Dnešním dnem spouští náš portál novou službu svým čtenářům. Kromě informací o dění v současné kosmonautice i její historii bychom se rádi věnovali také recenzím zajímavých počinů, jež s kosmonautikou souvisejí. Nechceme se omezovat pouze na knihy, je pravděpodobné, že časem přibudou i recenze na filmy, dokumenty či počítačové hry. Články na toto téma budou vycházet velmi nepravidelně, budeme se však snažit naše čtenáře upozornit na díla, jež by neměla zůstat stranou jejich zájmu. A není lepší způsob, jak odstartovat tuto minirubriku, než recenzí knihy, jež mi přistála na stole na konci listopadu. Byla vydána v nakladatelství Jan Melvil Publishing a její název je všeříkající: „Elon Musk – Tesla, SpaceX a hledání fantastické budoucnosti“.
Před časem jsme v rámci seriálu Vesmírné osudy představili životní příběh tohoto vizionáře a v současnosti zřejmě nejvíce skloňované osobnosti kosmického průmyslu. Svazek, jenž je předmětem této recenze, roušku jisté tajemnosti Elona Muska odhrnuje daleko více a některá fakta v něm obsažená se na světlo dostávají zřejmě vůbec poprvé.
Spisovatel a novinář Ashley Vance byl podle svých slov smířen s tím, že knihu o Muskovi napíše bez jeho přispění. Zpočátku se Musk účasti na psaní knihy bránil a Vance se tak musel spokojit s desítkami rozhovorů s bývalými i současnými pracovníky a partnery Muskových firem a s rozsáhlými rešeršemi v nejrůznějších periodikách. Ovšem po nějaké době si Musk celou věc rozmyslel a při osobním setkání s Vancem se uvolil ke spolupráci.
V jistém smyslu by se mohlo zdát, že Vance tím podepsal smlouvu s ďáblem, neboť Musk je znám svou buldočí urputností a železnou vůlí. Když jsem se v úvodu knihy dočetl o Muskově spolupráci, trochu jsem se obával, zda kniha nebude jen jakýmsi přerostlým reklamním letákem na svět Elona Muska, v němž je vše nejlepší, nejkrásnější a nejzářivější. Naštěstí není Vance v investigativní a novinářské branži nováčkem, který by se nechal opít rohlíkem. Je označován za znalce prostředí Silicon Valley – mimo jiné má na kontě knihu „Geek Silicon Valley“ a v současnosti píše články pro Bloomberg Bussiness Week. Kniha tak obsahuje ve většině případů překvapivě vyvážený pohled, kdy Vance popřál hlasu oběma stranám, tedy jak Muskovi samotnému a jeho příznivcům, tak i jeho zhrzeným bývalým zaměstnancům a odpůrcům.
„Elon Musk – Tesla, SpaceX a hledání fantastické budoucnosti“ začíná jakýmsi umístěním děje, v němž autor vyjadřuje vlastní postoj vůči Muskovi a ke start-upům obecně. Další kapitoly se zabývají Muskovou životní dráhou a jeho pády a úspěchy na poli internetového podnikání, finančnictví a konečně průmyslových inovací. V rámci textu se objevují i malé medailonky těch nejdůležitějších spolupracovníků z různých období Muskovy kariéry. Děj končí počátkem roku 2015, kdy Musk stál v ne zcela jednoduché pozici – zatímco SpaceX šla od úspěchu k úspěchu (a přes drobné zakolísání v červnu se zdá, že vše běží směrem, jenž Musk vytýčil), automobilka Tesla dokončovala vývoj nového typu auta zvaného Model X, jehož uvedení na trh nakonec nabralo dvouleté zpoždění, a spekulovalo se o ekonomicky ne zcela zdravé situaci firmy.
V samém závěru se pak dočkáme i jakýchsi dodatků, které nejsou organickou součástí vyprávění, ale spíše jakýmisi vysvětlivkami, které se „nevešly“. To ovšem neznamená, že nejsou zajímavé. Prvním dodatkem je krátká stať o zákulisí soudních pří ohledně firmy Zip2. Druhý přináší Muskovo vyjádření ohledně působení v PayPalu a třetím dodatkem je Muskův mail zaměstnancům SpaceX, v němž vysvětluje své rozhodnutí nevstupovat s touto společností na burzu.
