sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

30 let od prvního volného letu vesmírem

V kosmonautice bychom každý den našli nějaké výročí. Některá jsou známější – každý asi ví, kdy startoval Sputnik 1, Jurij Gagarin, nebo kdy otiskl Neil Armstrong svou stopu do lunárního regolitu. Na jiná výročí ale padá prach – často neprávem. Víte třeba, co se stalo přesně před třiceti lety? Sedmého února roku 1984? Tehdy člověk ve vesmíru poprvé poznal krásu volného letu. Došlo totiž k prvnímu nasazení zařízení MMU, které umožňovalo astronautům volný pohyb mimo kosmickou loď. Prach bohužel v dnešní době padá nejen na samotné výročí, ale i na technologii MMU.

Viděli jste film Gravitace? V jeho úvodní scéně, kdy posádka opravuje Hubbleův kosmický teleskop jsme mohli vidět, jak astronauti vesele poletují kolem raketoplánu a manévrují pomocí něčeho, co připomíná tryskový batoh. Tato scéna lidem připomněla technologii MMU (Manned Maneuvering Unit), která se pomalu vytrácí z paměti, přestože šlo o revoluční systém, nedokázal se prosadit. Ale pojďme do historie.

V roce 1966 vyvinulo americké letectvo zařízení AMU (Astronaut Maneuvering Unit), kompaktní technologie, která se stala předobrazem MMU. Počítalo se s tím, že AMU najde uplatnění v rámci projektu Gemini. Výhody byly zřejmé – astronaut bude moci vykonat výstup do volného kosmu bez jakéhokoliv jištění. Nebudou potřeba žádná lana, astronaut bude moci odletět na několik desítek metrů od lodi. Prvním člověkem, který měl AMU vyzkoušet měl být  Eugene Cernan v rámci mise Gemini 9A. Výstup byl ale zrušen, protože Cernan byl unavený a navíc se potil tak intenzivně, že se hledí na jeho helmě silně rosilo.

Astronaut Bruce McCandless s MMU během mise STS-41B
Astronaut Bruce McCandless s MMU během mise STS-41B
Zdroj: http://www.astronautix.com/

Další mise už zařízení AMU neobsahovaly. Stejně tak bychom jej nenašli ani v rámci projektu Apollo, nebo Skylab (ačkoliv v interiéru této stanice se prováděly pokusy, které byly velmi podobné. Zlatá doba pro AMU a jeho nástupce měla přijít až s projektem raketoplánů. Tehdejší plány počítaly s lety k poškozeným družicím, na kterých měli astronauti provádět servisní mise a opravy. Bylo by vhodné, pokud by raketoplán mohl „zaparkovat“ nedaleko opravované družice a posádka se na místo dopravila vlastními prostředky. K tomu měla posloužit právě technologie MMU.

Samotná konstrukce křesla MMU byla podřízena maximální bezpečnosti – všechny systémy byly zdvojené, aby jejich náhlá porucha nezpůsobila, že se astronaut vzdálený několik desítek metrů od lodi nebude moci vrátit. Konstruktéři museli vymyslet systém, který by pasoval na „batoh“, který nosí astronauti na zádech a ve kterém se ukrývají systém na podporu života. Pokud se MMU nepoužívala, čekala ve složené poloze v nákladovém prostoru nedaleko vyústění přechodové komory. Ovládací ramena se aktivovala, jakmile do MMU zaklapnul astronautův skafandr.

Astronaut Bruce McCandless s MMU během mise STS-41B
Astronaut Bruce McCandless s MMU během mise STS-41B
Zdroj: http://www.astronautix.com/

Tyto ovládací paže měly přizpůsobitelnou délku, aby s MMU mohli pracovat astronauti s různými fyzickými proporcemi – jejich délka se mohla měnit o 13 centimetrů. Pokud byla MMU plně natankovaná, vážila 148 kilogramů. Jako „palivo“ se používal obyčejný dusík. Nešlo tedy o klasické spalovací tryskové motory známé třeba ze sond, spíše bychom mohli tyto trysky přirovnat k bombičkám na domácí výrobu limonády. Plyn se uchovával ve dvou hliníkových nádržích potažených kevlarem. Do každé se vešlo téměř 6 kilogramů pohonného plynu. Tato zásoba stačila na šestihodinové výstupy do volného kosmu. Celkově disponovala MMU delta-v 25 m/s.

Pohyb zajišťovalo 24 trysek umístěných na různých místech křesla. Astronaut svými prsty obsluhoval ovládací zařízení umístěné na koncích paží. Pokyny se pak přenášely k tryskám. Zatímco pravá ruka zajišťovala otáčení kolem tří os, levá paže měla za úkol manévrování vpřed, vzad, nahoru, dolů a do stran.

Astronaut Bruce McCandless s MMU během mise STS-41B
Astronaut Bruce McCandless s MMU během mise STS-41B
Zdroj: http://www.astronautix.com/

Je třetího února roku 1984 a z mysu Canaveral startuje raketoplán Challenger. Čeká na něj osmidenní mise STS-41B. V nákladovém prostoru se ukrývají dva telekomunikační satelity – Westar 6  a  Palapa B2. To nejzajímavější ale přišlo 7. února. Astronaut Bruce McCandless tehdy vystoupil do otevřeného prostoru společně s kolegou Robertem Stewartem. Za přechodovou komory na ně už čekala složená jednotka MMU. První jmenovaný se zapsal do historie, když se k ní připojil a pomocí malých trysek vyplul do nákladového prostoru Challengeru.

