sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Americké vesmírné síly

Americké vesmírné síly se připravují na zpoždění vynášení klíčových nákladů národní bezpečnosti na palubě rakety Vulcan od společnosti ULA. Uvedl to generálporučík Philip Garrant, šéf Velitelství vesmírných systémů vesmírných sil.

Lunar Outpos

Společnost Lunar Outpos oznámila 21. listopadu, že podepsala dohodu se SpaceX o použití kosmické lodi Starship pro přepravu lunárního roveru Lunar Outpost Eagle na Měsíc. Společnosti nezveřejnily harmonogram spuštění ani další podmínky obchodu.

JAXA a ESA

Agentury JAXA a ESA 20. listopadu v Tsukubě v Japonsku vydaly společné prohlášení, ve kterém načrtli novou spolupráci v oblastech planetární obrany, pozorování Země, aktivity po ISS na nízké oběžné dráze Země, vesmírná věda a průzkum Marsu.

SEOPS

Společnost SEOPS na Space Tech Expo Europe 19. listopadu oznámila, že podepsala smlouvu se společností SpaceX na vynesení mise plánované na konec roku 2028 z Floridy. Do roku 2028 také získává kapacitu pro blíže nespecifikované další starty SpaceX.

Latitude

Francouzský startup Latitude podepsal víceletou smlouvu se společností Atmos Space Cargo, společností vyvíjející komerční návratová zařízení. Atmos koupí minimálně pět startů rakety Zephyr ročně, a to v letech 2028 až 2032.

Exolaunch

Německý společnost Exolaunch použije svůj nový adaptér Exotube počínaje rokem 2026. Exotube je univerzální modulární adaptér pro integraci, start a rozmístění družic od cubesatů až po 500 kg družice.

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Stopařův průvodce po kometách

I tak by mohl znít nadpis původního článku, který mě zaujal novátorským využitím historické technologie. Zatímco dnes již příslovečný galaktický stopař pro své cestování potřeboval především ručník a uklidňující knihu, my se dnes budeme zabývat cestováním mezi malými tělesy Sluneční soustavy za použití harpuny. Vlastně je to geniálně jednoduché, ovšem nebyla by to kosmonautika, kdyby věc neměla nějaké to „ale“, plynoucí z tradičně extrémních požadavků.

NASA tento projekt podpořila již více než před rokem v rámci programu NIAC částkou 100 000 dolarů. Zdá se, že program nese své první ovoce.

Komety sice mají spoustu kinetické energie, ale tu si nezle vypůjčit s využitím gravitačních manévrů, tak poutavě zobrazených v aktuálním sci-fi trháku Marťan. Nejde to proto, že komety a asteroidy jsou příliš malá tělesa, a tak nemohou okololetící sondu strhnout svým gravitačním polem. Nicméně způsob tu je, už ve škole při hodinách fyziky učitelé pro ukázku rovnováhy mezi odstředivou a dostředivou silou tradičně používají provázek. Zdá se tedy přirozené na místo gravitace použít kombinaci provázku, harpuny a navijáku, pak už stačí jen zaháknout harpunu za vyhlédnuté těleso a nechat se chvíli táhnout podobně jako lyžař na vodních lyžích, eventuálně přistát a zase vydat na další cestu.

Pokud Vám to něco připomíná, tak vězte, že harpuna měla poněkud neslavnou roli ve stále živém přistání Philae na kometě 67P/Churyumov-Gerasimenko, také sonda Osiris-Rex počítala s odběrem vzorků pomocí harpuny. Tím rozhodně nechci nijak snižovat krásu myšlenky, naopak, fascinuje mě šíře využití téhož ve své podstatě primitivního principu. To, o čem tu uvažujeme teď, je v tomto srovnání pochopitelně kaskadérský výkon, kladoucí diametrálně odlišné nároky zejména na materiál použitého lana – spíše by se snad s ohledem na rozumné rozměry a hmotnost navijáku hodil výraz vlákna. Jeho délka se uvažuje mezi 100 až 1000 km. Lano navíc musí být pružné, aby mohlo bez poškození absorbovat vznikající rázy. Masahiro Ono a jeho tým provedli počítačové simulace, z nichž vyplynulo, že při použití Kevlaru nebo Zylonu je možné počítat se změnou rychlosti až 1,5 km za sekundu, přičemž by jedna sonda mohla navštívit 5 – 10 těles. Použití vláken z uhlíkových nanotrubiček a diamantové harpuny by umožnilo dosáhnout urychlení sondy až 10 km za sekundu.

