sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Na Falcon čeká další premiéra

Každá nosná raketa si na začátku činnosti prochází různými misemi a pokaždé, když ji čeká něco nového, jsou všichni napjatí. Největší nervy jsou pochopitelně u letové premiéry, ale i u dalších misí bývají fandové kosmonautiky na pozoru když na raketu čeká něco, co ještě nedělala – třeba první let mimo nízkou oběžnou dráhu Země, premiérové vynášení vědeckého nákladu, první let mimo zemské gravitační a pole a tak dále. Soukromá raketa Falcon 9 v1.1 má všechny tyto milníky za sebou, přesto ji nyní čeká jedna premiéra – poprvé má totiž vynést hned dva telekomunikační satelity na dráhu přechodovou ke geostacionární.

Vynášeným nákladem jsou družice Eutelsat 115 West B a ABS 3A. První jmenovaná vznikla ve výrobní hale společnosti Boeing a patří firmě Eutelsat Americas, dříve nazvané Satmex. Satelit je součástí objednávky čtyř družic pro společnosti ABS a Satmex, které využívají stejnou konstrukci a startují v párech. Použitá konstrukce nese označení BSS-702SP a je určena pro menší družice, kterým stačí výkon mezi 3 – 8 kilowatty.

Eutelsat 115 West B a ABS 3A po spojení - Eutelsat je dole, ABS nahoře
Eutelsat 115 West B a ABS 3A po spojení – Eutelsat je dole, ABS nahoře
Zdroj: http://www.spaceflight101.com/

Konstrukce je vysoká zhruba 4,2 metru a na šířku měří 2,1 metru. Energie zachycená pomocí dvou solárních panelů se ukládá do palubních Li-Ion baterií, odkud se energie distribuuje do všech potřebných systémů. Satelity této řady využívají čistě elektrický pohon k tomu, aby přešly na geostacionární dráhu. Iontový motor, jehož palivem je xenon je až 10x účinnější, než standardní spalovací směsi chemických motorů. Nevýhodou je velmi nízký tah, tkaež každá změna rychlosti trvá hodně dlouho.

Na družici najdeme 4 motory o průměru 25 centimetrů. Jejich odběr kolísá mezi 1300 a 4500 watty, přičemž poskytují maximální tah 165 milinewtonů se specifickým impulsem 3500 sekund. Dva motory se budou primárně používat pro udržování oběžné dráhy – počítá se se čtyřmi zážehy denně, přičemž celková doba hoření nemá překročit 30 minut. Díky tomuto přesnému manévrování bude družice udržovat svou pozici s přesností na setinu stupně. To umožní umístit na geostacionární dráhu více satelitů.

Eutelsat 115 West B je vybaven transpondéry v pásmu C a Ku.. Bude umístěn na 114,9°. stupněm západní délky, takže by měl zajistit pokrytí pro celou Ameriku. Pásmo C by mělo obsluhovat oblast od Aljašky přes západní Kanadu, USA a Mexiko, Latinskou Ameriku a severozápad Jižní Ameriky. Pásmo Ku bude rozděleno do několika svazků. Jeden pokryje Mexiko a přilehlé oblasti, další se zaměří na většinu Jižní Ameriky s výjimkou severovýchodních oblastí a třetí bude obhospodařovat Kanadu a Spojené státy vyjma Floridy. Satelit má zajišťovat televizní vysílání, mobilní služby a speciální servis pro vládní a soukromé zákazníky. Družice by měla fungovat 15 let.

Pokrytí družicí Eutelsat v pásmu C
Pokrytí družicí Eutelsat v pásmu C
Zdroj: http://www.eutelsat.com/

Družice ABS 3A patří asijské společnosti Asia Broadcasting Satellite (ABS) a také jej postavila firma Boeing. I tato družice využívá stejnou základní konstrukci jako výše zmíněný Eutelsat. Tato družice bude umístěna nad třetím poledníkem západní délky, což jí zajistí pokrytí Ameriky, Evropy, Afriky a Blízkého východu. Satelit má nahradit družici ABS-3, která se do vesmíru dostala v roce 1997. Nová družice zajistí kontinuitu služeb a zároveň rozšíří stávající možnosti. Na družici najdeme 24 transpondérů pro pásmo C s šířkou pásma 72 MHz při frekvenci 5,85 – 6,425 GHz pro uplink a 3,625 – 4,2 GHZ pro downlink. O Ku-pásmo se stará dalších 24 transpondérů, které také počítají s pásmem o šířce 72 MHz. Uplink využije frekvence 13,75 – 14,75 GHz a 11,45 – 11,7 GHz, downlink zase využije frekvence 10,7 – 11,2 GHz a 12,5 – 12,75 GHz.

