sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

AeroVironment

Společnost AeroVironment, dodavatel obrany zaměřený na bezpilotní vzdušná vozidla, oznámil 19. listopadu, že plánuje získat BlueHalo, společnost zabývající se obrannými a vesmírnými technologiemi. Hodnota obchodu je přibližně 4,1 miliardy dolarů.

Kepler Communications

Kanadský operátor Kepler Communications požádal Federální komunikační komisi, aby schválila celkem 18 družic, včetně 10 s optickým užitečným zatížením, které by měly být vypuštěny koncem příštího roku. Společnost plánuje provozovat větší družice s menším počtem.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

První zážeh Raptoru!

Pohled na zážeh motoru Raptor.

Elon Musk si pro nás ještě před svojí přednáškou připravil pěkné překvapení. Společnosti SpaceX se totiž podařilo poprvé zažehnout jejich nový motor Raptor. Ten bude pohánět jak raketu, které dnes možná naposledy můžeme říkat BFR tak i kosmickou loď ITS (MCT). Raptor používá jako palivo dodnes moc nepoužívanou směs kapalného kyslíku a metanu, stejně jako nový motor BE-4 od Blue Origin. Tato palivová směs produkuje vyšší specifický impuls, než směs kerosinu a kyslíku, ale není tolik zatížena problémy, které mají kyslíkovodíkové systémy. Těmi je například velice nízká hustota vodíku a jeho extrémně nízká teplota, kvůli kterým musí být nádrže veliké  a dobře izolované, což jim přidává na hmotnosti. Další výhodou metanu je, že při hoření neprodukuje saze jako kerosin. To znamená, že motory budou po použití čistější a tedy lépe připravené na opětovné použití.

Full-flow staged combustion cycle.
Full-flow staged combustion cycle.
Zdroj: https://upload.wikimedia.org/

V následných tweetech ještě Musk zveřejnil několik technických údajů o novém motoru Raptor. Tlak ve spalovací komoře bude asi třikrát vyšší, než u současného motoru Merlin 1D a Raptor bude pracovat s uzavřeným cyklem, zvaným full-flow staged combustion cycle. Plánovaný tah pro vakuovou verzi motoru je 3000 kN (zhruba o 20% více než podle původních odhadů), tedy opět více než trojnásobek tahu Merlinu 1D vac. Specifický impuls u vakuové verze by měl dosáhnout 382 s, Merlin 1D vac pro porovnání dosahuje 345 s. Elon Musk také nepřímo potvrdil, že průměr trysky vakuové verze bude větší, než čtyři metry. Motor použitý při testu není zmenšenina, ale plnohodnotný Raptor, pravděpodobně varianta pro práci ve vakuu bez nástavce trysky. Další detaily o parametrech motorů Raptor bychom se měli dozvědět zítra přímo z přednášky Elona Muska.

Nezapomeňte, že přednáška Elona Muska o kolonizaci Marsu začíná zítra ve 20:30 našeho času. U nás pro vás bude připraven jak odkaz na živé video z přednášky, tak český textový přenos.

Zážeh motoru Raptor.
Zážeh motoru Raptor.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/
Druhý pohled na zážeh motoru Raptor.
Druhý pohled na zážeh motoru Raptor.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Zdroje informací:
https://twitter.com/
https://en.wikipedia.org/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/CtQbdtJVIAA7HCC.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1d/Full_flow_staged_rocket_cycle.png
https://pbs.twimg.com/media/CtQYMI4VIAAJY2N.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
32 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Kenny007
Kenny007
8 let před

Hm, průměr trysky vakuové verze větší, než průměr současného prvního stupně Falconu, to už něco vypovídá.. Zítra budeme mít vánoce.

Jaro Pudelka
Jaro Pudelka
8 let před
Odpověď  Kenny007

Máte pravdu, to oželiem aj tie skutočné vianoce. Zajtra zrejme prídem neskoro do práce.

Vincent Kerman
Vincent Kerman
8 let před

Technické novinky vždy potěší!

Lukáš Šíbr
Lukáš Šíbr
8 let před

Podľa foto to bude ešte zmenšenina.

Priemer trysky na foto je tak do 1m, nakoľko schodíky ku skúšobnému stavu by mali byť akotak schodné. Osobne som ale zvedavý na funkčný CH4/LOX motor v praxi.

Pospíšil
Pospíšil
8 let před
Odpověď  Lukáš Šíbr

Není to zmenšenina, ale plná velikost a zřejmě je to verze Vac, bez nástavce trysky.

