sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Na Falcon čeká další premiéra

Každá nosná raketa si na začátku činnosti prochází různými misemi a pokaždé, když ji čeká něco nového, jsou všichni napjatí. Největší nervy jsou pochopitelně u letové premiéry, ale i u dalších misí bývají fandové kosmonautiky na pozoru když na raketu čeká něco, co ještě nedělala – třeba první let mimo nízkou oběžnou dráhu Země, premiérové vynášení vědeckého nákladu, první let mimo zemské gravitační a pole a tak dále. Soukromá raketa Falcon 9 v1.1 má všechny tyto milníky za sebou, přesto ji nyní čeká jedna premiéra – poprvé má totiž vynést hned dva telekomunikační satelity na dráhu přechodovou ke geostacionární.

Vynášeným nákladem jsou družice Eutelsat 115 West B a ABS 3A. První jmenovaná vznikla ve výrobní hale společnosti Boeing a patří firmě Eutelsat Americas, dříve nazvané Satmex. Satelit je součástí objednávky čtyř družic pro společnosti ABS a Satmex, které využívají stejnou konstrukci a startují v párech. Použitá konstrukce nese označení BSS-702SP a je určena pro menší družice, kterým stačí výkon mezi 3 – 8 kilowatty.

Eutelsat 115 West B a ABS 3A po spojení - Eutelsat je dole, ABS nahoře
Eutelsat 115 West B a ABS 3A po spojení – Eutelsat je dole, ABS nahoře
Zdroj: http://www.spaceflight101.com/

Konstrukce je vysoká zhruba 4,2 metru a na šířku měří 2,1 metru. Energie zachycená pomocí dvou solárních panelů se ukládá do palubních Li-Ion baterií, odkud se energie distribuuje do všech potřebných systémů. Satelity této řady využívají čistě elektrický pohon k tomu, aby přešly na geostacionární dráhu. Iontový motor, jehož palivem je xenon je až 10x účinnější, než standardní spalovací směsi chemických motorů. Nevýhodou je velmi nízký tah, tkaež každá změna rychlosti trvá hodně dlouho.

Na družici najdeme 4 motory o průměru 25 centimetrů. Jejich odběr kolísá mezi 1300 a 4500 watty, přičemž poskytují maximální tah 165 milinewtonů se specifickým impulsem 3500 sekund. Dva motory se budou primárně používat pro udržování oběžné dráhy – počítá se se čtyřmi zážehy denně, přičemž celková doba hoření nemá překročit 30 minut. Díky tomuto přesnému manévrování bude družice udržovat svou pozici s přesností na setinu stupně. To umožní umístit na geostacionární dráhu více satelitů.

Eutelsat 115 West B je vybaven transpondéry v pásmu C a Ku.. Bude umístěn na 114,9°. stupněm západní délky, takže by měl zajistit pokrytí pro celou Ameriku. Pásmo C by mělo obsluhovat oblast od Aljašky přes západní Kanadu, USA a Mexiko, Latinskou Ameriku a severozápad Jižní Ameriky. Pásmo Ku bude rozděleno do několika svazků. Jeden pokryje Mexiko a přilehlé oblasti, další se zaměří na většinu Jižní Ameriky s výjimkou severovýchodních oblastí a třetí bude obhospodařovat Kanadu a Spojené státy vyjma Floridy. Satelit má zajišťovat televizní vysílání, mobilní služby a speciální servis pro vládní a soukromé zákazníky. Družice by měla fungovat 15 let.

Pokrytí družicí Eutelsat v pásmu C
Pokrytí družicí Eutelsat v pásmu C
Zdroj: http://www.eutelsat.com/

Družice ABS 3A patří asijské společnosti Asia Broadcasting Satellite (ABS) a také jej postavila firma Boeing. I tato družice využívá stejnou základní konstrukci jako výše zmíněný Eutelsat. Tato družice bude umístěna nad třetím poledníkem západní délky, což jí zajistí pokrytí Ameriky, Evropy, Afriky a Blízkého východu. Satelit má nahradit družici ABS-3, která se do vesmíru dostala v roce 1997. Nová družice zajistí kontinuitu služeb a zároveň rozšíří stávající možnosti. Na družici najdeme 24 transpondérů pro pásmo C s šířkou pásma 72 MHz při frekvenci 5,85 – 6,425 GHz pro uplink a 3,625 – 4,2 GHZ pro downlink. O Ku-pásmo se stará dalších 24 transpondérů, které také počítají s pásmem o šířce 72 MHz. Uplink využije frekvence 13,75 – 14,75 GHz a 11,45 – 11,7 GHz, downlink zase využije frekvence 10,7 – 11,2 GHz a 12,5 – 12,75 GHz.

