sociální sítě

Přímé přenosy

New Glenn (EscaPADE)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

D-Orbit

Italská společnost D-Orbit, která se zabývá vesmírnou logistikou, oznámila 6. listopadu ukončení soutěže CTRL+Space, první evropské soutěže v kybernetické bezpečnosti Capture-the-Flag (CTF) na oběžné dráze.

EchoStar

Provozovatel geostacionárních družic EchoStar prodává další část rádiových frekvencí, aby pomohl zlepšit služby SpaceX pro přímou komunikaci s buňkami ve Spojených státech, výměnou za akcie společnosti v hodnotě 2,6 miliardy dolarů.

Sceye

Společnost Sceye vyvíjející stratosférické platformy pro telekomunikace a související aplikace získala ocenění od agentury NASA za využití této platformy pro monitorování životního prostředí.

BlackSky

Společnost BlackSky, která se zabývá satelitními snímky, 6. listopadu uvedla, že tržby společnosti ve třetím čtvrtletí nedosáhly očekávání. Důvodem je úprava výdajů americké vlády v rámci důležité zpravodajské smlouvy, ve které došlo ke škrtům ze strany Bílého domu.

ESA

Evropská kosmická agentura upřesnila svůj plán pro program European Resilience from Space (ERS) a nastínila rozsah programu v hodnotě 1 miliardy eur, který přímo propojí pozorování Země, telekomunikace a navigaci s rostoucími potřebami Evropy v oblasti obrany a bezpečnosti.

Astranis

Společnost Astranis 5. listopadu oznámila plány na spuštění mobilní ad-hoc síťové služby s názvem Vanguard, která bude využívat její malé geostacionární družice k rozšíření dosahu komunikace typu point-to-point pro pomoc při katastrofách nebo pro bezpečné obranné operace.

Čínský institut

Čínský institut nedávno dokončil pozemní testy toho, co popisuje jako rekonfigurovatelnou flexibilní výrobní platformu na oběžné dráze, zaměřenou na budoucí velkoobjemovou a nízkonákladovou výrobu ve vesmíru.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Kosmická loď přistane na heliportu

Přistání kosmické lodi je jednou z nejnebezpečnějších částí vesmírné mise.  Už samotné brzdění z 1.kosmické rychlosti připomíná průlet ohnivým peklem, ale ani druhá podstatná pasáž návratu, sestup na padáku, není zcela bez rizika. Ostatně, o tom se přesvědčil kosmonaut Sojuzu 1, Vladimír Komarov, pro kterého byla bohužel osudná.

Parašutisté strefující se se sportovními padáky přesně doprostřed kříže 1×1 metr se mnou asi nebudou moc souhlasit když napíšu, že i při správné funkci mají padáky kosmické lodi jednu zásadní nevýhodu. Nemůžete s nimi ovlivnit místo přistání, alespoň tedy nějak výrazně. Proto se již několikrát v minulosti pokoušeli konstruktéři kosmických plavidel přijít s něčím, co by tuto nevýhodu eliminovalo. Když pominu raketoplán, který problém vyřešil takřka dokonale, jsou zde ještě další dva koncepty. Tím prvním je přistání pomocí raketových motorů a tím druhým, které se nyní dere na scénu, je přistání pomocí vrtule.

Netradiční přistání Apolla v tzv. poloze č.2.
Netradiční přistání Apolla v tzv. poloze č.2.
Zdroj: www.nasa.gov

To bylo samozřejmě hodně zjednodušeně napsáno. Ve skutečnosti bude pro přistání využit efekt, jež se nazývá autorotace. U vrtulníku by se podobný efekt dostavil, kdyby mu při dostečně velké rychlosti vysadil motor. Navzdory vžité představě vypěstované katastrofickými filmy vrtulník nespadne, pouze se bude snášet k zemi. Vhodným nákláněním listů rotoru se pak docílí bezpečného přistání. Tato technika je velmi dobře známa. Na některých soutěžích modelů helikoptér je to dokonce jedna z disciplín.

Autorotaci se u několika malých modelů lodi Orion rozhodli otestovat inženýři z Johnson Space Center a Marshall Space Flight Center. Využili k tomu nyní volnou legendární budovu VAB. V 16. patře, čili asi v polovině dva technici připevnili 146 metrů dlouhé lanko. Po něm se pohyboval model s třemi dálkově ovládanými listy rotoru. Ve třech nižších patrech a a na betonové podlaze se usídlili další technici, kteří zaznamenávali průběh letu. V každé ze čtyř sledovaných částí byly listy rotoru jinak natočeny. Na konci lanka čekal na kilogramový model pád do hromady pěny.  Během jednoho „letu“ se tak získala data o čtyřech různých chováních modelu při zpomalování. Je to jako by proběhly 4 samostatné testy najednou.

