Poznejte, co se zrovna děje na ISS

Mezinárodní vesmírná stanice ISS

Mezinárodní vesmírná stanice, největší lidmi vybudovaný objekt ve vesmíru bude nad 90% světové populace kroužit minimálně do roku 2024. Fanoušci kosmonautiky jsou pochopitelně zvědaví, co se odehrává na palubě orbitálního komplexu s vnitřním hermetizovaným objemem přes 800 metrů krychlových. V dnešní době internetu už ani takové přání není problém. Dnešní článek si klade za cíl ukázat všem zájemcům snadné možnosti, jak nakouknout na palubu stanice, proniknout do spousty aktuálních údajů a ukrátit si dlouhé čekání třeba na autobus.

Nejjednodušší možností je návštěva videoportálu Ustream, který se zaměřuje na živé vysílání různých kanálů. Jedním z nich je i přímá linka z ISS. Po kliknutí na tuto adresu se Vám otevře okno s přehrávačem, ve kterém uvidíte jen lehce zpožděné dění na stanici. Jen počítejte s tím, že většinou uvidíte pouze záběry z exteriéru. Občas navíc obraz vypadne, protože stanice zrovna přelétá nad oblastmi, kde není dostatečně silné připojení.

Druhou možností, která budeme v našem článku věnovat větší prostor, je návštěva webu spacestationlive.nasa.gov. Najdete zde velké množství interaktivních odkazů, které se točí kolem Mezinárodní vesmírné stanice. Můžete se třeba podívat na animaci, která ukazuje, jak se ISS postupně skládala. Jak se k sobě připojovaly jednotlivé moduly až nakonec na oběžné dráze vznikl macek o váze cca. 400 tun.

Web toho nabízí opravdu mnoho

Zdroj: Snímek obrazovky

Všem Vám doporučuji tento web důkladně prozkoumat. Věřte, že nebudete litovat. Těšit se můžete třeba na virtuální návštěvu řídícího střediska v Houstonu, kde se jednak podíváte na to, jaký výhled mají jednotlivá pracoviště, ale čeká tu na Vás i několik zajímavých kvízů. Za zmínku stojí i otáčení 3D modelem stanice. Toho, že zde figuruje ruský modul Nauka si pokud možno nevšímejte a nebo to berte jako malé nahlédnutí do budoucnosti. Velkou pochvalu si naopak animátoři zaslouží za pomalé otáčení solárních panelů na modelu stanice, takže dobře uvidíte, jak to funguje i ve skutečnosti.

Web spacestationlive.nasa.gov toho nabízí opravdu mnoho. Ale troufám si říct, že vím, co návštěvníky zaujme nejvíc. Sekce s název Live data Vás totiž skutečně vtáhne do dění na stanici. Tady můžete téměř v reálném čase sledovat všechny údaje, které se týkají stanice. Nyní si podrobněji rozebereme tři nabízené možnosti.

Console Displays
Chcete mít pocit, že sedíte ve skutečném řídícím středisku, oči Vám kmitají po různých číslech a Vy kontrolujete, zda je všechno „nominal“? Tohle je sekce přesně pro Vás. Na obrazovce vidíte několik „dlaždic“, přičemž každá se týká jednoho systému na stanici. Ať už je řeč o orientaci stanice, její hmotnosti, telekomunikačních linkách, systému řízení teploty, nebo energie. po kliknutí na dlaždice asi těm méně informovaným návštěvníkům spadne brada. Čeká tu na vás velká spousta nejrůznějších dat.

Aktuální data o staničních solárních panelech

Aktuální data o staničních solárních panelech
Zdroj: Snímek obrazovky

Zajímá vás aktuální teplota chladícího média, úhel natočení solárního panelu B, nebo elektrický proud v panelu 1A? Není problém! Nebo byste raději věděli, jaký je průtok v čerpadlech amoniaku? Tohle a spoustu dalších věcí tu nejdete v reálném čase! Data oceníte především, pokud se něco porouchá. V případě vánočních problémů s chlazením byla tato stránka velmi názorným ukazatelem toho, jak se okruh A odstavil z provozu a všechno se převedlo na druhé čerpadlo.

Science Timeline
Ono se může stokrát říkat, že se na ISS provádí stovky vědeckých pokusů od biologie, přes materiálové inženýrství až po studování Země, ale teprve když člověk na jednom místě vidí aktuálně probíhající vědecké experimenty, uvědomí si teprve v plném rozsahu vědecký přínos stanice. Na každý barevný proužek můžete kliknout a dozvědět se o experimentu o trochu více.  Jestli se Vám zdá, že je těch experimentů hodně, nemýlíte se. Navíc nezapomeňte, že pod tabulkou jsou tlačítka, kterými se přepínáte mezi jednotlivými moduly – vždy budete mít přehled co se zrovna v tom kterém modulu zkoumá. Díky posuvníkům navíc můžete zobrazení přepnout i na jiné dny.

Velitel 38. dlouhodobé expedice, Oleg Kotov, během psaní našeho článku chystal spát

Velitel 38. dlouhodobé expedice, Oleg Kotov, během psaní našeho článku chystal spát

Crew Timeline
Když už jsme si představili časovou osu vědeckých experimentů, proč by nešlo to samé aplikovat i na astronauty. Na této stránce můžete vidět časovou osu jednotlivých členů posádky. Přehledně tak uvidíte, kdy se spí, kdy je čas na hygienu nebo jídlo. Určitě potěší i informace o tom, jaké vědecké experimenty zrovna ten který člen posádky provádí. Například během psaní tohoto článku celá posádka uléhala ke spánku. Po kliknutí na astro/kosmonauta si navíc můžete přečíst jeho životopis, nebo navštívit jeho profil na sociální síti.

Celkově musím říct, že web spacestationlive.nasa.gov nabízí mnoho detailních informací o nejrůznějších palubních systémech ISS. Pokud se tedy zrovna nudíte a rádi byste zabili čas něčím smysluplným, co Vás obohatí, je to web přesně pro Vás. portál navíc nabízí svou oficiální mobilní aplikaci jak pro přístroje značky Apple, tak i pro zařízení, která běží na systému Android. S touto aplikací budete moci sledovat aktuální dění na stanici i při čekání na autobus. Jen si dejte pozor – procházení údajů na tomto webu velmi silně ovlivňuje Vaše vnímání času a mohlo by se snadno stát, že Vám během luštění aktuálního stavu komunikačních systémů na stanici, ujede autobus, na který čekáte.