Družice ABS 3A
Družice ABS 3A
Zdroj: http://space.skyrocket.de/

Pásmo C je rozděleno do tří svazků. Východní pokryje celou Afriku kromě Madagaskaru, Evropu, Střední východ a regiony západní Asie.Globální svazek má na starosti kompletní oblast od západu Jižní Ameriky až k Centrální Indii. Západní se postará o pokrytí Jižní Ameriky, Karibiku, Kuby, Floridy a východního pobřeží USA a Kanady.

Pásmo Ku bude pracovat se 4 svazky. Americká větev obslouží celou Jižní Ameriku, Karibik, část Kuby a Floridy, včetně východního pobřeží USA a Kanady. Evropská větev má na starosti celý kontinent včetně jeho severních oblastí a části Blízkého východu, Afghánistánu a Pákistánu, stejně tak i Grónska a východní Kanady. Větev MENA se postará o severní Afriku, Střední východ, Írán, Pákistán a Afghánistán. Svazek SAF obslouží jižní Afriku mimo Madagaskaru. Tato družice zajistí příjem satelitní televize, ale i služby pro námořníky v Atlantiku a Indickém oceánu. ABS-3A má na oběžné dráze vydržet 15 let.

Pokrytí pomocí Evropské větve na družici ABS 3A
Pokrytí pomocí Evropské větve na družici ABS 3A
Zdroj: http://i.imgur.com/

Družice jsou již uloženy v aerodynamickém krytu – Satelit ABS 3A nahoře, Eutelsat 115  pod ním. Falcon 9 vynese celou sestavu na tzv. superGTO, tedy na dráhu přechodnou ke geostaconární s vysokým apogeem. O zvýšení perigea a následné snížení apogea se postarají samy družice s pomocí svých iontových motorů. Očekává se, že operační pozice dosáhnou družice po osmi měsících od startu. Pokud se Vám zdá nelogické posílat sestavu na silně protáhlou GTO dráhu, doporučím Vám náš starší článek, kde si matematicky dokážeme, že z hlediska nebeské mechaniky na tom družice vydělají.

První stupeň rakety Falcon již 26. února podstoupil statický zážeh na rampě. Všechno probíhalo dobře, problém byl pouze s jedním čerpadlem kapalného kyslíku na pozemním vybavení. Ke startu by mělo dojít 2. března ve 4:30 středoevropského času. Dá se očekávat vysílání na webu SpaceX, případně na portálu Spaceflightnow.com. Jelikož raketa Falcon tentokrát míří mimo nízkou oběžnou dráhu, sáhne si při startu až na dno a nebude mít žádné palivové rezervy. Z toho důvodu se ani nebude snažit o měkké přistání prvního stupně.

P.S. Tip na článek nám dal náš čtenář Matěj K., kterému tímto děkujeme za tématickou inspiraci.

Zdroje informací:
http://www.spaceflight101.com/
http://space.skyrocket.de/
http://space.skyrocket.de/

Zdroje obrázků:
http://i.imgur.com/R90oIFS.jpg
http://www.spaceflight101.com/uploads/6/4/0/6/6406961/4819020_orig.jpg
http://www.spaceflight101.com/uploads/6/4/0/6/6406961/8796277_orig.jpg
http://space.skyrocket.de/img_sat/abs-3a__1.jpg
http://www.eutelsat.com/…/EUTELSAT_115WB_C-band_%20Downlink_Coverage.png

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
kuba
kuba
9 let před

to jsem zvědavý kdy jim ty 1 stupně začnou přistávat a vydělávat

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.