Orion od A do Z

Jestli mám v popularizaci kosmonautiky něco opravdu rád, pak je to dobrý nápad. Pokud někdo přijde s novou, neotřelou ideou, díky které je možné zaujmout veřejnost, vždycky mám velkou radost. NASA začala před několika týdny na oficiálním Flickru nové lodi Orion vydávat sérii Orion od A do Z. Nápad je to jednoduchý – každé písmeno reprezentuje jedno slovo, které s Orionem souvisí. Díky postupnému vydávání se tak mohli fanoušci postupně dozvědět mnoho zajímavostí o lodi, která dopraví americké astronauty dál, než kdy dříve. Jelikož už jsou všechna písmena vydaná, můžeme si je shrnout na jednom místě a navíc v češtině.

A = Apogee

A = Apogee
Zdroj: https://farm4.staticflickr.com

Apogee = Apogeum
Slovo apogeum označuje bod na oběžné dráze kolem Země, kdy je těleso od naší planety nejdále. Během mise EFT-1 dosáhne dráha lodi Orion apogea 5 800 kilometrů. Chtěli byste lepší měřítko, jak si tuhle vzdálenost představit? Dopravní letouny křižují oblohu zhruba ve výšce 13 kilometrů. Orion tedy poletí 450x dál.

B = Beyond Earth Orbit

B = Beyond Earth Orbit
Zdroj: https://farm6.staticflickr.com

Beyond Earth Orbit = Za oběžnou dráhu Země
O kosmické lodi, která letí pryč od naší planety, místo toho, aby kolem ní jen kroužila, říkáme, že cestuje za oběžnou dráhu Země.Orion je od začátku budovaný na lety mimo oběžnou dráhu Země – třeba k asteroidům, nebo Marsu. Modul pro posádku je zásobován energií ze solárních panelů, které zajišťují neustálý přísun energie. Palubní systémy podpory života recyklují vodu a kyslík pro posádku, díky čemuž je možné provozovat dlouhodobé mise. Tepelný štít i stěny kabiny jsou stavěné na to, aby zvládly radiaci, která je neoddělitelnou součástí meziplanetárních letů.

C = Crew module

C = Crew module
Zdroj: https://farm3.staticflickr.com

Crew module = Modul pro posádku
Tato kabina bude během letu domovem astronautů. Poskytne jim obytný prostor, ale i úložné kapacity pro zásoby a vědecké přístroje. Modul pro posádku lodi Orion se dostane do míst, kam se člověk ještě nikdy nepodíval a navíc odsud dokáže posádku bezpečně dopravit zpátky na Zemi.

D = Delta IV Heavy

D = Delta IV Heavy
Zdroj: https://farm6.staticflickr.com

Raketa Delta IV Heavy bude nosičem pro první kosmickou misi lodi Orion – EFT-1, která je plánovaná už na letošní prosinec. Delta IV Heavy je nejsilnější raketou současnosti – na oběžnou dráhu dokáže dopravit téměř třicet tun nákladu.Delta IV Heavy ale nebude hlavní raketou, která má vynášet Orion na jeho mise. V roce 2017 začne létat nová americká raketa SLS, která bude v té době nejsilnější raketou světa. Právě na její špičce se Orion bude vydávat na cesty mimo zemské gravitační pole.

E = ECLSS

E = ECLSS
Zdroj: https://farm4.staticflickr.com

ECLSS = Environmental Control and Life Support System = Kontrola vnitřního prostředí a systémy podpory života
Pod touto zkratkou se ukrývají všechny systémy, které mají za úkol chránit zdraví posádky. Patří sem třeba kontrola tlaku uvnitř lodi, detekce požáru, hospodaření s odpady, nebo recyklace vody. Systémy ECLSS vychází z experimentů, které se prováděly a stále provádí na Mezinárodní vesmírné stanici. právě díky nim bude možné podnikat cesty do míst, kam se člověk ještě nikdy nedostal. Bez doplňování z palubních zásobníků dokáží zajistit dýchatelnou atmosféru a zdravou vodu pro celou posádku po dobu minimálně 21 dní.

