sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Dragon V2 čeká zkouška ohněm

Na šestého května naplánovala společnost SpaceX velmi důležitou zkoušku své nové lodi Dragon V2. Jelikož NASA požaduje, aby lodě, které budou po roce 2017 vozit na ISS americké astronauty, byly ve všech fázích letu bezpečné, je potřeba ověřit, zda by Dragon dokázal vlastními silami odletět od nebezpečné rakety, která sedí na rampě. Zkouška záchranného systému nese označení Pad Abort test a pro Dragon je velmi důležitý – otevírá totiž dveře k další, pokročilejší zkoušce, kterou by firma ráda provedla ještě letos. V našem dnešním článku se celé záležitosti podíváme detailně na kloub.

Hlavním dějištěm středeční zkoušky bude rampa SLC-40 na floridském kosmodromu. SpaceX má pro Pad Abort test (PAT) zajištěné sedm a půl hodiny dlouhé startovní okno. K pokusu může dojít kdykoliv mezi 13:00 a 20:30 našeho času, tedy  7:00 až 14:30 času místního. Jedinou překážkou může být silný vítr, ale podmínky bývají v této lokalitě v ranních hodinách docela klidné. Dá se očekávat přímý video přenos – pokud bude k dispozici, budeme se snažit připravit pro Vás speciální článek ,ve kterém budete moci celý průběh sledovat.

Dragon se zažehnutými motory SuperDraco
Dragon se zažehnutými motory SuperDraco
Zdroj: http://www.nasaspaceflight.com/

Ale zpátky k samotné zkoušce. Dragon bude na rampě sedět na speciální příhradové konstrukci, se kterou bude spojený na stejných místech, kde se bude jednou kotvit k hornímu stupni rakety Falcon. Příhradová konstrukce bude umístěna na rampě přímo nad kanálem pro odvod zplodin, tedy na místě, kde během startu stojí raketa. Z bezpečnostních důvodů budou před testem odstraněny dráty, které jsou natažené mezi bleskosvodovými stožáry. Při ostrých startech to už nebude potřeba, protože loď nebude u země jako v tomto případě, ale o zhruba 60 metrů výše.

Celé představení začne tím, že se uvolní připojovací body spojující Dragon s příhradovou konstrukcí. Loď použitá pro test váží devět a půl tuny, přičemž tunu a půl tvoří palivo. Následným krokem je souběžné zažehnutí všech osmi motorů SuperDraco, které jsou umístěné na testovacím exempláři Dragona. Mimochodem – bude to vůbec poprvé, kdy se najednou zapálí všech osm motorů SuperDraco. Všechny dosavadní zážehy na základně McGregor obnášely pouze zkoušky dvojic. Motory budou hořet po dobu šesti sekund.

Letový profil Pad Abort testu
Letový profil Pad Abort testu
Zdroj: http://www.nasaspaceflight.com/

V okamžiku jejich vypnutí dosáhne Dragon rychlosti 150 – 180 m/s a na loď bude působit přetížení 4 – 4,5 G. Po vypnutí motorů vystoupá Dragon setrvačností během 20 sekund do výšky téměř 1 400 metrů. Tady by se měla od lodi oddělit nehermetizovaná zadní sekce, tzv. trunk. Následně se z návratové kabiny vystřelí dva stabilizační padáky, které po chvíli nahradí tři padáky hlavní.

Kabina by měla na padácích přistát do moře zhruba 1800 metrů od rampy, tedy asi 900 metrů od pobřeží. O vylovení se postará loď, na jejíž palubě bude kabina okamžitě opláchnuta od agresivní mořské vody. Pak bude letový exemplář odeslán na základnu v Texasu, kde odborníci ze SpaceX prověří stav palubních systémů. Zároveň bude probíhat vyhodnocování dat ze senzorů, které bude mít ve svém těle pokusná figurína sedící v křesle kabiny. Pro zajímavost – SpaceX pojmenovala tohoto testovacího panáka „Buster“.

Vizualizace InFlight Abort testu
Vizualizace InFlight Abort testu
Zdroj: http://www.nasaspaceflight.com/

SpaceX zdůrazňuje, že jde pouze o zkoušku, která je součástí vývoje lodi. Nikde není zaručeno, že všechno proběhne podle plánu, nicméně pro firmu jsou více než úspěšný let důležitá naměřená data. Kabina, která bude použita pro aktuální Pad abort test totiž poletí do vzduchu ještě jednou. Letos v létě SpaceX plánuje takzvaný InFlight Abort test (IAT) – opět půjde o zkoušku záchranného systému lodi, ale tentokrát nebude Dragon před testem sedět na rampě. Půjde totiž o zkoušku při letu upravené rakety Falcon. K aktivaci záchranného systému by mělo dojít ve výšce 13 kilometrů, tedy v době, kdy raketa prochází obdobím maximálního namáhání. Z hlediska náročnosti je to ta nejhorší chvíle – pokud loď zvládne záchranu v této fázi, pak už bude všechno ostatní jen brnkačka.

Pro InFlight Abort test se použije rampa na Vandenbergově základně v Kalifornii, protože floridská rampa má po zbytek roku mimořádně nabitý program. Kdy přesně k této zkoušce dojde ale zatím nevíme. Podle vyjádření SpaceX bude termín stanoven až na základě analýzy dat, která firma naměří během aktuálního Pad abort testu.

