Na šestého května naplánovala společnost SpaceX velmi důležitou zkoušku své nové lodi Dragon V2. Jelikož NASA požaduje, aby lodě, které budou po roce 2017 vozit na ISS americké astronauty, byly ve všech fázích letu bezpečné, je potřeba ověřit, zda by Dragon dokázal vlastními silami odletět od nebezpečné rakety, která sedí na rampě. Zkouška záchranného systému nese označení Pad Abort test a pro Dragon je velmi důležitý – otevírá totiž dveře k další, pokročilejší zkoušce, kterou by firma ráda provedla ještě letos. V našem dnešním článku se celé záležitosti podíváme detailně na kloub.
Hlavním dějištěm středeční zkoušky bude rampa SLC-40 na floridském kosmodromu. SpaceX má pro Pad Abort test (PAT) zajištěné sedm a půl hodiny dlouhé startovní okno. K pokusu může dojít kdykoliv mezi 13:00 a 20:30 našeho času, tedy 7:00 až 14:30 času místního. Jedinou překážkou může být silný vítr, ale podmínky bývají v této lokalitě v ranních hodinách docela klidné. Dá se očekávat přímý video přenos – pokud bude k dispozici, budeme se snažit připravit pro Vás speciální článek ,ve kterém budete moci celý průběh sledovat.
Ale zpátky k samotné zkoušce. Dragon bude na rampě sedět na speciální příhradové konstrukci, se kterou bude spojený na stejných místech, kde se bude jednou kotvit k hornímu stupni rakety Falcon. Příhradová konstrukce bude umístěna na rampě přímo nad kanálem pro odvod zplodin, tedy na místě, kde během startu stojí raketa. Z bezpečnostních důvodů budou před testem odstraněny dráty, které jsou natažené mezi bleskosvodovými stožáry. Při ostrých startech to už nebude potřeba, protože loď nebude u země jako v tomto případě, ale o zhruba 60 metrů výše.
Celé představení začne tím, že se uvolní připojovací body spojující Dragon s příhradovou konstrukcí. Loď použitá pro test váží devět a půl tuny, přičemž tunu a půl tvoří palivo. Následným krokem je souběžné zažehnutí všech osmi motorů SuperDraco, které jsou umístěné na testovacím exempláři Dragona. Mimochodem – bude to vůbec poprvé, kdy se najednou zapálí všech osm motorů SuperDraco. Všechny dosavadní zážehy na základně McGregor obnášely pouze zkoušky dvojic. Motory budou hořet po dobu šesti sekund.
V okamžiku jejich vypnutí dosáhne Dragon rychlosti 150 – 180 m/s a na loď bude působit přetížení 4 – 4,5 G. Po vypnutí motorů vystoupá Dragon setrvačností během 20 sekund do výšky téměř 1 400 metrů. Tady by se měla od lodi oddělit nehermetizovaná zadní sekce, tzv. trunk. Následně se z návratové kabiny vystřelí dva stabilizační padáky, které po chvíli nahradí tři padáky hlavní.
Kabina by měla na padácích přistát do moře zhruba 1800 metrů od rampy, tedy asi 900 metrů od pobřeží. O vylovení se postará loď, na jejíž palubě bude kabina okamžitě opláchnuta od agresivní mořské vody. Pak bude letový exemplář odeslán na základnu v Texasu, kde odborníci ze SpaceX prověří stav palubních systémů. Zároveň bude probíhat vyhodnocování dat ze senzorů, které bude mít ve svém těle pokusná figurína sedící v křesle kabiny. Pro zajímavost – SpaceX pojmenovala tohoto testovacího panáka „Buster“.
SpaceX zdůrazňuje, že jde pouze o zkoušku, která je součástí vývoje lodi. Nikde není zaručeno, že všechno proběhne podle plánu, nicméně pro firmu jsou více než úspěšný let důležitá naměřená data. Kabina, která bude použita pro aktuální Pad abort test totiž poletí do vzduchu ještě jednou. Letos v létě SpaceX plánuje takzvaný InFlight Abort test (IAT) – opět půjde o zkoušku záchranného systému lodi, ale tentokrát nebude Dragon před testem sedět na rampě. Půjde totiž o zkoušku při letu upravené rakety Falcon. K aktivaci záchranného systému by mělo dojít ve výšce 13 kilometrů, tedy v době, kdy raketa prochází obdobím maximálního namáhání. Z hlediska náročnosti je to ta nejhorší chvíle – pokud loď zvládne záchranu v této fázi, pak už bude všechno ostatní jen brnkačka.