F = Frangible joints and Fairings

F = Frangible joints and Fairings
Zdroj: https://farm4.staticflickr.com/

Frangible joints and Fairings = Křehké spoje a aerodynamický kryt
Pod pojmem „křehké spoje“ se rozumí místa, kde se k raketě připojují ochranné aerodynamické kryty. Tyto spoje jsou navrženy tak, aby při jejich rozlomení při odhozu krycích panelů nedošlo k poškození jejich okolí – rakety ani lodi. Samotné krycí panely, které plní roli aerodynamického krytu chrání kosmickou loď před změnami tlaku, teploty, vibracemi při startu. Kryty zůstanou připojené do sedmi minut po startu. V té době bude loď 217 km vysoko a v tu chvíli se odpálí pyropatrony, které se postarají o zlomení v křehkých spojích a zajistí tak odhození krycích panelů.

G = Guppy

G = Guppy
Zdroj: https://farm6.staticflickr.com

Guppy, tedy přesněji SuperGuppy je speciální transportní letoun, který si poradí i s 26 tun těžkým nákladem, pro který je k dispozici prostor o rozměrech 7,5 x 7,5 x 34 metrů. Do jeho útrob by se tedy vešla největší velryba světa – plejtvák obrovský. Tohle letadlo, které je pro svůj tvar nezaměnitelné, dokáže při nakládání bez problémů odklopit pilotní kabinu. NASA jeho služeb využila při transportu tepelného štítu pro Orion z Bostonu na Kennedyho vesmírné středisko. Štít byl během transportu uložený v kontejneru, který jej měl chránit před popraskáním.

H = Heat shield

H = Heat shield
Zdroj: https://farm6.staticflickr.com

Heat shield = Tepelný štít
Ochranná vrstva připojená ke spodní části modulu pro posádku, která chrání kabinu lodi před extrémním žárem během vstupu do atmosféry – to je tepelný štít. Právě jeho zkouška je jedním z hlavních úkolů chystané mise EFT-1. V ostrém provozu se bude muset vypořádat s teplotami až 2 200°C. Štít pro Orion je největším tepelným štítem, jaký kdy vznikl. Jeho průměr činí téměř 4,7 metru.

I = Isogrid

I = Isogrid
Zdroj: https://farm4.staticflickr.com

Isogrid je struktura, která vzniká odebíráním materiálu z vrstvy kovu a vytvořením zpevńovacích žeber. To zajišťuje strukturální pevnost celého materiálu při radikálním snížení jeho hmotnosti. Když je kosmická loď lehčí, může se do jejích útrob naložit více zásob.Tlaková kabina lodi Orion použitá v modulu pro posádku byla sestavena a svařena z jednotlivých isogridových plátů. Jako základ pro výrobu těchto plátů posloužily bloky slitiny hliníku a lithia. Sudovitá část kabiny vznikla z jediného bloku kovu o průměru tři a půl metru!

J = Jettison

J = Jettison
Zdroj: https://farm4.staticflickr.com

Jettison = Odhození
Když se Orion dostane na oběžnou dráhu, dojde k odhození záchranné věžičky. K dalšímu odhození dojde před návratem do atmosféry – tehdy se odhazuje nepotřebný servisní modul. Při misi EFT-1 bude odhození ještě víc – do této kategorie totiž můžeme započítat i separaci postranních raketových bloků, nebo oddělení horního stupně rakety. Z celé sestavy se na Zemi vrátí pouze modul pro posádku.

K = Kinetic energy

K = Kinetic energy
Zdroj: https://farm4.staticflickr.com

Kinetic energy = Kinetická energie
Tuto energii mají všechny pohybující se objekty. Množství energie závisí na hmotnosti tělesa a rychlosti na druhou. Během mise EFT-1 bude mít Orion více kinetické energie než jakákoliv kosmická loď vyrobená v posledních 40 letech. To ale znamená, že Orion se bude muset této energie zbavit během brzdícího manévru v atmosféře. Jakmile dosáhne jejích nejvyšších vrstev, bude mít rychlost 32 000 km/h. V době vystřelení padáků už to bude pouze 500 km/h a po jejich rozvinutí klesne rychlost na 30 km/h.