Když pominu, že fanoušci průzkumu vesmíru by se nad takovým projektem jistě pominuli, pak si na závěr dovolím ještě malou soukromou spekulaci. Vývoj technologie pracující ve velkém, ale reálném rozměru s nanotrubičkami by mohl akcelerovat práci na lanu pro vesmírný výtah. Nechme se překvapit.

Zdroje informací:
http://www.nasa.gov/feature/jpl/comet-hitchhiker-would-take-tour-of-small-bodies
http://www.nasa.gov/content/niac-2014-phase-i-selections
http://www.nasa.gov/content/comet-hitchhiker-harvesting-kinetic-energy-from-small-bodies-to-enable-fast-and-low-cost/

Zdroje obrázků:
http://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/hitchhikerconceptart1_nourl_main.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
23 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Spytihněv
Spytihněv
9 let před

OSIRIS-REx bude odebírat vzorky pomocí harpuny? To si opravdu nemyslím.

Vojta
Vojta
9 let před

Zrychlení až 1,5 km za sekundu? km/s je jednotka rychlosti a chyba v jednotkách to také nebude (1,5 km*s^-2 není snad ani v hlavni děla). Jde tedy o zrychlení „o 1,5 km/s“ oproti původní rychlosti sondy na jedno přitažení ke kometě?

V každém případě dost divoký koncept, ale to se dalo za druhé světové říct o vyzvedávání sestřelených pilotů letadlem bez přistání taky a princip je podobný.

Petr Scheirich
Petr Scheirich
9 let před
Odpověď  Milan Štrup

Původní článek ale uvádí „velocity change“, což není zrychlení. Doslovný překlad „změna rychlosti“ by byl méně matoucí.

Malky
Malky
9 let před
Odpověď  Vojta

Jako ‚divoký koncept‘ by se dalo označit i posazení nákladu na obří bombu, zapálení spodku a zrychlování tak dlouho, dokud náklad nezačne padat kolem Země v nikdy nekončícím volném pádu 🙂

kopapaka
9 let před
Odpověď  Malky

Malky: takové nápady byly myslím dva, Orion (byť tam bylo hodně „malých“ výbuchů) a pak ještě jeden, který spočíval ve vykopání opravdu velké(hluboké) jámy s atomovou bombou dole(snad zalitou vodou) a pístem s „hloupým“ nákladem nahoře…

O. Drtil
O. Drtil
9 let před

Trošku mě zaráží spolehnutí se na správné „ukotvení“ harpuny v projektech, kdy záleží na jistotě, jednak z finančních důvodů, kdy celý projekt stojí nemalé částky a také opakování mise je v časovém horizontu dožití odesílajíci generace vědců „na hraně“. Materiál cílového tělesa se totiž nemusí chovat zcela předvídatelně. Což jsme mohli zaznamenat i na částečné ztrátě funkčnost Philae po neuchycení harpun.

Tomáš Kohout
Tomáš Kohout
9 let před
Odpověď  O. Drtil

Harpuny u Philae se neuchytily, protože ani nevystřelily. Ale vědci z týmu Rosetta přiznávají, že povrch je tvrdší než čekali, což bylo znát při vrtání.

kopapaka
9 let před
Odpověď  O. Drtil

Při vstřícné rychlosti penetrátoru a cíle 1,5km/s(nebo dokonce až 10km/s) bych se obával úplně jiných věcí, než že se harpuna „nezapíchne“ 🙂
Docela by mě zajímaly hodnoty přetížení působící na samotnou sondu – kombinace odvíjení lana a pružnosti asi zvládne hodně, ale…

kopapaka
9 let před
Odpověď  Milan Štrup

Když nad tím tak přemýšlím, tak by takové lano s navijákem šlo použít k relativně levnému odeslání výzkumné sondy přímo od Země… Stačilo by najít vhodný „tahač“… 🙂

Spytihněv
Spytihněv
9 let před
Odpověď  Milan Štrup

No naštěstí je takových potenciálních tahačů v okolí Země výrazný nedostatek 🙂

kopapaka
9 let před
Odpověď  Milan Štrup

Spytihněv: no asi ano. Tím ovšem – a ještě kvůli dalším drobnostem padá můj námět na povídku o jezdcích na „harpunovaných“ asteroidech 🙂
Nějak jsem pominul obrovské vzdálenosti a malou četnost vhodných asteroidů. Asi by to nebyl moc zábavný závod 😀

gg
gg
9 let před
Odpověď  Milan Štrup

Myslím, že největší průšvih je v rychlosti zvuku. My máme zatím problémy i s lany o délce desítek kilometrů.

