Včera, 21. dubna jsme se konečně dočkali. Na svůj první testovací let se vydala raketa Antares. Pod aerodynamickým krytem měla schovanou maketu lodě Cygnus, která bude v dalších letech létat se zásobami k Mezinárodní vesmírné stanici. Pojďme se ale trochu vrátit v čase a ohlédnout se za posledními dny, které této velké události předcházely. Podíváme se na testy motorů, bez kterých by start nikdy neproběhl, zaměříme se i na odklady, které start postihly a na závěr se pokocháme krásnými fotkami z úspěšné mise.
O půlnoci z 22. na 23. února proběhl zkušební zážeh motorů NK-33, tedy přesněji jejich „poameričtělého“ označení AJ-26. Test dopadl úspěšně. Oba motory prvního stupně pracovaly jako hodinky. Mnoha lidem tehdy spadl kámen ze srdce. Vždyť firma Orbital Sciences Corporation (OSC) až do této chvíle neměla s motory na kapalná paliva mnoho zkušeností. A i proto si od Rusů zakoupila motory NK-33, které původně vznikly pro sovětskou lunární raketu N-1.
Video ze zkušebního zážehu najdete zde. Pátého dubna se příznivci kosmonautiky dočkali i fotek již složené rakety. Velmi působivá je například tato.
Kompletně složená raketa visí pod stropem montážní haly. Celý úžasný stroj drží pouze dva jeřáby. O den později už Antares vyrazil vstříc odpalovací rampě.
Jelikož se Antares převážel ve vodorovné poloze, bylo potřeba jej na startovní rampě vztyčit. O to se postarala hydraulická sestava.
Takto pak Antares čekal dva týdny, než měl přijít jeho Den D, tedy den startu. Už několik hodin před startem se rojily spekulace, zda náhodou nebudou problémy s počasím. Meteorologové ale nakonec dali přípravám zelenou. Začalo se tedy s tankováním kapalného kyslíku a leteckého petroleje do nádrží rakety. Přesto jsme se zážehu nedočkali. Na vině byl jeden ze dvou komunikačních kabelů, které spojují první a druhý stupeň rakety. Ten se totiž 16 minut před startem vinou malého průvěsu spolu s pohybem obslužné věže uvolnil ze své zásuvky. Jelikož už bylo v raketě natankované palivo, nebyl čas závadu odstranit a odstartovat o něco později. Start se musel odložit.
Volba padla na 20. dubna. Ale tady došlo ke zrušení ještě dřív. Tentokrát nikoliv vinou technické závady. Proti bylo počasí – ve vyšších vrstvách atmosféry vály příliš silné větry. Padlo tedy rozhodnutí, že si Antares na svůj premiérový start ještě počká – zážeh motorů se odložil o 24 hodin.
Ve 23:00 SELČ konečně zaburácely dva silné motory prvního stupně a obr se odlepil od Země. O pár sekund později minul obslužnou rampu a zamířil na oběžnou dráhu. Byl ale teprve na začátku své dlouhé cesty. Nikdo nevěděl, jak tenhle let skončí. Zvládne to první stupeň, nebo selže? A co stupeň druhý, nezhatí celou snahu nějaká banální chyba? Všichni si přáli jediné – Snad bude fungovat všechno správně a fanoušci kosmonautiky z celého světa se budou radovat z úspěchu. Kdesi v koutku duše ale hlodaly pochybnosti – co když z celého startu budou mít poťouchlou radost jen novináři, kteří budou moci napsat články o havárii rakety? Antares ale svou premiéru zvládl, což ostatně dokládají i následující obrázky.
Tolik tedy fotografické shrnutí celého startu. Pokud máte zájem, můžete si pustit i videozáznam prvního letu rakety Antares.
Maketa lodě Cygnus schovaná pod aerodynamickým krytem nebyla jen kouskem kovu. Kromě toho, že věrně simulovala váhu a rozměry skutečné lodi, namontovali na ni inženýři několik přístrojů, které během startu měřily podmínky a vše zaznamenávaly. Konkrétně se jednalo o:
24 termočlánků
2 akcelerometry
12 digitálních teploměrů
12 tenzometrů
2 mikrofony
Raketa Antares má svou premiéru úspěšně za sebou. Je určitě na místě poslat velkou gratulaci firmě Orbital Sciences Corporation i všem jejím přidruženým dodavatelům, kteří se podíleli na téhle misi. Už příští let ale bude mnohem těžší – Antares vynese k ISS zkušební loď Cygnus. Pokud vše půjde správně, dočkáme se této mise během června. Až doposud leželo americké zásobování ISS pouze na společnosti SpaceX. Nyní se ale konečně bude moci Amerika opřít i o „druhou nohu“. Po dnešním startu se zdá, že její chodidlo stojí na zemi opravdu pevně.
Zdroje informací:
http://www.kosmonaut.cz/
http://spaceflightnow.com/
http://spaceflightnow.com/
http://spaceflightnow.com/
http://spaceflightnow.com/
http://www.nasa.gov/
Zdroje obrázků:
http://www.nasa.gov/images/content/729492main_HOTFIRE.jpg
http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/882703_10151545342116772_105071150_o.jpg
https://pbs.twimg.com/media/BHL4pruCIAEVZuI.jpg:large
http://www.wrac.org.za/home/media/feedgator/images/weekly/2012/40/1_0_693322main_antares_20121001_wff_946-710.jpg
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/934664_611285782234860_594718628_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/58854_10151577851874380_886307109_n.jpg
NASA TV