L = Launch Abort System

L = Launch Abort System
Zdroj: https://farm4.staticflickr.com

Launch Abort System = Záchranná věžička
Záchranná věžička LAS má jediný úkol – v případě nebezpečí během startu musí odnést kosmickou loď od nebezpečné rakety. Věžička na Orionu používá inovativní systém tří motorů, které automaticky odnesou loď do bezpečí. jelikož se v krizových chvílích počítá každá chvilička, musí být odnesení od rakety velmi rychlé. LAS dokáže za pouhé dvě sekundy zrychlit z nuly na 800 km/h. To je zhruba šestkrát rychlejší, než průměrná horská dráha.

M = Mars

M = Mars
Zdroj: https://farm4.staticflickr.com

Čtvrtá planeta Sluneční soustavy je stejně jako Země kamenná a leží v obyvatelné zóně Slunce, obíhá kolem naší hvězdy ve vzdálenosti 228 milionů kilometrů, tedy 1,5x déle, než Země. Den na Marsu (tzv. sol) trvá o něco déle než 24 hodin. Planeta kolem Slunce oběhne jednou za 687 pozemských dní. Atmosféra Marsu je tvořena především oxidem uhličitým. Planeta má dva měsíce – Phobos a Deimos.První lety Orionu se budou odehrávat v okolí Země a Měsíce, ale tahle loď byla projektována tak, aby zvládla i tuto cestu, která už desítky let dráždí fantazii všech fanoušků technického rozvoje. K Marsu už lidstvo vyslalo více než 40 sond – od průletových misí, přes oběžnice planety až po landery a rovery. Orion ale může být první lodí, která sem dopraví lidskou posádku.

N = Near Earth objects

N = Near Earth objects
Zdroj: https://farm4.staticflickr.com

Near Earth objects (NEO) = Blízkozemní objekty
Do této kategorie spadají nejrůznější útvary – asteroidy, komety, nebo meteoroidy, jejichž oběžné dráhy se nachází v blízkosti oběžné dráhy Země. Na konci roku 2013 jsme znali více než 10 000 blízkozemních asteroidů, z nichž 27 bylo vyhodnoceno, jako relativně snadno dosažitelné pro lidskou posádku. Jedna z prvních misí lodi Orion bude spočívat v návštěvě asteroidu, který předtím nepilotovaná sonda dopraví na oběžnou dráhu Měsíce. Tady jej navštíví první lidé v Orionu, kteří během výstupu do volného kosmu asteroid prozkoumají a odeberou z něj vzorky, které se dopraví na Zemi.

O = Ogive

O = Ogive
Zdroj: https://farm6.staticflickr.com

Ogive = Lomený oblouk
Tento význam se používá pro špičatý, zakřivený tvar povrchu. Přední část nábojnice, nebo horní část raketoplánové externí nádrže má tento tvar. Spodní část záchranné věžičky Orionu, která obklopuje samotnou loď se skládá z panelů právě tohoto tvaru. Jejich úkolem je chránit kosmickou loď před hlukem a vibracemi, které by způsobila aktivace záchranné věžičky.

