sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Přípravy na stavbu prvního ostrého Orionu

Možná si říkáte co to znamená „první ostrý Orion“ – vždyť tahle kosmická loď už jednou do vesmíru letěla – vloni na podzim na několikahodinovou misi EFT-1. To byla ale pouze zkouška všech systémů – především padáků a tepelného štítu. Technici měli nasbírat data, která poslouží při konstrukci příštích lodí, které už poletí do vesmíru na delší dobu a také dál. Vůbec první ostrý start Orionu má přijít v létě roku 2018 – půjde zároveň o premiérový start rakety SLS. A právě letový exemplář Orionu pro tuto misi začne vznikat už za pár měsíců.

Ještě než se ale začne stavět letový model, je nutné sestavit tzv. pathifinder, což můžeme přeložit jako inženýrský demonstrátor. Ten slouží k reálnému vyzkoušení všech montážních procesů. Tyto zkušenosti se pak budou hodit při stavbě letového Orionu. Pathfinder přetlakové kabiny by měl být sestaven do konce léta. Po prázdninách by se pak mohlo přistoupit ke stavbě letového modelu. V Michoudově středisku v New Orleans se v těchto dnech všichni připravují na přelomový okamžik v přípravách na misi EM-1 (Exploration Mission – 1). Prvního května by zde měli technici provést první svár na konstrukci pathfinderu lodi Orion.

Třecí svařování s promíšením
Třecí svařování s promíšením
Zdroj: http://www.nasaspaceflight.com/

Stejně jako v případě Orionu pro misi EFT-1 se bude i tentokrát používat inovativní postup třecího svařování s promíšením. Díky tomu vznikají téměř bezešvé sváry, které jsou nepropustné a pevnější a kvalitnější, než při použití jiných svařovacích metod. Tato technika se používá i při konstrukci rakety SLS (viz náš starší článek).

Technici si při misi EFT-1 ověřili, že zvolená konstrukce lodi je dostatečně odolná na to, aby odolala všem tlakům a silám, které na loď působí při startu i návratu do atmosféry a je tedy možné ji nadále používat. Inspekce lodi, která probíhá na Kennedyho středisku v Launch Abort System Facility se pomalu chýlí ke konci a podle dostupných informací se zatím nenašel žádný skrytý problém – loď podle všeho zvládla svou první misi vzorně.

Úkol mise EM-1 bude také z velké části zkušební – loď bez posádky má letět k Měsíci, kde vstoupí na protáhlou retrográdní dráhu a možná prozkoumá i librační centrum soustavy Země – Měsíc. Kosmická loď bude mimo ochrannou náruč van Allenových pásů vystavena kosmickému záření. Mise navíc nebude trvat jen pár hodin jako tomu bylo u EFT-1, ale několik dní. Návrat od Měsíce rychlostí 11 km/s zatíží tepelný štít víc, než loňská zkouška.

Rozložený pohled na loď Orion i se servisním modulem
Rozložený pohled na loď Orion i se servisním modulem
Zdroj: http://www.nasaspaceflight.com/

K návratovému modulu lodi Orion se před startem připojí ještě servisní modul. Ten vznikne v Evropě na základě osvědčené lodi ATV. Výroba se ale dostává do skluzu a podle NASA je tohle zpoždění hlavním důvodem odsunu mise EM-1 z původně plánovaného konce roku 2017 na léto 2018. Vyloučen není ani další odklad na začátek roku 2019, ale zatím nemalujme čerta na zeď.

Za zmínku stojí i málo známá věc – loď pro EFT-1 byla od začátku stavěna tak, že pokud by do ní byly doplněny systémy podpory života, sedačky a další potřebné vybavení, tak by celek přesáhl hmotnostní limity. Od začátku se počítalo s tím, že následující lodě budou lehčí, přičemž o tom, kde se ubere, rozhodnou právě data z EFT-1. Prozatím se zdá, že systém tepelné ochrany byl až zbytečně naddimenzován a bude možné na něm nějakou hmotu ušetřit. Možná to zní riskantně, ale NASA si rozhodně pohlídá, aby byla bezpečnost její lodi zajištěna. Jelikož byla bezpečnostní rezerva při prvním letu mimořádně velká, tak je odkud brát, aniž bychom riskovali, že se dostaneme na dohled k hranici rizika.

Další ze změn se týká samotné konstrukce návratové kabiny. Podle firmy Lockheed Martin se díky inspekci dat z mise EFT-1 a následným simulacím podařilo zredukovat hmotnost některých částí kabiny až o 25%. Kuželovitá sekce lodi se nebude svařovat ze šesti, ale pouze ze tří kusů, přičemž počet svárů se zredukuje z původních 19 na 7. Loď pro EM-1 bude vypadat jako kdyby v ní měli letět astronauti – najdeme zde sedačky i systémy podpory života.

Zdroje informací:
http://www.nasaspaceflight.com/

Zdroje obrázků:
http://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2015/04/Z2F4-350×139.jpg
http://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2012/05/Z44.jpg
http://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2015/04/2015-04-15-152703-350×246.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
2 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jiří Hošek
Jiří Hošek
9 let před

NASA zveřejnila informaci, že exemplář, který se od 7. května svařuje v Michoudově středisku, je inženýrský demonstrátor, na němž jsou zkoušeny výrobní a montážní postupy, které budou využity při výrobě skutečného letového Orionu pro misi EM-1. Jako první ze sedmi hliníkových dílů se svařují tunel a přední přepážka, které jsou v horní části velitelského modulu. Celý demonstrátor má být svařen do konce léta.

Se svařováním dílů letového Orionu by se mělo začít koncem července.

http://www.nasa.gov/feature/welding-begins-on-orion-pathfinder

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Díky za info!

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.