sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

AeroVironment

Společnost AeroVironment, dodavatel obrany zaměřený na bezpilotní vzdušná vozidla, oznámil 19. listopadu, že plánuje získat BlueHalo, společnost zabývající se obrannými a vesmírnými technologiemi. Hodnota obchodu je přibližně 4,1 miliardy dolarů.

Kepler Communications

Kanadský operátor Kepler Communications požádal Federální komunikační komisi, aby schválila celkem 18 družic, včetně 10 s optickým užitečným zatížením, které by měly být vypuštěny koncem příštího roku. Společnost plánuje provozovat větší družice s menším počtem.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

AKTUALIZOVÁNO: Záznam z destrukce prvního stupně

Náhledový obrázek tohoto článku je pouze vizualizace, ale v příspěvku se můžete těšit na fotografie, které netrpělivě očekávali všichni fanoušci kosmonautiky. 10. ledna se soukromá firma SpaceX pokusila o přistání prvního stupně na prámu ASDS. To, že pokus skončil havárií už víme, ale stále se spekulovalo o tom, jak přesně k přistání došlo. Z dnes uvolněných fotek máme jasno – stupeň klesal pod úhlem 45° a motor nedokázal tento náklon vyrovnat. Došlo tedy ke kontaktu motorů a přistávací nohy s palubou, ale protože byl stupeň hodně nakloněný, následovalo jeho překlopení a exploze zbytku paliva v nádržích.

Pokud uvážíme, že stabilizace pomocí směrových kormidel nefungovala více než půl minuty, pak můžeme považovat ze velký úspěch, že stupeň zamířil na plošinu. Svědčí to o dobrém orientačním systému, který navedl stupeň na správné místo.

Stupeň nakloněný o 45°se dostává do kontaktu s plošinou
Stupeň nakloněný o 45°se dostává do kontaktu s plošinou
Zdroj: http://i.imgur.com/
Motor nemohl vyrovnat tak velký náklon, stupeň se hroutí
Motor nemohl vyrovnat tak velký náklon, stupeň se hroutí
Zdroj: http://i.imgur.com/
Dochází k poškození nádrží, objevuje se první náznak exploze
Dochází k poškození nádrží, objevuje se první náznak exploze
Zdroj: http://i.imgur.com/
Dochází k destrukci prvního stupně, zbylé palivo v nádržích vybuchuje a odhazuje část trosek přes palubu do moře.
Dochází k destrukci prvního stupně, zbylé palivo v nádržích vybuchuje a odhazuje část trosek přes palubu do moře.
Zdroj: http://i.imgur.com/

SpaceX určitě disponuje i dalšími materiály. Je pravděpodobné, že na přistávajícím stupni byla nějaká kamera kolem prámu se pohybovala hexakoptéra. Nechme se překvapit, co nám SpaceX uvolní v dalších týdnech.

AKTUALIZACE 16.1.2015 18:09
SpaceX uvolnila i video se záznamem samotného přistání a následné exploze.

Zdroje obrázků:
http://4.bp.blogspot.com/…/VCtsz4AbMeU/s1600/Falcon+9.v1.1.jpg
http://i.imgur.com/7sUwcIK.jpg
http://i.imgur.com/kKCr4K4.jpg
http://i.imgur.com/qEsgfnw.jpg
http://i.imgur.com/LrwWSd5.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
24 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Evžen
Evžen
9 let před

i přes takový konec je celá akce nesporný úspěch. Tohle se ještě nikomu nepodařilo.
Jen by mne zajímalo. Hodně se diskutovalo o smysluplnosti záchrany startovacích bloků na tuhá paliva raketoplánů. Někde se dá dočíst, že se jejich záchrana nevyplatila, ale že to byla taková „úlitba bohům“ za nesplněné původní přání daleko ekonomičtějšího provozu celého systému STS, aby se prý jako ukázala snaha. Někde píší že se to vyplatilo, ale ekonomický důsledek prý zanedbatelný. Tak kde je pravda, je-li to možno v několika řádcích naznačit? Děkuji

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Evžen

Je to tak, jak píšete. Motory SRB musely po každém přistání projít poměrně náročnou (čtěte „drahou“) poletovou úpravou. Ten hlavní důvod byl v tom, že motory přistávaly do oceánu a kov a slavná voda se moc v lásce nemají. Zvláště pak, pokud byla tryska ještě horká. Vysoké teploty urychlují reakce a tedy i korozi. Na druhou stranu výrobní proces už byl takto nastaven, takže se v tomto trendu pokračovalo až do konce. Je pravděpodobné, že dělat změny za pochodu, upravovat výrobní linky, měnit frekvence výroby atd. by ve výsledku bylo dražší, než nechat program doběhnout beze změny do konce.

slappy
9 let před

Wow! no toto.. takove zabery, uplne mi beha mraz po zadech

Nikita
Nikita
9 let před

Příště se povede. Toto jsou už detaily, prostě se hydraulikou hejbalo víc než kdo čekal. Základ funguje. A jelikož to nepadne do mořský vody, odpadá i ten problém co byl u raketoplánů.

Pavel
Pavel
9 let před

Možná by stačilo udělat ten přistávací ponton větší. V oceánu je místa dost. Proč se trefovat na pětník?

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Pavel

Všechno je to o penězích. Určitě by technologicky bylo možné postavit obrovskou plošinu, ale bylo by to moc drahé. Pokud všechno půjde správně, tak byprvní stupeň měl zvládnout přistát i na této plošině.