Jak už jsem psal výše, jistá fakta budou zřejmě pro čtenáře nová, občas dokonce šokující. Tam, kde existují pochyby o Muskově počínání, respektive jeho etice či ekonomické prozíravosti, přichází na pomoc poznámkový aparát. Poznámky pod čarou jsou relativně časté a v některých případech poměrně rozsáhlé, nicméně odráží autorovu snahu prezentovat pohledy různých stran na Muskovo podnikání s tím, že čtenář si názor může utvořit sám. To považuji za velké plus celé knihy. Jedinou výjimkou, která ve mně vzbuzovala pochybnosti o autorově nestrannosti, byly pasáže o Tesla Motors, či spíše o jejích produktech. Zde jsem se občas nedokázal vyhnout pocitu, že Vance realitu malinko ohýbá podle svých přání a na povrch vyplouvá mírně bulvární nádech textu. Celkově na mě úseky, věnované Tesle, působí tak trochu jako výše zmíněný propagační leták. Je však možné, že se mýlím, v oblasti elektromobilů jsem naprostým laikem, mohu tedy prezentovat pouze své subjektivní dojmy.
Co se však týká oblasti SpaceX, Vance zůstává věrný věcnému pohledu na Muskovo počínání. Nelze neprožívat spolu s Muskem frustrace i triumfy jeho firmy. Je neuvěřitelné, jak dokázal víceméně z ničeho vybudovat významného hráče na poli kosmického průmyslu a současně tvořit dějiny (jak jsme se přesvědčili v závěru loňského roku).
Přestože jsem byl knihu nucen číst přerušovaně, musím uznat, že bylo těžké se od ní odtrhnout. Vypravěčský styl je velmi svižný a čtenářsky vstřícný. Vance dokáže čtenáře vtáhnout do děje a díky jeho popisům máte občas pocit, že jste SpaceX a Teslu navštívili osobně. Autor se nevyhýbá ani ostřejším výrazům, což zvyšuje autenticitu textu (sám Musk prý vulgaritami rozhodně nešetří).
V této souvislosti je také potřeba pochválit český překlad, o nějž se postarala Eva Nevrlá. Tato překladatelka má za sebou řádku přeložených knih zejména z oblasti ekonomiky a managementu. To, že „Elon Musk – Tesla, SpaceX a hledání fantastické budoucnosti“ bude pro mnohé „jednodechovkou“, má zčásti na svědomí i povedené překlopení knihy do češtiny. Překladatelka si dobře poradila i s relativně technicistními pasážemi, text má švih a relativně dobře vystihuje náladu originálu. Od května 2015, kdy byla vydána v anglickém jazyce, na její překlad fanouškové kosmonautiky, elektromobilů a osoby Elona Muska čekali s velkou netrpělivostí. Je třeba nakladatelství Jan Melvil Publishing pochválit za rychlost, s jakou se mu povedlo tuto knihu dostat na český trh při zachování kvality textu.
Muskovu biografii je možné pořídit jak ve fyzické podobě, tak i jako ebook, což bude pro mnohé dobrou zprávou. Klasická kniha je v jistém smyslu provedena ve spartánském stylu – čtenáře na stránkách neruší žádné prvky navíc, o obrazový doprovod se stará fotografická příloha, obsahující 32 barevných snímků. Technické provedení je velmi dobré, tvrdá vazba je rozhodně pozitivem. Desky však budou mít časem tendenci k otěru, přebal tedy má v tomto případě své opodstatnění. Velmi mě překvapila a potěšila také všitá záložka v podobě textilního pásku. Jako malý kluk jsem ji nacházel v mnoha knihách, dnes už se ovšem jedná o relativně vzácný úkaz. Druhou stranou mince ovšem je, že v případě knihy „Elon Musk – Tesla, SpaceX a hledání fantastické budoucnosti“ bude záložka pro mnohé čtenáře zbytečná. Tato kniha totiž patří k těm, jež se po otevření dočítají do konce na jeden nádech…
„Elon Musk – Tesla, SpaceX a hledání fantastické budoucnosti“
V originále „Elon Musk: Tesla, SpaceX, and the Quest for a Fantastic Future“
Autor: Ashlee Vance
Překladatel: Eva Nevrlá
Vydavatelství: Jan Melvil Publishing
Vydání: 1.
