sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Aktivní seriály

Náš web se může pyšnit širokou a pestrou paletou seriálů, které jsou u našich čtenářů oblíbené.

Ukončené seriály

Mimo naše aktivní seriály je tu také spousta těch, které se věnovaly například historickým tématům. I přesto, že patří mezi starší, na jejich kvalitě to rozhodně neubírá! Toužíte zjistit něco o historii, nebo se zkrátka jen kochat nádhernými fotografiemi? Pak jsou tyto seriály právě pro Vás.

Jaký bude informační panel v lodi Orion?

Až v roce 2021 poprvé odstartuje loď Orion s lidskou posádkou, budou se oči astronautů upírat na displej, který budou mít před očima. Vymyslet takový displej není nic snadného. Je potřeba, aby byly všechny důležité parametry dobře vidět, aby se na displeji dobře hledaly a zároveň aby nemohlo dojít k jejich chybnému přečtení. Orion opouští koncepci mechanických „budíků“ a jeho kokpit bude obsahovat pouze informace zobrazované na displejích. Pouze ovládací prvky budou mechanické. V našem krátkém článku najdete video, které ukazuje, jak by měl tento informační panel vypadat.

Zdroje obrázků:
http://www.nasa.gov/

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Rubrika:

Štítky:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
13 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jaroslav.Alois
Jaroslav.Alois
9 let před

udivuje mne “ hlemýždí“ tempo vývoje, Apollo začínalo “ z ničeho“ a vývoj trval 7 let.

Michael Voplatka
9 let před
Odpovědět  Jaroslav.Alois

Na tom přeci není nic udivujícího. Apollo vznikalo v nejvyšších otáčkách vesmírných závodů a s podporou rozpočtu, o kterém si dnes NASA (bohužel) může nechat jen zdát. Kosmonautika už pro obyvatelstvo a tudíž i pro politiky není tak atraktivní jako v šedesátých letech. Navíc nelze napsat, že Apollo začínalo z ničeho. Zkušenosti z předchozích dvou amerických lodí byly určitě k nezaplacení. Stejně tak byste mohl napsat, že Orion začíná z ničeho. Je to přeci úplně nová loď, jaká zde ještě nebyla, přestože čerpá ze zkušeností z minulosti.

Orionu navíc trvala cesta z papíru do kosmu 10 let, což oproti vámi uvedeným sedmi letům u Apolla není téměř žádný rozdíl. Kromě financí je třeba vzít také v potaz, že se dnes všechno mnohem více testuje kvůli maximální bezpečnosti. Ne, že by se v šedesátých letech netestovalo, ale dnes nikoho netlačí čas ani Sověti. Pokud k tomu navíc přičteme fakt, že Orion je neporovnatelně složitější a pokročilejší, musíte uznat, že postavit a otestovat něco takového, nelze za týden.

Daniel Bozner
Daniel Bozner
9 let před
Odpovědět  Jaroslav.Alois

Souhlasím ,také mám takový pocit. Výzkum vesmíru z finančních důvodů zpomaluje a zpomaluje až se skoro zastaví. Ono totiž nás co bysme chtěli zkoumat vesmír je tak zalostně málo že nás tech 7 miliard lidí z toho vetšina finančně negramotných tudíž vyžadujících pomoc od států hravě překřičí.
Myslím že i jiné civilizace jestli vůbec nejaké od začátku vesmíru už vznikly narážejí na podobné problémy. Oni také budou zřejmě žít na planetě která má únikovou rychlost přes 10km/s a to secsakra drahé takovou planetu opustit s pár tunami potřebných k přežití.

Honza
Honza
9 let před
Odpovědět  Jaroslav.Alois

Šnečí tempo vývoje není problém samotné kosmonautiky ani peněz, které do ní tečou. Stačí porovnat dobu vývoje letadel (B747 – 5 let x A380 – 19 let) nebo třeba aut. Všude je to stejné.

Spíš mě zaráží, že se v dnešní době vůbec zabývají nějakým informačním panelem. Umíme automaticky (téměř) úspěšně přistát na kometě, na ISS vozí celkem spolehlivě zásoby automatické lodě. K tomu vidím rychlý vývoj bezpilotních letadel, různých asistentů pro řízení auta, autonomních robotů. Nevidím důvod, proč zatěžovat kosmickou loď nějakým komplikovaným interfacem. Astronaut by měl být jako náklad bezpečně doručen na místo určení a zpět. Možná bych jim nechal možnost kontrolovat stav lodi a základní údaje v nějaké aplikaci jejich chytrého telefonu/tabletu/hodinek nebo co bude v té době zrovna in. 🙂

Zdenek
Zdenek
9 let před
Odpovědět  Honza

Mercury byla taky plně automatická, zeptejte se Scotta Carpentra nebo Gordo Coopera jak jim ta automatika za letu fungovala 😉 Já vím, 50 let stará technologie. To nic nemění na tom, že vždycky se může cokoliv pokazit. Astronaut bude jistě rád, když si bude moct někde přečíst, že letí jinam než by měl, nebo je něco jiného špatně. Bude ale ještě radši, když s tím bude mít možnost něco udělat. A spoléhat se na lidi na zemi nejde, ať už je to protože z nějakého důvodu upadla anténa, protože je loď zrovna na odvrácené straně měsíce, nebo na orbitě Marsu a problém je potřeba řešit hned a ne čekat až přiletí signál.