Havi
Havi
9 let před
Odpověď  Pavel

a po čase in možno schvália aj pristavanie na pevnine

Turnip
Turnip
9 let před
Odpověď  Pavel

Přistávací plocha je dostatečně velká, další zvětšování nic nevyřeší. Problém byl v tom že došla hydraulická kapalina která ovládá roštové směrovky. Jako hydraulická kapalina se používá palivo které potom odteče do hlavní nádrže, takže asi podcenili množství pro hydrauliku.

geal
geal
9 let před
Odpověď  Turnip

No tak zvětšením plošiny efektivně přidáte stupně volnosti pro řídicí systém v koncové fázi přistání, což může znamenat rozdíl mezi úspěchem a havárií. Ale tohle bude bezpředmětné, jakmile se začne přistávat na pevnině – prostě se uválcuje kilometrová plocha a bude to. 🙂

Kaja
Kaja
9 let před

aha, takže rozumím tomu správně, že se jedná o postup, kdy zlikvidujete stupeń úplně stejně jako obvykle, akorát při této metodě navíc ještě propálite palivo při brzdění a máte vyšší hmotnost na vzletu ?? :))

Ne, dělám si srandu, podruhé se to už povede 😀

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Kaja

Přesně tak a navíc to ještě máte krásně natočené 🙂
Taky doufám, že se to příště povede. Zásoba hydraulické kapaliny má být o 50% větší, takže nedojde k umrtvení ovládání roštových kormidel.

ing.Jelinek
ing.Jelinek
9 let před

pěkný úspěch techniky,nejsou k dispozici nějaké technologické podrobnosti? např. použité počítače,množství paliva a jeho spotřeba při přistání,průběh regulace tahu motoru,atd.

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  ing.Jelinek

Mám dojem, že tyto údaje k dispozici jsou, ale pouze interně ve firmě SpaceX. Neočekávám, že by se někdy tyto informace objevily veřejně. Přecijen je to jejich know-how. Možná po delší době uvolní nějaké obecnější informace, ale nečekám, že by byli až tak otevření, že by sdělili všechny detaily.

Racek
Racek
9 let před
Odpověď  Dušan Majer

Myslím že odpovědi na podobné otázky brzy Musk klidně uvolní, není to žádné tajemství, princip je znám. Parametry a princip ještě nic moc neříkají o celkovém technologickém řešení, tedy vlastní know how. Udělat fungující systém je totiž jiná, podstatně složitější věc.

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Racek

Nechme se překvapit, co SpaceX nakonec uvolní. 🙂

Turnip
Turnip
9 let před
Odpověď  Racek

Problém je v tom aby neporušili ITAR. Většina základních parametrů už je známá.

Steve
Steve
9 let před

Samozřejmě nejsem odborník, ale napadlo mě, že při sestupu toho prvního stupně, by se měli snažit, aby těžiště zůstalo dole a přímému směru bez překlopení pomoci třeba výklopnými křídelky v horní části, podobně jako když padá k zemi okřídlená letecká puma. Těžiště má dole a pomocná křídls jí směřují kolmo k zemi, takže se nemůže překlopit.

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Steve

Pokud jsou horní rošty ve správné poloze, tak ano. Ale v tomto případě pracovaly a pak došla hydraulická kapalina tím pádem se zřejmě zablokovaly v nějaké vykloněné pozici, což znemožnilo jakýkoliv pokus o přistání – i kdyby se motor rozkrájel, tak by to nedokázal stabilizovat, protože by to rošty destabilizovaly.

asdf
asdf
9 let před

Tak nějak nechápu, proč nejdřív Musk říkal, že žádné video není, že tam byla „tam a mlha“ a pak nakonec video uvolní, na kterém je vidět, že žádná velká mlha nebyla a natočit to šlo docela bez problémů…

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  asdf

Nejsem si jistý, ale mám dojem, že mlha a tma se vztahovaly na video z hexakoptéry.

asdf
asdf
9 let před

Když se dívám na ten přistávající první stupeň, tak si tak říkám, jak vůbec v té relativně nízké přistávací rychlosti můžou ty rošty ten stupeň vůbec stabilizovat aby se nezačal kácet.

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  asdf

Jejich hlavní role je v hypersonických rychlostech a s klesající rychlostí klesá. Jenže kvůli zablokování v poslední využívané pozici vytvářely cizorodý „tah“, který destabilizoval celý stupeň a s tím si už motor nemohl poradit.

dano
dano
9 let před

neuveriteLné, admin zmazal moj príspevok, a ani som nepoužíval vulgárne slová…al tak čo, pravda bolí 😀 celý program je naprd, a nikdy to nebude efektívne fungovať…skončí to väčším fiaskom ako spaceshuttle…dobrú noc

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  dano

Příspěvek Vám nikdo nesmazal. Funguje tu ochrana proti robotům – pokud někdo napíše svůj první příspěvek, musí chvilku počkat, než jej administrátor schválí. To se stalo, takže oba vaše příspěvky tu jsou. Tohle pravidlo tu nemáme kvůli blokování nevhodných názorů, ale aby tu nebyly zprávy od robotů, kteří šíří spam.
S různými názory nemáme problém, tak se nebojte, nikdo vám nic nesmazal a pokud se budete chovat slušně, tak vám ani nikdo nic mazat nebude.
Možná by bylo vhodné se omluvit, že jste nás obvinil z něčeho, co jsme neudělali. Ale uznávám, měl jste málo informací a mohlo to vypadat podezřele. Doufám, že nyní jsme si už situaci vyjasnili.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.