Raketa Falcon Heavy zatím ještě na startovní rampě nestál, přesto se můžeme podívat na jeho start. Jde samozřejmě o počítačovou animaci. Autoři si na ní dali opravdu záležet, takže modely vypadají hodně důvěryhodně. V posledních letech jsme byli odkázáni pouze na animaci v nízkém rozlišení, nové video ale všem spraví chuť. Prohlédnout si můžeme nejen samotný start, ale i přistání postranních bloků i centrálního stupně. Právě v této fázi je ale video trochu rozporuplné. Není totiž jisté, jak to SpaceX plánuje udělat s centrálním stupněm – podle videa se zdá, že by měl přistát vedle urychlovacích bloků, ale podle jiných teorií by měla následovat spíše zastávka na lodi v Atlantiku. Nechme ale tyto detaily zatím stranou – reálný provoz ukáže, jak to ve skutečnosti bude.
Pokud půjde všechno podle plánu, možná tohohle krasavce uvidíme v akci ještě letos.
Zdroje obrázků:
http://www.popsci.com/files/imagecache/article_image_big/articles/rocket_A.png
kedze raketa nestupa kolmo hore ale hned po starte sa zacina stacat v smere obeznej drahy, predpokladam ze stredny stupen bude v case ukoncenia cinnosti tak daleko, ze nebude mozny jeho navrat na miesto startu a skor to bude tak, ze dosadne kdesi v mori na plavajucu plosinu ktora ho doplavi naspat.
Také si myslím. Jenom tu dopravu zpět si, jestli si to pamatuji dobře, představují „po vlastní ose“, že ho na té plošině dotankují a na kosmodrom si doletí sám.
To by nebylo opravdu ekonomické. Jednak je potřeba udělat celou předstartovní přípravu, natankovat (vč. dopravy paliva a okysličovadla na plošinu) a jednak by to asi podstatně snížilo životnost na polovic. Myslím že naložit na lod a klasicky odvést je mnohonásobně snažší a levnější. A pár dní časové úspory opravdu není problém. Ne vždy je čas i peníze.
Jinak jsou to fakt borci. Moc jim fandím.
Takový počet motorů v prvním stupni měla naposledy snad ruská N1. Ty motory létaly vlastně do loňska. Svazky spolehlivých motorů je opravdu jednodušší řešení. O Saturnově obrovském F 1 se říkalo, že z hlediska konstrukce je již na hranici možností.
Nejen, že by to snížilo životnost, ale výrazně by to i zvýšilo pravděpodobnost selhání, protože stupeň by musel přistávat vlastně dvakrát.
Navíc kdyby opět přistání na té lodi bylo spíš tvrdé a došlo k explozi, tak by byly výrazně ohrožené i ty nádrže s palivem pro dotankování.
Ne, tohle opravdu není dobrý způsob.
Pak je varianta, že si na plošině dotankuje a doletí zpět sám. Otázka je, která varianta bude ekonomicky výhodnější. Ovšem pokud bude plošina přizpůsobena i pro starty. Jak již jsem se tu několikrát zmínil, je po dokončení kosmodromu SpaceX jedna ze zvažovaných možností přistávání na vyřazených ropných plošinách v Mexickém zálivu. A dovedu si představit starty prvního stupně z takové plošiny.
koukám že mě VáclavC předstihl 🙂
A co takhle, že by ten střední stupeň obletěl jednou Zemi a prostě dosedl standardně na kosmodrom?
Tých motorov tam bude priveľa, pravdepodobnosť poruchy bude asi dosť vysoká.
Myslím že v tejto konfigurácií Space X lietať nebude.
Boostre na tuhé palivo bez možnosti návratu by vyšli možno ešte lacnejšie.
SpaceX o Falcony 9 tvrdí, že dokáže dokončit misi i když nějaký motor vypadne (píšou až dva, asi záleží které). To samé by mělo platit i pro Heavy. Pravděpodobnost poruchy dvou motorů nebo dokonce tří už není tak vysoká.
Ostatně, to že s jedním nefunkčním motorem dokáže dopravit náklad na oběžnou dráhu jsme už viděli u CRS-1 (http://www.extremetech.com/extreme/137492-spacex-launches-iss-resupply-spacecraft-despite-mid-launch-engine-explosion). Dragon se tam na svojí první ostré misi k ISS dostal. Sekundární náklad, družice Orbcomm, se však na orbitu nedostala, protože na usazení nebylo dostatek paliva právě kvůli vyrovnání ztráty motoru na prvním stupni.