Edice: Hvězdy
Formát: 143 × 215 mm
Počet stránek: 384
Počet ilustrací: 32
Vazba: pevná s přebalem
Barevnost: černobílá + barevná příloha
ISBN: 978-80-87270-73-8
EAN: 9788087270738
Web: http://www.melvil.cz/kniha-elon-musk/
Zdroje obrázků:
facebook.com
http://thingsyoumustknow.com/wp-content/uploads/2015/07/elon-musk.jpg
http://www.melvil.cz/wp-content/themes/melvil/assets/images/books/elon-musk/thumbs/14.jpg
Pane Šamárek, v oblasti kosmonautické literatury jste zřejmě znalec a rád bych vás požádal o radu.
Hrozně rád bych si přečetl Slaytonovu životopisnou knihu „Deke!“, dost lidí si ji pochvaluje (včetně es typu T. Přibyl) a dílo „Moonshot“, pod kterým je Slayton autorsky podepsán spolu se Shepardem, mě trochu zklamalo.
Jenže – Deke! nevyšel v českém překladu. Což o to, s angličtinou bych problém neměl, spíše není v mých technických možnostech (jsem dinosaurus, vím) online bankovní převod, který vyžadují zahraniční obchody typu Book Depository, Amazon atd.
Není možné Deka objednat prostřednictvím některého českého knihkupectví, kde si jej pak vyzvednu a zaplatím?
Děkuji mnohokrát za radu!
Libris.cz? http://www.libris.cz/knihy/?modul=amazon&op=detail&asin=031285918X
Moc díky za odkaz, přiznám se, že jsem o tomto eshopu nevěděl.
Tato kniha je výborná, doporučuji 🙂
Super recenze!!!!
Knihu mi v elektronické podobě přinesl letošní Ježíšek a musím 100% potvrdit výše napsané. Její přečtení mi díky volným dnům zabralo necelých 24 hodin.
Výhodou elektronické verze je možnost přečtení cca 100 stránek bez nutnosti placení. Po prvních asi 50ti stranách jsem knihu zakoupil a přečetl tak rychle, že se k ní musím v brzké budoucnosti vrátit.
Nemohu nic jiného, než ji Vám vše vřele doporučit.
Zdravím, sice jsem knihu nečetl, ale podle toho co píšete to asi úplně nestranně napsáno nebude. Problémy Tesly zahrnovaly „hacknutelnost“, malý dojezd, rychle se ničící baterie, spolehlivost pohonné jednotky.
A celkově, u (nejen li-ion) elektromobilů se dá dost seriozně debatovat nad jejich „zeleností“, pokud započítáme energii vloženou do výroby.
Dotování výroby takových „zelených“ aut vládami je taky dosti pochybný „byznys“, asi jako solární elektrárny a řepka u nás, ale to už jsem, pardon, odbočil moc daleko.
V žádném případě to zde nechci nějak bulvarizovat, nebo sem zanášet jakékoliv hádky a podobně, ale dovolil bych si jednu poznámku. Zkuste se na to podívat z druhé strany. Ať už Tesla Motors, nebo SpaceX jde cestou „téměř“ od nuly. Vždy když se vyvíjí něco nového tak jsou s tím spojené někdy malé, někdy obrovské problémy.
Připomíná mi to jako když jsem si četl tabulku na větrné elektrárně na silnici I/38 kousek za Golčovým Jeníkovem směrem na HB. Na té se také píše, že energie spotřebovaná k její výrobě se rovná produkci této elektrárny za nějakou konkrétní dobu (údaj si nepamatuji). Ale kolik energie se spotřebovalo na vytěžení surovin, zpracování a výrobu jednotlivých komponentů? Kolik energie se spotřebovalo na výrobu strojů, které tyto komponenty vyrobily? To nikdo netuší.
Je tu něco nového co se rodí a porodní bolesti jsou součástí (jako dvojnásobný otec přítomný u obou porodů o tom něco vím 🙂 )
A co se týče dotací? Opět bych byl velmi opatrný, neboť jedna věc je skutečnost a druhá je to, čím nás krmí masová media, která někdo vlastní atd.
Omlouvám se, nechal jsem se malinko unést a pokud můj se můj příspěvek neslučuje s místními zvyklostmi, nechť je bez milosti odstraněn.