P = Parachutes

P = Parachutes
Zdroj: https://farm6.staticflickr.com

Parachutes = Padáky
Hlavním úkolem padáků je snížit rychlost pohybu kabiny atmosférou tím, že zvyšují odpor vzduchu. Orion bude během přistávacího manévru využívat 11 různých padáků. 3 padáky odstraní kryt, pod kterým jsou uložené další padáky. Zbylých osm padáků už je určeno k přímému zpomalování lodi před dosednutím do vln Pacifiku. Tepelný štít zpomalí Orion z rychlosti 32 000 km/h na 500 km/h. V té době bude loď ve výšce cca. 7,5 kilometru. S použitím pyropatron, malých trysek a prvních tří padáků dojde k odhození krytu, který chrání zbylé padáky. Po tomto uvolnění vypustí Orion dvojici prvních brzdících padáků, které se vzápětí rozvinou. Jakmile loď zpomalí na 160 km/h, vystřelí se z lodi tři menší padáky, které mají za úkol vytáhnout tři hlavní padáky Orionu. Jejich vrchlíky by svou rozlohou bez problémů pokryly fotbalové hřiště. Právě na nich loď rychlostí cca. 30 km/h dosedne do vln oceánu.

Q = Quality

Q = Quality
Zdroj: https://farm4.staticflickr.com/

Quality = Kvalita
V pojetí NASA se pojmem „kvalita“ označuje absenci nedostatků či chyb, které vyžadují další úpravy, opravy, nebo vedou k poruchám. Kosmická loď Orion je navržena a vyrobeny s extrémně přísnými standardy kvality tak, aby mohla splnit své poslání v drsném a nebezpečném prostředí vesmíru. Když Orion převáží nejcennější náklad – lidskou posádku – by porucha mohla mít fatální následky. Proto se už od návrhu, přes montáž a testování nepoužívají žádná zjednodušení, či rádoby usnadnění a zlepšováky. Vše je podřízeno maximálnímu bezpečí i za cenu komplikovanějších postupů.

R = Recovery

R = Recovery
Zdroj: https://farm4.staticflickr.com

Recovery = Vyzvednutí
Orion přistane do oceánu a je potřeba jej vyzvednout. S tím pomohou jednak lodě od amerického námořnictva, ale i potápěči, díky kterým se Orion může dopravit zpátky na pevninu. Na konci misi EFT-1, kdy se loď dostane 5 800 kilometrů od Země by měla přistát do předem vytyčené oblasti v Pacifiku o průměru 16 kilometrů.

S = Service module

S = Service module
Zdroj: https://farm3.staticflickr.com

Service module = Servisní modul
Tato část kosmické lodi se připojuje k modulu pro posádku a plní, jak se hezky česky říká, „černou práci“. Najdeme zde nádrže s kyslíkem pro posádku, nebo palivo pro pohonný systém, ale i elektrické zázemí ve formě solárních panelů. Své místo tu mají i systémy podpory života. Servisní modul zůstává připojený k návratové kabině po celou dobu mise a odděluje se až krátce před návratem do atmosféry. Servisní moduly pro první dvě ostré mise Orionu vyrobí evropská kosmická agentura a technologicky budou vycházet z osvědčených zásobovacích lodí ATV.

T = Tiles

T = Tiles
Zdroj: https://farm4.staticflickr.com

Tiles = Dlaždice
nejedná se o obyčejnou dlažbu, kterou máme třeba v koupelnách. Dlaždice, které pokrývají vnější část lodi Orion fungují jako tepelná izolace, která chrání interiér lodi před horkem při průchodu atmosférou. Na povrchu Orionu bychom napočítali 970 dlaždic. Na rozdíl od raketoplánu, bude „břicho“ lodi chránit ablativní tepelný štít. Dlažidice na stěnách budou mít standardní velikost a tvar, takže půjdou snadněji vyrábět.

U = Upper stage

U = Upper stage
Zdroj: https://farm6.staticflickr.com

Upper stage = Horní stupeň
Horní stupeň je nejvyšší součástí rakety. Jeho hlavním úkolem je udělit nákladu závěrečnou energii a usadit jej na požadované oběžné dráze. Horní stupeň při misi EFT-1 dopraví Orion na vysoce protáhlou oběžnou dráhu. Během prvních průzkumných misí se horní stupeň použije k odeslání Orionu na cestu k Měsíci.

