sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (IMAP)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Kuiper

Projekt Kuiper společnosti Amazon uzavřel svou první leteckou dohodu. Partnerství s JetBlue má od roku 2027 zpřístupnit přibližně 75 letadlům širokopásmové připojení k družicím na nízké oběžné dráze Země.

U.S. Space Force

Více než 80 důstojníků amerických Vesmírných sil minulý týden jako první absolvovalo nový roční kurz pro výcvik důstojníků. Tento program zahrnuje seznamování s vesmírnými operacemi, kybernetickou válkou a zpravodajstvím.

Spacedock

Spacedock, startup sídlící v Silicon Valley, dříve známý jako Orbital Outpost X , 20. srpna oznámil plány na demonstraci univerzálního připojovacího zařízení pro vesmírné systémy při misi, která by měla letět v roce 2026.

AscendArc

Společnost AscendArc se sídlem v Portlandu v Oregonu prodala svůj první malou geostacionární komunikační družici společnosti KT Sat, vlajkovému jihokorejskému operátorovi.

True Anomaly

Společnost True Anomaly, startup zaměřený na vesmírné technologie a zaměřený na obranu se sídlem v Coloradu, najal Sarah Walterovou, výkonnou ředitelku pro družicový průmysl, na pozici provozní ředitelky.

Vesmírné velitelství

Bílý dům 2. září oznámil dlouho očekávané přemístění velitelství amerického vesmírného velitelství z Colorado Springs v Coloradu do Huntsville v Alabamě, čímž zrušil rozhodnutí předchozího prezidenta Bidena z roku 2023 ponechat velitelství v Coloradu.

General Atomics

Společnosti General Atomics a Kepler Communications demonstrovaly spojení dvoumotorového letounu De Havilland Canada DHC-6-300 a družice. V demonstraci navázal optický komunikační terminál společnosti General Atomics namontovaný na letadle komunikaci s optickým terminálem Tesat na komunikační družici Kepler.

Muon Space

Společnost Muon Space se po navýšení financování o 90 milionů dolarů snaží rozšířit výrobní kapacity a zaměřit se na rostoucí poptávku po stále výkonnějších družicích v hmotnostním rozmezí 100–500+ kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Další plány lodi Cygnus

Kosmická loď Cygnus pro čtvrtou zásobovací misi k ISS už je poměrně blízko dokončení. Poté, co minulý let vloni na konci října skončil v plamenech jen pár sekund po startu se událo hodně věcí – firma OSC, která provozuje rakety Antares a lodě Cygnus rozhodla o výměně motorů AJ-26, které se používají na prvních stupních nosičů. Dokud se nepodaří upravit raketu pro nové motory, budou lodě Cygnus létat na raketách Atlas V. A jelikož mají Atlasy větší nosnost než původní Antaresy, je možné na ně posadit větší a těžší kosmickou loď – příští Cygnus, který poletí ke stanici tedy už bude v rozšířené formě s větším nákladovým prostorem, lehčími solárními panely a upravenými nádržemi na palivo. Všechny další lodě už budou využívat tento nový design.

Ve středu 14. října na Kennedyho vesmírné středisko na Floridě přijel tahač s připojeným kontejnerem. V jeho útrobách byl uložený servisní modul nové lodi Cygnus. Jeho cesta na kosmodrom vedla z města Dulles ve Virginii. Právě zde má společnost Orbital ATK svou montážní halu. Sestava se na cestu vydala v pondělí, cesta dlouhá téměř 1400 kilometrů tedy zabrala skoro dva dny.

Servisní modul pro čtvrtou loď Cygnus dorazil na Kennedyho středisko.
Servisní modul pro čtvrtou loď Cygnus dorazil na Kennedyho středisko.
Zdroj: http://spaceflightnow.com/

Právě na servisním modulu najdeme třeba oproti minulým modelům upravené nádrže, nebo odlišné solární panely. V dalších dnech by měli technici zajistit jeho spojení s přetlakovou částí, tedy vlastním nákladovým modulem. Ten již na kosmodrom od výrobce, turínské společnosti Thales Alenia Space, dorazil lodí již v první polovině srpna.

