Každá nosná raketa si na začátku činnosti prochází různými misemi a pokaždé, když ji čeká něco nového, jsou všichni napjatí. Největší nervy jsou pochopitelně u letové premiéry, ale i u dalších misí bývají fandové kosmonautiky na pozoru když na raketu čeká něco, co ještě nedělala – třeba první let mimo nízkou oběžnou dráhu Země, premiérové vynášení vědeckého nákladu, první let mimo zemské gravitační a pole a tak dále. Soukromá raketa Falcon 9 v1.1 má všechny tyto milníky za sebou, přesto ji nyní čeká jedna premiéra – poprvé má totiž vynést hned dva telekomunikační satelity na dráhu přechodovou ke geostacionární.
Vynášeným nákladem jsou družice Eutelsat 115 West B a ABS 3A. První jmenovaná vznikla ve výrobní hale společnosti Boeing a patří firmě Eutelsat Americas, dříve nazvané Satmex. Satelit je součástí objednávky čtyř družic pro společnosti ABS a Satmex, které využívají stejnou konstrukci a startují v párech. Použitá konstrukce nese označení BSS-702SP a je určena pro menší družice, kterým stačí výkon mezi 3 – 8 kilowatty.
Konstrukce je vysoká zhruba 4,2 metru a na šířku měří 2,1 metru. Energie zachycená pomocí dvou solárních panelů se ukládá do palubních Li-Ion baterií, odkud se energie distribuuje do všech potřebných systémů. Satelity této řady využívají čistě elektrický pohon k tomu, aby přešly na geostacionární dráhu. Iontový motor, jehož palivem je xenon je až 10x účinnější, než standardní spalovací směsi chemických motorů. Nevýhodou je velmi nízký tah, tkaež každá změna rychlosti trvá hodně dlouho.
Na družici najdeme 4 motory o průměru 25 centimetrů. Jejich odběr kolísá mezi 1300 a 4500 watty, přičemž poskytují maximální tah 165 milinewtonů se specifickým impulsem 3500 sekund. Dva motory se budou primárně používat pro udržování oběžné dráhy – počítá se se čtyřmi zážehy denně, přičemž celková doba hoření nemá překročit 30 minut. Díky tomuto přesnému manévrování bude družice udržovat svou pozici s přesností na setinu stupně. To umožní umístit na geostacionární dráhu více satelitů.
Eutelsat 115 West B je vybaven transpondéry v pásmu C a Ku.. Bude umístěn na 114,9°. stupněm západní délky, takže by měl zajistit pokrytí pro celou Ameriku. Pásmo C by mělo obsluhovat oblast od Aljašky přes západní Kanadu, USA a Mexiko, Latinskou Ameriku a severozápad Jižní Ameriky. Pásmo Ku bude rozděleno do několika svazků. Jeden pokryje Mexiko a přilehlé oblasti, další se zaměří na většinu Jižní Ameriky s výjimkou severovýchodních oblastí a třetí bude obhospodařovat Kanadu a Spojené státy vyjma Floridy. Satelit má zajišťovat televizní vysílání, mobilní služby a speciální servis pro vládní a soukromé zákazníky. Družice by měla fungovat 15 let.
Družice ABS 3A patří asijské společnosti Asia Broadcasting Satellite (ABS) a také jej postavila firma Boeing. I tato družice využívá stejnou základní konstrukci jako výše zmíněný Eutelsat. Tato družice bude umístěna nad třetím poledníkem západní délky, což jí zajistí pokrytí Ameriky, Evropy, Afriky a Blízkého východu. Satelit má nahradit družici ABS-3, která se do vesmíru dostala v roce 1997. Nová družice zajistí kontinuitu služeb a zároveň rozšíří stávající možnosti. Na družici najdeme 24 transpondérů pro pásmo C s šířkou pásma 72 MHz při frekvenci 5,85 – 6,425 GHz pro uplink a 3,625 – 4,2 GHZ pro downlink. O Ku-pásmo se stará dalších 24 transpondérů, které také počítají s pásmem o šířce 72 MHz. Uplink využije frekvence 13,75 – 14,75 GHz a 11,45 – 11,7 GHz, downlink zase využije frekvence 10,7 – 11,2 GHz a 12,5 – 12,75 GHz.
Pásmo C je rozděleno do tří svazků. Východní pokryje celou Afriku kromě Madagaskaru, Evropu, Střední východ a regiony západní Asie.Globální svazek má na starosti kompletní oblast od západu Jižní Ameriky až k Centrální Indii. Západní se postará o pokrytí Jižní Ameriky, Karibiku, Kuby, Floridy a východního pobřeží USA a Kanady.
Pásmo Ku bude pracovat se 4 svazky. Americká větev obslouží celou Jižní Ameriku, Karibik, část Kuby a Floridy, včetně východního pobřeží USA a Kanady. Evropská větev má na starosti celý kontinent včetně jeho severních oblastí a části Blízkého východu, Afghánistánu a Pákistánu, stejně tak i Grónska a východní Kanady. Větev MENA se postará o severní Afriku, Střední východ, Írán, Pákistán a Afghánistán. Svazek SAF obslouží jižní Afriku mimo Madagaskaru. Tato družice zajistí příjem satelitní televize, ale i služby pro námořníky v Atlantiku a Indickém oceánu. ABS-3A má na oběžné dráze vydržet 15 let.
Družice jsou již uloženy v aerodynamickém krytu – Satelit ABS 3A nahoře, Eutelsat 115 pod ním. Falcon 9 vynese celou sestavu na tzv. superGTO, tedy na dráhu přechodnou ke geostaconární s vysokým apogeem. O zvýšení perigea a následné snížení apogea se postarají samy družice s pomocí svých iontových motorů. Očekává se, že operační pozice dosáhnou družice po osmi měsících od startu. Pokud se Vám zdá nelogické posílat sestavu na silně protáhlou GTO dráhu, doporučím Vám náš starší článek, kde si matematicky dokážeme, že z hlediska nebeské mechaniky na tom družice vydělají.
První stupeň rakety Falcon již 26. února podstoupil statický zážeh na rampě. Všechno probíhalo dobře, problém byl pouze s jedním čerpadlem kapalného kyslíku na pozemním vybavení. Ke startu by mělo dojít 2. března ve 4:30 středoevropského času. Dá se očekávat vysílání na webu SpaceX, případně na portálu Spaceflightnow.com. Jelikož raketa Falcon tentokrát míří mimo nízkou oběžnou dráhu, sáhne si při startu až na dno a nebude mít žádné palivové rezervy. Z toho důvodu se ani nebude snažit o měkké přistání prvního stupně.
P.S. Tip na článek nám dal náš čtenář Matěj K., kterému tímto děkujeme za tématickou inspiraci.
Zdroje informací:
http://www.spaceflight101.com/
http://space.skyrocket.de/
http://space.skyrocket.de/
Zdroje obrázků:
http://i.imgur.com/R90oIFS.jpg
http://www.spaceflight101.com/uploads/6/4/0/6/6406961/4819020_orig.jpg
http://www.spaceflight101.com/uploads/6/4/0/6/6406961/8796277_orig.jpg
http://space.skyrocket.de/img_sat/abs-3a__1.jpg
http://www.eutelsat.com/…/EUTELSAT_115WB_C-band_%20Downlink_Coverage.png
to jsem zvědavý kdy jim ty 1 stupně začnou přistávat a vydělávat