sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ISS opět čelí problémům s energií

Pokud bychom si udělali statistiku poruchovosti jednotlivých systémů na Mezinárodní vesmírné stanici, na čele by zůstali dva favoriti – chlazení a zásobování elektřinou. V současné době se musí ISS obejít bez jednoho solárního panelu, který vyřadil z provozu zřejmě zkrat. Situace ale rozhodně není kritická, posádce žádné nebezpečí nehrozí. Dnešní článek rozebere příčiny selhání a zároveň Vás seznámí se systémem distribuce elektrické energie na stanici.

Americký segment stanice čerpá veškerou energii z osmi velkých solárních panelů SAW (Solar Array Wings). Každý z nich má na sebe napojený shodný systém navazujících přístrojů, které si navzájem předávají energii. Každý panel vyrábí energii o napětí 150 – 170 Voltů. Jelikož je odchylka maxima a minima hodně velká, putuje energie nejprve do sekvenčního přepínače SSU (Sequential Shunt Unit). Odsud vychází energie se stabilním napětím 160 V, což se označuje jako primární energie.

Schéma elektrického systému ISS.
Schéma elektrického systému ISS.
Zdroj: http://upload.wikimedia.org/

Odsud energie zamíří do rozdělovače DCSU (Direct Current Switching Unit), který se stará o směřování energie podle aktuálního stavu. Pokud na solární panel dopadá světlo, pak DCSU pošle část energie přímo do hlavního rozdělovače MBSU (Main Bus Switching Unit) a zbytek energie plní do palubních baterií BCDU (Battery Charging/Discharging unit). Jakmile stanice vletí do zemského stínu, postará se DCSU o čerpání energie z baterií a pošle je do hlavního rozdělovače MBSU.

Hlavní rozdělovače MBSU jsou na stanici celkem čtyři a do každého tedy míří energie ze dvou solárních panelů SAW. Z hlavních rozdělovačů MBSU jde energie do převodníků DDCU (DC to DC Conversion Unit). Tady se primární energie s napětím 160 V převádí na druhotnou energii s napětím 124 V, která už míří do palubních systémů.

Solárních panelů je na stanici celkem osm a označují se jako 1A, 1B, 2A, 2B, 3A, 3B a 4A, přičemž tihle označení se používá i pro všechny výše jmenované systémy (Kromě MBSU, která vždy patří dvěma okruhům). K aktuální poruše tedy došlo na rozdělovači DCSU-3A. 8. května došlo na jističi RBI-1 (Remote Bus Isolator), který se nachází v DCSU-3A k nestandardní situaci, která vedla k odpojení celého systému z provozu. Jak jsme si popsali na úvodních řádcích, systém DCSU přepíná energii mezi bateriemi a panely. V důsledku této poruchy není k dispozici u panelu 3A ani jedno.

Výpadek jednoho panelu pociťuje i Alfa magnetický spektrometr.
Výpadek jednoho panelu pociťuje i Alfa magnetický spektrometr.
Zdroj: http://www.nasaspaceflight.com/

Panel 3A se nachází na části příhradové konstrukce, označované jako S4 (na stanici ji v roce 2007 dopravil raketoplán Atlantis v rámci mise STS-117). Jeho odpojením přišla stanice o 12,5% běžné elektrické energie. Díky propojení bylo možné pustit do okruhu 3A energii z panelu 3B, takže se nemusí vypínat žádné palubní systémy, pouze některé postihne mírné omezení. Jde především o detektor AMS, nebo nedávno nainstalovaný laserový komunikátor OPALS.

Aktuální data ukazují, že systém SSU 3A by měl být v pořádku, ovšem jistič RBI-1 v přepínači DCSU 3A stále odmítá spolupracovat. Existuje možnost, že došlo v SSU ke zkratu – ať už vinou běžného opotřebení, nebo třeba zásahem mikrometeoritu. Situace trochu připomíná poruchu ze září 2012, kdy se také v DCSU 3A aktivoval jistič kvůli přepětí, které způsobil zkrat v jednom z 82 kondenzátorů v SSU. Tehdy se porucha nijak neopravovala – zkratovaný kondenzátor se sám odpojil od systému a jeho zbylých 81 kolegů zastalo potřebnou práci. Nyní ale bude závada zřejmě vážnější, protože jistič stále vzdoruje.

Zda bude tentokrát potřeba vystoupit do volného prostoru zatím není jasné. Samotná oprava by byla velmi jednoduchá. Přepínač SSU je totiž ke stanici připevněný pouze jediným šroubem a elektrickým kabelem. Náhradní kus se navíc nachází v těsné blízkosti poškozeného systému. Posádka má zatím za úkol vyfotit podezřelé místo z palubního okna, čímž by se mělo prokázat, zda opravdu mohlo dojít k zásahu mikrometeoritem.

Aktuální závada nepatří do seznamu kritických poruch, které vyžadují výstup do volného kosmu, přesto může být v některých ohledech nepříjemná. Až bude třeba ke stanici přilétat kosmická loď Sojuz TMA-13M, udělá se klasické opatření, které se dělá při příletu každé kosmické lodi – aby se solární panely nedostaly do styku s výtrysky korekčních trysek, budou dočasně zaaretovány ve stabilní poloze. Nebudou tedy mířit dokonale ke Slunci, což může být trochu problém.

Zároveň se blíží období, kdy bude stanice prolétat ve velkém tzv. beta úhlu. V tomto období svítí Slunce na panely ze strany, takže nemohou získávat tolik energie – sluneční paprsky dopadají de facto jen na polovinu z nich. I v tomto případě tedy bude ztráta jednoho z osmi panelů znát.

P.S. Ačkoliv jsem se při psaní článku snažil dohledávat správný překlad odborných termínů z elektroniky, je možné, že jsem se nevědomky dopustil chyby. Nejsem z oboru, takže mohlo dojít k nepřesnému překladu. Pokud najdete chybu, rád ji opravím.

Zdroje informací:
http://www.nasaspaceflight.com/

Zdroje obrázků:
http://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2014/05/Z25-350×139.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d9/Electrical_Power_Distribution_.png
http://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2013/04/Z8.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.