sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

New Shepard ve výšce 90 kilometrů

Jsou firmy, nebo kosmické agentury, které jsou o svých budoucích plánech velmi sdílné a fanoušci kosmonautiky mají díky častým zprávám velmi dobrý přehled o tom, kam společnost směřuje, co kdy chystá a tak dále. Potom existuje druhá, menší skupina, u které je třeba i několik měsíců ticho po pěšině. Člověk by skoro mohl mít pocit, že firma nic nedělá. Ale to platí jen do chvíle, než se na internetu objeví zpráva o dosaženém pokroku. Pak se firma opět stáhne do mlčenlivé ulity a fanoušci opět netrpělivě čekají, kdy vypustí novou informaci. Vzorným příkladem takového přístupu je společnost Blue Origin, kterou založil Jeff Bezos.

Tato firma je v posledních týdnech trochu známější i díky tomu, že se uchází o dodávky motorů pro novou americkou raketu Vulcan. Motorové jednotky BE-4 od Blue Origin by měly spalovat zkapalněný metan a kyslík. Nicméně ještě předtím, než se objevily informace o BE-4, vědělo se, že Blue Origin pracují na kosmické lodi New Shepard (viz náš starší článek na toto téma).

Včera společnost oznámila další pokrok ve vývoji této technologie. New Shepard se 29. dubna dočkal suborbitálního skoku. A nebylo to žádné malé poskočení, ale rovnou let s nejvyšším bodem dráhy ve výšce 307 000 stop, což po přepočtu odpovídá 90 kilometrům. Startovalo se z firemního kosmodromu West Texas Launch Site a o vynesení se postaral motor BE-3 (viz zde), který spaluje zkapalněný kyslík a vodík. Podle vyjádření firmy i dostupného videa pracoval motor s tahem 50 tun spolehlivě a během letu se neobjevily žádné komplikace.

Systém zvládl i přechod do nadzvukových rychlostí a i při maximálním dynamickém namáhání fungovaly navigační a řídící systémy správně. Loď New Shepard dosáhla trojnásobné rychlosti zvuku a také oddělení návratové kabiny od pohonné sekce proběhlo podle plánu. Pokud by na palubě lodi byli nějací astronauti, užili by si příjemný výlet téměř k hranici kosmu a jejich cesta by byla korunována bezpečným návratem na padácích.

Absence problémů při letu je překvapující, protože pro New Shepard šlo o o první testovací let. Společnost přiznává, že v blízké době by mohly přijít na řadu další letové zkoušky, protože už staví nové pohonné moduly (označené číslem 2 a 3). Samotné vynesení kabiny na suborbitální dráhu bylo bez problémů, ale sekundární úkol, tedy přistání pohonné jednotky se nepodařilo. Společnost Blue Origin je totiž stejně jako SpaceX fascinována znovupoužitelností, ve které vidí velkou budoucnost.

Návratová kabina klesá na padáku
Návratová kabina klesá na padáku
Zdroj: http://images.spaceref.com/

Systém vertikálního startu a vertikálního přistání se má testovat právě na lodi New Shepard. Aktuální porucha při pokusu o přistání byla způsobena ztrátou tlaku v hydraulickém okruhu. Blue Origin přitom oznámila, že už delší dobu pracuje na vylepšeném hydraulickém systému, takže současná ztráta pohonné jednotky byla spíše očekávaná.

Společnost Blue Origin by v dalších letech ráda pronikla na trh kosmické turistiky. Na palubě lodi New Shepard by mohli být tři a více astronautů – firma připouští, že některé místo by mohl občas nahradit nějaký vědecký experiment.

Firma zároveň oznámila, že New Shepard je pouze vývojová etapa. Do budoucna chystá jeho zvětšenou verzi, kterou nazývá „Very Big Brother“, což můžeme přeložit jako „Opravdu velký brácha“. Společnost prý již zahájila designovou fázi jeho přípravy. Informace nejsou prakticky žádné, ale oslím můstkem se vrátíme na začátek článku – Tento nový stroj by totiž měl pohánět již zmíněný motor BE-4 na zkapalněný metan a kyslík. Very Big Brother by měl létat i na oběžnou dráhu.