Pospíšil
Pospíšil
8 let před
Odpověď  Daniel Heřt

Ano, info je z L2, přičemž je jasné, že se jedná o vývojový prototyp, ne sériový exemplář.
Hlavní proporce a rozměry jsou už ale víceméně dané, tj. nejedná se o nějakou zmenšeninu.

Štěpán
Štěpán
8 let před
Odpověď  Daniel Heřt

Co je to L2? Vím jen, zpe pan Pospíšil je z kosmické kanceláře(?). Souvisí to s tím?

Pospíšil
Pospíšil
8 let před
Odpověď  Daniel Heřt

Dovysvětlím. L2 je prémiová placená sekce diskusního fóra NasaSpaceFlight.com. Platící členové svými finančními dary v postatě zajišťují bezproblémový chod tohoto zájmového portálu tím, že je z jejich příspěvků hrazen pronájem a datová údržba výkonného serveru a páteřního připojení tohoto portálu k internetu, jež denně navštěvují tisíce aktivních uživatelů doslova z celého světa. Na oplátku jsou jim poskytovány k nahlédnutí neveřejné dokumenty a informace od bývalých nebo současných zaměstnanců kosmických agentur nebo firem z aerokosmického průmyslu. Jelikož do této sekce opatrně přispívají informacemi i někteří současní zaměstnanci SpX, je L2 neocenitelným zdrojem spolehlivých a vysoce zajímavých informací z aktuálního dění v této firmě. Co je ale nejdůležitější, vše to funguje na bázi dobrovolnosti informace podávat a jakés takés korektnosti a spolehlivosti nás ostatních informace nepouštět ven, zejména pak nesdílet žádné dokumenty, obrázky, přesná čísla a podobně. L2 je také velmi dobrou a kvalitní informační základnou pro redaktory NSF, hlavne šéfredaktora Chrise Bergina, kteří po ověření věrohodnosti a získání souhlasu od odpovědných činitelů z průmyslu a agentur, publikují na NSF články s těmi nejaktuálnějšími a nejdůvěryhodnějšími informacemi v oblasti kosmonautiky. Za tuto symbiosu mezi NSF redaktory a průmyslem/agenturami patří hlavní dík právě Chrisovi, který za 10 let dokázal vybudoval jedinečný a pravděpodobně nejlepší informační ostrov ve vodách světové kosmické on line publicistiky.

MartinH
MartinH
8 let před
Odpověď  Pospíšil

Jestli bude tryska pro vac podobná jako u Merlinů, tak je celkem pochopitelné proč se s ní netestuje. U merlinu je tryska na 2. stupni tak slabá, že aby se během manipulace s raketou nezdeformovala pod vlastní vahou tak je na konci zesílená obručí, která po zážehu upadne. Test jak je vidět je prováděn vodorovně, tudíž by se tryska pro vac nejspíš sama svou vahou zmáčkla. Navíc u povrchu není vákum, takže ani není potřeba a rozdíl ve výkonu jde celkem dobře spočítat. Důležitějši je že motor pracuje tak jak má.

Míla
Míla
8 let před

Konečně mám pocit že někdo se nesnaží vyždímat z lidí peníze pro sebe ale pro lidstvo a čistotu a inovaci.. bude li takhle pokračovat ať se pak děti dětí učí v dějepisu kdo to byl I.Mask

Pospíšil
Pospíšil
8 let před
Odpověď  Míla

Když už tak E.Musk a ne I.Mask.

asdf
asdf
8 let před

Zajímavě se nám rýsuje soupeření mezi Blue Origin a SpaceX – podobné cíle, podobné přístupy, podobné konstrukce.

Kami
Kami
8 let před

a proč se kombinace metan/kyslík nepoužívala víc dosud? v čem byl háček?

gg
gg
8 let před
Odpověď  Kami

V první řadě se nikdo nesnažil o nízkoúdržbovou znovupoužitelnost (proč, když to už napoprvé spadne do moře nebo do stepi?) a kerosin nevyžadoval extra chlazení a měl větší hustotu.

KarelTv
KarelTv
8 let před
Odpověď  gg

Nicméně v horním stupni je methan/kyslík výhodnější kvůli vyššímu specifickému impulsu ? Jsou nějaká čísla na porovnání ?

gg
gg
8 let před
Odpověď  KarelTv

Myslím, že v horním stupni je metan a kyslík výhodnější především z důvodu možnosti autonomního tlakování. A já navíc třeba uvažoval, že by takto mohly jít stavět sice možná o něco těžší, ale levné zahazovací horní stupně na „běžný“ provoz (nějakou kombinovanou výtlačně-expanzní variantou metanového motoru). Prostě se tím dá zjednodušit konstrukce něčeho, co chcete, aby bylo co nejlevnější.

