sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Deník astronautky SPECIÁL: Přežití v zimě

úvodní obrázek

„18. ledna jsem se spolu s Thomasem Pesquetem zúčastnila dvoudenního programu výcviku v přežití, který je povinný pro každého člena posádky Sojuzu a jehož cílem je poskytnout astronautům a kosmonautům dovednosti a sebedůvěru nutnou k přežití v mrazivém počasí. V případě plánovaného přistání záchranné týmy obyčejně dorazí na místo přistání Sojuzu ještě předtím, než se návratová kabina dotkne země. Avšak nouzová situace a neplánované přistání může nastat kdykoli během letu nebo i při pobytu na ISS. V nejhorším možném případě se to může stát i při startu jako následek selhání rakety. Zde je můj pokus o to, sdílet s vámi naše zkušenosti z lesů obklopujících Hvězdné městečko.

Přežití v ruské zimě

Pondělí 30. ledna 2012

Mohla bych navždy sledovat hypnotický tanec plamenů. Nicméně je konec mé jednohodinové hlídky. Čas vzbudit kolegu a zkusit se trochu vyspat. Ještě podávám rychlé hlášení vysílačkou o tom, že posádka je v pořádku. Mezitím si Thomas protahuje své končetiny ztuhlé kvůli zimě a skromné matraci vytvořené z listí a jehličí. Včera během naší první noci venku byla procedura odlišná. Ztraceni a bez spojení se záchrannými týmy jsme vždy třikrát každou celou hodinu zkoušeli naslepo volat o pomoc ve dvouminutových intervalech. Nyní to však není nutné, protože už vědí, kde jsme.

Včera večer jsme uskutečnili simulovaný kontakt se záchranným vrtulníkem. Na jejich signál jsme zapálili signální oheň a světlici aby mohli ze vzduchu určit naši přesnou polohu. Podle našeho očekávání nám řekli, že budeme vyzvednuti až ráno. A tak jsme tady v našem týpí a zažíváme výcvik, který je hlavně o trpělivosti a o tom, vydržet tu zimu.

Abych byla upřímná, moc si stěžovat nemůžeme. Dnes v noci je teplota -15°C a téměř bezvětří. Sněhu na zemi je po kolena. Mám velkou radost z toho, jaké máme štěstí, když si pomyslím, že mnoho posádek prošlo tímto výcvikem, když bylo sněhu po hruď a -30°C. I přesto se to před dvěma dny zdálo skličující. Tehdy nám pomohli obléci se do skafandrů Sokol a řekli nám, abychom vlezli do starého přistávacího modulu Sojuzu, který ve výcvikovém prostoru ležel na boku. Uvnitř na nás čekal standardní balíček pro přežití a zimní oblečení, vše zabaleno do velmi malého prostoru, který je k dispozici. Venku na nás zase čekal vrchlík padáku i se šňůrami, tři anatomické vložky sedadel, které bychom normálně museli ze sedadel odstranit, a také po stehna vysoká nepromokavá obuv, kterou bychom jinak vyřízli z obleku Forel (pstruh, pozn. redakce) pro přežití ve vodě.

Thomas do Sojuzu vklouzl první. Když jsem dovnitř lezla já a snažila jsem se vmáčknout do rohu, abych udělala místo našemu veliteli Sergeji, našla jsem Thomase podivně usazeného nad ovládacím panelem. Sergej dovnitř vlezl také a já jsem za ním zavřela poklop. Následovalo krátké rádiové spojení a výcvik začal.

Převlékání a příprava materiálu pro přežití.
Převlékání a příprava materiálu pro přežití.
Zdroj: https://www.flickr.com/

Předsevzetí držet se rady číslo jedna jsem měla neustále na mysli. Bylo nám vtloukáno do hlavy, abychom nespěchali, nezpotili se a zůstali tak v suchu, abychom předešli podchlazení. To se nedalo dodržet! Po pár minutách jsme byli všichni zpocení. Ve stísněném prostoru jsme hledali a rozbalovali jednotlivé díly našeho oblečení pro přežití v zimě. Každý kousek je označen jménem – termoprádlo, svetr, lehká bunda, tlustá kombinéza, zimní bunda. Potom ještě rukavice, čepice a boty. Pomáhala jsem Sergeji ven ze Sojuzu a podávala jsem mu jednotlivé součásti oblečení. Nemůžu si pomoct, ale musím být vděčná za to, že nikdo z nás není obzvlášť velký.

