„Toto byl jeden z těch týdnů v životě výcviku astronauta, kdy jsem se cítila jako malé dítě na letním táboře. Strávila jsem celé tři dny na letecké základně Ellington Air Filed, kde se nachází flotila cvičných proudových letounů T-38 patřících NASA. Můj výcvik zahrnoval základní dovednosti údržby s úžasnými mechaniky, kteří tyto stroje opravují a starají se o to, aby létání s nimi bylo bezpečné. Byla to skvělá příležitost zopakovat si některé dovednosti a naučit se mnoho nových a užitečných triků.
Pátek 25. července 2014
Na technické práci je něco zábavného a prospěšného. Myslím, že to bude kombinace manuálních dovedností, znalosti nástrojů a materiálů a fakt, že lidské uspokojení přichází při konstrukci nebo opravování nějakého stroje.
Každopádně jsem zde samozřejmě nebyla pro své pobavení. Na vesmírné stanici máme na práci mnoho údržbářských prací. Je to extrémně komplexní stavba, jejíž vybavení si vyžaduje pravidelnou preventivní údržbu a občas také malé opravy na odstranění závad. Výcvik v údržbě ISS zahrnuje množství opravářských lekcí, při kterých se seznamujeme s nářadím, které máme na palubě, se způsobem, jakým jsou údržbářské procedury napsány, s hlášeními a interakcemi, které od nás pozemní kontroloři očekávají a s několika typickými servisními procedurami.
Tento výcvik v terénu byl do mého rozvrhu přidán teprve nedávno a je zamýšlen jako intenzivní zkušenost, při které dostanete mnoho příležitostí si vše takříkajíc osahat a také se učit od těch nejlepších. Jedná se o dvoutýdenní kurz, ale v mém rozvrhu bohužel nebylo v tuto dobu, tedy pouhé čtyři měsíce před startem, možné najít dva volné týdny. Protože jsem ale byla do věci velice zapálená, kurz se mi v mnohém přizpůsobil a mí instruktoři byli skvělí, tudíž jsem se mohla zúčastnit alespoň těchto tří intenzivních dnů.
V prvním dni jsem byla v dílně avioniky, kde jsem si procvičovala pájení, používání multimetru a práci s elektrickými konektory, například při odstraňování a instalaci pinů. Zbývající čas jsem rozdělila mezi dílnu baterií a kovovýrobu, kde jsem procvičovala činnosti jako je vrátní, vyklepávání, nýtování, ohýbání kovů, odstraňování šroubů s useknutými hlavičkami a mnoho dalšího. Zejména u té poslední činnosti doufám, že na ISS nebude nutná. Snažit se provrtat skrze ocelový šroub není žádná zábava ani na Zemi, takže ve stavu beztíže to musí být opravdu výzva!
Když jsem naposledy dělala něco podobného, bylo mi 19 a pracovala jsem na šestitýdenní kovodělné stáži v dílně studentů konstruktérství v Mnichově. Byl to požadavek k započetí mého strojírenského studia… Nikdy bych nepomyslela, že o 18 let později budu jako astronaut procvičovat řezání závitů s manuální gola sadou, natož tak dělat to na Mezinárodní vesmírné stanici. Není to úžasné?
Na této fotografii se snažím pořídit snímek těžce dostupného a špatně osvětleného detailu. Operátoři v řídících střediscích jsou dalšími páry očí při servisních úkolech na ISS… Ale protože je tam nahoru nemůžeme vzít s sebou, je nesmírně důležité umět provést fotodokumentaci naší práce. Pokud byste rádi viděli víc, zde vám nabízím několik dalších fotek.“
Zdroj informací:
https://plus.google.com/
Zdroje obrázků:
https://plus.google.com/
https://www.flickr.com/
Pekné. Je celkom logické, že budú mať aj takýto typ výcviku. Asi máloktorá žena má vzťah k takýmto veciam. A zaujali ma jej hodinky. Omega X 33. Hodinky certifikované NASA pre lety do vesmíru. Ďalší typ po legendárnych Omega Speedmaster (Moonwatch). Nechcete napísať článok o takej dôležitej časti výstroja akou sú náramkové hodinky? 🙂
Zajímavý návrh. Určitě o tom popřemýšlíme.
Skutečně paní používá avomet? Ten jsem totiž viděla naposledy jako děcko (hodně dávno) a to co je na fotce tak nevypadá, ani to nemá správně otočené v tom případě.
Přiznám se, že do kamarádství s elektřinou mám hodně daleko, tudíž jsem si v tomto případě u překladu nebyl 100% jistý. Bylo by tedy lepší napsat multimetr? Nebo ještě něco jiného?
Multimetr by byl lepší, když je i v originálu. Avomet je obchodní označení konkrétního typu. Ale není to špatný výrobek, dva kousky mám doma a i když jsou starší než já, fungují celkem dobře. Velkou přesnost od toho člověk chtít nemůže, ale to ani od levných moderních multimetrů.
Rozhodně je na fotce nějaký větší, dražší a přesnější multimetr ..
http://sroll.net/ok1srd/technika/avomet/1.jpg
Děkuji za upozornění na nepřesnost. Chyba byla opravena.
Smekám před ni 😉
„Pájení v dílně avioniky.“
„Použití multimetru ke kontrole obvodu.“
Že by oprava jednotky AE-35? 😀