Do hermetizovaného prostoru nákladového modulu bude možné uložit tři a půl tuny nákladu – od jídla, přes oblečení až po vědecké experimenty pro šestičlennou posádku orbitálního komplexu. Oproti původním modelům má vylepšený Cygnus o zhruba metr delší nákladový prostor, což mu umožňuje nést více nákladu.

Servisní modul pro loď Cygnus v hale společnosti Orbital ATK před odesláním na Floridu.
Servisní modul pro loď Cygnus v hale společnosti Orbital ATK před odesláním na Floridu.
Zdroj: http://spaceflightnow.com/

Ale zpátky k servisnímu modulu, který nyní dorazil na kosmodrom. Už jsme říkali, že jeho součástí jsou vějířovité a zpět nesložitelné panely UltraFlex. Jejich hlavní výhodou je, že jsou lehčí, než doposud používané panely připomínající křídla. Průměr nových rozvinutých panelů bude 3,7 metru a jedná se o vlastní výrobek firmy Orbital ATK, která je produkuje v kalifornském městě Goleta.

Po spojení servisního a zásobního modulu bude loď převezena na vedlejší stanoviště, kde bude do jejích nádrží napuštěno palivo pro manévrovací trysky. Následným krokem bude zapouzdření lodi do aerodynamického krytu, ve kterém se v listopadu vydá k připojení s nosnou raketou Atlas V. Pokud půjde všechno podle plánu, měli bychom se startu Atlasu s lodí Cygnus dočkat 3. prosince ve 23:02 středoevropského času, přičemž startovní okno má trvat půl hodiny. Sama firma označuje tuto misi zkratkou OA-4, kterou vidíte v logu na začátku článku. Půjde o čtvrtý zásobovací let z deseti objednaných, přičemž se proslýchá, že NASA by mohla ještě přiobjednat tři další lodě.

Aktuální plány počítají s tím, že Atlas poletí s lodí Cygnus ještě jednou – pátá zásobovací mise (označovaná OA-6) má zatím start stanovený na 10. března příštího roku. Podle vyjádření prezidenta společnosti Orbital ATK, Franka Culbertsona, by z původní rampy ve Virginii mohla nová raketa Antares s lodí Cygnus (OA-5) odstartovat příští rok v květnu.

Zdroje informací:
http://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2015/10/OA4.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2015/10/oa4_cygnus_arrives.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2015/10/SM-6-in-SMF-2015-10-07-012-1.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
7 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Radoslav Packa
Radoslav Packa
9 let před

Obdivuhodné, ako rýchlo dokážu prekopať loď na inú raketu a nosnosť,
potom ma napadá otázka čo je na ATV tak komplikované, že stavba trvá roky a už vôbec nerozumiem, prečo nauka nedokáže odštartovať za 10 rokov. alebo je to technologický pokrok 1 NASA, 2 ESA (jaxa a …) potom dlho nič a ROSKOSMOS.

Vete:“Průměr nových rozvinutých panelů bude 3,7 metru a vyrábí jedná se o vlastní výrobek firmy, která je produkuje v kalifornském městě Goleta.“ niečo chýba.

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Radoslav Packa

O tom, že Cygnus dostane prodlouženou verzi se vědělo už dříve. Na havárii je tato událost nezávislá.

Něco chybí, něco přebývá. Opravím to, děkuji. 😉

roman hronza
roman hronza
9 let před
Odpověď  Dušan Majer

To jsou ty panely co měly být původně na servisním modulu Orionu než ho NASA zadala ESA ?

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  roman hronza

Myslím, že nejde o přesně ten samý model, ale základ je stejný. Myslím, že panely pro Orion se měly v pár detailech lišit.

TCM
TCM
9 let před
Odpověď  Radoslav Packa

Tak Rusko přeci nemá peníze na kosmický program, to musí lít do zbrojení a hybridních válek… (Rusko má dnes větší podíl vojenského rozpočtu na HDP než USA).

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.