Zdroje informací:
http://spaceref.biz/
http://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2015/04/blueorigin_launch.jpg
http://images.spaceref.com/news/2015/ooblueorigin_landing.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
22 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Honza
Honza
9 let před

Methan-LOX nemá o moc lepší Isp než než motory na kerosen (RP-1 = lepší petrolej). Nádrž na zkapalněný methan je mnohem masivnější, složitější a hlavně těžší než ta na kerosen. Výsledná raketa bude v lepším případě stejně těžká a drahá, jako ta klasická (sojuz, falcon…)

Takhle to prostě nepůjde. Lepší teoretické Isp má vodík, plazmové pohony a klasické proudové, případně náporové motory (pro první stupeň). Tudy možná cesta vede, ale je neprošlapaná, nejistá …

Malky
Malky
9 let před
Odpověď  Honza

Ale jim nejde o vyšší ISp 🙂 Vyšší ISp je dobré spíše ve vesmíru, při startu rakety zas takové uplatnění nemá, a jejich eventuální dvoustupňová orbitální raketa by měla na druhém stupni používat stejný motor jako zde předvedený New Shepard – BE3 na hydrolox. Důvodem, proč všichni (SpX, BO) usilují o methalox není vyšší ISp, protože z důvodů, které jste zmínil, má vyšší ISp jen ‚papírově‘, ve skutečnosti se ztratí. Hlavním důvodem usilování o methalox je čistší spalování než v případě keroloxu, což je obrovská výhoda (nebo možná přímo požadavek – ještě nevíme) pro znovupoužitelné motory. Ano, vodík je lepší, ale hůře se s ním pracuje. Přinejmenším v případě SpX (kéž by i u BO!) hraje roli zřejmě i to, že palivo pro metholox lze vyrábět na Marsu…

Asdf
Asdf
9 let před
Odpověď  Malky

Řekl bych, že další výhodou je i to, že methan bude o dost levnější než RP-1.

Asdf
Asdf
9 let před
Odpověď  Malky

Mimochodem jsem se právě dočetl na diskuzi pod tím druhým videem, že SpaceX záměrně nejde cestou vodíku, protože má v dlouhodobějším pohledu na svědomí zkřehnutí materiálu a není tak vhodný pro znovupoužitelné rakety.

Asdf
Asdf
9 let před
Odpověď  Malky

Ještě jedna poznámka – přímo na stránkách Blue Orgin se píše:

Na rozdíl od jiných raketových pohonných hmot může být kapalný metan použit pro tlakování pohonných nádrží rakety. Tento jev se nazývá autogenní tlakování a eliminuje potřebu nákladných a složitých tlakovacích systémů jako je helium. Zkapalněný metan na rozdíl od kerosinu také nezanechává jako vedlejší produkt saze a zjednodušuje tak opětovné použití motoru.

PS. Nevíte někdo, o jaké tlakování jde?

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Asdf

Osobně si myslím, že chtějí využít vypařování části metanu v nádržích na to, aby se s pomocí těchto výparů natlakovaly nádrže.

gg
gg
9 let před
Odpověď  Asdf

Ono by asi mělo stačit část metanu po průchodu regenerativním chlazením „odpustit“ zpět do nádrže přes redukční ventil. (Samovypařování pravděpodobně při klesající hladině stačit nebude, čekal bych, že bude pomalé.)

Honza
Honza
9 let před
Odpověď  Malky

Motory Merlin jsou na RP-1 a znovupoužitelné jsou už dnes.

Chápu, že methan může mít i nějaké výhody, ale výsledkem nebude žádný závratný pokrok. Na vynesení trochy nákladu na LEO bude třeba stejně obludně velká raketa se všemi nevýhodami jako dneska.

A nenechte se mýlit, Isp motoru má na parametry rakety naprosto fatální vliv. Stačí si cvičně spočítat nosnost jednostupňové rakety na LEO s motorem s Isp 300 a 400.

Asdf
Asdf
9 let před
Odpověď  Honza

Ano, tudy cesta nevede, ale přesto motory na zkapalněný metan vyvíjí jak SpaceX tak Blue Origin, tedy dvě nejrpogresivnější kosmické firmy v USA. Oni totiž ještě neví, že češi jsou nejlepší raketoví inženýři. Musíte se jim přihlásit a říct, jak to mají dělat, bez vás jsou ztraceni 😉

gg
gg
9 let před
Odpověď  Honza

Myslím, že existuje spousta způsobů, jakými by metan mohl dosáhnout o dost vyššího Isp než kerosin, kupříkladu třeba detonační motory, které by asi s kerosinem moc dobře nefungovaly (ale s plynným metanem – bez problémů).