Spytihněv
Spytihněv
9 let před
Odpověď  Milan Štrup

„V pásu asteroidů by se vždy mohl najít
náhradní kandidát, vždyť spousta sond letěla
kolem různých těles jen proto, že tudy zrovna
měly cestu.“

Škoda, že takhle jednoduše to nefunguje. Těch setkání mnoho nebylo a už vůbec ne náhodných. S tím rychlým dostižením jiného potahu bych to viděl značně pesimisticky.

Spytihněv
Spytihněv
9 let před
Odpověď  Spytihněv

Blízká setkání s planetkami (vč. Ceres) do 3500 km proběhla 12 krát. Pak ještě dvě velmi vzdálená. Kolik z nich bylo náhodných to nevím. Pokud by se ten manévr s lanem a zabodnutím harpuny povedl podle plánu, tak nic proti. Asi by to fungovat mohlo. Ale připadá mi to celé příliš nejisté. Po případném selhání následuje hledání zcela nového nebo použití předem vytipovaného náhradního cíle a celá riskantní akce se opakuje a délka mise a tím i opotřebování sondy se dlouhým přeletem velmi prodlužuje (třeba i o mnoho let), palivo na korekce dráhy ubývá……

Jako nápad je to zajímavé, realizaci bych uvítal, ale coby princip průzkumných misí se mi to zdá dost nepraktické a do značné míry se spoléhající na náhodu v podobě vhodného materiálu k zabodnutí nebo nalezení vhodného objektu.

Petr Scheirich
Petr Scheirich
9 let před
Odpověď  Spytihněv

Milan Štrup “ ani jedno z těch setkání neproběhlo proto, že by k němu sondu někdo naváděl.“: VŠECHNA tato setkání byla plánovaná a dráha sondy tomu byla přizpůsobená. Základní dráha k primárnímu cíli je samozřejmě dána dopředu, ale pak se vždy zkoumá, jestli ji není možné mírně přizpůsobit tak, aby po cestě sonda nenavštívila ještě další cíle. K žádnému náhodnému setkání sondy s planetkou zatím nikdy nedošlo, ostatně takové neplánované přiblížení k planetce je noční můrou konstruktérů.

Petr Scheirich
Petr Scheirich
9 let před
Odpověď  Spytihněv

Jeden příklad za všechny: plánování trajektorie sondy NEAR je popsáno zde:
http://near.jhuapl.edu/PDF/OV_Traj.pdf

Str. 2:
The original target for NEAR was 1943 Anteros, but early in 1992, programmatic
considerations resulted in a switch to 4660 Nereus with a launch in January 1998. This mission opportunity was especially attractive because a number of extended-mission scenarios involving flybys of additional asteroids and comets were possible following the completion of the Nereus rendezvous mission.

Str. 7:
One of the routine things that is done for a planetary mission is to examine the spacecraft’s trajectory to see if it comes close to any interesting objects (e.g., asteroids or comets). … Initial data from this search produced the exciting and unexpected result that NEAR’s trajectory would pass within 0.015 AU (~2.25 million km) of the large main-belt asteroid 253 Mathilde. Of course, a deviation of 0.015 AU from the baseline
trajectory is not trivial, but further analysis revealed that the ∆V penalty associated with a trajectory change that would permit a close encounter Mathilde was only 57 m/sec.

kopapaka
9 let před

Tak si říkám, že taková technologie může mít i další využití. Co třeba návrat od Měsíce nebo dokonce Marsu? Nemyslím teď zrovna let s osádkou, ale třeba jen přeletový habiat – což by mohlo být výhodné hlavně od Marsu nebo při levném brždění surovin vytěžených na Měsíci… Čistě teoreticky by lano mohlo posloužit i pro přílet posádky, případně i cestujících na „pravidelnou linku“ Země-Měsíc(Mars-pokud je takový pendl vůbec možný). Loď vezoucí střídající posádku k pendlu by klidně mohla být větší – ale po spolehlivém zachycení by dál pokračoval jen modul s posádkou, případně nákladem.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.