Michael Voplatka
9 let před
Odpovědět  Honza

Honza: Orion je od začátku navrhován jako meziplanetární loď. Vy byste letěl s něčím tak daleko, aniž byste nad tím měl kontrolu? Pilotovaná loď navíc vykonává mnohem více operací a je mnohem komplexnější než automatická sonda, tudíž je více potřeba zásahů člověka, který ihned reaguje na vzniklou situaci. Za každou sondou k tomu sedí celé řídící středisko, které má také své desítky displejů a ovládacích panelů.

Tomáš Kohout
Tomáš Kohout
9 let před
Odpovědět  Honza

U lodí, které budou sloužit „jen“ jako taxíky k ISS by to možná šlo, ale u Orionu, který se hodlá vydat dál od matičky Země je žádoucí, aby astronauti měli možnost plnohodnotného ovládání lodi. Ve finále i ovládání těch kosmických taxíků je potřeba, pokud by nastala nějaká porucha. U automatické nákladní lodi v případě neúspěšné mise ztratíte náklad, který se dá nahradit, ale tady riskujete životy posádky. Ostatně jak píše Zdenek, v minulosti se mnohokrát ovládání lodi kosmonautem osvědčilo a častokrát si tím kosmonauti zachránili život. Doporučuji k přečtení skvělý seriál Kritické momenty kosmonautiky (https://kosmonautix.cz/tag/kriticke-momenty-kosmonautiky/), kde jsou tyto situace velmi fundovaně a čtivě zpracovány.

Mojmir Byrtus
Mojmir Byrtus
9 let před
Odpovědět  Tomáš Kohout

Taky je dobré si uvědomit cenu. Ano, opět ty peníze. Když už pomineme cenu lidského života (což ani při nejlepší vůli nelze) tak je třeba si uvědomit cenu každého kosmonauta. On i výcvik něco stojí, zkušenosti jsou také k nezaplacení a pak se cena jednotlivce – kosmonauta – šplhá do milionů. Vynásobte si to počtem kosmonautů na palubě a v tu chvíli zjistíte, že onen informační panel je jen halířová položka.
A v neposlední řadě, člověk, na rozdíl od automatiky je schopen improvizace. Zapátrejte v minulosti, Apollo 13. Opravdu věříte, že by vše dopadlo dobře, pokud by se řízení svěřilo jen automatice? To asi těžko. Počítače a automatika jsou krásná věc, ale lidský mozek podporovaný počítačem se do dnešního dne překonat nepovedlo.
Mimochodem, plně automatické lety s posádkou, bez možnosti zásahu už tu byly a ani ze strany řídícho střediska, natož kosmonautů nesklidily zrovna pozitivní ohlasy

geal
geal
9 let před
Odpovědět  Jaroslav.Alois

No tak Apollo také bylo mnohem primitivnější, že? Apollo mělo návrhovou životnost 14 dní. Pokud má mít Orion potenciál pro marsovskou misi, musí vydržet padesátkrát déle.

Pedro
Pedro
9 let před

Z mého pohledu velmi zajímavá diskuse, ale zaráží mě jiná věc. I v těch nejmodernějších letadlech jsou důležité systémy zalohovany mechanickými ukazately. Při startu Apolla 11 musel Buzz „zapíchnout propisku do palubky“ aby vůbec odletěli. A teď si představte situaci, kdy tyto displaye zhasnou v kritické fázi letu. I kdyby to byla banalita, tak kde ty údaje teď hned pilot uvidí…

Michael Voplatka
9 let před
Odpovědět  Pedro

Nejsem odborník na technologie a jejich spolehlivost, ale domnívám se, že něco tak banálního, jako je zhasnutí displeje, nehrozí. Kdyby se to však přeci jen stalo, stejná data budou k dispozici na konzolích v řídícím středisku, takže je mohou kosmonauti slyšet přes vysílačku, když bude potřeba. Zajímavé je ale podívat se na to z jiného úhlu. V době dotykových displejů na každém kroku Orion stále spoléhá na hardwarová tlačítka a přepínače. Právě tady lze vyčíst, kde je kladen důraz na spolehlivost. Například nová soukromá pilotovaná loď Dragon V2 od SpaceX má většinu ovládacích prvků na dotykovém displeji a jen pro ty nejkritičtější si také ponechává „old-school“ hmatatelné ovládací prvky.

Zdeněk
Zdeněk
9 let před

Jaký je e-mailový kontakt na NASA, pokud chcete poslat návrh zařízení?
Díky
ZDENĚK

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpovědět  Zdeněk

Zde najdete všechny potřebné informace:

http://www.nasa.gov/centers/hq/about/mailing_tips.html

https://kosmonautix.cz/2014/12/02/jaky-bude-informacni-panel-v-lodi-orion/