Následné testy obnášely průlety mezi překážkami v nákladovém prostoru, otočky na místě a spoustu drobného manévrování. Jelikož všechno fungovalo správně, dostal McCandless od velitele mise povolení odletět od raketoplánu na vzdálenost 45 metrů. Když se ani během této 12minutové cesty nestalo nic mimořádného, mohl astronaut odletět celých 90 metrů od mateřského stroje. MMU pracoval bezchybně a sám McCandless si pochvaloval úžasný výhled. Když se vrátil, vystřídal svého parťáka. Stewart totiž měl lehké problémy se zachycením úchytů nářadí na konci ramene RMS.

Jedna z nejslavnějších fotek kosmonautické historie - Astronaut Bruce McCandless s MMU během mise STS-41B.
Jedna z nejslavnějších fotek kosmonautické historie – Astronaut Bruce McCandless s MMU během mise STS-41B.
Zdroj: http://upload.wikimedia.org/

Oba astronauti si vyměnili místa, ale jelikož se čas krátil, mohl si Stewart užít pouze jednoho okružního letu kolem Challengeru. Celý úspěšný výstup trval 5 hodin a 55 minut. Druhý výstup v rámci mise STS-41B přišel během sedmého letového dne – stejná dvojice nacvičovala zachycení družice Solar Maximum Mission, což byl úkol, který měla plnit posádka následující mise. Pro tento výstup se použil druhý exemplář označovaný jako MMU-2. Posádka strávila mimo raketoplán 6 hodin a 17 minut, testy dopadly dobře.

Proto o dva měsíce později v rámci mise STS-41C vystoupili James van Hoften a George Nelson do volného prostoru – tentokrát už na ně nečekaly žádné zkoušky, ale ostrá mise – zachycení družice Solar Maximum Mission, které selhaly stabilizační gyroskopy a bylo potřeba ji opravit. Zachycení se nakonec podařilo, ale nikoliv díky MMU, ale s pomocí raketoplánové robotické paže. Neúspěch ale nemůžeme přičítat MMU – tohle byla až příliš náročná mise.

Mise STS-51-A  - Astronaut Dale Gardner s pomocí MMU zachytává družici Westar 6
Mise STS-51-A – Astronaut Dale Gardner s pomocí MMU zachytává družici Westar 6
Zdroj: http://www.astronautix.com/

Poslední operační nasazení pro soukromé manévrovací křeslo přišlo na misi STS-51A. Raketoplán Discovery tehdy letěl k družicím Westar 6 a Palapa B2, o kterých již byla v dnenším článku řeč. Satelity se ale nedostaly na požadovanou oběžnou dráhu a tak je bylo potřeba stáhnout dolů. Astronauti Joseph Allen a Dale Gardner s pomocí MMU domanévrovali k oběma družicím a uložili je do nákladového prostoru. Zdálo se, že Manned Maneuvering Unit čeká světlá budoucnost, ale čáru přes rozpočet udělala havárie raketoplánu Challenger.

Po ní se přehodnotila celá politika raketoplánů. Servisních misí k telekomunikačním a armádním družicím mělo ubýt a když už mělo k nějaké dojít, NASA chtěla místo MMU použít robotickou paži. V honbě za maximální bezpečností se NASA k MMU obrátila zády. Drobná naděje svitla když se začala stavět ISS. Předpokládalo se, že MMU, nebo jeho derivát bude její součástí. Nakonec z toho ale sešlo.

Obě křesla MMU se přesunula do muzeí. První bylo dlouhé roky vystavené v Houstonu, ale nyní jej najdete na Kennedyho kosmickém středisku nad raketoplánem Atlantis. Druhé je pak uložené v Udvar-Hazy Center (stát Virginia), kde doplňuje expozici věnovanou raketoplánu Discovery.

Zdroje informací:
http://www.astronautix.com/
http://www.lockheedmartin.com/
http://en.wikipedia.org/
http://en.wikipedia.org/
http://cs.wikipedia.org/

Zdroje obrázků:
Archiv Tomáše Přibyla
http://www.astronautix.com/graphics/0/10061770.jpg
http://www.astronautix.com/graphics/0/10061763.jpg
http://www.astronautix.com/graphics/0/10061761.jpg
http://upload.wikimedia.org/…/thumb/8/88/Astronaut-EVA.jpg/1024px-Astronaut-EVA.jpg
http://www.astronautix.com/graphics/0/10061929.jpg

Rubrika:

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
2 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Honza
Honza
10 let před

Člověku se skoro chce brečet, když čte takový článek. Tedy ten článek je samozřejmě perfektní, díky, smutná je ta současná realita.
Když někdo s velkou námahou navrhne, postaví a vyzkouší MMU, čekal bych, že za 30 let bude na ISS jeho pátá generace, pětkrát lehčí a třikrát výkonnější a nejlépe jako standardní součást skafandru. A ono nic…

Petr
Petr
4 let před

Skvělý článek, díky! MMU je dost škoda 🙁

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.