Zbývaly nám jen 4 hodiny denního světla. Shromáždili jsme všechno vybavení nutné pro přežití a padák, naložili vše na vložky sedadel a přesunuli se do lesů. O jídlo nemusíme mít starost, jelikož je v Sojuzu dostatek zásob nejméně na tři dny. Avšak musíme si pospíšit, abychom před setměním stihli postavit přístřešek, nachystat signální oheň a připravit dostatek dřeva. Sergej našel dobré místo pro založení tábora – dva rovné stromy asi dva metry od sebe, které mohou podepřít náš nakloněný přístřešek. Byl tam dostatek prostoru k zítřejšímu vybudování týpí na místě, které bude suché a zahřáté po dnešním ohni, který nás bude v noci zahřívat. Zároveň je jen 100 metrů odtud mýtina pro náš signální oheň.

Stavba nakloněného přístřešku pro první noc.
Stavba nakloněného přístřešku pro první noc.
Zdroj: https://www.flickr.com/

S rozhodným ale roztomile laskavým stylem velení, kterého jsme si s Thomasem začali rychle cenit, Sergej distribuoval úkoly a pohnul s prací kupředu. Jako bývalý pilot nadzvukového těžkého strategického bombardéru Tu-160 Blackjack ruského letectva má náš velitel navíc výborné outdoorové dovednosti a přirozený instinkt starat se o potřeby všech okolo. Další výhra, která je klíčová při vytváření příjemné a uklidňující atmosféry mezi námi, jež mi zůstane uchovaná v paměti.

S jedním nožem a jednou mačetou z naší soupravy pro přežití jsme pomocí středních klacků a padákové šňůry postavili rám našeho nakloněného přístřešku. Potom jsme střechu i podlahu pokryli značným množstvím jehličnatých větví a listí a vše zabalili do vrchlíku padáku a reflektivní termo-přikrývky pro přežití. Není to zrovna palác, ale bude to fungovat a já se v noci na pár hodin opravdu vyspím během dvaceti až třicetiminutových úseků. Nedá se to ovšem srovnávat s naším přístřeškem pro druhou noc. Měli jsme k dispozici celý den a instrukce zněla postavit týpí. Po vybudování kuželovité konstrukce ze šesti dlouhých kmenů stromů jsme ji celou ovinuli padákem. Vytvořili jsme jednu vnitřní spodní vrstvu zhruba do výšky hrudníku a jednu venkovní horní vrstvu s jehličím a malým otvorem nahoře. Vložením třiceti centimetrových klacíků mezi vrstvy jsme vytvořili mezeru pro proudění vzduchu, zatímco kouř z ohně mohl unikat horním otvorem.

A tak jsem teď tady. Předávám vysílačku Thomasovi a snažím se usnout. Za několik hodin nás kontaktuje záchranný vrtulník a bude nám předán azimut, pod kterým se přesuneme do oblasti pro vyzvednutí. Z briefingu víme, že jeden z nás bude muset předstírat zlomenou nohu, takže už máme připravené dlouhé úzké kmeny, ze kterých spolu s vložkami sedaček Sojuzu vyrobíme improvizovaná nosítka. Těším se, až bude po všem a na oslavu naší záchrany vystřelíme signální světlici.

A ještě jedna myšlenka během toho co se ukládám k lehkému spánku: Ať je ta zítřejší sauna po našem návratu krásně horká!“

Přežili jsme!
Přežili jsme!
Zdroj: https://www.flickr.com/

Jelikož Samantha Cristoforetti v posledních dnech nenapsala do svého deníku nic nového, připravili jsme pro Vás tento speciální díl. Doufáme tedy, že se Vám líbil. Pokud byste si rádi prohlédli více fotografií z tohoto výcviku, které se nám do článku už nevešly, navštivte tuto stránku. Již dnes večer se můžete těšit na detailní popis oblékání skafandru Sokol spolu s mnoha fotografiemi.

Zdroj informací:
http://blogs.esa.int/

Zdroj obrázků:
https://www.flickr.com/

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 1

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
2 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Radoslav Packa
Radoslav Packa
10 let před

Zaujímavé, ale krátke! No Samantha asi nemala času na rozdávanie.

WandaTheStingray
WandaTheStingray
10 let před

Nádhera! Připomnělo mi to vlastní zkušenosti z raného mládí, hned bych si to dala s nimi. Samozřejmě by to předpokládalo stejně dobrý tým a velitele 😀

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.