Zdroje informací:
http://www.kosmo.cz/

Zdroje obrázků:
http://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2015/04/2015-04-03-193910-350×225.jpg
http://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2015/04/Z2F-350×139.jpg
http://www.nasaspaceflight.com/…58-Reisman_8-27-14.pdf-Foxit-Reader-350×289.jpg
http://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2012/02/Z15.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
22 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Radim Fedič
9 let před

Buster! Tady někdo sleduje Bořiče mýtů 😀 😀 😀

Spytihněv Čumpelík
Spytihněv Čumpelík
9 let před

Dragon V2. Tomu říkám svérázná pocta Wernheru von Braunovi 🙂

Asdf
Asdf
9 let před

Zrovna včera jsem četl, že V2 byla do jisté míry okopírovaná raketa Roberta Goddarda.

Miroslav Uhlíř
Miroslav Uhlíř
9 let před

V tom případě V určitě neznamená vergeltungswaffe(zbraň odplaty), ale version. SpaceX určitě nechce mít nic společného s raketami, které padaly na Londýn.

Spytihněv Čumpelík
Spytihněv Čumpelík
9 let před
Odpověď  Miroslav Uhlíř

Jen nemístně vtipkuju 🙂

Miroslav Uhlíř
Miroslav Uhlíř
9 let před

Tak to potom jo 😀

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před

Ono je to s názvem téhle lodi zamotanější, než se zdá. Nejdříve se o ní mluvilo jako o Dragon Rideru. Pak se z ní stal Dragon V2, ale od té doby jsem zaznamenal i jéna Dragon 2, nebo Crew Dragon. je v tom trochu zmatek a každý používá co chce. 🙂

Pospíšil
Pospíšil
9 let před
Odpověď  Dušan Majer

NASA i SpaceX o nové lodi momentálně v článcích referují jako o Crew Dragonu.

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Pospíšil

Díky!

Spytihněv Čumpelík
Spytihněv Čumpelík
9 let před

„Jelikož NASA požaduje, aby lodě, které budou po roce 2017 vozit na ISS americké astronauty, byly ve všech fázích letu bezpečné“ – znamená to, že jinak by SpaceX brala někdy bezpečnost na lehkou váhu nebo si tolik věří?

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před

Nemyslím si, že by SpaceX brala bezpečnost na lehkou váhu. Ostatně je to vidět i v případech, kdy nelétá pro NASA – opatrnost je jí vlastní, protože případná havárie by firmě neudělala dobré jméno.
Oba Pad Abort testy jsou součástí certifikačního procesu pro obě nové lodi a jde o významné konstrukční milníky bez jejichž splnění nemůže být loď nasazena do ostrého provozu.

Josef
Josef
9 let před

Mám pocit, že se to s tou bezpečností přehání. Lety do vesmíru vždycky byly rizikové. Mám dojem, že pionýři těchto projektů to dobře vědí a stejně do toho jdou…

Tomáš Kohout
Tomáš Kohout
9 let před
Odpověď  Josef

Pionýři možná, ale vědci nebo platící turisté, kteří se pravděpodobně na palubě objeví, asi nikoliv. 😉

Spytihněv Čumpelík
Spytihněv Čumpelík
9 let před
Odpověď  Tomáš Kohout

Navíc se tu jedná o komerční sféru, tam jakákoliv pochybnost o čemkoliv znamená problém, poklesem případných akcií počínaje a přeběhnutím zákazníků jinam konče. V tomto smyslu je dobře, že NASA vybrala dvě společnosti. Monopol je chyba a brzda.

Adam Trhoň
Adam Trhoň
9 let před

Proč letí i s trunkem?

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Adam Trhoň

Jeho oddělení od rakety je zřejmě rychlejší, než jeho separace od návratové kabiny.

Pospíšil
Pospíšil
9 let před
Odpověď  Dušan Majer

To ani ne. Trunk se 4 pevnými kormidly má při abortu stabilizační funkci. Je odhozen až v okamžiku, když má loď téměř nulovou rychlost v „apogeu“ abort letu.

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Pospíšil

Aha, na křidélka jsem zapomněl, díky!

Oldřich Drtil
Oldřich Drtil
9 let před

Zřejmě při odnosu Dragona od rakety vyhoří všechno palivo motorů SuperDraco. Takže přistání na padácich bude tvrdší, než běžné? Tam se přece předpokládá dobrždění motorické. Nebo je to při regulérním přistání variantní?
Motory, nebo padáky? Tohle mi moc jasné není.

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Oldřich Drtil

Dragon bude přistávat na padácích. Motorické přistání při tomto pokusu neproběhne a nepočítá se s ním ani v první vlně ostrých Dragonů. SpaceX totiž drobně přehodnotila své plány.

Asdf
Asdf
9 let před
Odpověď  Dušan Majer

To znamená, že i Dragona při prvních letech od ISS uvidíme přistávat na padácích? To by mě zajímalo, co vedlo SpaceX k přehodnocení. Že by nepříliš velká důvěra v motorické přistávání?

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Asdf

Ano, i první ostré Dragony by měly sedat na padácích. SpaceX tím vyhovuje NASA, která chce předtím dostatečně předvést bezpečnost celého systému.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.