V = Van Allen radiation belts

V = Van Allen radiation belts
Zdroj: https://farm4.staticflickr.com

Van Allen radiation belts = Van Allenovy radiační pásy
V těchto pásech najdeme částice plasmatu, které zachytilo zemské magnetické pole, které chrání naši planetu před škodlivým zářením z kosmu. Během mise EFT-1 proletí Orion přes van Allenovy pásy a stráví v nich více času, než při běžné misi. Díky tomu bude mít NASA jistotu, že stěny lodi odolají i zvýšené radiační zátěži z okolí. Na palubě sice při této misi nebudou lidé, ale bez ochrany by došlo k poškození palubních počítačů a veškeré elektroniky, která v prostředí plném nabitých částic velmi trpí.

W = Welding

W = Welding
Zdroj: https://farm8.staticflickr.com

Welding = Svařování
Svařování je konstrukční proces, který spojuje dohromady dva kusy materiálu. Pro stavbu lodi Orion se použilo mnoho různých metod sváření – třeba třecí svařování promíšením (Friction stir welding), které posloužilo k vytvoření tlakované sekce obytného modulu. Tohle svařování nevypadá tak, jako postupy pro konstrukci mostů, nebo budov. Je to spíše vzájemné míchání kovů.

X ray testing

X ray testing
Zdroj: https://farm4.staticflickr.com

X ray testing = Testování rentgenem
Rentgen je vlastně „kamera“, která umí vidět rentgenové paprsky. Ty prochází oblečením, svalstvem a některými kovy. Tento princip používají třeba lékaři pro snímkování zubů, nebo kontrole, zda není kost zlomená. Inženýři, kteří stavěli Orion použili rentgeny k inspekci stroje. Hledali s jejich pomocí podpovrchové nedokonalosti v konstrukci, praskliny a další vadná místa. Kontrola s pomocí rentgenu má anvíc výhodu v tom, že není invazivní. Zkoumaný vzorek tedy není žádným způsobem poškozen.

Y = Yuma proving ground

Y = Yuma proving ground
Zdroj: https://farm9.staticflickr.com

Yuma proving ground = Testovací oblast Yuma
Za celým názvem „The United States Army Yuma Proving Grounds“ se nachází víceúčelový komplex u arizonského města Yuma. V této oblasti jsou velmi nízké úhrny srážek, zároveň je tu mnoho slunných dnů. To dává podmínky k tomu, aby tu byl téměř po celý rok suchý vzduch. Díky meteorologickým podmínkám se tu může testovat prakticky neustále. Už v roce 1943 tu se svými jednotkami cvičil generál George Patton. Loď Orion si v této lokalitě dlouho zkoušela svůj padákový systém. její makety byly shazovány z letounů C-130 a C-17, aby se simulovaly různé druhy selhání padáků. Shozů bylo provedeno více než 40.

Z = Zero Separation  Force Connectors

Z = Zero Separation Force Connectors Zdroj: https://farm8.staticflickr.com

Zero Separation Force Connectors je typ elektrických konektorů, které pro své rozpojení nepotřebují žádnou, nebo jen minimální sílu. K jejich odjištění stačí jen pákový mechanismus. Při oddělování je tedy pouze minimální riziko, že by poničily své okolí, což mohou být třeba citlivé integrované obvody. Tyto konektory se na Orionu používají pro spojení modulu pro posádku se servisním modulem. K jejich oddělení dojde před vstupem do atmosféry. Soustava konektorů se uvolňuje při odpálení malých náloží. Ty v první fázi vytáhnou konektory a poté odklopí jistící páky. Tento systém si poradí i s různými počty konektorů. Není proto potřeba podle jejich počtu upravovat sílu náloží.

