sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Dubnová ztráta Progressu pořád dělá vrásky na čele

Na 21. listopadu byl naplánován start prvního zástupce nově modernizované verze ruské zásobovací lodi Progress. Zatímco v posledních letech létaly ke stanici lodě Progress M-čísloM, nová verze se bude označovat jako Progress MS-číslo. Jenže před několika hodinami ruské úřady oznámily, že start nové lodi odkládají o 4 týdny. Pro důvod tohoto odkladu se musíme vrátit v čase o několik měsíců zpátky – ke ztrátě lodi Progress M-27M.

Rusové se snaží nahradit osvědčený, ale pomalu dosluhující model rakety Sojuz-U modernější verzí Sojuz 2-1A. Právě tato novější raketa odstartovala 28. dubna z kosmodromu Bajkonur s lodí Progress M-27M. nebyl to první start nové rakety s Progressem – vynesení Progressu M-25M v říjnu 2014 dopadlo na jedničku a i nyní běželo všechno podle plánu. Tedy až do posledních milisekund práce třetího stupně.

Zánik Progressu M-27M nad Pacifikem
Zánik Progressu M-27M nad Pacifikem
Zdroj: http://www.nasaspaceflight.com/

V rychlém sledu událostí došlo k nepovedenému oddělení lodi od horního stupně, přičemž poškozené byly obě části. Horní stupeň diplomatickou řečí „ztratil strukturální integritu palivových nádrží“ a Progress utrpěl rozsáhlá poškození, která mu neumožňovala přežít. Loď měla po události nefunkční pohonný systém, nešla stabilizovat, takže se komunikace s ní dařila jen občas. Kvůli tomu se rychle vybily palubní baterie a Progress i se všemi zásobami na palubě deset dní po startu shořel v atmosféře. Tématu jsme se věnovali v těchto článcích.

Rusové se okamžitě pustili do vyšetřování a Roskosmos poté oznámil, že hlavní příčina problémů spočívala v chybě při separaci lodi od horního stupně. Horší však bylo, že nešlo o náhodnou událost, ale o chybu v samotném technickém řešení dílů zajišťujících separaci lodě Progress či Sojuz od rakety Sojuz 2-1A. Podle vyjádření státní komise nebyla tato část plně zohledněna ve fázi návrhu, což se potom přeneslo i do výroby. Od té doby se Progressy dočasně přesunuly zpět na osvědčené Sojuzy-U, ale kromě toho proběhlo několik zkoušek celého systému, který má zaručit, že se příští loď dostane na oběžnou dráhu vcelku.

Právě k tomu, aby měli technici více času na dodatečné zkoušky, se o měsíc posouvá vypuštění Progressu MS-1. Pokud se tedy s termínem už nebude hýbat, dojde k němu 21. prosince. Jelikož půjde o novou loď, poletí po osvědčeném dvoudenním profilu, takže na orbitální komplex dorazí těsně před Vánoci.

Progress MS-01
Progress MS-01
Zdroj: spaceflight101.com

Lodě Progress začaly fungovat v roce 1978, kdy poprvé zamířily ke stanici Saljut 6. V průběhu let prošly řadou modernizací a vylepšení. Hlavní filosofií výrobců Progressu je zachování základních rysů osvědčené lodi, ovšem s modernizací jednotlivých systémů ruku v ruce s tím, jak se vyvíjí elektronika. Verze MS přináší hned několik novinek.

Jedním z hlavních rozdílů je náhrada komunikačního systému Kvant-V novějším systémem označovaným jako Unified Command Telemetry System. Ten bude využívat ruských retranslačních družic systému Luč na geostacionární dráze. Právě přes ně se bude přenášet telemetrie lodi do pozemních středisek i v době, kdy Progress nebude nad ruským územím. Nezanedbatelnou výhodou pro Rusko je i to, že nový systém zbaví rozlohou největší stát světa závislosti na Ukrajině. Právě ta totiž vyráběla antény a další komunikační elektroniku pro systém Kvant-V.

Nový Progress bude navíc komunikovat s ISS a tato data využije jako další zdroj informací o poloze. Kromě toho bude disponovat i přijímači signálu navigačních družic GPS a Glonass. Díky tomu bude mít loď mnohem lepší přehled o své poloze, čase i orientaci v prostoru. Na základě toho získá představu o své oběžné dráze, takže bude možné přesněji vypočítávat zážehy – a to dokonce i přímo na palubě lodi. Progress tak už nebudou závislé na tom, aby byly v dohledu pozemních radarů.

Anténa AO-753A pro systém KURS-NA
Anténa AO-753A pro systém KURS-NA
Zdroj: http://www.russianspaceweb.com/

Důležitou změnou je i modernizace komunikačního systému. Zatím Progressy používají systém KURS-A, ale modernizovaný typ MS využije verzi KURS-NA. Tento radiový systém slouží k výměně informací mezi lodí a stanicí a umožňuje automatické spojení obou těles. KURS-NA má menší hmotnost než jeho předchůdce, poskytuje přesnější údaje a navíc potřebuje méně antén. I v tomto případě se Rusko odklání od používání ukrajinských součástek, které byhcom našli ve starší verzi KURS-A.

Poslední změnu ocení hlavně diváci u počítačů – výše popsané změny umožní přechod z analogového na digitální videopřenos. Díky tomu se můžeme těšit na kvalitnější videa například z připojování lodi ke stanici. Kdo tyto operace sleduje na NASA TV, ten ví, jak často je video z paluby „ozdobeno“ rozpady a dalšími rušivými artefakty.

Všechny výše popsané změny jsou důležité i proto, že Progress v tomto případě funguje jako testovací zařízení. Tyto technologie totiž již brzy najdou uplatnění i v modernizované verzi pilotované lodě Sojuz MS. Je proto jasné, že se všichni snaží, aby všechno klaplo správně. První modernizovaný Sojuz by totiž měl letět už příští rok v březnu.

Zdroje informací:
http://spaceflight101.com/
http://www.russianspaceweb.com/

Zdroje obrázků:
http://spaceflight101.com/iss-expedition-45/wp-content/uploads/2015/10/IMG_0165.jpg
http://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2015/05/2015-05-07-191524-350×243.jpg
http://spaceflight101.com/iss-expedition-45/wp-content/uploads/2015/10/IMG_0145.jpg
http://www.russianspaceweb.com/…/docking/AO753A_kurs_na_antenna_2.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
https://kosmonautix.cz/2015/11/02/dubnova-ztrata-progressu-porad-dela-vrasky-na-cele/