Loď Dragon během dnešního přibližování k ISS postihl problém se softwarem. Konkrétně šlo o tzv. RGPS filtr relativního GPS, který slouží k určování polohy Dragonu v prostoru. Přibližování do té doby probíhalo naprosto v pořádku, loď od SpaceX měla dokonce čtvrt hodiny náskok oproti plánu, ale ve vzdálenosti cca. 1200 metrů od stanice se objevily tyto problémy. Z bezpečnostních důvodů tak bylo rozhodnuto o zastavení přibližovacího manévru s tím, že další pokus přijde zítra dopoledne našeho času.
Během dalších hodin se Dragon díky orbitální mechanice dostane před stanici, následně nad ni a skončí za ní. Důležité je, že loď není na kolizní dráze se stanicí a srážka obou těles tak nehrozí. Odklad příletu o 24 hodin není žádným rizikem. Horší by bylo, kdyby přišel další odklad, protože pak by se Dragon dostal do časové kolize s příletem ruské lodi Progress, která odstartovala dnes a měla by se k ISS připojit v pátek. Zatím neznáme nový termín zachycení, ale jakmile bude zveřejněn, doplníme jej formou aktualizace do článku. Článek budeme aktualizovat i v případě, že se objeví podrobnější informace o celé události.
EDIT 22.2.2017 12:40
NASA zveřejnila další detaily. K závadě došlo v čase 9:25 našeho času. Počítač dostal nesprávná data o poloze ISS. To automaticky spustilo naprogramovaný pokyn zastavení přibližování. NASA ještě jednou zdůraznila, že loď je ve skvělém technickém stavu a posádce na stanici nic nehrozí. Zítřejší vysílání na NASA TV začne v 10:00 našeho času a k záchytu staniční paží by mělo dojít kolem poledne.
Zdroj
EDIT 22.2.2017 11:25
NASA oznámila, že zítřejší záchyt by měl přijít ve stejném čase jako dnes, tedy kolem našeho poledne.
Zdroj
Zdroje informací:
http://forum.kosmonautix.cz/
http://spaceflightnow.com/
Zdroje obrázků:
http://news.mpelembe.net/…/spacex-dragon-capsule-iss-604×270.jpg
Muskuv koeficient v praxi
SW chyba na zařízení, které má za sebou nejen testování ale i ostrý provoz.
Nic co by mělo sebemenší vztah k předpovědím termínu…
Pomalu dál dojdeš
Není zodpovědný za software na Dragonu český zaměstnanec SpaceX David Pavlík?
Ano, David Pavlík je Dragon software program manager. Což znamená, že on sám neprogramuje ty kódy, ale spíše manažersky zastřešuje tuhle oblast.
Rozhodně je zodpovědný za ten algoritmus, který rozezná nesprávná data, která do stroje přišla a který zastaví přiblížení v bezpečném módu, že? Tak mu teď poděkujte.
to Maro. Toto je naozaj sprostá podpásovka.
to Maro. Ospravedlňujem sa, zle som pochopil váš príspevok.
Pokud to manažersky zastřešuje, tak je za tu oblast zodpovědný.
Dragon zareagoval z toho, co víme, správně , takže bude třeba pochvala :).
Třeba nám to sem napíše sám pan Pavlík. 🙂
Ano, je za to zodpovědný, jen jsem chtěl říct, že on ten program nepíše. 🙂
Nečekal bych, že se to od něj dozvíme. Přeci jen jde o interní informaci, kterou by měla uvolňovat SpaceX oficiální cestou. V krajním případě by z toho mohl mít i problémy, pokud by takové informace zveřejňoval.
Však to bylo myšleno pokud by mohl.
To že to on nepíše, neznamená, že on není ten, kde je odpovědný, že to někdo napsal dobře/špatně. Sám jsem na tom stejně. Teda bohužel ne ve SpaceX, zatím. 😀 😀 Je to manažerská schopnost zajistit všechny hard-skills a soft-skills, jestli je to k použití. On zodpovídá za korektní spolupráci DEV-TEST v konfrontaci s oponenturou specifikace požadavků.
Dosť nemiestna poznámka. Ako vtip nula bodov.
Good luck Dragon.
Takže Dragon jede podle dat z GPS. Až bude ale blíž ISS, tak už ho budou dálkově ovládat přímo z ISS, ne?
ne tak docela. Ve větší blízkosti se aktivuje tzv. Proximity Navigation System. Pokyny přichází ze Země. Loď má určené zastávky v různých vzdálenostech, ve kterých se kontroluje stav systémů a dává se povolení k dalšímu přiblížení. Jinak GPS využívají i jiné zásobovací lodě.
Aha, děkuji za odpověď.
Dálkově mohou z ISS pouze Dragon zastavit při jeho přibližování a případně iniciovat jeho odlet od stanice, pokud by hrozila kolize. Jinak je Dragon většinu letu zcela autonomní plavidlo, které pouze z pozemního řídicího střediska dostává povolení pro další přibližování ke stanici.
To neni dobra vizitka pro Cechy 🙁
S tím rozhodně nesouhlasím! Kdyby ten tým odvedl špatnou práci, tak by tam nebyla ta automatická bezpečnostní pojistka.