Pro InFlight Abort test se použije rampa na Vandenbergově základně v Kalifornii, protože floridská rampa má po zbytek roku mimořádně nabitý program. Kdy přesně k této zkoušce dojde ale zatím nevíme. Podle vyjádření SpaceX bude termín stanoven až na základě analýzy dat, která firma naměří během aktuálního Pad abort testu.
Zdroje informací:
http://www.kosmo.cz/
Zdroje obrázků:
http://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2015/04/2015-04-03-193910-350×225.jpg
http://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2015/04/Z2F-350×139.jpg
http://www.nasaspaceflight.com/…58-Reisman_8-27-14.pdf-Foxit-Reader-350×289.jpg
http://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2012/02/Z15.jpg
Buster! Tady někdo sleduje Bořiče mýtů 😀 😀 😀
Dragon V2. Tomu říkám svérázná pocta Wernheru von Braunovi 🙂
Zrovna včera jsem četl, že V2 byla do jisté míry okopírovaná raketa Roberta Goddarda.
V tom případě V určitě neznamená vergeltungswaffe(zbraň odplaty), ale version. SpaceX určitě nechce mít nic společného s raketami, které padaly na Londýn.
Jen nemístně vtipkuju 🙂
Tak to potom jo 😀
Ono je to s názvem téhle lodi zamotanější, než se zdá. Nejdříve se o ní mluvilo jako o Dragon Rideru. Pak se z ní stal Dragon V2, ale od té doby jsem zaznamenal i jéna Dragon 2, nebo Crew Dragon. je v tom trochu zmatek a každý používá co chce. 🙂
NASA i SpaceX o nové lodi momentálně v článcích referují jako o Crew Dragonu.
Díky!
„Jelikož NASA požaduje, aby lodě, které budou po roce 2017 vozit na ISS americké astronauty, byly ve všech fázích letu bezpečné“ – znamená to, že jinak by SpaceX brala někdy bezpečnost na lehkou váhu nebo si tolik věří?
Nemyslím si, že by SpaceX brala bezpečnost na lehkou váhu. Ostatně je to vidět i v případech, kdy nelétá pro NASA – opatrnost je jí vlastní, protože případná havárie by firmě neudělala dobré jméno.
Oba Pad Abort testy jsou součástí certifikačního procesu pro obě nové lodi a jde o významné konstrukční milníky bez jejichž splnění nemůže být loď nasazena do ostrého provozu.
Mám pocit, že se to s tou bezpečností přehání. Lety do vesmíru vždycky byly rizikové. Mám dojem, že pionýři těchto projektů to dobře vědí a stejně do toho jdou…
Pionýři možná, ale vědci nebo platící turisté, kteří se pravděpodobně na palubě objeví, asi nikoliv. 😉
Navíc se tu jedná o komerční sféru, tam jakákoliv pochybnost o čemkoliv znamená problém, poklesem případných akcií počínaje a přeběhnutím zákazníků jinam konče. V tomto smyslu je dobře, že NASA vybrala dvě společnosti. Monopol je chyba a brzda.
Proč letí i s trunkem?
Jeho oddělení od rakety je zřejmě rychlejší, než jeho separace od návratové kabiny.
To ani ne. Trunk se 4 pevnými kormidly má při abortu stabilizační funkci. Je odhozen až v okamžiku, když má loď téměř nulovou rychlost v „apogeu“ abort letu.
Aha, na křidélka jsem zapomněl, díky!
Zřejmě při odnosu Dragona od rakety vyhoří všechno palivo motorů SuperDraco. Takže přistání na padácich bude tvrdší, než běžné? Tam se přece předpokládá dobrždění motorické. Nebo je to při regulérním přistání variantní?
Motory, nebo padáky? Tohle mi moc jasné není.
Dragon bude přistávat na padácích. Motorické přistání při tomto pokusu neproběhne a nepočítá se s ním ani v první vlně ostrých Dragonů. SpaceX totiž drobně přehodnotila své plány.
To znamená, že i Dragona při prvních letech od ISS uvidíme přistávat na padácích? To by mě zajímalo, co vedlo SpaceX k přehodnocení. Že by nepříliš velká důvěra v motorické přistávání?
Ano, i první ostré Dragony by měly sedat na padácích. SpaceX tím vyhovuje NASA, která chce předtím dostatečně předvést bezpečnost celého systému.