Účelem bylo pochopit chování rotoru, charakteristiky jeho rotace a vliv na zpomalení pádu modelu. Test byl úmyslně navržen takto jednoduše, aby se NASA přesvědčila, zda má autorotace dostatečný efekt a zda tedy stojí za to ve výzkumu pokračovat na high-tech úrovni.

Model na lanku s rádiem ovládanými listy rotoru.
Model na lanku s rádiem ovládanými listy rotoru.
Zdroj: www.nasa.gov

Finálním záměrem celé technologie je poskytnout opravdové kosmické lodi měkké přistání s dostatkem kontroly. Ta by pak mohla přistát kdekoli na světě, ať je to runway nebo střecha budovy. Jinými slovy, tam, kde může přistát vrtulník, kosmická loď může také. Nemusíte tak přistávat do oceánu. Ve srovnání s padákem, získáte měkké a cílené přistání.

Další použití této technologie je u prvních stupňů raket. Vzpomeňme na flotilu, která musela pracně tahat z moře boostery SRB amerického raketoplánu. Tyto stupně raket by mohly přistávat zpět na kosmodromu bez sebemenšího poškození způsobeného tvrdým dopadem.

Model návratové kapsle Sojuzu z roku 1969.
Model návratové kapsle Sojuzu z roku 1969.
Zdroj: astronautix.com

Než se ovšem do vesmíru vydají první kosmické lodě vybavené tímto systémem, musí se vykonat spousta simulací i testů v atmosféře. Pak bude následovat prototyp malého návratového pouzdra, například se vzorky z ISS, které tento způsob přistání definitivně prověří. Navíc o takové pouzdro, čekající na ISS a dopravující v libovolný čas malý náklad na libovolné místo, bude ze strany kosmických agentur určitě zájem.

Myšlenka přistání kosmické lodi pomocí vrtule není nová. NASA údajně  již pro mise Apollo o podobném způsobu uvažovala, pak ale z nedostatku času z jeho realizace sešlo. I Rusové zkusili, co udělá pasivní vrtule s rychlostí přistání malého modelu lodi Sojuz. Na obrázku vidíte, že model nese četné šrámy, které nesvědčí o měkkém přistání.

Roton Rocket při testu v atmosféře v druhé polovině roku 1999 vylétl do výšky 3 km odkud opět bezpečně klesl a přistál na letišti. (Mojave Airport)
Roton Rocket při testu v atmosféře v druhé polovině roku 1999 vylétl do výšky 3 km odkud opět bezpečně klesl a přistál na letišti. (Mojave Airport)
Zdroj:mojave.ca.us

Velmi zajímavým konceptem z roku 1990, který se bohužel nedostal dál než ke třem testům v atmosféře, byl Rotary Rocket. Ten používal rotor nejen při přistávání, ale i při startu. Mělo se jednat o jednostupňový stroj. Do výšky, kde byla dostatečně hustá atmosféra letěl jako vrtulník, poté se aktivovaly raketové motory na kapalný kyslík a kerosen. Dokud byla okolo stroje alespoň nějaká atmosféra, dokázala vrtule vypomáhat raketovému motoru jako mohutné turbočerpadlo.

Při přistání pak mohl Rotary Rocket využít pasivní autorotaci nebo si případně pomoci aktivním pohonem rotoru. Jeho pohon byl taktéž zcela neotřelý. Vrtuli roztáčel reaktivní pohon na peroxid vodíku. To je ostatně vidět i na videu z testovacího letu v roce 1999.

I když se to netýká tématu článku, dovolím si upozornit i na způsob řešení tepelného štítu. Ten byl vpravdě unikátní. Jednalo se o dvoufázové chlazení vodou. Jednak se štít chladil průtokem vody, ovšem díky důmyslnému systému mikropórů se tvořila kolem základny stěna chladné páry, která dále zabraňovala průniku horké plazmy k lodi.

Pilotovaný let Roton Rockets. Při těchto testech dosáhl rychlosti až 85 km/h.

Zdroje informací:
http://www.nasa.gov
http://www.astronautix.com
http://en.wikipedia.org
http://www.mojave.ca.us
http://www.youtube.com
http://youtu.be

Zdroje obrázků:
http://www.nasa.gov/centers/kennedy/images/content/693588main_roto-capsuledeploy.jpg
http://www.nasa.gov/images/content/178285main_upsidedown_1a.jpg
http://www.astronautix.com/graphics/s/soyrotor.jpg
http://www.nasa.gov/centers/kennedy/images/content/693583main_rotocaps-model.jpg
http://www.mojave.ca.us/museum/images/air/rotary/air-rotaryrocket-3rdforwardflight_s.jpg

 

 

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.