sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Gateway, Artemis IV a V

Sněmovna reprezentantů dnes schválila zákon o federálním rozpočtu na letošní fiskální rok 2025 v jeho senátní verzi, tedy včetně všech peněz pro NASA, které navrhl Ted Cruz. Nyní zákon půjde do Bílého domu k zítřejšímu Trumpovu podpisu.

Latitude

Francouzský startup Latitude, který vyvíjí nosnou raketu Zephyr, podepsal smlouvy o expanzi do větších výrobních prostorů. Společnost doufá, že v příštím roce provede první start z Francouzské Guyany.

O3b mPower

Společnost Boeing dodala společnosti SES další dva širokopásmové družice O3b mPower s hardwarovými opravami. Družice nesou přepracované energetické moduly, které mají řešit elektrické problémy, které se vyskytly u prvních šesti družic.

Atomic-6

Startup Atomic-6, který se zabývá kompozitními materiály, uzavřel s americkými vesmírnými silami dohodu v hodnotě 2 milionů dolarů na vybudování svého solárního pole pro vojenské družicové aplikace.

LeoLabs

Společnost LeoLabs, kalifornský provozovatel pozemních radarů pro sledování objektů na nízké oběžné dráze Země, získala v rámci amerického vojenského programu financování ve výši 4 milionů dolarů na modernizaci svého mobilního sledovacího radaru.

Skynopy

Francouzská kosmická agentura přispěla do kola financování ve výši téměř 18 milionů dolarů pro místní startup Skynopy, čímž podpořila úsilí o rychlý rozvoj sítě pozemních stanic.

NOAA

Ministerstvo obchodu zveřejnilo 30. června dlouho odkládaný dokument Kongresu s odůvodněním návrhu rozpočtu Národního úřadu pro oceán a atmosféru na fiskální rok 2026. Dokument poskytuje více podrobností o návrhu rozpočtu. Ministerstvo obchodu navrhuje ukončit financování programu koordinace vesmírného provozu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Tajemná firma trochu nadzvedla oponu

Pokud se mluví o soukromých firmách ,které se věnují kosmonautice, mluví se prakticky vždy o SpaceX, nebo Orbital Sciences Corporation. Není se co divit – jsou ze všech nejdál a navíc poměrně ochotně sdělují informace o svém vývoji. Jsou tu ale i jiné společnosti, které na svůj velký okamžik teprve čekají. Jednou z nich je i Blue Origin, která je velmi tajnůstkářská, takže se o ní zase tak často nemluví. Jednou za čas ale firma vypustí do světa pár novinek, po kterých se vždy hladově vrhnou všichni fanoušci kosmonautiky. Stejná situace nastala před pár dny, zřejmě jako vánoční dárek se na internetu objevily informace o nedávných úspěších Blue Origin.

Společnost založil v roce 2000 Jeff Bezos, zakladatel známého zásilkového obchodu Amazon. O tři roky později na sebe firma poprvé upozornila, když začala vykupovat pozemky v Texasu pro stavbu hal a dalšího zázemí. Podle původních plánů měla být v roce 2010 hotová kosmická loď New Shepard. V roce 2011 měla letět v nepilotované a o rok později v pilotované verzi. Skutečnost ale byla jiná. Společnost se zřejmě chce vyvarovat podobně smělých prohlášení a proto s informacemi šetří jako s šafránem. Na přelomu listopadu a prosince se ale pochlubila videem, ve kterém ukazuje zážeh kyslíkovodíkového motoru BE-3.

Motor BE-3 umí na plný výkon poskytnout tah 490 kN. V případě potřeby ale může být „přiškrcen“ až na 110 kN. To jej předurčuje k úkolu, na kterém si Blue Origin dost zakládá – znovupoužitelnost. Ostatně i výše vložené video má zajímavou křivku výkonu. Motor nejprve pracoval 145 sekund na tah 490 kN, tedy na plný tah. Pak se na 4 minuty vypnul, aby se na jednu minutu zapálil na 110 kN. To odpovídá suborbitálnímu letu a následnému motorickému brzdícímu manévru, který by byl korunovaný přistáním. V současné době na této technologii pracuje společnost SpaceX se svým Grasshopperem. Blue Origin by tedy do tohoto oboru mohla přinést další čerstvý vítr, ovšem už nyní je jasné, že SpaceX má velký náskok.

Motorické přistání ostatně v minulých letech už v Blue Origin testovali. Šlo o kosmickou loď New Shepard, která by mohla sloužit jak pro suborbitální, tak i orbitální lety. Její design je inspirován dnes již téměř zapomenutým projektem DC-X. Níže vložené video pochází z testu z května roku 2011. V srpnu další zkouška tohoto systému skončila havárií.

Blue Origin už má za sebou také zkoušky záchranného systému Pusher system motor, který by se měl používat při suborbitálních letech. Loď vyletěla do výšky 703 metrů a vzdálenost od rampy byla 496 metrů. Vývojem by společnost Blue Origin chtěla dospět až k raketě, která by měla znovupoužitelný první stupeň. Prozatím ale neznáme její název.

Jeden ze zkušebních zážehů motoru BE-3
Jeden ze zkušebních zážehů motoru BE-3
Zdroj: http://www.wired.com/

Nově se objevila informace, že kyslíkovodíkový motor BE-3 už má za sebou devět měsíců důkladného testování, během kterých zaznamenal 160 úspěšných zážehů. V některých dnech byl zažehnutý až čtyřikrát a celkově pracoval 9100 sekund (lehce přes dvě a půl hodiny). Verze motoru BE-3U by měla sloužit jako horní stupeň na raketě.

V dalších letech chce společnost Blue Origin testovat suborbitální lety a na rok 2018 by mohla připadnout první zkouška nové kosmické lodi. Informací mnoho není a proto můžeme jen spekulovat, zda se bude jednat o nějakou variantu typu New Shepard. Jisté je, že pro první letový test by měla posloužit raketa Atlas V. Další testy by už měla obstarat vlastní raketa – možná i ta, o které jsme psali v minulých odstavcích.

Společnost Blue Origin je na informace opravdu skoupá, přesto jsme se z poslední várky dozvěděli alespoň něco. Zpráva se dá vyložit ve stylu: „Pořád tu jsme, nezkrachovali jsme, docela se nám daří a chceme, abyste s námi počítali do budoucna“. Těšme se proto, co nám Bezosova firma předvede v dalších letech. Dá se očekávat, že čím budou blíže k realizaci, tím budou sdílnější.

Zdroje informací:
http://www.kosmonaut.cz/
http://en.wikipedia.org/

Zdroje obrázků:
http://uploads.striking.ly/page/images/custom/4562.png?1347483980
http://www.wired.com/images_blogs/autopia/2012/10/697149main_BlueOrigin-be3-660×495.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.