Družice ABS 3A
Družice ABS 3A
Zdroj: http://space.skyrocket.de/

Pásmo C je rozděleno do tří svazků. Východní pokryje celou Afriku kromě Madagaskaru, Evropu, Střední východ a regiony západní Asie.Globální svazek má na starosti kompletní oblast od západu Jižní Ameriky až k Centrální Indii. Západní se postará o pokrytí Jižní Ameriky, Karibiku, Kuby, Floridy a východního pobřeží USA a Kanady.

Pásmo Ku bude pracovat se 4 svazky. Americká větev obslouží celou Jižní Ameriku, Karibik, část Kuby a Floridy, včetně východního pobřeží USA a Kanady. Evropská větev má na starosti celý kontinent včetně jeho severních oblastí a části Blízkého východu, Afghánistánu a Pákistánu, stejně tak i Grónska a východní Kanady. Větev MENA se postará o severní Afriku, Střední východ, Írán, Pákistán a Afghánistán. Svazek SAF obslouží jižní Afriku mimo Madagaskaru. Tato družice zajistí příjem satelitní televize, ale i služby pro námořníky v Atlantiku a Indickém oceánu. ABS-3A má na oběžné dráze vydržet 15 let.

Pokrytí pomocí Evropské větve na družici ABS 3A
Pokrytí pomocí Evropské větve na družici ABS 3A
Zdroj: http://i.imgur.com/

Družice jsou již uloženy v aerodynamickém krytu – Satelit ABS 3A nahoře, Eutelsat 115  pod ním. Falcon 9 vynese celou sestavu na tzv. superGTO, tedy na dráhu přechodnou ke geostaconární s vysokým apogeem. O zvýšení perigea a následné snížení apogea se postarají samy družice s pomocí svých iontových motorů. Očekává se, že operační pozice dosáhnou družice po osmi měsících od startu. Pokud se Vám zdá nelogické posílat sestavu na silně protáhlou GTO dráhu, doporučím Vám náš starší článek, kde si matematicky dokážeme, že z hlediska nebeské mechaniky na tom družice vydělají.

První stupeň rakety Falcon již 26. února podstoupil statický zážeh na rampě. Všechno probíhalo dobře, problém byl pouze s jedním čerpadlem kapalného kyslíku na pozemním vybavení. Ke startu by mělo dojít 2. března ve 4:30 středoevropského času. Dá se očekávat vysílání na webu SpaceX, případně na portálu Spaceflightnow.com. Jelikož raketa Falcon tentokrát míří mimo nízkou oběžnou dráhu, sáhne si při startu až na dno a nebude mít žádné palivové rezervy. Z toho důvodu se ani nebude snažit o měkké přistání prvního stupně.

P.S. Tip na článek nám dal náš čtenář Matěj K., kterému tímto děkujeme za tématickou inspiraci.

Zdroje informací:
http://www.spaceflight101.com/
http://space.skyrocket.de/
http://space.skyrocket.de/

Zdroje obrázků:
http://i.imgur.com/R90oIFS.jpg
http://www.spaceflight101.com/uploads/6/4/0/6/6406961/4819020_orig.jpg
http://www.spaceflight101.com/uploads/6/4/0/6/6406961/8796277_orig.jpg
http://space.skyrocket.de/img_sat/abs-3a__1.jpg
http://www.eutelsat.com/…/EUTELSAT_115WB_C-band_%20Downlink_Coverage.png

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
kuba
kuba
9 let před

to jsem zvědavý kdy jim ty 1 stupně začnou přistávat a vydělávat

https://kosmonautix.cz/2015/02/28/na-falcon-ceka-dalsi-premiera/