sociální sítě

Přímé přenosy

HANBIT-Nano (Spaceward)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

HawkEye 360

Americká společnost HawkEye 360, která se zabývá komerčními družicemi a sleduje rádiofrekvenční signály z oběžné dráhy , 18. prosince oznámila, že akvizicí obranného dodavatele Innovative Signal Analysis dokázala prohloubit své působení na vojenském a zpravodajském trhu.

Rheinmetall

Společný podnik německé společnosti Rheinmetall a finského výrobce družic se syntetickou aperturou, společnost Iceye, uzavřel svou první velkou zakázku na provozování vesmírné sledovací konstelace pro německé ozbrojené síly v rámci dohody v hodnotě více než 1,9 miliardy dolarů.

Lux Aeterna

Společnost Lux Aeterna se sídlem v Denveru oznámila 17. prosince plány k přistání své debutové opakovaně použitelné družice Delphi-1 na testovací střelnici Koonibba v Jižní Austrálii.

EraDrive

Startup EraDrive, odštěpný podnik Stanfordské univerzity, který vyvíjí software a hardware pro autonomii družic, získal ve finančním kole úvěrů 5,3 milionu dolarů, oznámil 16. prosince.

Vantor

Společnost Vantor, dříve známá jako Maxar Intelligence, zabývající se zpravodajskými službami o Zemi, 16. prosince oznámila, že spolupracuje se společností Niantic Spatial na vývoji navigační technologie pro vojenské platformy provozované v prostředích bez GPS.

Digantara Industries

Indická společnost Digantara Industries, která se zabývá systémem pro sledování situace ve vesmíru, získala 50 milionů dolarů díky své expanzi do Spojených států a hledání příležitostí v oblasti protiraketové obrany.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Vulcan využije rampy po Atlasech

Společnost ULA, která momentálně provozuje rakety Atlas V a Delta IV připravuje zbrusu nový nosič pojmenovaný Vulcan. Ten by měl vyřešit řadu současných problémů. V první řadě má zbavit Spojené státy závislosti na dodávkách ruských motorů RD-180, které pohání první stupně raket Atlas V. Kromě toho by měla ušetřit i samotná firma – momentálně provozuje dva typy raket s velmi podobnými parametry. Nasazením Vulcanu proto dojde k tlumení jejich provozu. Už nyní je ale potřeba řešit, odkud budou nové rakety startovat.

Program firmy ULA počítá s tím, že by Vulcany využívaly zázemí postaveného pro rakety Atlas V jak na Vandenbergově základně v Kalifornii, tak na floridském mysu Canaveral.  Už teď je jasné, že rampy budou muset projít úpravami – Vulcan má totiž mít větší průměr centrálního stupně, než jaký mají Atlasy. Na dotaz, jak velký objem prací bude potřeba pro úpravu ramp odpověděl Mark Peller, programový manažer rakety Vulcan, že půjde o středně rozsáhlé změny.

Grafika ukazující jednotlivé díly rakety Vulcan
Grafika ukazující jednotlivé díly rakety Vulcan
Zdroj: http://spaceflightnow.com/

Zatím stále platí, že nová raketa by měla využívat motoru BE-4, který bude spalovat palivo na bázi metanu. Jako záložní možnost zůstává motor AR1 od společnosti Aerojet Rocketdyne. ULA počítá s tím, že Vulcany a Atlasy budou létat několik let společně – zatímco první start nové rakety by měl přijít v roce 2019, Atlasy doslouží až v průběhu dvacátých let.

Plány hovoří i o osudu ramp pro rakety Delta – ať už na Floridě, nebo v Kalifornii. Firma počítá s tím, že zachová jejich provoz minimálně do roku 2023, kdy by měl na Vulcanu začít fungovat vylepšený horní stupeň. Poté bude možné nahradit těžkotonážní Deltu IV-Heavy. Její lehčí varianta, tedy klasická Delta IV by měla startovat naposledy v roce 2019 – viz starší článek.

Kromě toho by na konci roku 2017, nebo na začátku roku následujícího, měl proběhnout definitivně poslední start rakety Delta II. Tím pádem by v první polovině 20. let měla skončit éra nosičů Delta. Díky tomu se ULA bude start jen o dvě odpalovací rampy místo současných pěti. Rampa na Floridě se bude používat pro běžné starty Vulcanů směrem na východ, z Kalifornie se budou vypouštět satelity na polární dráhy.

Zdroje informací:
http://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
https://d1o50x50snmhul.cloudfront.net/wp-content/uploads/2015/04/dn27343-1_800.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2015/09/vulcan_srbs.png

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
7 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
cecil
cecil
10 let před

Co s tymi zvysnymi rampami? Vie sa, ako budu vyuzivane?

Dušan Majer
Dušan Majer
10 let před
Odpověď  cecil

Detaily zatím neznáme, firma je možná odprodá, nebo přebuduje na něco jiného.

TCM
TCM
10 let před

Přijde mi trochu škoda, že po zrušení Delta IV zanikne i motor RS-68, který je v tuhle chvíli nejsilnější vodíkový motor na světě. Vlastně tak trochu nechápu, proč na SLS bude RS-25 a ne právě RS-68.

Dušan Majer
Dušan Majer
10 let před
Odpověď  TCM

To je určitě škoda, ale myslím, že ho firma zkusí ještě nějak použít. Byla by ho určitě škoda.

gg
gg
10 let před
Odpověď  Dušan Majer

No možná by udělali nejlíp, kdyby ho přestavěli na metan. 😉 Ale Aerojet se potápí, takže kdo ví, jak to bude…

gg
gg
10 let před
Odpověď  TCM

Pravděpodobně použijí RS-25 proto, že ta raketa je tak blbě koncipovaná, že by s RS-68 zřejmě ani nedoletěla na oběžnou dráhu (resp. asi by museli zvětšit průměr nádrže z osmi metrů na deset, což už zkoušeli s Aresem V, než ho zařízli).

Viktor Potucek
Viktor Potucek
10 let před

Mam pocit,ze Vulkan se asi uplatni nejvic v segmentu tezkych nosicu „dvacetitunek“ .Tam bude i jeho castecna znovupouzitelnost opodstatnenou ekonomickou vyhodou proti konkurenci,ale jako stredni nosic podle me v konkurenci Space X a mozna i jinych firem neobstoji.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.