majer

Omlouvam se, je samozrejme rozdil mezi odhozem prvniho stupne a jeho setrvacnem dostupu. Nicmene, trajektorie letu falconu jsem nikde nevidel. Ten odkaz mne ponekud uzemnil, neb se mi zobrazí lyžování stranky razeni Blesku, tak nevim, jestli jsem tam spravne. Nicmene ciste selskym rozumem – pri odhozu 1.st trajektorie letu jiz se dost blizi zakriveni zeme. V pripade pouheho setrvacneho letu bez tahu motoru pri rychlosti necelych 3 km/s zacne stupen propadat vlivem gravitace a brzdeni o atmosferu v techto vyskach. Dostup setrvacnosti je pak velmi maly. Dragon pro navrat musi v prvni rade snizit doprednou rychlost, protoze to zalomit za techto podminek znamena destrukci stupne. Po tomto pribrzdeni muze zmenit smer letu do one smycky vzhuru a zpatky. Rozum mi nebere, jak by mohl stupen na konci sveho pracovniho cyklu na 1/3 tahu motoru vytahnout stupen na temer trojnasobek vysky oproti oddeleni 2.st. Ale jak rikam vyse, trajektorii letu neznam, takze muzu byt znacne prekvapen. Docela rad bych videlzobrazeni letu Falconu podobne,jako na webu Anatoly Zaka. Tam je videt presne udaje o case, rychlosti, vysce a sklonu k rovniku. Pak by jsme nemuseli spekulovat o tom, jak to vlastne je! Ale stejne, kosmicke technologie jsou uzasne, takze hodne dobrych zprav pro vsechny!

Martin Gembec
Administrátor
8 let před
Odpověď  Aga

Aga: Můžeš mi osvětlit zkratky SC a GG?

Jinak to, že Falcon 9 neumí zastavit před dosednutím mě po shlédnutí posledních dvou pokusů o přistání vůbec netankuje, protože Falcon 9 jasně ukázal, že dokáže zpomalit na přesně potřebou rychlost a dosednout přesně kam má. Z toho plyne, že to u New Shepard je pouze bonus navíc, ale ne něco, co je k úspěšnému přistání potřeba. U Falcona lze neúspěchy jednoznačně přičítat snaze naučit se to uřídit a posléze vymyslet, jak tak těžkou raketu měkce posadit, aby nespadla. SpaceX už to má prakticky vyřešeno a doufejme, že se to projeví u dalších startů pozitivně. Posadit mnohem lehčí a menší New Shepard je prostě z fyzikálního hlediska o tolik snazší, že budu více chválit SpaceX, jakkoli jsem z obou firem u vytržení a nadšený, co dokázaly.

K té znovupoužitelnosti v minulosti, myslím, že je to jak píšeš, teprve současné materiály a schopnost navigace a výpočetní technika dovolují přistávat tak, jak ukazují obě společnosti.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Martin Gembec

Myslím, že jde o typ motoru – stage combustion a gas generator v zásadě uzavřený/otevřený cyklus.

gg
gg
8 let před
Odpověď  Martin Gembec

Nejen že to není zapotřebí, ale dokonce je to nežádoucí. S čím větším poměrem tah/hmotnost se bude dařit úspěšně přistávat, tím méně paliva bude zapotřebí při přistání, a tím těžší náklady bude možné vynášet při jednom letu.

Aga
Aga
8 let před
Odpověď  gg

to nie je uplne pravda (ak zanedbame drobnosti)… delta-v, ktore potrebuje motor zrusit, je rovnake, tj. potrebne palivo je rovnake (pri rovnakom isp) – spotreba paliva nezavisi od tahu, len od isp a delta-v

Adam Trhoň
Adam Trhoň
8 let před
Odpověď  gg

Aga: Je to pravda a dV není stejné. Dejme tomu, že padáš ze 100 metrů a potřebuješ zabrzdit raketovým motorem. Provedeš „suicide burn“, takže dosedneš právě tehdy, když tvoje vertikální rychlost dosáhne 0. Jaká je potřebná dV? Čas strávený sestupem * 10m/s^2. Souhlasí? Teď pozor: čím silnější máš motor, tím vyšší rychlosti můžeš dosáhnout při sestupu a rychleji zabrzdíš. Tím pádem strávíš sestupem méně času a potřebuješ míň paliva.

gg
gg
8 let před
Odpověď  gg

Ona je to dokonale inverzní situace ke startu: vyšší T/W snižuje gravitační ztráty potřebné k dosažení určité koncové rychlosti. Tedy různá spotřeba paliva i pro zcela identické delta V. (Rozdíl terminální rychlosti v malé výšce můžeme prakticky zanedbat.)

Aga
Aga
8 let před
Odpověď  gg

okej, good points… moja chyba 🙂

kopapaka
kopapaka
8 let před
Odpověď  Martin Gembec

Martin Gembec: tak s nemožností návratu prvního stupně si dovolím nesouhlasit. Někdy v sedmdesátých letech už byly technologie natolik vyspělé, že znovupoužitelnost byla jen otázkou chtění.