Vojta
Vojta
8 let před
Odpověď  Kami

Řekl bych, že nemalou roli bude hrát cena paliva. Specifický impuls metanového motoru není o moc vyšší než u kerosinového a je to vykoupeno nutností chlazení. Metan (vyčištěný zemní plyn) byl vždy výrazně dražší než kerosin, ale momentálně je v USA zemního plynu značný přebytek, takže ho nacpou i do raket. Minimálně to bude méně čoudit (trochu přece jen, ten uhlík uprostřed se zanedbat nedá) a rozšíří se trh s motory, což je vítaná změna. Ohledně získávání paliva přímo ve vesmíru bude problém spíš s okysličovadly.

gg
gg
8 let před
Odpověď  Vojta

Ale kyslíku je všude fůra, to není sebemenší problém. I třeba na Měsíci by mělo být možné získávat ho z taveniny lunárních hornin.

(Na Marsu vám dokonce stačí i jen atmosféra jako zdroj paliva a okysličovadla, tedy pokud vám tedy nevadí kombinace kyslíku a oxidu uhelnatého – Isp kolem 290s/2,84 kNs/kg. Zdánlivě málo, ale na Marsu to stačí a není třeba hledat vodu. Navíc se tím dá asi i skladovat energie pro základnu nebo třeba vozidla bez spotřeby vody.)

Petr
Petr
8 let před
Odpověď  Kami

Protože metan má jen marginálně vyšší specifický impuls a přitom má zlomek hustoty klasického RP1. Takže jakékoliv výhody specifického impulsu se ztratí v nevýhodě nutnosti větší nádrže. Navíc je třeba kryogenicky chladit (i když zdaleka ne jako vodík) a izolace je další nutné negativum proti RP1.
Výhody převáží až ve chvíli, kdy se začneme bavit o znovupoužitelnosti a využítí na cestu k Marsu, kde jde získat palivo z atmosféry.

Vlastislav Výprachtický

Změna je vítaná. Tryska chlazená palivem – metanem, bude vyžadovat dobrou regulaci přívodu odpařeného CH4 do spalovací komory k docílení správného poměru k O2. Výstup spalin bude více turbulentní proto by krk trysky mohl být prodloužen pro zlepšení proudění.

gg
gg
8 let před

A jéjé, koukám, že už zase řádíte. 😀

dolph1888
dolph1888
8 let před

Takový test není novinka, myslím ohledně paliva:
NASA – Methane engine test fire
https://www.youtube.com/watch?v=CjoY_cSmQ70
nějak to pak utichlo (nějaké další testy ještě byly) a co si pamatuji (může mě znalejší opravit), byl nějaký problém, že se tento motor hůře startuje a možná má i více problémů o kterých nevím. Určitě by byl dobrým kandidátem na start z povrchu Marsu, palivo není možné v takovém množství vozit ze Země.

Tomáš Kohout
Tomáš Kohout
8 let před
Odpověď  dolph1888

Metanový motor měla mít i platforma pro přistání na Měsíci, Morpheus. https://www.youtube.com/watch?v=M3D9m5zhhF8&feature=youtu.be , docela slušně už se odlepovala od země a zase přistávala, jištěná jeřábem, když ale došlo v roce 2012 na samostatný let, došlo poruše vedoucí k nárazu a explozi https://www.youtube.com/watch?v=LM1wjs5nWXQ . Po postavení náhradního kusu nakonec lander dokázal autonomně přistát na simulaci měsíčního povrchu: https://www.youtube.com/watch?v=M3D9m5zhhF8&feature=youtu.be

dolph1888
dolph1888
8 let před
Odpověď  Tomáš Kohout

Aha, děkuji za další informace.

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
8 let před
mrf
mrf
8 let před

300 bar v komoře ? To je nářez. Docela by mne zajímal tlak na výstupu z pump …..

Pospíšil
Pospíšil
8 let před
Odpověď  mrf

Ten musí být samozřejmě vyšší, než tlak v komoře, jinak by došlo k zášlehu ze spalovací komory do přívodního potrubí, což nikdo nemůže potřebovat. 🙂

mrf
mrf
8 let před
Odpověď  Pospíšil

Přesně tak ..

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.