Pedro
„Ale kolik energie se spotřebovalo na vytěžení surovin, zpracování a výrobu jednotlivých komponentů? Kolik energie se spotřebovalo na výrobu strojů, které tyto komponenty vyrobily? To nikdo netuší.“
Právě že každá slušná LCA by tyhle věci zahrnula do kolonky „energie spotřebovaná k její výrobě“. K čemu by jinak LCA byla?
Co k tomu dodat? Snad jen, že se softwarem má problémy celá řada velkých projektů, i mnohem prestižnějších (F-22! http://www.defenseindustrydaily.com/f22-squadron-shot-down-by-the-international-date-line-03087/), baterie se rychle rozvíjejí a jistě bude v budoucnu možné každé elektrické vozidlo upgradovat bez výměny zbytku vozidla (elektrická rozhraní jsou triviální) a o zelenosti elektromobilů se dá skutečně pochybovat…pokud člověk patří k ropné lobby nebo armádě internetových lenochů neochotných ověřovat si fakta (a srovnávání s řepkou patří asi do téže kategorie).
Tohle samozřejmě nebyl pokus o flame.
O tom, že je budoucnost aut v elektřině, ať již díky pokročilejším bateriím nebo (doufám) palivovým článkům, nepochybuji.
Ale zatím prostě podle mě doba (technologie) neuzrála natolik, aby byly lepší a celkově čistší než klasické vozy. Výroba samotných baterií je hodně špinavý svět. Jejich životnost a klesající kapacita (a dojezd) je taky fakt. Elektrárny taktéž vypouštějí CO2 a NOx, na to se často zapomíná. Těch mušek je prozatím docela dost.
Ještě k elektrickým autům, vidím to mnohem pozitivněji, model Tesla S je bez chybky, a k objednání už teď… záruka na auto včetně baterie je 8let (záruka nepropadá pokud se nejezdí na servisní prohlídky mimochodem) a je vyráběná v nejmodernější továrně v USA – Giga Factory, lze předpokládat ekologické v rámci možností.
Po celou dobu života vozu je nabíjení v Tesla nabíječkách zdarma,
internet po celou dobu zdarma (lze provozovat i v režimu Access Point).
Auto je navíc praktické (má dva kufry, nemá v interiéru středový tunel, má 7 sedadel atd.), zábavné a velmi ale opravdu velmi dobře jezdí.
Kdo nezažil Tesla smile, může o elektrických autech pochybovat, ale to se prostě musí nejprve vyzkoušet. I BMW i3 Vám vykouzlí úsměv na tváři, ale ten nízký dojezd už je to o čem se tu mluví, prostě není to Tesla…
Nabíječky jsou už teď doslova všude a super chargery budou i v EU rychle přibývat
Uhelná elektrárna pak vyrobí v porovnání jistě méně emisí, než benzínové auto, nehledě na to že alespoň z části jsou Tesla Super Charger nabíječky solární.
V Americe mnoho lidí prodalo dům a koupilo si byt spolu s Teslou, cestují zdarma kam chtějí a platí jen za motely, splněný sen mnoha lidí, absolutní svoboda, tak jestli tohle není StarTrek… 🙂
Elen Musk tu vytváří něco zcela nového v zajetém businesu, ať už je to Tesla nebo SpaceX, a ukazuje všem záda, tedy vlastně cestu – pro mne osobně velký pán.
Za recenzi moc děkuji, neodolal jsem a knihu jsem hned objednal, překvapil mne minimální rozdíl ceny elektronické a tištěné verze, beru tisk
No a o tom se právě neshodneme. Vy tvrdíte, že doba pro to zatím neuzrála, jenže já v posledních letech neustále narážím na studie, které říkají, že *už teď* jsou bateriové elektromobily z pohledu celého životního cyklu šetrnější než automobily se spalovacím motorem, pouze se liší v odhadu toho, o kolik (a o kolik se v budoucnu ještě zlepší).
To že se neshodneme je naprosto v pořádku, koneckonců je to jedno z našich práv.
Jsem rád, že tato diskuze zůstává ve slušné rovině a oponenti se dokáží shodnout, že se neshodnou, aniž by padaly invektivy. To vypovídá o tom, že naši čtenáři mají úroveň. Díky za to!