Zdroje informací:
https://www.flickr.com/

Zdroje obrázků:
https://farm6.staticflickr.com/5511/14051080809_8fb82d654a_o_d.jpg
https://farm4.staticflickr.com/3827/14098359600_c7ea9bb786_o_d.jpg
https://farm6.staticflickr.com/5194/14316723956_814ca92cc8_o_d.jpg
https://farm3.staticflickr.com/2922/14397330392_84c7ff4b74_o_d.jpg
https://farm6.staticflickr.com/5499/14467377693_6bb85a1a73_o_d.jpg
https://farm4.staticflickr.com/3856/14497689462_bcb15c180b_o_d.jpg
https://farm4.staticflickr.com/3926/14364835599_4159ddb1d0_o_d.jpg
https://farm6.staticflickr.com/5486/14583161556_2e9f11ff7b_o_d.jpg
https://farm6.staticflickr.com/5591/14640354656_4b88c1d1fe_o_d.jpg
https://farm4.staticflickr.com/3892/14718450345_846e334bd0_o_d.jpg
https://farm4.staticflickr.com/3839/14777883954_47dff2aee7_o_d.jpg
https://farm4.staticflickr.com/3876/14839129315_bed2253f5c_o_d.jpg
https://farm4.staticflickr.com/3846/14900271095_91fa709fa4_o_d.jpg
https://farm4.staticflickr.com/3908/14974109535_4247388f7a_o_d.jpg
https://farm4.staticflickr.com/3917/14859970339_93e2f65709_o_d.jpg
https://farm6.staticflickr.com/5551/14935922698_f08149b03b_o_d.jpg
https://farm6.staticflickr.com/5570/15169129586_ffeb426194_o_d.jpg
https://farm4.staticflickr.com/3883/15261739232_6292618e5e_o_d.jpg
https://farm4.staticflickr.com/3851/15103093818_291365372c_o_d.jpg
https://farm3.staticflickr.com/2945/15420953875_73f1552485_o_d.jpg
https://farm4.staticflickr.com/3951/15472885242_a3684e0d4e_o_d.jpg
https://farm6.staticflickr.com/5599/15352512970_9ebf7e4ebd_o_d.jpg
https://farm4.staticflickr.com/3944/15570431676_8311004884_o_d.jpg
https://farm8.staticflickr.com/7497/15670049382_9c72b27f3d_o_d.jpg
https://farm4.staticflickr.com/3951/15534506370_a6bbb971f5_o_d.jpg
https://farm9.staticflickr.com/8629/15788272305_f1ba3476a5_o_d.jpg
https://farm8.staticflickr.com/7552/15636704379_8861e0f0a5_o_d.jpg

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

14 komentářů ke článku “Orion od A do Z”

  1. Michal napsal:

    Moc pěkné. Jinak docela čumím, že Super Guppy ještě létá….

  2. Jirka napsal:

    Jak je uvedené v komentářích k Z na Facebooku, je tam chyba. Jedna se o Zero *separation* force konektory. Není tedy potřeba síla k rozpojení konektoru, nikoliv k zapojení. Soustava umbilikálních konektorů v „packách“ se rozpojují tak, že se detonují pyrotechnické nálože, které je v první fázi „vytáhnou“ a v druhé fázi se teprve odklánějí packy. Díky ZSF konektorům mj. není potřeba měnit velikost separačních náloží v závislosti na počtu konektorů. Viz odkazovaný dokument.

  3. voyo napsal:

    a nieco na tieto pismena by nebolo -> áäčďéíĺľňóôšťúýž ??

    lebo citalo sa to dobre a informacii nie je nikdy dost, taka vsuvka redakcie by mohla byt 🙂

  4. Quardok Redakce napsal:

    díky moc za článek, pěkně shrnuto 🙂

    Líbil by se mi moc článek k ECLSS, hlavně v porovnání se systémy na ISS, aby byl demonstrován pokrok v oblasti podpory života a také rozdíl v parametrech na LEO a BEO.

  5. Dušan Oravec napsal:

    Paráda, sledoval som to postupne v AJ, no takto pekne po hromade a s dobrým prekladom to je niečo úplne iné. Ďakujem.

  6. Evžen napsal:

    Tak tomu říkám základní informace v kostce. Autoři si vyhráli dokonale. Velmi děkuji za překlad.

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.