Kenny007
Kenny007
9 let před

Proti tomu s čím létali před pouhými dvěma roky velký pokrok a s novým motorem se určitě na LEO dostanou. Tohle je zrovna jedna z firem ve které skládám velké naděje podobně jako ve SpaceX.

Spytihněv Čumpelík
Spytihněv Čumpelík
9 let před

Hrozně rád sleduju jakýkoliv pokrok v rámci soukromých společností. Ať je to SpaceX, tato Blue Origin, Planetary Resources nebo třeba i X Prize Foundation s jejich závodem o Měsíc. Je to skvělá a hlavně fungující alternativa k vládním organizacím, nemusí tolik řešit, jestli jim něco politici přiklepnou nebo ne. Zaplaťpánbu za nadšence, kteří navíc nevědí, co s prachama 🙂

roman hronza
roman hronza
9 let před

Vlastní nosiče: NASA, SpaceX, OSC, ULA (SNC vlastní nosič nemá). A teď Blue origin (v zárodku). Je ten seznam úplný?

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  roman hronza

Ano, Váš seznam je téměř kompletní. Pak už zbývají jen firmy, u kterých bychom museli zavřít obě oči. Jde o suborbitální lodě od Virgin Galactics, nebo X-cor.

roman hronza
roman hronza
9 let před
Odpověď  Dušan Majer

pravda, děkuji za doplnění 🙂

Amper
Amper
9 let před
Odpověď  roman hronza

No, u NASA je potreba taky hodne primhourit oko. Jediny vlastni nosic (tj. ten co neni ULA) je SLS a ten ma do letu hodne daleko. Nebo jsem na neco zapomel ?

Asdf
Asdf
9 let před

Blue Origin je sice vývojově několik let za SpaceX, ale ukazuje se, že je potenciálně nejvážnější konkurencí. Obě firmy mají velmi podobný přístup a jako jediné si staví všechno svoje od motorů přes rakety až po lodě.
To se o OSC či ULA říct nedá.
A hlavně obě firmy mají stejně entuziastické vůdce.

Radim Fedič
9 let před
Odpověď  Asdf

SpX má ale „armádu“ fandů. A nemůžeš mít fandy, když nic nezveřejňuješ. SpX prostě hraje na PR, zveřejňuje fotky videa, dělá velké tiskovky. Taková USA v době studené války, oproti BO, rusům ve studené válce. O všem mlčet, zveřejnit jen úspěchy.

Malky
Malky
9 let před
Odpověď  Radim Fedič

Janze na ty armade fandu nezalezi. Zalezi na sskutecnych vysledcich. Tady zat zatim SpX taktez vede, ale to se muze snadno zmenit. Kazdopadne je skvele videt nejakou konkurenci 🙂

Coffin Corner
Coffin Corner
9 let před
Odpověď  Radim Fedič

Pokud část oné armády fanoušků nějakým způsobem významně nepřispívá do rozpočtu firmy, tak je to porovnávání absolutně irelevantní. Naopak vyrobit si takové množství obdivovatelů sebou nese určité závazky a tlaky tam kde u soukromé firmy být nemusejí. Nemluvě o přehnaných očekáváních které zákonitě vznikají u nekritické části méně „technicky zasvěcené“ veřejnosti.

Josef
Josef
9 let před
Odpověď  Radim Fedič

Blue Origin má ale pravděpodobně poněkud více peněz. Jeff Bezos je totiž poměrně movitější, než Elon, který navíc investuje podstatně i jinde.

gg
gg
9 let před
Odpověď  Radim Fedič

SpaceX musí dělat PR. Jednak proto, že shánějí komerční zakázky – BO žádné komerční zakázky nemá (kromě nedávného kontraktu na BE-4), takže se s PR obtěžovat nemusejí. Druhak proto, že dobré PR znamená tlak veřejnosti a zájmových skupin na zákonodárce, což může znamenat více peněz od NASA, na čemž ovšem logicky vydělá jak SpaceX (vyvine hardware), tak NASA (získá kvalitní službu). Ale někdo musí schválit, aby NASA mohla SpaceX dát peníze, a ten někdo jsou zákonodárci.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.