Viete porovnať „čistotu“ výroby spaľovacieho motora a elektromotora + batérií. A dokedy podľa vás treba čakať aby bol vhodný čas na elektromobil?
No jistě, právo ignorovat cokoli nepochybně máte, ale já doufám, že čtenáři upřednostní třeba http://www.ucsusa.org/clean-vehicles/electric-vehicles/life-cycle-ev-emissions před domněnkami náhodného kolemjdoucího.
Podle mě to není tak jednoznačné, podívejte se např na (a to jsou spíše zastánci el aut)
http://shrinkthatfootprint.com/electric-car-emissions
http://shrinkthatfootprint.com/electric-cars-green
a porovnejte to s EURO normami pro CO2
https://en.wikipedia.org/wiki/European_emission_standards
„EU Regulation No 443/2009 sets an average CO2 emissions target for new passenger cars of 130 grams per kilometre. The target is gradually being phased in between 2012 and 2015. A target of 95 grams per kilometre will apply from 2021.
For light commercial vehicle, an emissions target of 175 g/km applies from 2017, and 147 g/km from 2020.[7]“
A to má dokázat přesně co? Takový elektromobil normálně potřebuje kolem 25 kWh/100 km, resp. o něco více nebo méně podle velikosti a rychlosti. Menší vozy mají méně, třeba BMW i3 prý je někde kolem 17 kWh/100 km. I v našem zaostalostánu s asi 650-700 g CO₂/kWh to v případě i3 znamená asi 110 g/km.
Ale to ani neberu v potaz, že ne všechny země jsou taková díra jako ta naše, ani to, že baterie je možné nabíjet na požádání, když jsou k dispozici zdroje, které sajrajt do vzduchu nevypouštějí. Tohle není až tak těžké zařídit, ba dokonce je to očividné opatření pro zkvalitnění regulace jakékoli sítě (třebaže se to běžně dělá asi spíš s většími spotřebiteli). Takže ten výpočet s průměrnou uhlíkovou intenzitou je spíš nejhorší případ než průměr.
Mimochodem, argumentovat proti ekologičnosti elektromobilů odkazem na stránku nadepsanou „The ‘electric cars aren’t green’ myth debunked“ je docela odvážné. Nespletl jste si „debunked“ a „confirmed“? 😉
Velmi pěkně ukazují, že elektroauta rozhodně nejsou zelenější všude na světě a pro mě to prostě není „good enough“ na to, abych je začal vychvalovat.
Články byly vybrány schválně, abyste je nerozporoval hned ze startu. A jak píšete, 110g/km u maličkého i3 je prostě nedostatečné. Až to bude 20 (prostě aspoň násobně méně), tak to podle mě bude opravdu posun. Zatím je to podle mě nedostatečně vyvinutá technologie.
Ale těch 110 g/km je 1) pořád lepší, než má drtivá většina vozidel na našich silnicích, a 2) chyba naší energetické soustavy, ne tohoto automobilu. Naše elektrárny jsou prostě v průměru mimořádně špinavé. Ve Francii tentýž vůz bude někde kolem 15 g CO₂/km.
Ale dokonce i pokud se průměrná špinavost naší elektřiny nezmění, můžeme s tím u elektromobilů pořád něco dělat, pokud výrazně zlepšíme alespoň marginální špinavost, třeba právě on-demand nabíjením (což v dnešní době není technicky až takový problém).
Výborná kniha. Určitě stojí za přečtění.
Kdyby měl někdo zájem, tak lepší než tato kniha byla série gigantických článků na webu wait but why: http://waitbutwhy.com/2015/05/elon-musk-the-worlds-raddest-man.html
Nevim jestli lepsi, knihu jsem necetl tak nemohu soudit. Nicmene musim podotknout, ze Tim Urban (autor WBW) je typicky fanousek EM, takze pokud ma nekdo pochybnosti o nestranosti knizky, do tech clanku by se mozna vubec nemel poustet 😀 Kazdopadne za sebe nemohu nez doporucit, jsou velmi podrobne a vtipne napsane a clovek se z nich rozhodne hodne dozvi. A jdou skutecne do podrobna, clanky o SpX a Tesle maji kazdy asi sedmdesat stranek 🙂
k samotnemu napadu na serial, ac nepravidelny. preco nie? je asi nevyhnutne, ze na zaciatku pojde zrejme hlavne o diela venujuce sa znamejsim osobam a udalostiam, ale casom trebars moze dojst na niche veci. a kosmonautix ma uz neraz prekvapil (klamem, prekvapuje ma prakticky denne) informaciami o udalostiach, o ktorych som ani netusil a pritom su velmi zaujimave.