To však byla stará verze Falcona. Nová má větší nosnost a díky rezervě na návrat prvního stupně by si v podobné situaci poradila s kompletním nákladem, akorát by se SpaceX muselo možná s bezpečným přistáním prvního stupně rozloučit.
Musk je opravdu chytrý člověk, který si dokáže všechno do detailů zanalyzovat, spočítat a promyslet. Zcela jistě si spočítal i variantu se solid boostery, ale evidentně mu nevyšla jako ideální. Už jen proto, že ty Solid boostery nemůžou znovu přistát a musel by je lovit z moře a následně nákladně oštřit stejně jako se tomu dělo u Space Shuttle.
Jeden malý problém by tu bol.
To že sa prvý stupeň vráti ešte automaticky neznamená, že bude môcť aj opäť letieť.
Aj v prípade dobrého pristátia bude nutné motory komplet demontovať, vyčistiť,
otestovať a opäť namontovať.
Nápad je to dobrý, využívať motory vždy len raz je škoda, keďže vydržia oveľa viac.
Po 10-20-tich úspešných štartoch akéhokoľvek Falkonu budem veriť že sa to oplatí.
A Musk je hlavne obchodník, vyzerá to presne tak ako chce aby to vyzeralo.
Ne, Musk není především obchodník, to s vámi tedy hluboce nesouhlasím. Ano, Musk je také byznysmen a to velice úspěšný, ale především je vizionář a také konstruktér. Ne náhodou je hlavním šéfkonstruktérem ve SpaceX.
A dle mě je pořád mnohonásobně levnější motor vymontovat, vyčistit a otestovat než postavit úplně nový. Nakonec i ten nový motor se musí před startem testovat a zřejmě ne jednou.
A Musk většinou právě není jako ostatní a ničím se netají.
A Musk většinou právě není jako ostatní a ničím se netají.
Nuž neviem, osobne ho nepoznám – Vy snáď áno?
Nerobil by som si žiadne ilúzie.
Ne, osobně ho neznám, ale už jsem s ním viděl opravdu hodně rozhovorů. Ale jinak si ho neidealizuju, jen vidím, že přemýšlí jinak než ostatní a proto taky je tam, kde je.
No, skutočne zaujímavé to bude, až keď pristanú skutočne, či na lodi alebo na pevnine. Zatiaľ sme žiadne podarené pristátie (okrem PR videa) nezaznamenali.
A samozrejme je otázka či taký stupeň po eventuálnom úspešnom pristátí bude schopný plnohodnotného využitia.
Palivo asi nebude veľká položka, ak sa im oplatí polovicu minúť na návrat.
Palivo až tak drahé není a zdaleka ho na návrat není potřeba polovina. Ideálně by mělo stačit zbrždění prakticky prázdného stupňě z nějakých 300 až 400 km/h. O zbytek se postará atmosféra a kormidla. Problém není ani tak s cenou paliva jako s tím, že je nutné to palivo dostat nahoru za pomoci dalšího paliva, větších nádrží a možná i nějakého toho motoru navíc. Kdyby to byla půlka, muselo by jít o úplně jinou raketu.
No, stroj je to úchvatný, ale stejně, hlavně aby měl co nosit. Tady pořád nevidím nějaký větší program. Dnešní velké sondy jsou zatraceně drahé a vyvíjí se mnoho let. Nějaké mise k Jupiteru či Saturnu jsou zatím hodně daleko, na stacionární družice je nosič moc velký, vojenské účely taktéž, na lety s člověkem nemá příslušnou loď, k ISS nějaké moduly, snad ovšem v operačním provozu bude někdy v době kdy se už bude uvažovat o zavření stanice, navíc moduly odpovídající nosnosti Falconu nejsou ani ve vývoji ..
No, doufejme že Musk ví nebo tuší. Konec konců, počítat umí.
Toho bych se nebál, v launch manifestu už mají 4 komerční starty Dragonu Heavy.
Převážně telekomunikační družice na GTO jestli se nepletu. A při třetinové ceně za tunu a dvakrát vyšší nosnosti třeba proti Deltě IV. se asi nemusí bát o další zakázky. A navíc číhají za dveřmi zajímavé projekty, např http://en.wikipedia.org/wiki/Bigelow_Commercial_Space_Station 🙂
A nejde zapmenout na Elonovy ambice o kolonizaci Marsu. Kdyby nevyšel projekt MCV tak by se s pomocí FH nechal smontovat transportér pro let k Marsu na LEO, podobně, jako se stavěla ISS.
Samozřejmě jsem myslel MCT (Mars Colonial Transporter) 🙂