sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Aktivní seriály

Náš web se může pyšnit širokou a pestrou paletou seriálů, které jsou u našich čtenářů oblíbené.

Ukončené seriály

Mimo naše aktivní seriály je tu také spousta těch, které se věnovaly například historickým tématům. I přesto, že patří mezi starší, na jejich kvalitě to rozhodně neubírá! Toužíte zjistit něco o historii, nebo se zkrátka jen kochat nádhernými fotografiemi? Pak jsou tyto seriály právě pro Vás.

Proton-M zřejmě opět poletí

raketa Proton-M

Je 6.srpna večer, přesně minutu po půl dvanácté . Na bajkonurském kosmodromu zahřmí motory rakety Proton-M. Raketa se vznese, až je z ní vidět jen malá tečka a i ta nakonec zmizí. Od rakety se oddělují jednotlivé stupně a další zahajují svou činnost.  Přímo ukázkový start. Nyní by mělo dojít k prvnímu zážehu čtvrtého stupně Briz-M (Breeze-M), který vynese cenný náklad na správnou pozici geostacionární dráhy (GEO). Motor správně naběhne. První zážeh, po chvíli druhý. Nyní je čas na třetí zážeh. Po pouhých sedmi sekundách řídící jednotka jeho činnost ukončuje.

To má ovšem opravdu daleko do plánovaných osmnácti minut, po které měl být motor v činnosti. Obě družice, ruská „Express-MD2“ a indonéský Telkom-3, zůstávají viset na přechodové dráze.  Jsou sice funkční, ale televizní vysílání a další komunikační služby pro Rusko a Asii už bohužel nenabídnou.

Express-MD-2 ve výrobní hale při komplexním testování
Express-MD-2 ve výrobní hale při komplexním testování
Zdroj: federalspace.ru

Rozbíhá se vyšetřování. Komisi vede přímo šéf Roskosmosu Vladimír Popovkin. V sázce je mnoho, neboť to není první selhání stupně Briz-M a zahraniční zákazníci začínají být řádně naštvaní a nervózní. Vždyť cena těchto dvou ztracených satelitů se pohybovala okolo 6 miliard dolarů.

16. srpna podává Vladimír Popovkin na tiskové konferenci první předběžné informace. Ty hovoří o nouzovém signálu z hlavního bloku, který obdrželo řídící středisko při třetím zážehu. Vypadá to na neprůchodné palivové potrubí.  Zda došlo k jeho ucpání nebo dehermetizaci a následnému poklesu tlaku, zatím komise netuší. Jistě se ví jen, že celá sestava létá po takové dráze, kde nemůže ohrozit ISS.

10.září poskytne informace prezident firmy International Launch Services Frank McKenna finální informace. Potvrzena je první varianta, to jest ucpání palivového  potrubí. Příčinou je vadná tryska ve výkonovém bloku Briz-M. Motor pak nenabral potřebný tah, protože tato malá kovová tryska (kalibrovaný otvor dávkování a přísun kapalin a plynů) uvnitř potrubí byla vyrobena v rozporu s technickou specifikací.

Tato závada vznikla už na Zemi, ovšem projevuje se jen při určitých úrovních tlaku a při testech se jí bohužel nepodařilo odhalit. Firma Chruničev (výrobce Briz-M) si tyto trysky objednávala od výrobního závodu Poljet z Osmku. Tam se výroba z Chruničeva přesunula v roce 2011. V rámci nápravy byly vyměněny všechny vadné trysky na vyrobených stupních Briz-M. Vyšetřovací komise navrhla daších 20 možných zlepšení při výrobě a kontrole Briz-M. Ruský premiér Medveděv dal za úkol šéfovi Roskosmosu navrhnout zlepšení systému kontroly jakosti.

Asi nejhůře z celé nehody vybruslil šéf závodu Chruničev Vladimír Nesterov, který koncem srpna rezignoval, neboť to nebyla první závada na tomto stupni a vládcům Kremlu již došla trpělivost. Prakticky přesně před rokem, 18.srpna 2011 díky programové chybě ztratil Roskosmos satelit Express-Am4 a předtím v únoru ještě ruský vojenský satelit. V obou případech byl na vině stupeň Briz-M.

Jestli se podaří napravit reputaci Briz-M se dozvíme hned 14.října 2012, kdy má na geostacionární dráhu (GEO) vynést satelit Intelsat-23 a  2.listopadu. To vynese také na GEO ruský retranslační satelit Luč-5B (obdobu amerických družic TDRS) a Jamal 300K, komunikační družici pro společnost Gazprom.

Stupeň Briz-M se satelity Luč-5A a Amos-5 (29.11.2011)
Stupeň Briz-M se satelity Luč-5A a Amos-5 (29.11.2011)
Zdroj: federalspace.ru

Historie stupně Briz-M sahá do roku 2001, kdy se přiřadil k do té doby používaným blokům D respektive DM. Jeho postupné vylepšování zvedlo kapacitu Protonu-M z 3,7 tuny na 6,8 tuny na GEO. Přičemž je možné motor až 8x restartovat a vynést i více družic v rámci jednoho startu. Jako palivo používá nesymetrický dimethylhydrazin a okysličovadlo dimerní oxid dusičitý (N2O4).

Bude-li i další start neúspěšný, může přijít na řadu další výrobce a sice RSC Energia se svým blokem DM spalujícím kapalný kyslík a kerosen, který sice zatím nedosahuje takové nosnosti jako Briz-M, je však výrazně spolehlivější.

Zdroje informací:
http://www.spaceflightnow.com
http://forum.kosmonautix.cz
http://forum.kosmonautix.cz
http://www.federalspace.ru
http://www.federalspace.ru
http://www.federalspace.ru
http://www.novosti-kosmonavtiki.ru
http://ru.wikipedia.org

Zdroje fotek:
http://www.federalspace.ru/img/site/msv0.jpg
http://www.federalspace.ru/img/news/IMG_2874.JPG
http://www.federalspace.ru/img/al/1322554679.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Štítky:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
https://kosmonautix.cz/2012/09/20/proton-m-zrejme-opet-poleti/