Díky za zpětnou vazbu. Chtěli bychom se věnovat zejména aktuálním dílům a pokud možno v českém jazyce, ovšem pokud bude zájem, můžeme občas zařadit recenzi cizojazyčné knihy nebo filmu. Možná, pakliže opět bude zájem, můžeme zkusit zabrousit i do minulosti, protože je pár filmů a knih, které by neměl vynechat žádný angličtinou či ruštinou vládnoucí fanoušek kosmonautiky a třeba nejsou příliš známé…
Muska sleduji, moc mu fandím … ale, té jeho Tesle nevěřím. Očekávám spíš, že to bouchne. Je to krásná strašně drahá hračka s dost mizernými parametry pro dnešní auto. Tady asi vize předběhla možnosti techniky a továrna se drží nad vodou velkými dluhy, nadhodnocenými akciemi a šikovnou propagací (i pan Šamánek na to narazil ve své recenzi). Doufám jen, že mu to nestáhne sebou tu kosmickou část, kde se mu daří a podle všeho u to opravdu vychází.
Mizerné parametry jsou nesmysl. Aktuální Tesla je sexy auto které strčí do kapsy většinu aut se spalovacím motorem efektivitou především, dále užitnou hodnotou, jízdními vlastnostmi, technologiemi a v porovnání i vyšší bezpečností pro osádku (Aktuální model X by dosáhl v NCAP 6hvězd, pokud by taková kategorie existovala)
Technologicky je TESLA o 5-10let napřed před ostatními automobilkami – můžeme s tím nesouhlasit a diskutovat o tom, nemusí se nám to líbit, ale tak to prostě je. Třeba Mercedes to již pochopil a jeho elektrická auta používají právě technologii Tesla.
Rozumím pak tomu, že obecně na všechny elektrická auta ropná loby a loby zajetých automobilových výrobců kydá špínu kde se dá – proto to chce nastudovat z více zdrojů, podívat se na uživatelské recenze a nehodnotit např. jen po zhlédnutí starého TopGearu kde Tesla dostala na frak.
Auto je drahé, také je celé z hlinku a nabité technikou, ale je třeba porovnávat s vozy podobné kategorie.
TESLA S je luxusní limuzína, konkurence např. pro Mercedes třídy S, pak už ta cena nevypadá tak hrozivě a ty provozní náklady, to je u Tesly jiný svět…
Ale no tak. Na Tesle S je úžasný ten zrychlující zážitek, kdy se s ohromným zrychlením, přitom v úplné tichosti a bez jakéhokoli přeřazování rozjedete z 0 na 180 km/h. To zrychlení poznáte na vlastním žaludku a je to skoro jako na horské dráze.
Ale zase je to „jen“ limuzína. Takže žádný velké auto pro rodinnou dovolenou. Při jízdě na dálnici 130 tkou a ještě s vypnutou klimatizací nebo v zimě topením a ještě zatížením jen 136 kg vám ten dojezd spadne na 320 km. Při zatížení rodinkou, což bude znamenat o 150 kilo víc a se zapnutou klimatizací v létě vám to klidně padne na 270 kilometrů. Na letní jízdu do Itálie docela trapas. A v kufru s sebou táhnete pořádný elektrický kábl, abyste si zvýšil šanci dobít i jinde než na superchargerech.
Ale ty zasouvací kliky dveří, obrovský panel na mapu a efektní displej palubní desky jsou fakt krásné blbůstky, to jo.
No jo, prostě krásná strašně drahá a neefektivní hračka. Ostatně, elektrovozy vznkaly již v době Benzových pokusů, dokonce držely svýho času i světový rychlostní rekord (ten ostatně překonal parovůz 🙂 )a i sám Porsche na nich pracoval. Výsledek? Pořád samý převratný prototyp, už 100 let, velké firmy předvádějí jako marketngové projekty, jak jsou pokrokové, že. Stejně jako moda hybridů. Samozřejmě, specializované vozy, jistě v některých odvětvích. Ale argumentovat kategoriemi .. to u aut fakt vždy nejde. Tesla je asi nejlepší mezi obdobnými elektromobily, ale s průměrnou oktávkou prohrává na celé čáře. Na obyčejné hloupé auto totiž z hlediska užitkových vlastností prostě zdaleka nemá.