Proč myslíte? Vy znáte detaily této závady? Víte přesně v čem byl problém, zda selhalo nějaká část HW relativní navigace, nebo SW v řídicím počítači, která jeho část a proč?
Vaše tvrzení je hodně předčasné.
Navíc, loď je v bezpečném stavu, ovladatelná, není ohrožena ani ISS ani dodávka zásob, takže problém je řešitelný bez vážných následků.
Kdyby to napařili do ISS, tak by to bylo špatné. Kdyby nešlo udělat nový pokus, tak by to bylo špatné. Pokud by nebyla možná úprava na dálku, tak by to bylo šptané.
Takhle je korektní řešení situace.
Znění textu je „Počítač dostal nesprávná data o poloze ISS.“ Jde nutně o závadu na Dragonovi? Co zapřičinilo špatná data? Něco se pokazilo mezi ISS a Dragonem. V cestě je mnoho proměnných a né nutně musí být chyba u SpaceX. 🙂
Přesně tak. Jelikož se jednalo o data pro relativní GPS navigaci, relativní ve vztahu k ISS, je klidně možné, že za „vadná data“ mohla chybná konfigurace ISS GPS, která poskytuje svoje data přilétající nákladní lodi.
Počítač Dragona z dostupných dat usoudil, že se stanice možná nenalézá tam kde má v dané chvíli být a pro jistotu přerušil přibližování.
Z mého pohledu se SW letového počítače zachoval velmi dobře. Jestli měl chybná navigační data na svědomí RGPS Dragona nebo ISS GPS, to se snad dozvíme později.
Take sio myslim, ze to je spravna reakce.
Pokud sw modul Dragona zodpovedny za priblizovani prijal nespravna data (lhostejno odkud) a zastavil proces, tak to svedci, IMHO, ze tzv. negativni testovaci scenare byly na priblizaovacim sw provadeny.
Souhlasím.
Systém se zachoval správně. Stejně jako člověka někdy klamou smysly a raději se člověk zastaví a promne si oči :). Situace by byla špatná, kdyby se na podivnost dat automaticky nereagovalo.
GPS a plno dalších senzorů jsou oči a uši Dragona. Takže je na ně odkázaný.
GPS není taky bez chyby :).
I z tohoto může být ponaučení typu:
– zkusit si to ještě 3x ověřit, pokud se mi objeví podivná odchylka. Pro Počítač jsou to zlomky s. Někdy tvrdý zásek hned na prvním měření-IFu není elegantí řešení.
– Mít triplicitní nezavislé systém a vyžadovat schodu dat minimálně dvou.
– atd.
Velice zajímavá informace je na serveru:
http://spaceflightnow.com/2017/02/22/spacex-waves-off-space-station-cargo-delivery-for-at-least-a-day/
kde je popsán systém následné navigace po přiblížení:
„Once the cargo craft gets closer to the complex, the navigation system switches to inputs from a pulsed laser ranging instrument and a thermal camera to determine how far Dragon is from the space station.“
Trošku netuším, jak toto funguje při vzájené orientaci v prostoru. Vzdálenost beru.
Zajímavé je i další věc, že podobný problém měl i Cygnus 2013:
NASA’s other cargo transportation provider, Orbital ATK, had to upload a software patch to one of its Cygnus logistics freighters on a flight in 2013 to correct a GPS error, delaying its arrival at the space station by a week.
Tento popsaný systém se používá až ve větší blízkosti. Na delší vzdálenost Dragon používá sledovače hvězd a GPS.
To sledování hvězd, je někde popsáno? Nikde jsem na toto nenarazil na webech a článcích o Dragonu. U sond u jiných těles Sluneční soustavy jasně, ale u Země mne napadá maximálně orientace vůči Zemi (horizont) a nebo Slunci, kvůli natočení panelů, ale i pro tyto výpočty stačí GPS. Spousty věcí řeší i akcelerometry.
Samozřejmě nemohu zapomenout ani na jednotky IMU (Inertial Measurment Unit). Web Spaceflight101 k navigačním schopnostem Dragonu uvádí:
For navigational purposes, Dragon is outfitted with Inertial Measurement Units, GPS Systems, Iridium Recovery Beacons and Star Trackers. Attitude Control and Navigation in orbit is accomplished with the IMU and Star Trackers. Attitude Determination has an accuracy of 0.004 Degrees or smaller. Attitude Control is 0.012 degrees on each axis in Stationkeeping Mode. Dragon provides a fully autonomous Rendezvous and Docking System. For manned missions, a manual docking is also possible by using the override function to control the vehicle by hand.
Lidar se aktivuje až 250 m od stanice.
Ale to je přeci úplně jasné. Myši na palubě převzaly kontrolu a pokusí se odletět dřív, než se tu bude budovat ta vesmírná dálnice.
Nebo si chce Musk splnit svůj cíl dopravit ty myši na Mars, že? 😀
Na tom neco je!!! 😉
Čekal bych, že na 1200m budou mít ISS už dávno v nějakém optickém/radarovém zaměřovači a na nějaké GPS se „vykašlou“.