Problém byl sice v počítačích, hlavně v jejich rozměrech, jenže počítač opravdu nemusí být na palubě. Klidně by mohl stát vedle přistávací plochy společně s naváděcím radarem.
Třeba někdy v sedmdesátých by vyvinut plně automatizovaný systém přistání letadel na ltadlové lodi…

vedator
vedator
8 let před

Par poznamok. SpX (a istym sposobom aj BO) pritahuju na seba pozornost tym, ze rozcerili hladinu rybnika. A povedzme si, ze ten rybnik uz bol dost zanedbany a smrdel. SpX zatial ukazuje, ze tento podnik sa da robit podstatne lacnejsie ako sa dovtedy myslelo. Kym sa F9-tkam nepodarilo uspesne vyniest par druzic na obeznu dobu, nik z tych hore nebral SpX velmi vazne. Teraz v znovupouzitelnosti udavaju tempo a su na spici(ULA, BO, Rusi, Cinania su vyrazne za nimi).

Treba si vsak uvedomit, ze znovupouzitelnost nie je spasa sama o sebe. Podstatna pre zakaznika je cena a uspesnost vynesenia nakladu na obeznu drahu. Ak vyrobca dokaze cenu stlacit inym sposobom (napriklad unifikovanym pouzitim komponentov) nizsie, tak je to benefit pre zakaznika a pre vyrobcu vo forme vacsieho poctu objednavok tiez.

Lopez
Lopez
8 let před

Díky za skvělý sumář. Doplňující dotaz; nevíte na kolik znovupoužití je Falcon konstruován (či spíše kolik plánují dosáhnout)? A bude výsledné číslo stejné pro motor a pro celý první stupeň?

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Lopez

To je věc, kterou zatím nevíme a ukáže ji až čas.

Michal Mužík
Michal Mužík
8 let před

Stále se ještě nemluví o stavu motorů po návratu. Co je potřeba udělat pro znovupoužitelnost… Přeci nejde jen znovu natankovat a letět…

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Michal Mužík

Na to nám odpoví až další měsíce a roky. Všechny postupy se momentálně ve své podstatě teprve rodí upravují.

Samo
Samo
8 let před
Odpověď  Michal Mužík

No stupeň z 22.12.2015 bol po len vizuálnej prehliadke natankovaný a zapálený síce haproval jeden merlin ale zrejme len kvôli smetiam v palive a o tom koľko krát by mal jeden F9 letieť viem že majú cieľ dosiahnuť 10 štartov z jedným tým istým stupňom.

Adam Trhoň
Adam Trhoň
8 let před

Dá se nějak nastavit odebírání komentářů bez nutnosti odeslat vlastní?

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Adam Trhoň

Domnívám se, že to nejde.

antipod
antipod
8 let před

V prípade Energie postranné bloky pristávali na padákoch a motory RD-170 boli následne podrobené inšpekcií.
V akom stave boli po pristátí som už nedohľadal.

kopapaka
kopapaka
8 let před
Odpověď  antipod

To byl jen plán do budoucna…

hansnasa
hansnasa
8 let před

Doporučuji přečíst knihu Elon Musk,je to parádní čtení. Popisují se tam detaily ve fungování a vedení SpaceX,které jsem nikde ještě nečetl.Včera jsem ji dolouskal a úplně mi bylo líto,že je konec.

RiMr
RiMr
8 let před

Díky za super článek!
Akorát u obrázku s popiskem „Porovnání letové dráhy prvního stupně Falconu 9 a pohonného stupně New Shepard“ Sheparda nevidím?

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  RiMr

Původně se měl použít jiný obrázek, popisek tam zůstal, opraveno.

Konq
Konq
8 let před
Odpověď  Dušan Majer

On ten obrázek je totiž výřez z „Porovnání letové dráhy prvního stupně Falconu 9 a pohonného stupně New Shepard“

http://i.imgur.com/Z81NgAk.png

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Konq

Ne tak úplně. Když si oba obrázky porovnáte, zjistíte, že se liší – třeba tvar terénu a podobně – originální obrázek, který jsme použil je tento –comment image

Racek
Racek
8 let před

Tak tohle bylo opravdu dobré a vyčerpávající.

marketix
marketix
8 let před

Velice pekne udelany souhrn. Diky

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  marketix

Díky za pochvalu, těší mne, že se Vám článek líbil.

Lazy
Lazy
8 let před

Je to obrovský pokrok tahle znovupoužitelnost, ale bojím se toho, že bude stačit jedna nehoda recyklovaného nosiče a použitou raketu už nikdo nekoupí.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Lazy

To je otázka, záleží na tom, kolik úspěšných startů předtím proběhne – rakety selhávají i dnes a není to tak, že by po jedné nehodě opadl zájem zákazníků. U znovupoužitelných raket to bude podobné, tedy samozřejmě jen pokud nebude těch nehod abnormálně mnoho, to by bylo něco jiného.

Racek
Racek
8 let před
Odpověď  Dušan Majer

Víte, jde samozřejmě v první řadě o zákazníky, ale rozhodující slovo mají v tomto pojišťovny a zajišťovny. Náklady jsou dnes velice drahé a nepojištěný komerční satelit si nikdo nedovolí vypustit. Pojišťovny kalkulují riziko bez emocí a se staletými zkušenostmi a za pomoci špičkových odborníků a specializovaného matematického aparátu. Pro pana Muska je nyní série několika opakovaných vypuštění znovupoužitelné rakety životně důležité, aby se tahle skvělá myšlenka uplatnila.
No, někdo musí být první.

Tetrev
Tetrev
7 let před

Zajímalo by mě, jestli už někdo v minulosti se pokusil o podobné řešení pro kolmé přistávání raket??

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Tetrev

Jak se píše v článku – nejdále byl asi projekt DC-X. Jinak nic.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.