Takže, myslím že pan Musk tohle moc dobře ví. Neví ovšem, co s Teslou.
Já myslím, že právě Tesla má velký náskok i před ostatními elektromobily, hlavně co se týká dojezdu, který není vůbec špatný a např. pro ježdění v ČR úplně dostatečný. Tady jsou nějaké zkušenosti, i když ten druhý článek je už dost starý.
http://auto.idnes.cz/tesla-s-v-cesku-01m-/auto_testy.aspx?c=A140108_171353_auto_testy_fdv
http://www.roznovan.cz/~kubis/models.php
Trochu smůla pro elektromobily je v tom, že ceny ropy jak na potvoru klesly na třetinu. Dovolím mi trochu konspirace. Nemá v nízké ceně ropy právě v čase většího a zdá se, že už i trvalého nástupu elektromobilů aspoň do jisté míry prsty ropná lobby?
No, na cestu do Brna a zpět ve stejný den Tesla prostě nemá. A pokud pojede 130 v mrazivé zimě a bude topit, tak stěží dojede i do toho Brna.
Až bude v Brně supercharger, tak to tam prostě dáš nabít, dáš si na benzínce bagetu a kafíčko a za chvíli (uvádí 30 minut na 170 mil) můžeš jet dál.
http://www.hybrid.cz/tesla-superchargery-pro-prahu-brno-i-rusko
No, já natankuji za 5 až 7 minut …no a tankuji každých, no, 800 km. Kávu piji jen jednu denně a to k snídani, doma v klidu.
Já vím, člověk je zbytečně jízlivej. Do Tesly je totiž velmi snadné a laciné se strefovat. Omlouvám se.
Najväčší problém elektromobilov je ten, že od ich určitého počtu nebudú mať na čo jazdiť…
To jako že nám dojde elektřina? 😀
To akože nám dôjde elektrina.
Ide totiž o to, že z celkového mixu energie, ktoré ľudstvo spotrebúva, tvorí elektrická energia cca 20%. Ak by sme chceli nahradiť ropu využívanú v automobilovej doprave, musel by tento podiel vzrásť na cca 50%. To je v prvej polovici 21. storočia nereálne.
No pokus ten PODÍL vzroste proto, že přestaneme zbytečně pálit sajrajt v termodynamicky neefektivních strojích, a podíl elektřiny úměrně tomu vzroste, tak jen do toho! To bude naprosto báječné, až se tak stane. Elektrifikace je už dlouho považována za zásadní krok na cestě ke snížení spotřeby primárních energií o desítky procent.
Neviem, či ste ma zle pochopili. Ja som nepísal že ten podiel el. en. vzrastie z 20 % na 50 % ale práve naopak – že nevzrastie. A o táketo hodnoty by nevzrástol ani keby sme chceli.
Ale jistě že vzroste velice výrazně. Ono totiž za takových pětatřicet let se toho může stát opravdu hodně: http://cdn.theatlantic.com/static/mt/assets/business/technology%20adoption%20rate%20century.png
Súhlasím, že sa toho môže stať veľa. Ale samozrejme sa bavíme o pravdepodobnosti tej ktorej udalosti…
A pokiaľ nedôjde k nejakému zásadnému technologickému pokroku(napr. termojadrová fúzia) tak je to úplne nereálne.
Ale neplácejte. Už teď nevíme, co s tou silovou elektřinou v Evropě dělat. A bude ještě hůř (pro její výrobce)!
Keď myslíte…
Môžme sa o tom pobaviť o 30 rokov a som zvedavý čo mi poviete potom…
Zdravím,
včera k tomuto tématu vyšel článek i na Technetu :
http://technet.idnes.cz/elon-musk-spacex-tesla-0bi-/tec_technika.aspx?c=A160204_150623_tec_technika_mla
Richard Molek
Díky, článek jsem zaznamenal. Nicméně jsem nepochopil jeho smysl – zda má jít o recenzi, nebo pouhé upozornění na existenci knihy, nebo klasický clickbait díky Muskově jménu…
Díky moc 🙂