Hlavně ať se to zitra povede.
Podle toho clanku vyse to byly dokonce feety. Takze 1200ft tedy cca 365 metru.
„The gumdrop-shaped, solar-powered spacecraft was about 1,200 feet, or 365 meters, from the space station when it automatically bailed out of the rendezvous…“
To je zajímavé, protože spaceflight101 píše o 1200 metrech, konkrétně: „When the abort was triggered, Dragon was still 1,200 meters below and around four Kilometers behind the Station“
Tedy 1200 metrů pod stanicí a 4 km za ní. To je opravdu zvláštní rozkol ve zdrojích.
Že bychom na to přišli? Klasická záměna stop a metrů? V jakých mírách vlastně žije a pracuje SpaceX?
Spíše si myslím, že k tomuhle zašmodrchání došlo až u novinářů. Někdo přebral informaci správně a některé médium to pochopilo špatně a použilo jiné jednotky. Jinak SpaceX myslím navenek hodně pracuje s metrickými jednotkami, ale jak je to v jejich SW, to opravdu nevím.
Tak dragon je už chytený. Ani sa neplánuje, že by boli tie lode automatické ako Progress? Ten sa musí z diaľky smiať tomuto chytaniu. 🙂
Dragon toho nemůže být schopen kvůli portu, na který se připojuje. Ten neumožňuje automatické připojení. Na druhou stranu má větší průlez, než automatický pro Progressy, takže umožňuje protahovat i větší náklady. Crew Dragony se ale budou dokovat na jiný port a rameno tak potřeba nebude.
Pane Majer, tedy současný port na ISS kam dokuje Dragon toho není schopen, Dragon by schopen případně byl, chápu to správně? Děkuji.
Jasně, rozvedu to, aby nevznikaly informační šumy. Dragon byl konstruován tak, aby se mohl připojit na tento dokovací port. Automatického připojení by tedy schopen nebyl, protože jeho konstrukce byla přizpůsobena jednomu typu dokovacího portu. Pro automatické dokování by se musely změnit některé palubní systémy.
Tyto systémy ale už bude mít Dragon 2 spolu s jiným portem a proto bude schopný dokovat autonomně.
Super, díky, už mám jasno.
To Dušan: Jde o port IDA, že?
Ano, na ten se mají dokovat soukromé pilotované lodě.
Dragon pro zásoby nebude pilotovaný, ale bude se tam také připojovat, ne?
Ano, měl by se dokovat také automaticky.
Vďaka za odpoveď.
Proč by se měl smát? Jiné zadání samozřejmě vede k jinému technickému řešení. A to zadání mělo své výhody. Proto se realizovalo.
…určitě se Progres nesměje tak, jako by se mohl smát (ale nesměje protože není tak uboze škodolibý) přistavší 1. stupeň Falconu těm bezmocně hořícím prvním stupňům Progressu…
Anébrž – myslíte, že někdo kdo opakovaně zvládá automatické přistání 1. stupně, nezvládne automatické dokování? 🙂
Je vůbec IDA projektována na automatické dokování bez kanadské ruky?
Ano, právě to je jeho výhoda. 🙂
A co přečerpávání plynů a paliva? Půjde to na IDA nebo to lze jen na ruských portech? Počítá se, že by někdy američtí soukromníci vozili takový náklad?
Pro kamila. Je tu přehledný článek p. Majera. https://kosmonautix.cz/2016/07/brana-pro-soukrome-lode-na-iss/
Stejně se mi zdá ten systém dokování s robotickou rukou lepší. Automatické parkování v autě taky používám jen na nalezení mezery a potom do ní zajedu raději sám. Nechtěl bych odevzdaně čekat na drcanec od Progresu. 🙂
astronauti pochopitelně budou moci přílet ovládat. 🙂
V případě paže je ale posádka v lodi závislá na posádce uvnitř stanice. V případě automatického dokování, do kterého mohou astronauti zasáhnout, je mnohem jednodušší.
Díky za info. Trochu jste mě uklidnil. 🙂
Dokážu si představit ovládání té paže přímo posádkou lodi.
Technicky – přenos ovládacích signálů – by neměl být žádný problém – včetně samozřejmě přenosu obrazu z možných kamer na ISS do té lodi.
Dragon se připojuje k uzlu CBM (Common Berthing Mechanism), ktery je určen pro spojování modulů ISS a tam je automatika zbytečna.
Uz pristal, nie?
Nene, až za několik týdnů..
Však už je připojen, nebo na NASA TV vysílají záznam z minulého dokování?
…bohajeho 🙂 dnes dokoval u ISS, přistávat bude za měsíc.
Myslel som, ze uz pristal v naruci ISS … (spojil sa)
Myši jsou ve spíži.
https://phys.org/news/2017-02-spacex-good-space-station-delivery.html
Zdravím.chysta sa dragon aj pristat,alebo zhorí v atmosfere?
Hezký den, Dragon jako jediná zásobovací loď disponuje tepelným štítem a tak umí vozit náklady nejen na ISS, ale i zpátky na Zemi – přistává na padácích do oceánu.